Mikä teidät saa/sai päättämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja josko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

josko

Vieras
lapsiluvusta? Siis, että oikea määrä lapsia on saatu? Meillä kaksi tyttöä, ja edellinen synnytys sen verran "helppo" jos nyt koskaan voi olla helppo, että mietin, josko vielä alettaisiin yrittämään yhtä lasta. Jotenkin vain tuntuu, että meidän perhe ei ole vielä tässä. Olen miettinyt, olisiko samanlainen tunne, jos toinen lapsistamme olisi poika, mutta mistäs senkin tietää. Ajattelen kuitenkin lapsia lähinnä lapsina, en sukupuolen mukaan.

Vaikeaa päättää.. Joku on joskus sanonut, että kun halutaan vielä yksi lapsi, niin kannattaa lopettaa yritys, silloin jo olemassaolevat lapset on riittävä määrä. Onkohan totta? Että voimat siis riittäisivät näiden olemassaolevien hoitoon..

Onhan se taloudellinenkin kysymys. Haluaisin tarjota lapsilleni paljon enemmän, mitä itse en saanut (meitä oli 5 sisarusta). Ja kolmen lapsen kustantaminen harrastuksiin, matkoille ym on jo paljon kalliimpaa kuin kahden lapsen. Monet tarjouksetkin ovat 2 aikuiselle ja 2 lapselle..

Sitten asuminen, pärjättäisiin kyllä tässä nykyisessä, kaksi lapsista tosin joutuisi/saisi jakaa huoneen keskenään. Iso piha on jne joten sinänsä tilaa löytyy.

Miten itse olette päätyneet ratkaisuunne, vai annatteko vaan lapsien tulla, jos on tullakseen?

Lapset vanhempana varsinkin antaa varmaan enemmän arvoa sille,että on sisaruksia,kuin että on ollu matkoja ja harrastuksia. ja aina sitä pärjää yhden enemmän kanssa.Meillä on neljä. tehkää vaan kolmas jos yhtään siltä tuntuu.

noo.... meillä nyt 7-, 6-, ja 4-vuotias (täyttää 5 loppuvuonna). Kahden ensimmäisen syntymän jälkeen halusimme kumpikin lisää, kolmannen jälkeen alkoi tuntumaan, että nyt riittää. Ja pitkään olinkin sitä mieltä, että tämä oli nyt tässä, ja harkitsin jopa lopullisia ratkaisuja ehkäisypuoleen.... Kuitenkin jossain kummitteli ajatus neljännestä, ja tässä sitä ollaan, laskettu aika helmikuussa.... Mies on kovin lapsirakas, ja hänen puolestaan lapsia olisi voinut tulla lisää jo aiemminkin.

Luulen että tämä neljäs on sarjan viimeinen, koska taloudelliset rajat alkavat tulla vastaan, mutta tämä sopii meille.

mä ainakin haluan kolme tai neljä lasta... nyt ensimmäinen vasta tulossa (rv39) . itellä on kolme sisarusta,ja on ihana että niitä on. mielelläni oisin ottanu vaikka kuinka monta sisarusta ! :D

Ei olla 100% vielä päätetty et tuleeko kolmas joskus vai ei. Mulla on hiukan päivästä kii haluanko vai en. Suurin syy siihen ettei olla vielä tehty on se et mä haluan olla paljon ton miehen kans ja kahden lapsen kans on helppoa olla ja aikaa ja rahaa jää paremmin + tykkään matkustella ulkomaille ja kahden hiukan isomman lapsen kans se on helppoa ja halvempaa kun kolmen kans. Noi kaks on niin huomion hakusia lapsia et kolmas lapsi saattas pahentaa tilannetta ja haluan antaa noille paljon huomioo kun ne nyt sitä pyytävät. Ja ennen kaikkea kahdelle lapselle on helpompaa saada lapsen vahti kun kolmelle ja saan nukkua yöni kunnolla ja toisinaan aamusinkin pitkään. Pikästä aikaa elämä on niin lepposta ettei viitsi nyt pilata sitä. Kolmas lapsi ehkä ajankohtanen tulevaisuudessa kun nuo kaks on isompia ja ollaan henkisesti valmiita alottamaan alusta yövalvomiset yms vauva-ajan väännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Ei olla 100% vielä päätetty et tuleeko kolmas joskus vai ei. Mulla on hiukan päivästä kii haluanko vai en. Suurin syy siihen ettei olla vielä tehty on se et mä haluan olla paljon ton miehen kans ja kahden lapsen kans on helppoa olla ja aikaa ja rahaa jää paremmin + tykkään matkustella ulkomaille ja kahden hiukan isomman lapsen kans se on helppoa ja halvempaa kun kolmen kans. Noi kaks on niin huomion hakusia lapsia et kolmas lapsi saattas pahentaa tilannetta ja haluan antaa noille paljon huomioo kun ne nyt sitä pyytävät. Ja ennen kaikkea kahdelle lapselle on helpompaa saada lapsen vahti kun kolmelle ja saan nukkua yöni kunnolla ja toisinaan aamusinkin pitkään. Pikästä aikaa elämä on niin lepposta ettei viitsi nyt pilata sitä. Kolmas lapsi ehkä ajankohtanen tulevaisuudessa kun nuo kaks on isompia ja ollaan henkisesti valmiita alottamaan alusta yövalvomiset yms vauva-ajan väännöt.

Kiitos vastauksista! Piti vielä kaivaa tämä ketju esille, kun eilen en ehtinytkään enää seurata.
Mulla on aika paljon samanlainen tilanne kuin sinulla, mutta minulla alkaa ikä tulla vastaan. Haluaisin ehkä sne kolmannen, mutta se pitäisi melkein tehdä nyt eikä joidenkin vuosien päästä..

Lasten kasvaminen ja elämän muuttuminen jossain määrin helpommaksi; se suuri tekijä minulla. Sisaruksillani on pieniä lapsia ja kyllähän minä heitä toisinaan hoidan, mutta huokaan helpotuksesta, kun kotiin pääsen. Vauvantuoksua saa muualtakin, ei sen takia tarvitsee kakkavaippoja roskikseensa ottaa.

Raha ja aika seuraavina. En ole rikas, enkä saa edes sitä maagista keskipalkkaa, mutta tulemme hyvin toimeen. Jos vielä enemmän väkeä olisi, jäisi monta kivaa juttua pois. Jos huvipuisto maksaa nytkin jo kohtalaisen paljon, yksi ranneke enemmän olisi suurempi summa. Puhumattakaan siitä alati kasvavasta menopuolesta! Olen kai kylmä paskaläjä, mutta olematon sisarus ei paina vaakakupissa yhtä paljon kuin satsaaminen lasten tulevaisuuteen esim. harrastusten, vaihtarivuosien yms. muodossa.

Meillä on hyvä tiimi näin, miksi lähteä sotkemaan kokoonpanoa? Pahimmassa tapauksessa voisi sekä uusi tulokas, että meikäläinen vammautua tällaisen "onnen" tavoittelussa, kun taas ilman kolmatta lasta tyytyväisyys kasvaa päivä päivältä jo muutenkin.
--------------------------
Kyseessä palstailijan oma ratkaisu ja päätös, jota hän ei tarjoa suoraan sovellettavaksi muiden käyttöön. Omat mielipiteenne voivat vaihdella.

Yhteistyössä