MIkä siinä ärsyttää, että korkeammin koulutetut saavat parempaa palkkaa? Tai ainakin voivat lähtökohtaisesti vaatia sitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hipp";24697455]Niin. Ei ne amk-inssit välttämättä tienaa kauheesti enempää kuin sairaanhoitajat. Ihmiset vaan menee sekasin, koska monen inssin palkka tulee yksityiseltä sektorilta. Lisäksi jotkut amk-inssit voivat saada hyvääkin palkkaa jopa julkiselta, etenkin jos ovat sellaisissa hommissa joissa yleensä on diplomi-insinööri.

Omasta mielestäni sairaanhoitajat saavat tarpeeksi palkkaa. Päivitys oli kenties aiheellinen tossa aikoinaan, mutta nyt ollaan ihan ok-tasolla.[/QUOTE]

Mieheni vastavalmistuneen amk-inssinä tienasi enemmän kuin minä sairaanhoitaja täysillä kokemuslisillä (> 10 työkokemusta). Molemmat julkisella töissä

[QUOTE="Hipp";24697455]Niin. Ei ne amk-inssit välttämättä tienaa kauheesti enempää kuin sairaanhoitajat. Ihmiset vaan menee sekasin, koska monen inssin palkka tulee yksityiseltä sektorilta. Lisäksi jotkut amk-inssit voivat saada hyvääkin palkkaa jopa julkiselta, etenkin jos ovat sellaisissa hommissa joissa yleensä on diplomi-insinööri.

Omasta mielestäni sairaanhoitajat saavat tarpeeksi palkkaa. Päivitys oli kenties aiheellinen tossa aikoinaan, mutta nyt ollaan ihan ok-tasolla.[/QUOTE]

Mieheni vastavalmistuneen amk-inssinä tienasi enemmän kuin minä sairaanhoitaja täysillä kokemuslisillä (> 10 vuotta työkokemusta). Molemmat julkisella töissä

Niitä palkkoja miettiessä on myös hyvä muistaa veroprosentin nousu. Nettopalkkojen ero ei ole sama kuin bruttopalkkojen ero, vaikka jälkimmäiseestä yleensä möyhytään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24697250:
Kohonneet elinkustannukset...ainakin osittain. Lyhyt koulutus ja pienehkö palkka ei ole yksilölle ongelma silloin, jos sillä palkallaan tulee kuitenkin toimeen. Mä suoritin aikoinaan 2,5 vuotta kestävän sairaanhoitajakoulutuksen sairaanhoito-opistossa ja jo opiskelemaan lähtiessäni tiesin, että sillä palkalla ei rikastu. Mutta sillä palkalla tuli ihan mukavasti toimeen. Nykyisin on yhä enemmän ihmisiä, jotka ovat kokopäivätöissä ja silti tarvitsevat yhteiskunnan tukea saadakseen edes perustarpeensa tyydytettyä. Useimpien ihmisten mielestä palkan ei kaiketi tarvitse olla suuri, mutta sen pitäisi kuitenkin olla riittävä. Työelämässä kuitenkin tarvitaan myös näitä vähemmän koulutettuja, joten olisi - ainakin mun mielestäni - kohtuullista, että he saisivat sellaisen palkan, jolla tulee toimeen. Ikävä kyllä tilanne on se, että kun palkat nousee, niin nousee myös hinnatkin. Palkankorotuksesta saatu hyöty on vain hetkellinen.

Mä olen tästä vähän eri mieltä. Elinkustannukset eivät erityisemmin ole nousseet, paitsi asumisen kohdalta (varsinkin suurissa kaupungeissa). Ruoka ja vaatteet ovat paljon halvempia kuin ennen. Ongelmana on se, että yleisen elintason nousun myötä jokaisella perheellä on miljoona uutta asiaa jotka "pitää saada", jotka yhtäkkiä kuuluvat siihen normaaliin arkeen.

Että jos 1960-luvulla riitti se, että oli katto pään päällä, siistejä vaatteita tarpeeksi ja peruselintarvikkeita kaapissa, niin nykyään pitää olla kännykät, netti & kone, enemmän vaatteita, pitää olla rahaa syödä ulkona silloin tällöin, kotiinkin ostetaan kalliimpaa ruokaa yms. Kaikki pienituloiset eivät osaa hyväksyä sitä, että tuloerot ovat kasvaneet, ts keskiluokan elintaso on noussut hurjasti, mutta ihan pienimmillä palkoilla nousu ei ole ollut yhtä hurjaa.

Minulle tämä sopii ihan hyvin. En käy kampaajalla, kännykkä on vuodelta 2005, ostan huonekalut & vaatteet käytettyinä, leivon leivätkin itse yms. Toisaalta minä olen opiskelija (perheellinen sellainen) enkä tiedä, olisinko tyytyväinen jos en tietäisi, että rahatilanteeni tulee oleellisesti paranemaan tuossa n viiden vuoden päästä kun valmistun. Siinä vaiheessa kun valmistun niin olen elänyt köyhyydessä 12 vuotta. Pitkä aika toisaalta, mutta lyhyt kun vertaa siihen, että sen jälkeen minulla on 35 vuotta työelämässä ja aloituspalkka pyörii jo 2500€/kk kieppeillä, muutaman vuoden kokemuksella voi jo päästä nelosella alkavaan summaan.

daenerys: Hyvä pointt :flower:i. On syytä ottaa huomioon myös maailman ja elämisen muuttuminen. Mikä ennen oli ylellisyyttä, on tänä päivänä arkipäivää. Joskus olen aiemmin palstalla kirjoittanut siitä, että kun aikoinaan koululuokassa viiden lapsen perhe matkusti kerran vuodessa ulkomaille, niin ei niitä 25:ttä asia ottanut pattiin. Mutta nykyisin 25 matkustaa kerran vuodessa ulkomaille ja niitä viittä ottaa pattiin. Tietyt asiat, jotka ennen olivat vain harvojen etuoikeuksia, ovat muuttuneet monille arkipäiväksi. Ja ne, joille hintojen - esim lentomatkat - alenemisestä huolimatta reissaaminen on edelleenkin liian kallista, joutuvat perustelemaan lapsilleen, "miksi me ei kun kaikki muutkin". Eikä kyse ole vain matkustamisesta vaan monesta muustakin asiasta.

Mä olin pienituloisena etuoikeutettu siinä, että sain kasvattaa lapseni aikakautena, jolloin edes keskiluokalla ei ollut varaa kaikenlaiseen. Jos lapsi kuuluu ympäristössään enemmistöön eikä vähemmistöön, niin se on lapsen näkökulmasta yleensä vain hyvä juttu. Varsinkin, jos se vähemmistöön kuuluminen merkitsee niukempaa elintasoa kuin mitä muilla on. Vanhempia - mielestäni ihan ymmärrettävästi - rassaa se, jos ei pysty tarjoamaan lapsilleen sitä, mikä tänä päivänä on suurimmalle osalle ihan arkipäivää.

Mulla ei ole mitään viisastenkiveä asian ratkaisemiseksi. Ilokseni olen kuitenkin huomannut, että aika moni nuori perhe on siirtynyt elämään - useimmiten ekologisista syistä - askeettisemmin kuin vanhempiensa sukupolvi. Tuskin tulen näkemään sitä päivää, kun nuoriso viipottaa mopon sijasta potkukelkalla ostarille kavereita tapaamaan. Mutta ehkä lapsenlapseni sen päivän vielä näkevät :)

Ei mua ainakaan ärsytä että joku saa enemmän palkkaa kuin minä, toivoisi vaan että myös tälläinen lähihoitaja voisi saada edes KOHTUULLISEN korvauksen työstään.

En myöskään ajattele että palkka on suoraan verrannollinen koulussa vietettyihin vuosiin... kyllähän duunarillekkin voi kertyä opintovuosia yhtä paljon kuin yliopistonkäyneelle. Myös toisen asteen koulutuksessa voi käydä syventäviä opintoja ym.

mulle on ihan sama :) itse olen tehnyt ratkaisut sen perusteella, että en halua tehdä kovin vastuullista työtä, enkä opiskella kauaa, enkä tehdä yhtään ylitöitä. minulle harrastukseni ovat paljon työtä tärkeämpiä ja siksi työ onkin vain keino ansaita "leipä". elämän sisältö on ihan muualla kuin rahassa.

tietyillä aloilla ymmärrän kuitenkin sen, että työntekijöitä harmittaa matala palkkataso. on sellaisia aloja jotka oikeasti ovat hyvin vaativia, mutta palkkaus ei vastaa vaativuutta... nämä ovat ns kutsumusammatteja, ihmiset haluavat tehdä sitä työtä, mutta tokihan se harmittaa jos kannat vastuuta ja palkka on ihan suolesta... voiko siinä sanoa, että olisit opiskellut diplomi-insinööriksi, koska joittenkin nekin työt on tehtävä.

Yhteistyössä