Voi miten ikävää, jos olisit halunnut imettää, eikä se sitten onnistukaan
Pettymyksestä ylipääsemiseen auttaa aika. Minun täysimetykseni epäonnistui, kun vauva kuihtui käsiin eikä meidän molempien sitkeistä yrityksistä huolimatta saanut rinnasta tarvitsemaansa. Edelleen on mysteeri, mistä se johtui, mutta yrityksen puutteesta ei ainakaan. Ja ai että itketti, kurkkua kuristi joka ikistä korviketilkkaa lämmittäessä. Aina jos lapsi niiskaisi (hormonipöllyssä, antakaa anteeksi) olin varma että nyt se sairastuu johonkin kauheaan tautiin siksi koska minä en osannut imettää. Kyllä on tuore äiti melko omituinen ajatuksenjuoksultaan
Mutta hei. Silloin, kuin tietää yrittäneensä parhaansa, niin ei voi kuin olla ylpeä itsestään. Kukaan ei "onnistu" kaikessa täydellisesti, luojan kiitos, ajattele millaiset paineet täydelliset vanhemmat asettaisivat lapsilleen!

Pidä aarrettasi lähellä, nuuskuttele, pidä iho ihoa vasten, silitä ja katso silmiin. Sitä se imetyskin aika pitkälle on. Jos lapsi yhtään imee ja imetys on teille molemmille mieluisaa, voit imettää ja nauttia niistä läheisyyden hetkistä, ja antaa sitten "ruokamaidon" erikseen pullosta (oli se sitten lypsettyä tai tarvittaessa korviketta). Lasta voi ruokkia pullosta lapsentahtisesti ja hellästi siinä missä rinnastakin. Kuuntele lastasi äläkä huku millilitrojen ja keittokattiloiden maailmaan.
Pumpatessa herumista voi parantaa pitämällä vauvaa lähellä ja lypsämällä molemmista rinnoista yhtäaikaa (tai kuten joku ehdotti antamalla vauvan imeä toista rintaa samalla). Hieronta, sively yms. ennen lypsämistä voi parantaa herumista. Lypsä myös öisin, jos vain jaksat, mutta tunnista rajasi. Helle toki vaikuttaa, ja jos joutuu sen vuoksi juomaan paljon, kannattaa juoda muutakin kuin vettä! Joillain juominen auttaa herumisrefleksin käynnistämisessä, sitäkin voi kokeilla (siis ihan niin, että juo lasillisen vettä juuri ennen kuin alkaa lypsämään/imettämään tai sen aikana).
Täällä vinkkejä pumppaukseen: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=123
Onnea vauvasta! <3