MIkä siinä ärsyttää, että korkeammin koulutetut saavat parempaa palkkaa? Tai ainakin voivat lähtökohtaisesti vaatia sitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häh

Vieras
En voi ymmärtää, kun hyvin useasti kuuluu kollektiivista valitusta siitä, että joku akateeminen numeronpyörittelija saa parempaa palkkaa/voi vaatia parempaa lähtöpalkkaa kuin minä, joka sentäs siivoan ihmisten rappukäytäviä vuoden koulutuksella tai tarjoilen kolmen vuoden koulutuksella.

Ihan oikeasti, onko todella vaikea hahmottaa, että toisista töistä maksetaan enemmän, koska ne ovat haastavampia ja vastuullisempia ja niihin vaaditaan pitkä koulutus.

Ja joo, tiedän kyllä, että läheskään kaikki korkeakoulutetut eivät saa kovin hyvää palkkaa, mutta mikä ihme saa kassan tai lähihoitajan kuvittelemaan, että heidän tulisi voida asettaa omalle työlleen sama lähtöhinta kuin vaikka lääkärin, insinöörin tai data-analyytikon?

Avautumiseni johtuu eräästä illanvietosta, jossa muutama toisen asteen koulutuksen saanut palvelualan ammattilainen ja eräs siivousalan ammattilainen ja minä (amk-insinööri, kohta eri alan maisteri) päädyimme keskustelemaan näkemyseroistamme tässä asiassa.

Vastaavasti voi kysyä, että mikä harhaluulo se on, että korkea koulutus takaa isomman palkan. Tervetuloa testaamaan tutkijan, opettajan, opetusassistentin työtä. Ei niissä palkoilla keulita, eivätkä ihmiset niitä töitä palkan vuoksi tee - vaan koska pitävät työstään.

Ei minulla ole ongelmaa, vaikka joku duunari tienaa minua paremmin. Haluan tehdä sellaista työtä mistä pidän, niin kai se duunarikin.

[QUOTE="mä";24697045]Vastaavasti voi kysyä, että mikä harhaluulo se on, että korkea koulutus takaa isomman palkan. Tervetuloa testaamaan tutkijan, opettajan, opetusassistentin työtä. Ei niissä palkoilla keulita, eivätkä ihmiset niitä töitä palkan vuoksi tee - vaan koska pitävät työstään.

Ei minulla ole ongelmaa, vaikka joku duunari tienaa minua paremmin. Haluan tehdä sellaista työtä mistä pidän, niin kai se duunarikin.[/QUOTE]

Niin, siis kuten jo aloituksessa mainitsinkin, niin mulla on korkeakoulutettujen liksoista ja työllistymisestä kyllä vasrin realistinen käsitys. Kysymys olikin siitä, että miksi muita harmittaa, kun korkeakoulutettu voi _lähtökohtaisesti_ vaatia liiton suositusten mukaista parempaa palkkaa. Todelliset palkat ovat toki eri asia.

Ei kai kukaan tosissaan nykyään ajattelekaan, että korkeampi koulutus takaa aina isomman palkan. Usein kyllä, mutta ei se ole tae. Mutta niinhän sen pitäisi olla.

[QUOTE="mä";24697045]Vastaavasti voi kysyä, että mikä harhaluulo se on, että korkea koulutus takaa isomman palkan. Tervetuloa testaamaan tutkijan, opettajan, opetusassistentin työtä. Ei niissä palkoilla keulita, eivätkä ihmiset niitä töitä palkan vuoksi tee - vaan koska pitävät työstään.

Ei minulla ole ongelmaa, vaikka joku duunari tienaa minua paremmin. Haluan tehdä sellaista työtä mistä pidän, niin kai se duunarikin.[/QUOTE]

Ja noin niin kuin korkeasti koulutetuksi sulla on ilmeisen heikko lukutaito. Kyse ei tainnut olla siitä, että saavatko he todellisuudessa aina parempaa palkkaa.

[QUOTE="aapee";24697083]Kysymys olikin siitä, että miksi muita harmittaa, kun korkeakoulutettu voi _lähtökohtaisesti_ vaatia liiton suositusten mukaista parempaa palkkaa.[/QUOTE]
Koska palkka määrääntyy seuraavin perustein:

a) kuinka korvaamaton olet työnantajalle, eli kuinka nopeasti vastaavalla koulutuksella ja kokemuksella oleva työntekijä saadaan jonosta tilallesi

b) kuinka hyödyllinen olet työnantajalle, eli kuinka hyvä olet ammatissasi

Eri alojen palkkaerot johtuvat siitä, kuinka rahallisesti kannattavaa työ on. Teollisuus myy tuotteitaan vientiin, mikä tuo rahaa Suomeen. Hoitoala hoitaan, mutta ei varsinaisesti lisää rahan määrää.
Politiikka suhteuttaa eri aloja toisiinsa ja nämä suhdeluvut määritetään kansanäänestyksissä valittaessa uudet kansanedustajat.

[QUOTE="plääh";24697089]Ja noin niin kuin korkeasti koulutetuksi sulla on ilmeisen heikko lukutaito. Kyse ei tainnut olla siitä, että saavatko he todellisuudessa aina parempaa palkkaa.[/QUOTE]
Sinulla sen sijaan taitaa olla huono päivä tai sitten et vain näe keskustelun muita kontekstejä, vaan olet tottunut tarkastelemaan maailmaa melko kapean näkymän kautta.

[QUOTE="EEE";24697020]Kateushan siinä matalammin palkatulle iskee, ja harmitus siitä, ettei itse ole pystynyt korkeakoulutusta ja siten korkeaa palkkaa hankkimaan.[/QUOTE]
Sehän se. Puhutaan väheksyvästi herrankekkuleista ja kirjaviisaista, ja horistaan jotain typerää itseltä löytyvästä "elämänkoulusta". Joka nyt on silkkaa paskaa, koska kaikki ovat käyneet tuon elämänkoulun. Myös ne korkeakoulutetut. He ovat edelleen korkeammin koulutettuja, ja vähemmän helposti korvattavia työnantajalle.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
"Ihan oikeasti, onko todella vaikea hahmottaa, että toisista töistä maksetaan enemmän, koska ne ovat haastavampia ja vastuullisempia ja niihin vaaditaan pitkä koulutus. "

Näin ap kirjoitti tekstissään.

Mutta ei ainakaan meidän alallamme näy työn vastuullisuus, haasteellisuus tai kuormittavuus mitenkään palkassa.
Vaikka eihän esim sairaanhoitajan koulutus nyt mitään ole lääkärin koulutukseen verrattuna, mutta ei se kuitenkaan tee hoitajan työstä yhtään sen haateettomampaa tai helpompaa.
Mutta en toki itselleni lääkärin palkkaa olisi koskaan vaatimassa, mutta silti koen ettei sairaanhoitajalle vieläkään makseta sitä mitä oikeasti koulutus ja työn vastuullisuus edellettyvät

Tämän perustelen sillä ettei kukaan vastavalmistunut amk-insinööri saa niin huonoa palkkaa kuin vastavalmistunut amk-sairaanhoitaja.

tottakai iskee kateus kun palkka riittää nippa napppa vuokraan ..itse olen siivooja ja työssäni ei milestäni ole mitään vikaa vaan autan muita viihtymään työpaikoillaan pitämällä'huolen työympäristön viihtyvyydestä ja myöskin osaltani autan pitämään kiinteistön arvon ja pintaremonttien tarpeen kurissa. Se mikä nyppii on se että palkastani jää 30 € käteen vuokran jälkeen ja teen kuitenkin 40,5 h tunnin viikkoa...

[QUOTE="mä";24697125]Sinulla sen sijaan taitaa olla huono päivä tai sitten et vain näe keskustelun muita kontekstejä, vaan olet tottunut tarkastelemaan maailmaa melko kapean näkymän kautta.[/QUOTE]

Oletko kuullut sellaisesta keskustelukulttuuriin liittyvästä asiasta kuin aiheen rajaaminen? Tarkoituksena varmistaa, että keskustelijat puhuvat samasta aiheesta, eikä niin, että toinen puhuu aidasta ja toinen seipäästä, kuten sinun kohdallasi taisi vähän mennä.

tottakai iskee kateus kun palkka riittää nippa napppa vuokraan ..itse olen siivooja ja työssäni ei milestäni ole mitään vikaa vaan autan muita viihtymään työpaikoillaan pitämällä'huolen työympäristön viihtyvyydestä ja myöskin osaltani autan pitämään kiinteistön arvon ja pintaremonttien tarpeen kurissa. Se mikä nyppii on se että palkastani jää 30 € käteen vuokran jälkeen ja teen kuitenkin 40,5 h tunnin viikkoa...

JA usein kuulen että miksi kukaan haluaa olla siivooja..itse olen koulutukseltani ihan jotain muuta mutta perhetilanteeni takia olen päivätyössä jossa vkl vapaat ja se sopii minulle..jos suomalainen nainen ei olisi valmis siivoamaan niin kenen se pitäisi tehdä..tarvitseeko sitä silti olla köyhyysrajan alapuolella koska siivoojan panos on yllättävän suuri ja se huomataan vasta kun työ tulee tehyä huonosti tai ei ollenkaan..sen jälkeen saa vain haukut mutta missä se kiitos on kun pääsee puhtaaseen keittiöön syömään eväitään tai voi istua pöntölle ilman kuukauden pissarantuja TAI kiinteistön pinnat pysyvät oikein huollettuna kunnossa ja säästävät parhaimmassa tapauksessa rahaa työnantajalle remontti tarpeen vähetessä. siivooja myöskin usein huomaa mahdolliset vuodot ym pienet kiinteistössä tapahtuneet viat ..kaikkien pitäisi silti olla korkeasti koulutettuja insinöörejä ym jotta olisi jonkin arvoinen...

No minä voin kertoo että yleensä se johtuu siitä että tulee pomoksi joku koulujakäyny ihminen ja saa isoo palkkaa mutta on pelkäksi haitaksi. Tämmösiä on mua vastaan tullu niin paljon. Varmaa on hommia joihin tarvitaan koulutus vaikka lääkäri, mutta muuten liikaa istutaan koulussa ja maksetaan vaan siksi että on siellä istuttu.

Meiän osaston konttorissa on jotai 6 tai 7 ihmistä ja kaks riittäis iha hyvi. Sen säästyneen rahan vois jakaa työntekijöille ja ehkä palkata 1-2 TYÖNTEKIJÄÄ lisää... Seki o huvittavaa että nuo ihmiset hommaa työntekijöitä ja ottaa jos mimmosta huithapelia. Vaikak minä voisin valita, oon sen verta ihmistuntija etten ikinä ottais monia niistä mitä ne on ottanut.

Kun meille on vaikka vuokrafirmalta tullu töihin porukkaa nii mun ensi arvaus siitä on aina pitäny paikkansa, ainakin suunnilleen.

Musta on aika hassua hoitajat itkevät siitä ettei heille makseta tarpeeksi suurta palkaa "vastuudeen nahden". Joo sh:n palkka on liian pieni, mutta haloo, eiköhän lääkäreiden vastuu potilaasta ole huomattavasti suurempi...! Ja oikeasti Joulumuori tuossa ylempänä kehtasi väittää juurikin näin: "Vaikka eihän esim sairaanhoitajan koulutus nyt mitään ole lääkärin koulutukseen verrattuna, mutta ei se kuitenkaan tee hoitajan työstä yhtään sen haateettomampaa tai helpompaa."

Voi pyhä jysäys... :headwall:

....Niin, kyllähän se niin on, että korkeammin koulutettu tienaa enemmän kun matalammin koulutettu. Mutta onhan korkeammin koulutettu myöskin enemmän tehnyt töitä koulutuksena eteen. Mutta ei hyvin kouluttautunutkaan aina välttämättä saa hyvää palkkaa. Itse olen tradenomi YAMK ja pidän sitä ihan ok-koulutuksena, mutta en mielestäni saa ihan koulutustani vastaavaa palkkaa. Niin, kukapa saisi omasta mielestään tarpeeksi suurta palkkaa?

JA usein kuulen että miksi kukaan haluaa olla siivooja..itse olen koulutukseltani ihan jotain muuta mutta perhetilanteeni takia olen päivätyössä jossa vkl vapaat ja se sopii minulle..jos suomalainen nainen ei olisi valmis siivoamaan niin kenen se pitäisi tehdä..tarvitseeko sitä silti olla köyhyysrajan alapuolella koska siivoojan panos on yllättävän suuri ja se huomataan vasta kun työ tulee tehyä huonosti tai ei ollenkaan..sen jälkeen saa vain haukut mutta missä se kiitos on kun pääsee puhtaaseen keittiöön syömään eväitään tai voi istua pöntölle ilman kuukauden pissarantuja TAI kiinteistön pinnat pysyvät oikein huollettuna kunnossa ja säästävät parhaimmassa tapauksessa rahaa työnantajalle remontti tarpeen vähetessä. siivooja myöskin usein huomaa mahdolliset vuodot ym pienet kiinteistössä tapahtuneet viat ..kaikkien pitäisi silti olla korkeasti koulutettuja insinöörejä ym jotta olisi jonkin arvoinen...
Markkinatalous nyt toimii sekä ihmisten että tuotteiden kohdalla niin, että saatavuus ja tarvittavuus määrää hinnan. Siivoojia tarvitaan, se on kunnossa. Mutta saatavuus.. Tarkoitan tätä nyt parhaalla mahdollisella tavalla, mutta melko lailla kuka hyvänsä henkisesti ja fyysisesti perusterve ihminen pystyy tekemään siivoojan töitä. Toisin sanoen alallasi on liikaa potentiaalisia kilpailijoita. Ja on hintsusti tekopyhää syyllistää muita asian tiimoilta: Tokkopa sinäkään valitsisit kaupassa kalliimpaa kurkkua ihan lämpimiksesi, vaan ottaisit laadultaan vastaavan halvemman.

Markkinatalous ei ole täydellinen systeemi (mikäpä olisi), mutta sen pohjilta kaikilla Suomessa on jotakuinkin siedettävät oltavat. Katto pään päällä, harvassa on nälkäkuolemat, ja lähes kaikilta löytyy telkkari tapitettavaksi.

Jos yrityksellä A on tuote X, jota ihmiset tarvitsevat välttämättä, yritys X voi hissata tuotteensa hinnan ylös. Mutta jos yrityksellä A on satoja kilpailijoita, hinta tippuu. Sama pätee työnhakijamarkkinoillakin: Mitä uniikimmat kyvyt sinulla on, sitä parempaa hintaa voit usein pyytää.

Kohonneet elinkustannukset...ainakin osittain. Lyhyt koulutus ja pienehkö palkka ei ole yksilölle ongelma silloin, jos sillä palkallaan tulee kuitenkin toimeen. Mä suoritin aikoinaan 2,5 vuotta kestävän sairaanhoitajakoulutuksen sairaanhoito-opistossa ja jo opiskelemaan lähtiessäni tiesin, että sillä palkalla ei rikastu. Mutta sillä palkalla tuli ihan mukavasti toimeen. Nykyisin on yhä enemmän ihmisiä, jotka ovat kokopäivätöissä ja silti tarvitsevat yhteiskunnan tukea saadakseen edes perustarpeensa tyydytettyä. Useimpien ihmisten mielestä palkan ei kaiketi tarvitse olla suuri, mutta sen pitäisi kuitenkin olla riittävä. Työelämässä kuitenkin tarvitaan myös näitä vähemmän koulutettuja, joten olisi - ainakin mun mielestäni - kohtuullista, että he saisivat sellaisen palkan, jolla tulee toimeen. Ikävä kyllä tilanne on se, että kun palkat nousee, niin nousee myös hinnatkin. Palkankorotuksesta saatu hyöty on vain hetkellinen.

Musta on aika hassua hoitajat itkevät siitä ettei heille makseta tarpeeksi suurta palkaa "vastuudeen nahden". Joo sh:n palkka on liian pieni, mutta haloo, eiköhän lääkäreiden vastuu potilaasta ole huomattavasti suurempi...! Ja oikeasti Joulumuori tuossa ylempänä kehtasi väittää juurikin näin: "Vaikka eihän esim sairaanhoitajan koulutus nyt mitään ole lääkärin koulutukseen verrattuna, mutta ei se kuitenkaan tee hoitajan työstä yhtään sen haateettomampaa tai helpompaa."

Voi pyhä jysäys... :headwall:

Mutta esimerkiksi ambulanssissa ei ole sitä lääkäriä paikalla, toki puhelimen päähän on saatavissa päivystäjä. Mutta hyvin itsenäisiä päätöskiä tekevät ambulanssissa.
Samoin myös ne hoitajat jotka tekevät ilta-yöaikaan töitä pienen paikkakunnan terveyskeskuksen vuodeosastolla, jossa ei ole lääkäriä paikalla.

Noh enemmittä kairaamatta. Minusta hoitajille olisi aiheellista maksaa se palkka mitä mm amk-insinöörit saa

Noh enemmittä kairaamatta. Minusta hoitajille olisi aiheellista maksaa se palkka mitä mm amk-insinöörit saa
Paljonko amk-inssit julkisella sektorilla tienaavat? Näissä palkkajutuissa kannattaa pitää mielessä se, maksetaanko palkka verovaroista vai yrityksen varoista. Niin kauan kuin jaksan muistaa - ja muistan useamman vuosikymmenen - sairaanhoitajien palkkaa on käytetty mittarina arvioitaessa muiden alojen palkkoja. Sitä en tiedä, mistä moinen johtuu, mutta näin on ollut ainakin viimeiset 30 vuotta. Jos sairaanhoitajien peruspalkaksi laitettaisiin 3000 €, niin siinä vaiheessa inssien ammattiliitto katsoisi, että insinöörit ovat palkkakuopassa ja yritykset joutuisivat nostamaan inssien palkkaa vähintään samassa suhteessa. Sairaanhoitajat ehtisivät vain hetken tienata saman verran kuin inssit, mutta aika vikkelään inssit tienaisivat taas enemmän. Julkinen sektori ei kykene kilpailemaan palkoissa yksityisen sektorin kanssa, koska rahoitus työntekijöiden palkoille on erilainen. Tiedän julkisella sektorilla työskenteleviä kollegoita, joilla on - akateemisesta loppututkinnostaan huolimatta - pienempi palkka kuin yksityisellä työskentelevällä röntgenhoitajatutullani. Kyse ei siis ole alasta tai koulutuksesta vaan siitä, mistä palkkarahat otetaan: veronmaksajilta vai asiakkailta ja sijoittajilta.

Niin. Ei ne amk-inssit välttämättä tienaa kauheesti enempää kuin sairaanhoitajat. Ihmiset vaan menee sekasin, koska monen inssin palkka tulee yksityiseltä sektorilta. Lisäksi jotkut amk-inssit voivat saada hyvääkin palkkaa jopa julkiselta, etenkin jos ovat sellaisissa hommissa joissa yleensä on diplomi-insinööri.

Omasta mielestäni sairaanhoitajat saavat tarpeeksi palkkaa. Päivitys oli kenties aiheellinen tossa aikoinaan, mutta nyt ollaan ihan ok-tasolla.

Yhteistyössä