Mikä pettymys: vauva tarvitsee korviketta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Arja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Arja"

Vieras
Tänään aamulla annoin 100ml korviketta vauvalle. Tuntuu aina niin pahalta. Olisin halunnut täysimettää, mutta vauva ei osaa syödä rinnalta ja pumppaamalla en saa tarpeeksi maitoa. Miten tästä pettymyksestä pääsee yli? Annoin tänään tuon korvikkeen aamulla, kun tuntuu, että pidän vauvaa nälissään, kun pitkin päivää venkoilen lisäruuan antamista. Tällä hetkellä tuo annos päivässä riittänee ja loput saan pumpattua.

Tietääkö muuten joku vaikuttaako helle maidontuloon? Asutaan Wienissä ja täällä pian viikon ollu n. 30C. Juon toki todella paljon, mutta mietin voiko tuo vähentää maidontuloa.

[QUOTE="...";26974758]No lohduttaudu sillä, että maailmassa on paljon isompiakin ongelmia. Ja jos tuo on lapsesi vauvavuosina se isoin ongelma, niin helpolla pääsee.[/QUOTE]

Tiedän, että asia on näin ja siksi ihmettelen, miksi pääni ei kestä tätä. Miksi en anna nälkään kroviketta, kun maito ei riitä. Mies oli eilen ihan hiilenä, kun lapsella nälkä ja minä vaan pumppaan pikkusatseja pumpulla ja kroviketta ei saa antaa.

Annat lapsellesi ruokaa, tulipa se sitten pullosta tai ei, olipa omaa maitoasi tai ei niin TÄRKEINTÄ ON ETTÄ LAPSESI SAA RUOKAA ja on tyytyväinen.

Tiedän kuitenkin miltä sinusta tuntuu.

[QUOTE="Arja";26974788]Tiedän, että asia on näin ja siksi ihmettelen, miksi pääni ei kestä tätä. Miksi en anna nälkään kroviketta, kun maito ei riitä. Mies oli eilen ihan hiilenä, kun lapsella nälkä ja minä vaan pumppaan pikkusatseja pumpulla ja kroviketta ei saa antaa.[/QUOTE]

Se johtuu siitä, että nykyään joka puolelta painostetaan tuohon imettämiseen sillä volyymillä, että kenen tahansa tuoreen äidin pää sekoaa. Tottakai äidinmaito on paras vaihtoehto, mutta jos se ei onnistu, otetaan toiseksi paras keino käyttöön.

pumppaamalla on hankalampi saada maito herumaan :/ mutta ei se lisämaito ole maailmanloppu, tärkeintä o, että pieni saa vatsansa täyteen! ja onhan sekin jo hyvä, että edes osaksi saa äidinmaitoa, pois paha mieli ja harmi (koska sekään ei auta siinä pumppaamisessa, vaan pitää olla rentona)

Aina tuo (täys)imetys ei vaan onnistu. Jos lapsi ei rinnalta saa mitään niin pumppaat sen minkä irti saat ja annat loput korviketta. Voit olla jopa onnellinen siitä että korvikkeita löytyy, muuten vauvasi tilanne olisi paljon heikompi.

Onnittelut vauvasta! Älä vaan toista nälässä pidä, se ei auta maidon herumista pumpulle ollenkaan. Hormonit on vielä sekaisin ja siksi ylireagoit, myöhemmin huomaat vielä ettei korvikkeen annossa sinun tilanteessasi ole mitään vikaa.

Varmasti harmittaa ettei imetys onnistu. Lohduttaudu kuitenkin sillä että jos kerran syy rakenteellinen (sun vai vauvan rakenne? Jos sulla matalat nännit tms niin olethan kokeillu rintakumia?) niin et sille mitään voi.

Helle vaikuttaa maidontuloon just sillä,että äidin pitää juoda todella runsaasti. Jos ilman imetystäkin helteellä pitäis juoda pari litraa niin imettävän tietysti vielä enemmän..
Kuinka usein pumppaat? Mulla tulee "kunnon satsi" (n100-150ml yht molemmista) vaan jos edellisestä pumppauksesta/imetyksestä on vähintään 5-6 tuntia. Ymmärrän toki että varsinkaan pienen vauvan kanssa tolla tahdilla ei saa kaikkia päivän ruokakertoja varten pumpattua,mutta onhan sekin hienoa jos lapsi saa osan äidinmaitoa,vaikka osa oliskin korviketta.

En tiedä miten siinä voisit onnistua,mutta yritä päästä "korvikekammosta",tärkeintä on ettei lapsi joudu kärsimään nälkää!

Korviketta pulloon, pullo isälle ja isä ruokkimaan. Sillä välin sinä rauhoitut ja pumppaat vieressä nauttien stressittömästä perhehetkestä. Seuraavan nälän hetkellä onkin sit pullo äidinmaitoa valmiina odottamassa. Sillä ruokintakerralla annat itse pullon, sylittelet ja pumppaat syötön jälkeen. Myös lämmin suihku tai sively lämpimällä auttoi minulla maidontuloon.

Olen niin friikki, että nautin pumppaamisesta. Se oli jotenkin lohduttavaa nähdä sitä maitoa todella tulevan pulloon. Ja kun siitä ei ottanut stressiä, niin maitoa myös herui paremmin. Helteillä myös paljon vaikutusta! Täytyy juoda todella paljon eli ole vesilasi kourassa koko ajan. Tee vaikka kannuun juomaa, ja oma aikaraja mihin kelloonlyömään mennessä se tulee olla kadonnut.

Älä murehdi korvikkeen antoa, sillä jos sitä täytyy antaa niin sitä täytyy antaa. Tutkittua ravintoa, ja äidinmaidon jälkeen toiseksi parasta vauvalle. Pääasia, että lapsi saa riittävästi rakennusaineita.

Jos vauva ei saa tarpeeksi maitoa rinnasta, niin onhan sitä korviketta vaan annettava. Vauavn nälässä pitäminen kun ei ole ratkaisu.
Ja joo, se kyllä voi jäädä takaraivoon kaivelemaan (kuten mulla) se ettei onnistunut täysimettämisessä vaikka tietäisi, että korvike on silloisessa tilanteessa täysin oikea ratkaisu ja tekee sen ratkaisun. Mutta pääasia kuitenkin on se, että vauva saa ruokaa ja kasvaa ja voi hyvin.

Älä pidä vauvaa nälässä! Se on jo todella itsekästä. Ymmärrän tuon tunteen, itsekin imetyksen kanssa taistelleena mutta aina se vaan ei onnistu. Minä turvauduin alussa muutamia kertoja korvikkeeseen ja sekin otti koville. Osittais imetin 1v2kk ikäiseksi kuitenkin :) Mielummin rento "pullo äiti" kuin stressaava " pakosti tissistä äiti".

:hug: Alussa, synnytyksen jälkeen hormonimyrskyssä noi ongelmat tuntuu niiiiin kamalilta, kun on halunnut imettää. Anna vaan korviketta vauvalle jos tarvitsee, nälässä pitäminen on paljon ikävämpi juttu kuin imettämättömyys.

[QUOTE="vieras";26974957]Varmasti harmittaa ettei imetys onnistu. Lohduttaudu kuitenkin sillä että jos kerran syy rakenteellinen (sun vai vauvan rakenne? Jos sulla matalat nännit tms niin olethan kokeillu rintakumia?) niin et sille mitään voi.

Helle vaikuttaa maidontuloon just sillä,että äidin pitää juoda todella runsaasti. Jos ilman imetystäkin helteellä pitäis juoda pari litraa niin imettävän tietysti vielä enemmän..
Kuinka usein pumppaat? Mulla tulee "kunnon satsi" (n100-150ml yht molemmista) vaan jos edellisestä pumppauksesta/imetyksestä on vähintään 5-6 tuntia. Ymmärrän toki että varsinkaan pienen vauvan kanssa tolla tahdilla ei saa kaikkia päivän ruokakertoja varten pumpattua,mutta onhan sekin hienoa jos lapsi saa osan äidinmaitoa,vaikka osa oliskin korviketta.

En tiedä miten siinä voisit onnistua,mutta yritä päästä "korvikekammosta",tärkeintä on ettei lapsi joudu kärsimään nälkää![/QUOTE]

Pumppaan päivisin n. kahden tunnin välein. Tuolloin annos yhteensä tuollaiset 60-80ml. Välistä tosin ajaudun pumppauskierteeseen eli vauvalla nälkä ja minä jatkuvasti pumpulla ja silloin kokoanisssaalis n. 20ml. Jos on pidempi tauko. esim. öisin, voi kokonaisuuten maitoa tulla n. 130ml.

[QUOTE="Arja";26975494]Pumppaan päivisin n. kahden tunnin välein. Tuolloin annos yhteensä tuollaiset 60-80ml. Välistä tosin ajaudun pumppauskierteeseen eli vauvalla nälkä ja minä jatkuvasti pumpulla ja silloin kokoanisssaalis n. 20ml. Jos on pidempi tauko. esim. öisin, voi kokonaisuuten maitoa tulla n. 130ml.[/QUOTE]

Pystyykö vauva yhtään imemään rintaa? Jos antaisit imeskellä toista rintaa ja toisesta pumppaat, niin heruisi todennäköisesti pumpulle paremmin.

[QUOTE="vieras";26975120]Korviketta pulloon, pullo isälle ja isä ruokkimaan. Sillä välin sinä rauhoitut ja pumppaat vieressä nauttien stressittömästä perhehetkestä. Seuraavan nälän hetkellä onkin sit pullo äidinmaitoa valmiina odottamassa. Sillä ruokintakerralla annat itse pullon, sylittelet ja pumppaat syötön jälkeen. Myös lämmin suihku tai sively lämpimällä auttoi minulla maidontuloon.

Olen niin friikki, että nautin pumppaamisesta. Se oli jotenkin lohduttavaa nähdä sitä maitoa todella tulevan pulloon. Ja kun siitä ei ottanut stressiä, niin maitoa myös herui paremmin. Helteillä myös paljon vaikutusta! Täytyy juoda todella paljon eli ole vesilasi kourassa koko ajan. Tee vaikka kannuun juomaa, ja oma aikaraja mihin kelloonlyömään mennessä se tulee olla kadonnut.

Älä murehdi korvikkeen antoa, sillä jos sitä täytyy antaa niin sitä täytyy antaa. Tutkittua ravintoa, ja äidinmaidon jälkeen toiseksi parasta vauvalle. Pääasia, että lapsi saa riittävästi rakennusaineita.[/QUOTE]

Kiitos tästä ja muista tsemppausviesteistä. Se tosiaan hamittaa, kun tuntuu, että oma pää hajoamassa. Yöllä laskeskelen mennen päivän maitosaalista, päivisin pihtaan maitoa ja riehun pumpun kanssa.

Oikeastaan tämä ongelma valkeni minulle eilen, kun jouduin käymään lääkärissä ja mies tuli vahtimaan vauvaa. Sanoin miehelle, että antaa vauvalle korviketta niin paljon kun ottaa, kun nyt niin kuumakin. No, miehellä ei ole minun pihtausluonnetta, joten ne pari tuntia kun olin poissa oli tankannut vauvaan lähes 140ml. Vauva makoili tyytyväisen tunnin ja sitten nukahti parin tunnin päikkäreille. Jotenkin sekosin tuosta ihan täysin ja syytin miestä, että nyt pilannut vauvan unirytmin ja alkanut jo yöunille. Koko vauvan unen riehun ja kiukuttelin ja sitten varsinainen ilta meni huonolla tuulella, koska ajattelin, että nuo pitkät päikkärit pilasivat yöunen ja toisaalta, ksoka harmitti, että olin niin epäkohtelias koko ajan miehelle. Ja siis itse yön vauva nukkui poikkeuksellisen hyvin 12t kahdella heräämisellä.

Voi miten ikävää, jos olisit halunnut imettää, eikä se sitten onnistukaan :(

Pettymyksestä ylipääsemiseen auttaa aika. Minun täysimetykseni epäonnistui, kun vauva kuihtui käsiin eikä meidän molempien sitkeistä yrityksistä huolimatta saanut rinnasta tarvitsemaansa. Edelleen on mysteeri, mistä se johtui, mutta yrityksen puutteesta ei ainakaan. Ja ai että itketti, kurkkua kuristi joka ikistä korviketilkkaa lämmittäessä. Aina jos lapsi niiskaisi (hormonipöllyssä, antakaa anteeksi) olin varma että nyt se sairastuu johonkin kauheaan tautiin siksi koska minä en osannut imettää. Kyllä on tuore äiti melko omituinen ajatuksenjuoksultaan :)

Mutta hei. Silloin, kuin tietää yrittäneensä parhaansa, niin ei voi kuin olla ylpeä itsestään. Kukaan ei "onnistu" kaikessa täydellisesti, luojan kiitos, ajattele millaiset paineet täydelliset vanhemmat asettaisivat lapsilleen! ;) Pidä aarrettasi lähellä, nuuskuttele, pidä iho ihoa vasten, silitä ja katso silmiin. Sitä se imetyskin aika pitkälle on. Jos lapsi yhtään imee ja imetys on teille molemmille mieluisaa, voit imettää ja nauttia niistä läheisyyden hetkistä, ja antaa sitten "ruokamaidon" erikseen pullosta (oli se sitten lypsettyä tai tarvittaessa korviketta). Lasta voi ruokkia pullosta lapsentahtisesti ja hellästi siinä missä rinnastakin. Kuuntele lastasi äläkä huku millilitrojen ja keittokattiloiden maailmaan.

Pumpatessa herumista voi parantaa pitämällä vauvaa lähellä ja lypsämällä molemmista rinnoista yhtäaikaa (tai kuten joku ehdotti antamalla vauvan imeä toista rintaa samalla). Hieronta, sively yms. ennen lypsämistä voi parantaa herumista. Lypsä myös öisin, jos vain jaksat, mutta tunnista rajasi. Helle toki vaikuttaa, ja jos joutuu sen vuoksi juomaan paljon, kannattaa juoda muutakin kuin vettä! Joillain juominen auttaa herumisrefleksin käynnistämisessä, sitäkin voi kokeilla (siis ihan niin, että juo lasillisen vettä juuri ennen kuin alkaa lypsämään/imettämään tai sen aikana).

Täällä vinkkejä pumppaukseen: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=123

Onnea vauvasta! <3

Pullolla ruokkiessa muuten kannattaa olla tavallista herkempi sille kun lapsi ilmoittaa olevansa kylläinen. Tuttipullon tutin kärjellä kitalakea ärsyttäen pienen vauvan saa syömään kyllä senkin jälkeen kun hän on tullut kylläiseksi (imemis- ja nielemisrefleksit laukeaa). Tarkoitan siis, että jos miehesi on päättänyt syöttää lapsen "kunnolla" ja maitoa onkin mennyt tavallista enemmän, se ei välttämättä tarkoita että sinä olisit syöttänyt yhtään liian vähän.

Minkä ikäinen vauva on?

Älä suotta mieti koko asiaa, korvikkeella kasvaa ihan yhtä ihania lapsia kuin rintamaidollakin.

Minä imetin esikoista 2,5 vuotta ja tokihan se tuntui harmittavalta kun kuopus syntyi niin pienenä ettei hän yksinkertaisesti jaksanut imeä rintaa saadakseen siitä ruokaa vaan jouduimme turvautumaan korvikkeisiin alusta lähtien. Lapsi on kasvanut kovin hienosti ja on välttynyt jopa flunssilta, ei mitään ruoka-aine allergioita tai muitakaan joiden sanotaan vaivaavan korvikevauvoja.

Keskity hellimään lastasi ja nauti hänestä vaikka ruokinta menikin vastoin suunnitelmiasi.

Oltiin tänään lääkärissä ja tuli ohjeistus jatkaa tuota lisämaitoa 2kk ikään asti. Sitten katsotaan, josko pelkkä pumpattu maito riittää plus osin imetys onnistuisi, mutta nyt vielä liian pieni kokeeseen.

Joku kyseli aikaisemmin, miksi ei voi imettää. En ole ihan varma, mitä tämä suomeksi, mutta vapaa käännökseni on, että vauvalla liian heikot poskilihakset. Ei pysty vielä tekemään imuliikettä. Vauva syntyi todella keltaisena lisäksi tuo todettiin. Hoitona on poskien tietynlainen hieronta ja lisäksi käydään osteopaatilla. Toiveena on, että imettäminen vauvan vahvistuessa mahdollista. Aluksi piti ruokkia pipetillä, mutta nyt pystyy jo erityistuttipullosta syömään (sellainen, että maito tippuu suuhun, kunhan ihan pienen liikkeen suulla tekee).

Yhteistyössä