Mikä on työtilanne ekonomeilla ja tradenomeilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opinnoista kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tradenomeja valmistuu vieläkin koko ajan ihan liikaa - töitä ei ole.
Tai no jos haluaa opiskella 3,5v turhaan - marketinkassalla pärjää ilman koulutustakin.

Ekonomeistä en tiedä.

Melko mutua: Ekonomipuolella markkinointi on minusta yliarvostettu suuntautumisvaihtoehto suhteessa töihin. Onhan niitä töitäkin jonkun verran, mutta ei niin paljoa. Laskentatoimi esim. on varmempi, mutta vaatii vähän sellaisen tunnollisen koulutytön luonnetta. Kansantaloustieteessä taas saa yleistietoja, mutta joutuu olemaan vähän luovempi työpaikan keksimisessä.

Mulla on tradenomin paperit ja oon myyntipäällikkönä esimiestyössä ja myyntihommissa b-to-b firmassa. Ja ihan hyvä palkka. Kai se on itsestäkin kiinni. Monilla opiskelukavereilla on tosi hyvät duunit mainostoimistoissa, mediatoimistoissa jne. Suurin osa on kuitenkin pankissa, kaupankassana tai vakuutusyhtiössä. Ihan hyviä duuneja nekin.

Mun kokemuksen mukaan ainakin Keski-Suomessa tradenomeja ei arvosteta ollenkaan, ne on samassa arvossa merkonomien kanssa. Ekonomeja arvostetaan paremminkin. Tosin jos haluut p*ska palkalla tehdä p*skahommia, niin eikun vaan tradenomiopintoja suorittamaan ;)

ps. Mulla on kyllä opiskelukavereita, jotka lähtivät ruuhkasuomeen, ja tekevät koulutusta vastaavaa hommaa kunnon palkalla. Riippuu paljolti missä päin Suomea asustelet.

Jostain Akavan työmarkkina-julkaisusta luin, että ekonomeista 3 % on työttömiä. Tradenomiliiton mukaan tradenomeista taas on työttömänä 5-7 %, ja jos mukaan otetaan ne, jotka eivät tee koulutustaan vastaavaa työtä, niin luku on 20-40 % tutkimuksesta riippuen.

Parhaiten työllistäviä aloja lienee rahoitus ja laskentatoimi.

Yhteistyössä