Olen kolmelapsisen sisarusperheen vanhin. Minun ja keskimmäisen välillä on ikäeroa vain vuosi. Ehkä sellainen läheisyydenkaipuu ja halipula on perua jo tuolta ajalta, sillä isä ei ole lapsenhoitoon osallistunut, vaan hän keskittyi työntekoon. Äiti oli tosi kovilla. Näin jälkikäteen ajateltuna pitää olla todella vahva ja hyvät tukiverkot omaava äiti, jotta jaksaa antaa tarpeeksi hoivaa ja hellyyttä, jos lapset tehtaillaan pienen ikäeron turvin. Omassa lapsuudessani kun ehkäisyvaihtoehtoja ei ollut niin monta kuin nykyisin.
Sisarussarjamme nuorin on minua neljä vuotta nuorempi. Olen läheisempi hänen kanssaan kuin tämän keskimmäisen kanssa. Ei siis ikäero kaikkea ratkaise. En myöskään aina ymmärrä, että miksi isosiskon tai -veljen pitäisi automaattisesti olla leikkiseurana pienemmälle sisarukselleen. Eikö nimenomaan pitäisi nauttia yhdessäolosta koko perheenä ja antaa tukea ja turvaa riippumatta lasten iästä.
Minusta perhesuunnittelua on myös se, että miettii eri vaihtoehtoja. Esimerkiksi uhmaiän tietää kyllä, milloin se osuu kohdalle. Jos jo esikoisen vauva-aika on ollut raskas, niin kannattaako ehdoin tahdoin tehdä toista lasta juuri sellaiseen ajankohtaan, jolloin esikoinen tulee juuri uhmaikään? Tietysti taloudelliset seikat kannattaa myös miettiä, jotta äitiyspäivärahaperusteet tulevat ansiotulojen mukaan eikä esim. sen vuoden mukaan, jolloin on ollut hoitovapaalla.
Omalla kohdallani menin töihin ennen esikoisen 1-v synttäreitä, koska minulle tarjottiin loistotyöpaikkaa. Teinkin sitä hommaa muutaman vuoden, jolloin lasten ikäeroksi tuli reilut neljä vuotta. Sen jälkeen ehdinkin olla kotona muutaman vuoden kotiäitinä, sillä äitiyspäivärahaperusteet tulivat hyviksi ja rahaakin oli ehtinyt kertyä säästöön. Toisen ja kolmannen raskauden välillä olin myös töissä, jotta sain äitiyspäivärahaperusteet kuntoon. Tällä tavoin myös tuntuma työelämään on pysynyt hyvänä, joten nyt ei taas ole ikävä töihin eikä vastaavasti lyhyehköissä työpätkissäkään ole ehtinyt tulemaan kova ikävä äidin hommiin täyspäiväisesti, vaikka sitä nyt taas olenkin.