Mikä on tarpeeksi hyvä syy jättää tekemättä lisää lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Tuli taas mieleen siitä eilisestä tohlopin rannan tapauksesta: sen lisäksi että mua ihan ylipäätään kauhistuttaa että joku tuntematon tulisi ja ottaisi tuosta noin vaan mun lapseni häipyäkseen sen kanssa, tämä kyseinen ranta on myöskin melko lähellä meidän kotia. No mutta siis: mä taas itsekseni mietin että ei musta ole tekemään lapsia enempää tässä vaiheessa, mä en kerta kaikkiaan voisi olla varma siitä, että mä kykenisin hoitamaan ja huoltamaan ja pitämään kaikki turvassa ja hengissä tässä pimeässä maailmassa aikuisuuteen saakka. Mä en vaan ymmärrä sitä, että ihmiset ei ymmärrä tätä puolta asiasta: olen sanonut että iltatähteä voin joskus ajatella, mutta niin että nämä nuorimmat jo kohtuullisesti osaavat huolehtia itsestään ja toisistaan tuolla maailmalla, oli se sitten lähiranta tai kotipiha tai mikä paikka vaan. Yleinen mielipide on tähän, ettei kannata miettiä liikaa, ja että jos haluan lisää lapsia, putkeen vaan kaikki: kyllä ne tulee kidnapatuksi jos on tullakseen, vaikka niitä olisi vain kolme. Joo, varmaan totta. Ja varmaan mä olen hysteerinen äiti. Mutta se olisi pahinta mitä mun lapselleni voisi sattua, että joutuisi ryöstetyksi johonkin lapsikauppaan tms, ja vaikka mä tiedän että sellaista sattuu aniharvoin, mä en pysty saamaan mielestäni kyseistä asiaa. Tälläiset eilisen kaltaiset tapaukset vaan vahvistaa sitä: ei lisää lapsia, kolmenkin kanssa on vahtimista ettei tapahdu mitään.
Mikäköhän olisi painavampi syy olla tekemättä lisää: tai miksi juuri tätä syytä vähätellään? :/

Mulla taas yksi (pieni) osasyy toisen lapsen haluamiseen oli se, etten kestäisi jos tälle ainokaiselle tapahtuisi jotain. Olisi edes joku syy jaksaa elämässä eteenpäin jos jotain kamalaa joskus tapahtuu.
Ystäväni tutun 4-vuotias lapsi kuoli joulun aikoihin, surettaa itseäni vieläkin vaikken heitä edes tunne.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Jos ei vaan halua lisää lapsia. Ei nyt, eikä myöhemmin, tai sitten vasta myöhemmin.

Joo, se on pätevä syy. Mutta kun lapsia on jo kolme ja olet muutenkin vähän muumimamma tyyppi (kyllä, ikävä kyllä tällaiseksi mua on kutsuttu myös ) se kelpaa enää huonoksi tekosyyksi, niinkuin ilmeisesti kaikki muukin.. :whistle:

Varmaan painavin syy olla tekemättä lapsia on se, että niitä ei tekemällä tule. Minusta absurdi ajatus pohtia tehdäkö lapsia vai ei, kun itse en sikiä vaikka päälläni seisoisin. Ajattelen siis niin, että ennen kaikkea saan lapsia, jos saan ja niin paljon kuin saan. Sitten jos jossain kohtaa alkaa tuntua siltä että lapsiluku on täynnä niin käyn poistattamassa kohdun.

Mutta siis jos nyt ajattelen että mikä olisi se luku jolloin tuohon kohdun poistoon ryhtyisin, niin en kyllä osaa sanoa. Kai se on sitten se, jolloin tulee varmuus että nyt ei enempää lapsia pysty /jaksa asiallisesti hoitamaan ja kasvattaman ja elättämään. Jos saisin esim. vain kaksi lasta, varmaan jonkinlainen lapsen kaipuu jäisi, koska haluaisin enemmän lapsia. Jos saisinkin vaikka viisi lasta, toivon että minulla olisi "munaa" mennä siinä vaiheessa kohdunpoistoon, koska useampaa lasta tuskin koskaan pystyn elättämään, koska haluan tukea myös aikuisia lapsiani taloudellisestikin. Minusta painava syy on siis se, että ei pysty yleisten normien ja omien odotusten ja tavoitteiden mukaan huolehtimaan useammasta lapsesta. Huolehtiminen sisältää lasten turvallisuuden alkaen siitä, että niitä lapsia on oikeasti vahdittava ja hoidettava, eikä vaan luotettava siihen että kyllä ne aina elossa kotiin tulee. Minusta yleinen huolettomuus lisääntyy perheissä joissa on useampi lapsi. Eli siis päästetään sisarusten kanssa todella pienet yksin minne vaan, ei jakseta enää juosta perässä ja kytätä tarkkaan mahdollisia vaaranpaikkoja. Jokainen näistä äideistä jotka ottavat seuraavat lapset rennosti on varmaan esikoista varjellut kolhuilta ja naarmuilta, miksi seuraavat lapset eivät ansaitse samaa? Siksikö, kun jokaiselta naarmulta ei voi suijella? Eikö silti voi yrittää, vaikka se ei onnistukaan?

Maailma on tapahtunut, tapahtuu ja tulee tapahtumaan aina kamalia asioita. Itseänikin aivan kamalasti surettaa juuri tuommoiset tapaukset, joita tapahtui esim. siellä Tampereella. Mietin asiaa pidemmälle, että jos ne olisi onnistunut lapsiryöstössään, vieneet pois äidin luolta, sulloneet johonkin matkalaukkuun, ajaneet rajan yli pieni lapsi matkalaukussa teipattuna tuntemattomaan kenties väkivaltaiseen maailmaan... Mietin sen lapsen hädän, tuskan, pelon... Vaikka kuinka kiellän itseäni ajattelemasta pidemmälle, niin mielikuvat valtaa pään ja alkaa surettaa :(

Mutta ei se vaikuta kuitenkaan minun lapsilukumäärään. Minä vain alan seuraamaan tarkemmin lasteni perään ja saatan miehellenikin sanoa, että muista vahtia tai jotain. Ja sitten asia unohtuu tai tulee jokin uusi juttu mikä vie ajatukset muualle... Lentoturmat jne.

Elämä on vaikeaa, mutta pakko kai se elää loppuun niin kuin parhaaksi näkee. Uskoa ja luottaa, että kaikki menee hyvin, kun itse yrität pysyä kaidalla tiellä ja elää aivan perus normi elämää ja lapsia hyvin huolehtien. Eihän ne asiat murehtimalla parane...

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Minusta yleinen huolettomuus lisääntyy perheissä joissa on useampi lapsi. Eli siis päästetään sisarusten kanssa todella pienet yksin minne vaan, ei jakseta enää juosta perässä ja kytätä tarkkaan mahdollisia vaaranpaikkoja. Jokainen näistä äideistä jotka ottavat seuraavat lapset rennosti on varmaan esikoista varjellut kolhuilta ja naarmuilta, miksi seuraavat lapset eivät ansaitse samaa? Siksikö, kun jokaiselta naarmulta ei voi suijella? Eikö silti voi yrittää, vaikka se ei onnistukaan?

Mä olen sun kanssa todella samaa mieltä. Mä olen päättänyt että mun esikoinen ei joudu täällä pienempien kaitsijaksi vain siksi, että sattuu olemaan 5 vuotta nuorempiaan vanhempi. Sellaista vastuuta ei voi antaa lapselle, ja mun nuorimmat lapset ansaitsee äidin huolehtimista siinä, missä esikoinenkin on sitä ansainnut.

Toki en yleistä, on suuria perheitä, missä asiat hoidetaan mallikkaasti. Ja perheitä, jossa isot lapset ovat jo niin isoja, että katsovat pienempiensä perään vaikka viikkorahaa vastaan, mikä on musta täysin ok.

Hei oikeesti. Miksi pitää olla joku tekosyy? Eikö ihminen voi seisoa omien päätöksiensä takana ja todeta se oma syy mikä se sit ikinä onkin. Toisille riittää yksi ja toiset taas haluaa 10 lasta.

Mun ainoa syy olla yhden lapsen äiti on se, että olen kiitollinen yhdestä TERVEESTÄ lapsesta. Ikää on jo 40 v. ja laps 2.5 v. Miksi enää ottaisin tietoista riskiä??? Kun ei niitä lapsia ihan liukuhihnalta mulle ole siunaantunut.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja täs yks:
Se kun ei osaa käyttää kappalejakoa.

Opeta oppilaitas: mä olen kouluni käynyt 10 äidinkielellä, mutta täällä mä olen netissä, enkä virallisia papereita kirjoittelemassa. :D

Kymmenellä äidinkielellä? Sä oletkin todella moniäidinkielinen.

Mut oikeesti. Sulla oli mielenkiintoinen avaus, mutta toi yhteen pötköön kirjoittaminen tekee tekstistä hirmu raskaan. Ei jaksa lukea.

Minusta yleinen huolettomuus lisääntyy perheissä joissa on useampi lapsi. Eli siis päästetään sisarusten kanssa todella pienet yksin minne vaan, ei jakseta enää juosta perässä ja kytätä tarkkaan mahdollisia vaaranpaikkoja. Jokainen näistä äideistä jotka ottavat seuraavat lapset rennosti on varmaan esikoista varjellut kolhuilta ja naarmuilta, miksi seuraavat lapset eivät ansaitse samaa? Siksikö, kun jokaiselta naarmulta ei voi suijella? Eikö silti voi yrittää, vaikka se ei onnistukaan?

Mä olen sun kanssa todella samaa mieltä. Mä olen päättänyt että mun esikoinen ei joudu täällä pienempien kaitsijaksi vain siksi, että sattuu olemaan 5 vuotta nuorempiaan vanhempi. Sellaista vastuuta ei voi antaa lapselle, ja mun nuorimmat lapset ansaitsee äidin huolehtimista siinä, missä esikoinenkin on sitä ansainnut.

Toki en yleistä, on suuria perheitä, missä asiat hoidetaan mallikkaasti. Ja perheitä, jossa isot lapset ovat jo niin isoja, että katsovat pienempiensä perään vaikka viikkorahaa vastaan, mikä on musta täysin ok.

Jep,olen huomannut tämän asian kyllä :/

Olen toisaalta samaa mieltä kanssanne, mutta on asialla myös kääntöpuolensa - ylihuolehtiminen. Esikoinen voi saada liikaa huolehtimista. Lapsi ei saa syödä itse, koska tukehtuu, lapsi ei saa kävellä itse, kun loukkaantuu, lapsi ei saa mennä veteen, kun hukkuu jne.

Lapsi ei opi varmomaan mitään, kun vanhemmat eivät anna oppia mitään itse oma-aloitteisesti. Toinen ja kolmas lapsi oppivat jo asioita kantapään kautta huomattavasti paremmin, kun vanhemmat eivät jaksa niin totaalisen paljon seurata lapsen jokaista askelta.

Nooh - tietysti minunkin mielestäni lapselle kuin lapselle pitää pystyä järjestämään ja turvaamaan mahdollisimman hyvä kasvuympäristö huolehtivine vanhempineen jne. Mutta perheitä on erillaisia. Pointtini on, että semmoisessa ylihuolehtivassa yhden lapsen perheessä voi turma sattua juuri sen ylihuolehtivuuden vuoksi...

Alkuperäinen kirjoittaja ksksk:
Hei oikeesti. Miksi pitää olla joku tekosyy? Eikö ihminen voi seisoa omien päätöksiensä takana ja todeta se oma syy mikä se sit ikinä onkin. Toisille riittää yksi ja toiset taas haluaa 10 lasta.

Mun ainoa syy olla yhden lapsen äiti on se, että olen kiitollinen yhdestä TERVEESTÄ lapsesta. Ikää on jo 40 v. ja laps 2.5 v. Miksi enää ottaisin tietoista riskiä??? Kun ei niitä lapsia ihan liukuhihnalta mulle ole siunaantunut.

Tähän ihan täysi peesi... En jaksa elämääni elää ajatellen tyyliin "jos tälle ainokaiselle jotain sattuu..." Häntä ei korvaa mikään, ei kukaan. Olen hänestä kiitollinen, kun lääketieteen mukaan häntä ei pitäisi olla olemassakaan...

Ap:n kanssa olen osittain samaa mieltä-kun lapset kasvavat, tietynlainen "vastuu" häviää, kun jo ovat omatoimisia. Tosin mun11 veelle sanoi känninen ukko rannalla eilen, että "katos kun tuolla ui tollainen mulkun mirttainen kala." Onneksi en ollut kuulolla, olisin vetänyt ukolta nokan poskelle.

siis mulle ainut syy miksi en halua enempää on se että näiden kahden opastamisessa elämään on kova työ. Ja haluan että on rahallisesti mahdollista turvata elämää. Ostaa laadukkaita vempeleitä. Mun mielestä maailma nykypäivänä on niin karu paikka etten halua tänne enempää kärsijöitä. Käytän kolmanteen lapseen riittävät voimavarat vaikka sen parantamisyritykseen.

Opeta oppilaitas: mä olen kouluni käynyt 10 äidinkielellä, mutta täällä mä olen netissä, enkä virallisia papereita kirjoittelemassa. :D

Mut oikeesti. Sulla oli mielenkiintoinen avaus, mutta toi yhteen pötköön kirjoittaminen tekee tekstistä hirmu raskaan. Ei jaksa lukea.

No mutt netin ihanuushan on juuri se, että jos ei jaksa lukea, ei tarvitse jaksaa. Jos ei kiinnosta, ei tarvitse kiinnostaa. Valintojen ihanuus.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen toisaalta samaa mieltä kanssanne, mutta on asialla myös kääntöpuolensa - ylihuolehtiminen. Esikoinen voi saada liikaa huolehtimista. Lapsi ei saa syödä itse, koska tukehtuu, lapsi ei saa kävellä itse, kun loukkaantuu, lapsi ei saa mennä veteen, kun hukkuu jne.

Lapsi ei opi varmomaan mitään, kun vanhemmat eivät anna oppia mitään itse oma-aloitteisesti. Toinen ja kolmas lapsi oppivat jo asioita kantapään kautta huomattavasti paremmin, kun vanhemmat eivät jaksa niin totaalisen paljon seurata lapsen jokaista askelta.

Nooh - tietysti minunkin mielestäni lapselle kuin lapselle pitää pystyä järjestämään ja turvaamaan mahdollisimman hyvä kasvuympäristö huolehtivine vanhempineen jne. Mutta perheitä on erillaisia. Pointtini on, että semmoisessa ylihuolehtivassa yhden lapsen perheessä voi turma sattua juuri sen ylihuolehtivuuden vuoksi...

Musta tuntuu, että mä olen alkanut ylihuolehtimaan vasta toisen lapsen kohdalla. Olen mä ennenkin ollut varovainen, mutta esikko nukkui ulkona vaunuissa meidän ikkunoiden alla vauvana päikkäreitä: asuttiin kerrostalon 2. kerroksessa. Ei tulisi pieneen mieleenkään enää, juuri ja juuri uskalsin jättää kuistille yksin kun asuttiin maan tasalla. Toisaalta, mä olen ollut kyllä hirveän nuorikin, kun sain esikon, mutta kai tää maailmakin on muuttunut nopeasti.. tai sitten ei. Mä olen herännyt tähän todellisuuteen vasta.

No mutt netin ihanuushan on juuri se, että jos ei jaksa lukea, ei tarvitse jaksaa. Jos ei kiinnosta, ei tarvitse kiinnostaa. Valintojen ihanuus.. :D

otat visiin aika herkästi jos sua "hieman moititaan"... Laittanut vaan merkille tässä vuosien varrella ku seurannut tätä palstaa

meillä on kolme ihanaa lasta. Enempää en halua, koska haluan antaa näille lapsille kaiken rakkauden/ajan mikä minulla on. Joillakin voi rakkaus riittää vaikka 10 lapselle, mulle sopiva määrä on tää kolme. Ja kyllä meillä esikoinen vahtii pienempää vaikka ei erikseen käsketä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:

otat visiin aika herkästi jos sua "hieman moititaan"... Laittanut vaan merkille tässä vuosien varrella ku seurannut tätä palstaa

Aluksi varmaan on ollut näin, myönnän. Nykyisellään mä olen pehmo, enkä tartu asioihin niin hanakasti. Mun omituinen kiero ulosantini on vaan monille niin mustaa, että useimmat varmasti ymmärtävät väärin, olen ollut huomaavinani. :D Sitten kun mulla oikeasti on herne nenässä, keneltäkään ei varmasti jää huomaamatta, sen lupaan.
:D :D

Yhteistyössä