Mikä on terveellisin tapa suurustaa kastike? Siis joku jauhelihakastike tms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Vehnäjauhoilla suurustaminen kai epäterveellisintä, mutta entäs Maizena tms.? Onko siinäkin jotain lisäaineita, mikä tekee siitä "epäterveellisen"? Millä siis suurustaa kastike kaikista terveellisimmin?

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Miten se 1-2 rkl vehnäjauhoja nyt niin hirrrrveen epäterveellistä on...?

Tätä minäkin ihmettelen. Ei meillä kastikkeita joka päivä syödä. Eikä yleensä tuollaisen tukevamman aterian yhteydessä leipääkään - eli eiks se hiilaritasapaino pysy suht samana.

Mäkin käyttäisin vehnäjauhoja. Terveellisyys näkökulmasta lisäisin suoraan esim. jauhelihan päälle. Rasvassa ruskistaminen vehnäjauhosta tekee epäterveellisen...

Paahdetaan jauheliha teflonpannulla ilman rasvaa ja ripotellaan siihen päälle grahamjauhoja pari ruokalusikallista. Siten sekoitetaan ja annetaan jauhojen siinä hieman kypsyä. Päälle vettä ja mausteet.

Ihan samaa tärkkelystä se on, olipa se suurusjauhe tehty sitten vehnästä, maissista, riisistä tai perunasta. Ei sisällä lisaineita, jos ei kauheasti ravintoaineitakaan.

Vehnäjauhonkin voi lisätä ripottelemalla, niin säästyy siltä käristykseltä karsinogeeneineen.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Kuohukermalla keitellä kokoon. Tai ihan vaan keitellä kokoon ilman kantta.

Tästä en olis ihan samaa mieltä. Siitä on 35 % eläinrasvaa. Eli melkein sama terveellisyysaste kuin jos suurustaisit vehnäjauhokastikkeen voilla.

rasva ei ole epäterveellistä.

No eihän siihen vehnäjauhoon nyt kuole. Mutta mulla ainakin menee vehnäjauhoa kastikkeeseen useampikin rkl (toki sekin riippuu minkälaisen satsin ruokaa tekee ja paljonko sitä syö) ja rasvaa (rypsiöljyä) jonnin verran, niin kai sitä nyt terveellisempiäkin vaihtoehtoja on.

Mutta... Yritän nyt oikeasti vähentää vehnäjauhon määrää kaikessa syömisessä ja kun monessa "pienessä" asiassa sitä vähentää, niin yhteensä siitä tuleekin suuri vähennys.

Tästä en olis ihan samaa mieltä. Siitä on 35 % eläinrasvaa. Eli melkein sama terveellisyysaste kuin jos suurustaisit vehnäjauhokastikkeen voilla.

Niin mäkin olen sitä koulukuntaa, että rasva ei ole se synneistä suurin. Ennen käytin ruskeaa suurustetta, nyttemmin en. Tosin en pitäisi sitä niin pahana vieläkään tuollaisissa määrissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Ihan samaa tärkkelystä se on, olipa se suurusjauhe tehty sitten vehnästä, maissista, riisistä tai perunasta. Ei sisällä lisaineita, jos ei kauheasti ravintoaineitakaan.

Vehnäjauhonkin voi lisätä ripottelemalla, niin säästyy siltä käristykseltä karsinogeeneineen.
Olen elämässäni syönyt karsinogeenejä mustaksi nuotiolla paistetun makkaran muodossa ikäni. Olen terve, ellei korvien väliä lasketa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipsu:

Mäkin käyttäisin vehnäjauhoja. Terveellisyys näkökulmasta lisäisin suoraan esim. jauhelihan päälle. Rasvassa ruskistaminen vehnäjauhosta tekee epäterveellisen...

Vehnäjauhot menee kyllä jotenkuten ilman rasvaa just jauhelihan kanssa, mutta muissa kastikkeissa on kyllä käytettävä rasvaa jos haluaa kastikkeen saada onnistumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii-:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
mä teen suurusteen niin että laitan ruskeasuurustetta mitä löytyy kaupasta. ei tarvii käyttää rasvaa lainkaan. Kun maustaa hyvin ei eroa edes huomaa =)
Ja kastikkeesta tulee liisteriä.

No ei varmasti tule.
pitää osata vaan käyttää sitä oikein

No, kaikki riippuu siitä, mihin terveyskoulukuntaan uskooo. Pelkääkö rasvaa vai hiilareita. Pitää ensin päättä se :D

Niin pitäis kai. Mä pelkään nykyään rasvaa, valkoisia jauhoja, sokereita, lisäaineita...

Niin mäkin olen sitä koulukuntaa, että rasva ei ole se synneistä suurin. Ennen käytin ruskeaa suurustetta, nyttemmin en. Tosin en pitäisi sitä niin pahana vieläkään tuollaisissa määrissä.

ehkä sun mielestä, mutta jos kysytään esim läääreiltä jotka hoitaa sydänpotilaita, sanovat toidin. myös diabeetikolle se rasva on pahempi asia kuin sokeri

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No, kaikki riippuu siitä, mihin terveyskoulukuntaan uskooo. Pelkääkö rasvaa vai hiilareita. Pitää ensin päättä se :D

Niin pitäis kai. Mä pelkään nykyään rasvaa, valkoisia jauhoja, sokereita, lisäaineita...

Suurusta sit niillä spelttijauhoilla, ne on terveellisiä :) Ta tee tomaattikastike, meil tosi harvoin tehdään suurustettua kastiketta.

Yhteistyössä