Mikä tätä maailmaa vaivaa (lastenhoito)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kun äiti/isä ei saisi jäädä kotiin hoitamaan lastaan?
Ja kun lasten päivähoidossa on niin isot ryhmät?

Miksi joku hemmetin tuottavuusajattelu ja tasa-arvo tuodaan aina päivähoitokeskusteluunkin?

Miksi on poliittinen itsemurha vastustaa subjektiivista päivähoito-oikeutta?
Entä miksi puolustaa kotihoitoa ja äitien (tai isien) oikeuksia ja lasten oikeuksia? Miksi tämä yhteiskunta on näin vinoutunut? Mitä pahaa on siinä, että haluaa olla lapsilleen äiti ja olla läsnä? Miksi äiti ei saa olla äiti? Ja miksi hemmetissä joku loukkaantuu Unicefin kampanjasta, koska siinä puhutaan vain äideistä (ei isistä)? Mitä pahaa on olla äiti? Eikö äitiys ole aika hieno juttu?

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Eiköhön subjektiivinen päivähoito-oikeus ole kaikkien kannalta hyvä asia.

TÄh? Miksi? Kun sitten kuitenkin laitetaan lapsi hoitoon, vaikka ei ehkä tarvitsisi hoitopaikkaa. Ymmärrän lyhyen työttömyyden ja sosiaaliset syyt jne. Tosin usein ne virikepaikkalapset, jotka kipeimmin apua tarvitsisi eivät jostain syystä aamuisin löydä tietään hoitoon, vaan jäävät kotiin peittelemään ongelmia.. Miksi päivähoito on ratkaisu ongelmiin, jotka eivät riipu mitenkää päivähoidosta? Miksei tueta äitiyttä ja perhettä?

Alkuperäinen kirjoittaja se ap:

TÄh? Miksi? Kun sitten kuitenkin laitetaan lapsi hoitoon, vaikka ei ehkä tarvitsisi hoitopaikkaa. Ymmärrän lyhyen työttömyyden ja sosiaaliset syyt jne. Tosin usein ne virikepaikkalapset, jotka kipeimmin apua tarvitsisi eivät jostain syystä aamuisin löydä tietään hoitoon, vaan jäävät kotiin peittelemään ongelmia.. Miksi päivähoito on ratkaisu ongelmiin, jotka eivät riipu mitenkää päivähoidosta? Miksei tueta äitiyttä ja perhettä?

Kyllä mun tämän nykyisen systeemin lisäksi pitäisi kotihoitotuen olla isompi. Silloin voisi päättää kumpaa haluaa, töihin vai kotiin lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jaa, keskustellaan sitten vaikka Jonathanin haalareista tai NinaTT:n lentomatkailusta kera vibraattorin. Oon vähän pettynyt teihin.

:D Ihanaa.

Juu, tasa-arvo on tosiaan vihoviimeinen lippulappu näissä keskusteluissa. Äitiys on täysin menettänyt asemansa, nykyään on vain vanhemmuutta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että äiti ja isä ovat erilaisia ja äitiys on lapselle erityisen tärkeätä varhaislapsuudessa, biologisista syistä?

Alkuperäinen kirjoittaja se ap:

Kyllä mun tämän nykyisen systeemin lisäksi pitäisi kotihoitotuen olla isompi. Silloin voisi päättää kumpaa haluaa, töihin vai kotiin lasten kanssa.

En voisi olla enempää samaa mieltä. + arvostusta kotiäideille (-isille) ja tämä vaihtoehto tutummaksi kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Jaa, keskustellaan sitten vaikka Jonathanin haalareista tai NinaTT:n lentomatkailusta kera vibraattorin. Oon vähän pettynyt teihin.

Juu, tasa-arvo on tosiaan vihoviimeinen lippulappu näissä keskusteluissa. Äitiys on täysin menettänyt asemansa, nykyään on vain vanhemmuutta. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että äiti ja isä ovat erilaisia ja äitiys on lapselle erityisen tärkeätä varhaislapsuudessa, biologisista syistä?

Olen sun kanssa ihan samaa mieltä. Niin ja mikä siinä on vaikea ymmärtää, että myös äidille on tärkeää olla lapsen kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Olen sun kanssa ihan samaa mieltä. Niin ja mikä siinä on vaikea ymmärtää, että myös äidille on tärkeää olla lapsen kanssa?

Eiei, äidille on tärkeätä saada omaa aikaa :saint:

Ähh. Hyvin ja turvallisesti kiintynyt äitilapsipari tarkoittaa nimenomaan sitä, että äidillä ei ole mitään tarvetta "lähteä tuulettumaan" tms ennen kun lapsikin on siihen valmis. Mutta ei äidille sellainen sais olla tärkeetä. On isovanhempia ja isä joille on tärkeätä saada hoitaa lasta nimenomaan ilman äidin "painostavaa" läsnäoloa! :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eiei, äidille on tärkeätä saada omaa aikaa :saint:

Ähh. Hyvin ja turvallisesti kiintynyt äitilapsipari tarkoittaa nimenomaan sitä, että äidillä ei ole mitään tarvetta "lähteä tuulettumaan" tms ennen kun lapsikin on siihen valmis. Mutta ei äidille sellainen sais olla tärkeetä. On isovanhempia ja isä joille on tärkeätä saada hoitaa lasta nimenomaan ilman äidin "painostavaa" läsnäoloa! :kieh:

No en mä nyt tiedä, onko äidin "tuulettuminen" nyt kamalaa. Kyllä mä ainakin välillä kaipaan omia hetkiä ja omaa tekemistä, vaikka haluankin olla lapsen kanssa kotona. Siis tarkoitan jotain jumppaa tai pientä illanistumista kaverin kanssa joskus. Toisaalta ei ole kyllä ollut hirveästi haluja näiden toteuttamiseen, mutta kivaa se on silti muutaman kerran ollut. Lähinnä kamalaa on se, kun koko lapsi hylätään yhteiskunnan hoitoon ja häntä tavataan vain neljän jälkeen illalla.

Ja siis ongelma on se, että jos lapsi on pakko laittaa hoitoon (joskus on pakko tai melkein pakko), hänet laitetaan vääränlaiseen hoitoon. Olisi siis lapselle parempi olla pienessä ryhmässä tai hoitajan kanssa kotona tms. Kukaan päättäjistä ei tunnu puolustavan lapsia ja äitiyttä!

Tottakai äitiys on hieno juttu, siinä kun isyyskin.
Itse vaan en käsitä miksi siitäkin pitää nykyään tehdä kamala numero. Miksi sitä pitää hehkuttaa ja tehdä joku elämää suurempi asia.
Itseasiassa siitä pitäisi tehdä paljon luonnollisempi ja maanläheisempi juttu eikä mikään jumalaton suorittaminen ja kamppailu koti- sekä työäitien välillä.
Äiti on äiti, oli se kotona tai töissä.

Tuohon, että nykyään rajha on tärkeämpää, voisi sanoa, että jos raha ei ole tärkeää miksi sitten haetaan mitään tukia ja apuja kun kotihoidon tuki on niin pieni ja se mieskin sitten pieni tuloinen.
Miksei sitten olla reilusti köyhiä?
Raha on tässä yhteiskunnassa valitettavasti se mikä on pakollista ja ilman sitä nyt vaan ei pärjää, vaikka kuinka haluisi.