Luokanope-opiskelijat/jo valmistuneet opet huomio! Koskee myös opoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Mitä ope ja opo koulutukset pitää sisällään? Millanen on työtilanne? Mikä olis realistinen aika saada tutkinto suoritettua? Kannattaako opiskella opeks/opoks? Työn hyvät ja huonot puolet?

Luokanopettajan opinnot on melko kurinalaiset sikäli, että lukujärjestys ja valmistumisaikataulu ovat valmiina. Työtilanne on vaihteleva eri alueilla. Naisena isossa kaupungissa saa ehkä helposti määräaikaisia sijaisuuksia, vakityöhön voi olla vaikea päästä. Opon koulutuksen voi käsittääkseni suoritta vata kun on jo luokanopettaja. Voin olla myös väärässä. Kannatta ehdottomasti katsoa opettajankoulutuslaitoksien sivuilta.

Ai niin ja opinnot on ihan niitä kouluaineita ;)

[QUOTE="vieras";24474304]Luokanopettajan opinnot on melko kurinalaiset sikäli, että lukujärjestys ja valmistumisaikataulu ovat valmiina. Työtilanne on vaihteleva eri alueilla. Naisena isossa kaupungissa saa ehkä helposti määräaikaisia sijaisuuksia, vakityöhön voi olla vaikea päästä. Opon koulutuksen voi käsittääkseni suoritta vata kun on jo luokanopettaja. Voin olla myös väärässä. Kannatta ehdottomasti katsoa opettajankoulutuslaitoksien sivuilta.

Ai niin ja opinnot on ihan niitä kouluaineita ;)[/QUOTE]

Ei opo koulutukseen tarvita luokanopettajan pätevyyttä.

Viimeksi muokattu:
Opokoulutuksia käsittääkseni vain joissakin yliopistoissa. Joensuu yksi näistä..

Mollin sivuilta löydät kyllä paremmin infoa, samoin yliopistojen sivuilta. Valmistumisaika 4-5 vuotta, eikä se nyt niin kurinalaista ole kuin joku väitti. Ei ainakaan mun opiskelu ollut. Melkein valmistuin 3,5 vuodessa, mut sitten tajusin että haluunkin vielä opiskella ja jäin kahdeksi lisävuodeksi yliopistoon. Oon siis luokaopettaja, aineenopettaja ja erityisopettaja :D

Työtä tehdään pitkälti persoonalla ja se on varsin intensiivistä, vaikka päivät ovatkin lyhyitä. Ryhmänhallintataidot ainakin meillä ovat keskeisessä osassa, jollei niitä ole eikä ryhmää saa järjestykseen, on työ rankkaa. Jos sen sijaan luontaista karismaa on, homma on jopa nautittavaa.

Olen unelmaduunissa, eli minun mielestä hyviä puolia on paljon. En ole kokenut vanhempiakaan haastaviksi, joskin joskus on turpaanvetämisellä uskailtu :whistle: Toki lasten ongelmat johtuvat usein kodeista ja ehkä suurin haaste onkin hyväksyä, että vaikutusmahdollisuudet ovat vähäisemmät mitä toivoisin.. Vaikea tälleen vastata, kysy vähän tarkemmin!