Mikä on oikea päivähoidon aloitusikä? Alan ammattilaiset hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitsyli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a.p";28884571]oli taas pakko punnita se kumman kanssa elän mielummin sen että etenen työssäni vasta myöhemmin vai lapsen ongelmat.
[/QUOTE]

Turha aloitus todellakin. Olisit varmasti päätynyt samaan lopputulokseen vaikka joka ikinen vastaus olisi ollut sen kannalla että lapsi heti päiväkotiin jo 4kk iässä. Eli olit asian päättänyt jo etukäteen.

[QUOTE="a.p";28884571]Aina syitä löytyy ja ymmärrän että on erilaisia tilanteita. Itsekin rehellisesti sanottuna haluan tosi paljon jo päästä työhön kiinni ja toteuttamaan itseäni, mutta oli taas pakko punnita se kumman kanssa elän mielummin sen että etenen työssäni vasta myöhemmin vai lapsen ongelmat. Eipä tuntunut pahalta lykätä työhön paluuta paitsi nyt on pakkotilanne palata töihin. :(

Minusta sinä luotat aika sokeasti yhteiskunnan ja kulttuurin asettamiin normeihin, jotka eivät ole asiantuntijoiden suosituksia tai näkemyksiä lapsen parhaasta.[/QUOTE]

Tai ovat eri asiantuntijoiden suosituksia... :D

Jos olisin mennyt yhteiskunnan ja ympäröivien suositusten mukaan meidän lapset olisivat kyllä aloittaneet päivähoidon aiemmin, sen verran on noita myöhäisiä aloitusikiä saanut parilla lapsella selitellä. Tuon kolmosen kohdalla "hurahdin" tuohon suomalaiseen pitkän kotihoidon suositukseen ja sitä kokeilinkin todeten sen tässä toimimattomaksi. Siksi nyt mennään meidän lasten ja perheen mukaan. Sokea ei kannata olla mihinkään suuntaan, edes siihen että sen 3v jälkeen lasta voi hyvällä omallatunnolla pitää täyspäiväisesti hoidossa vaikka kuinka yhteiskunta näin antaakin ymmärtää.

[QUOTE="eräs";28884587]Onko muuten mietitty myös mummon parasta? Vai mummolle markkinoitu tää niin, että hän suurinpiirtein pilaa lapsen, jos ei hoida? Anteeksi kärkevä kysymys. Tietty jos mummo oikein hinkuu hoitamaan ja tosiaan pihalla ja puistossa paljon lapsia, niin onhan tuo sitten tosi hyvä ratkaisu.

Mulla on juuri lähipiiristä kokemus, jossa 1v4kk ikäinen lapsi on sopeutunut päiväkotiin paremmin kuin 3 vuotta kotihoidossa ollut. Tämä pieni otanta vaan kertoo sen, minkä moni täällä on sanonut, että lapset ovat yksilöitä ja perheiden tilanteet erilaisia, joten kenenkään ei pidä ottaa paineita mistään ehdottomista 3 vuoden ikä"rajoista".[/QUOTE]

Juu mummille on tätä väläytelty jo jonkin aikaa ja hän on ainakin vaikuttanut tosi myöntyväiseltä, mutta en ihan mene takaamaan miten sujuu ne aikaiset aamut ja muut.. Pitää korostaa lapselle että mummi pitää jöötä ja päättää milloin lähdetään ulos, harrastukseen jne. Jospa se siitä.

Minusta noin pieni kun 1v4kk ei edes osaa kertoa ja ilmaista jos häntä väsyttää, ahdistaa ja stressaa pk ympäristö? Hän on vielä niin pieni.

[QUOTE="a.p";28882710]
Keltikangas-Järvinen ON suositellut pikkulasten kotihoitoa ja päiväkodin välttämistä liian PIENELLE lapselle. Jos sinulla on vaikeuksia uskoa lukemaasi, ole hyvä ja tarkista asia netistä :)[/QUOTE]

Ai no jos ihan KELTIKANGAS-JÄRVINEN on jotain suositellut niin pakkohan on näin tehtävä *facepalm* Tunnut uskovan vain niitä "asiantuntijoita" ketkä ovat kanssasi samaa mieltä.

Tai ovat eri asiantuntijoiden suosituksia... :D

Jos olisin mennyt yhteiskunnan ja ympäröivien suositusten mukaan meidän lapset olisivat kyllä aloittaneet päivähoidon aiemmin, sen verran on noita myöhäisiä aloitusikiä saanut parilla lapsella selitellä. Tuon kolmosen kohdalla "hurahdin" tuohon suomalaiseen pitkän kotihoidon suositukseen ja sitä kokeilinkin todeten sen tässä toimimattomaksi. Siksi nyt mennään meidän lasten ja perheen mukaan. Sokea ei kannata olla mihinkään suuntaan, edes siihen että sen 3v jälkeen lasta voi hyvällä omallatunnolla pitää täyspäiväisesti hoidossa vaikka kuinka yhteiskunta näin antaakin ymmärtää.

Oho, siellä on sitten todella eri asenneilmapiiri :O Toivottavasti jokainen perhe saa selvitettyä ja soviteltua omalle lapselleen parhaan vaihtoehdon joka tapauksessa.

[QUOTE="a.p";28884571]Aina syitä löytyy ja ymmärrän että on erilaisia tilanteita. Itsekin rehellisesti sanottuna haluan tosi paljon jo päästä työhön kiinni ja toteuttamaan itseäni, mutta oli taas pakko punnita se kumman kanssa elän mielummin sen että etenen työssäni vasta myöhemmin vai lapsen ongelmat. Eipä tuntunut pahalta lykätä työhön paluuta paitsi nyt on pakkotilanne palata töihin.[/QUOTE]

Minusta tämä paljastaa ap:n selväksi provoksi. Kierolla tavalla hän aloitti keskustelun yleisellä tasolla, mutta keskistelun edetessä arvostelee suoralta käsin muiden valintoja. Mikset samantien tehnyt aloitusta päiväkodin haitoista alle 3v:lle? Nythän olet olevinasi niin palkon parempaa ja epäitsekkäämpää äitiä kuin hoitoon laittaneet. Huvittavaa.

Sen lisäksi sinulla on levy jäänyt päälle. Intät yksistä ja samoista tutkimustuloksista, etkä yhtään huomioi muiden kritiikkiä asiaan liittyen. Monikin on täällä tuonut esiin myös niitä pöiväkodin hyviä puolia, lasten yksilöllisyyttä ja kyseenalaistanut meidän yhteiskuntamme toimintamallia. Jätät ne täysin huomiotta, ja paasaat vaan samoista asioista samalla itseäsi jalustalle nostaen.

Mitä enemmän ketju etenee, sen enemmän epäilen ap:n tarkoitusperiä.

[QUOTE="a.p";28884622]Juu mummille on tätä väläytelty jo jonkin aikaa ja hän on ainakin vaikuttanut tosi myöntyväiseltä, mutta en ihan mene takaamaan miten sujuu ne aikaiset aamut ja muut.. Pitää korostaa lapselle että mummi pitää jöötä ja päättää milloin lähdetään ulos, harrastukseen jne. Jospa se siitä.

Minusta noin pieni kun 1v4kk ei edes osaa kertoa ja ilmaista jos häntä väsyttää, ahdistaa ja stressaa pk ympäristö? Hän on vielä niin pieni.[/QUOTE]

Kyllä lapsi mummia tottelee. Alkuun luultavasti paremmin kuin vanhempia :-) Hyvin se tulee menemään ja kiva kuulla, että mummi innoissaan.

Mutta kolmevuotias kaveri osaa sanoa äidilleen, ettei halua päiväkotiin... Tämä yksivuotias iloisena jää leikkimään. (Toki ekoina päivinäoli vähän itkua, kuten lähes kaikilla.)

Hollannissa aloitetaan päiväkoti osapäiväisenä kolmikuisena. Syynä se, että lapsi aloittaisi ennen eroahdistusvaihetta ja vierastusta. Siellä siis vanhemmat tekee kyllä lyhennettyä työviikkoa. Onhan tuo Hollannin kolme kk ja Ranskan 5 kk tosi lyhyt aika, mutta siihen nähden Suomen 1-vuotiaat on vanhoja, kun menee hoitoon.

Lisäksi jäi hieman häiritsemään, kun kehotit jotakuta tarkistamaan netistä, mitä Keltinkangas on sanonut. Itse kyllä suosittelisin lukemaan ihan hänen kirjansa kokonaisuudessaan.

[QUOTE="a.p";28884622]Juu mummille on tätä väläytelty jo jonkin aikaa ja hän on ainakin vaikuttanut tosi myöntyväiseltä, mutta en ihan mene takaamaan miten sujuu ne aikaiset aamut ja muut.. Pitää korostaa lapselle että mummi pitää jöötä ja päättää milloin lähdetään ulos, harrastukseen jne. Jospa se siitä.

Minusta noin pieni kun 1v4kk ei edes osaa kertoa ja ilmaista jos häntä väsyttää, ahdistaa ja stressaa pk ympäristö? Hän on vielä niin pieni.[/QUOTE]

Ehkä kirjoitusasu oli tässä vähän väärä, mutta tuo että mummulle on asiaa väläytelty ja hän on ainakin vaikuttanut myöntyväiseltä ja nyt asia on päätetty (mummulta kysymättä?) kuulostaa vähän oudolta. Itse ajattelisin että jos laittaisin lapseni jollekin täyspäiväisesti -tai edes vähän sinnepäin- hoitoon niin idean pitäisi jo lähteä hoitajalta itseltään.

Mutta ehkä teilläkin näin, enkä sitä kiellä etteikö varmasti ole mummoja jotka haluavat hoitaa lapsenlapsiaan. Tunnen (suomestakin) useampia perheitä joissa lapsille on haettu ne päivähoitopaikat ja mummoani avulla hoitopäivät ja -viikot on saatu pidettyä lyhyinä. Mummo ei kuitenkaan ole ollut kokoaikaa kiinni lapsessa ja mummon menojen ja sairastumisten varalle on ollut se hoitopaikka valmiina. Hieno juttu kaikille osapuolille. :)

[QUOTE="eräs";28884642]Kyllä lapsi mummia tottelee. Alkuun luultavasti paremmin kuin vanhempia :-) Hyvin se tulee menemään ja kiva kuulla, että mummi innoissaan.

Mutta kolmevuotias kaveri osaa sanoa äidilleen, ettei halua päiväkotiin... Tämä yksivuotias iloisena jää leikkimään. (Toki ekoina päivinäoli vähän itkua, kuten lähes kaikilla.)

Hollannissa aloitetaan päiväkoti osapäiväisenä kolmikuisena. Syynä se, että lapsi aloittaisi ennen eroahdistusvaihetta ja vierastusta. Siellä siis vanhemmat tekee kyllä lyhennettyä työviikkoa. Onhan tuo Hollannin kolme kk ja Ranskan 5 kk tosi lyhyt aika, mutta siihen nähden Suomen 1-vuotiaat on vanhoja, kun menee hoitoon.

Lisäksi jäi hieman häiritsemään, kun kehotit jotakuta tarkistamaan netistä, mitä Keltinkangas on sanonut. Itse kyllä suosittelisin lukemaan ihan hänen kirjansa kokonaisuudessaan.[/QUOTE]

Totta, varmasti lähtee menemään omalla painollaan mutta toki siinä vähän mietii, että kun tuttu hoitaja niin lapsi toisaalta kiukuttelee herkemmin kun ei ole "vieraskoreutta" toisin kun vaikka pph:lla. Mutta näillä mennään,turha tätä enää on vatvoa - molemmissa puolensa.

Hienoa että lyhennetty työviikko on yleistä noissa maissa! Tosi tärkeää minusta ettei tarvitse missään vieraassa hoitpaikassa ylipitkiä päiviä viettää. Pikkulapselle tosi raskasta muuten.

Joo siis tiedätkö mulla on ollut ties kuinka pitkään mietinnän alla lukea ne kirjat!! Olen lainannut ja hieman lukenut niitä, mutta kokonaan ja kaikkia en ole lukenut :( Siinä on todella hieno ja rohkea nainen, ja tietoa ja kokemusta riittää!

Ehkä kirjoitusasu oli tässä vähän väärä, mutta tuo että mummulle on asiaa väläytelty ja hän on ainakin vaikuttanut myöntyväiseltä ja nyt asia on päätetty (mummulta kysymättä?) kuulostaa vähän oudolta. Itse ajattelisin että jos laittaisin lapseni jollekin täyspäiväisesti -tai edes vähän sinnepäin- hoitoon niin idean pitäisi jo lähteä hoitajalta itseltään.

Mutta ehkä teilläkin näin, enkä sitä kiellä etteikö varmasti ole mummoja jotka haluavat hoitaa lapsenlapsiaan. Tunnen (suomestakin) useampia perheitä joissa lapsille on haettu ne päivähoitopaikat ja mummoani avulla hoitopäivät ja -viikot on saatu pidettyä lyhyinä. Mummo ei kuitenkaan ole ollut kokoaikaa kiinni lapsessa ja mummon menojen ja sairastumisten varalle on ollut se hoitopaikka valmiina. Hieno juttu kaikille osapuolille. :)

Minusta nämä on aika ns sydämmellä tehtyjä ratkaisuja kun tilanne muuttui äkisti ja tarvitsee hoitopaikan, enkä halua epävarmana poikaamme hoitoon kuskata. Mummiin apsella on ollut tunneside syntymästä lähtien, lähellä vielä asutaan toisiamme. Käytännössä toimii hyvin koska mulla ei tule olemaan täyspitkiä työpäiviä ja mummi voi tuoda itse meille lapsen joinain päivinä (jos haluavat meillä ja pihallamme olla) tai sit haetaan läheltä hänen luoltaan töiden jälkeen.

Mummi siis hoitaa ja osallistuu mielihyvin, tämä oli itselleni vain kriisin paikka.

[QUOTE="a.p";28884695]
Mummi siis hoitaa ja osallistuu mielihyvin, tämä oli itselleni vain kriisin paikka.[/QUOTE]

Siltä se kuulostaakin. Mene jo toipumaan jonnekin ja palaa terveenä takaisin.

[QUOTE="vieras";28884624]Ai no jos ihan KELTIKANGAS-JÄRVINEN on jotain suositellut niin pakkohan on näin tehtävä *facepalm* Tunnut uskovan vain niitä "asiantuntijoita" ketkä ovat kanssasi samaa mieltä.[/QUOTE]

Jep, jokainen lusäksi lukee miten haluaa. Esim tässä:

https://www.perheaikaa.fi/lapsi-per...stelua-professori-liisa-keltikangas-jarvinen/

Ja tässä uudemmassa puhutaan erityisesti alle 2-vuotiaista päiväkodissa:

https://www.perheaikaa.fi/lapsi-per...stelua-professori-liisa-keltikangas-jarvinen/

Minusta nämä mainitut (peräti kaksi, montako asiantuntijaa ja tutkimusta on puhunut päivähoidon puolesta?) asiantuntijaa ovat oikeassa monessakin asiassa. Minustakin suomalainen keskiverto-päiväkoti ei ole ihanteellinen alle 2-vuotiaalle. Mutta ihmiset myös lukevat juttuja hyvin värittyneillä laseilla. Luetaan joku yksitäinen juttu ja tulkataan niiin, että lapsen perusturvallisuus ja tarpeet ovat täytettävissä vain kotihoidossa alle 3-vuotiaana, ja lähdetään syyllistämään toisenlaisista valinnoista (kenen tarpeiden pohjalta hoitoratkaisu on silloin edes tehty?).

Mutta missä fakta kotihoidon vaikutuksista? Tutkimukset pitkältä aikaväliltä? Niinpä, niitä ei ole olemassakaan. Kotihoito on sinällään hyvä asia, mutta käytännössä hoitomuodolla ei ole ratkaisevaa tai edes merkittävää vaikutusta lapsen tulevaisuuden kannalta. Perheellä, läsnäololla ja tasapainoisella lapsuudella sen sijaan on. Niitä päivähoito ei sulje pois.

Ja valitettavasti pitkien hoitovapaiden käyttäjissä on kaikenlaisia ihmisiä ja motiiveja joka lähtöön. Tutkimusten mukaan pitkiä vapauta suosivat mm. Äidit, joilla ei ole töitä odottamassa tai koulutusta. Kotihoitoa on hirveän monenlaista, ei siellä olla aina pienelle lapselle edes läsnä.

Esim. K-k on puhunut myös nimenomaan laadukkaamman päivähoidon puolesta, mutta se on jäänyt kovin vähälle huomiolle. Itsekin olen lapsia hoitanut yli 2-vuotiaiksi kotona, mutta silti väitän, että äidit etsivät vaikka kivensilmästä perusteita
sille, että voivat olla kotona kolme vuotta. Sen sijaan että voitaisiin käydä asiallista ja oikeasti lasten etua ajavaa keskustelua, taputellaan itseä selkään ja syyllistetään naapurin 'uraäiti' ( mikä hitto sekin on, en tunne yhtään oikeassa elämässä).

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";28879612]Alle 3v lapsi hoidetaan kotona.[/QUOTE]

Olen täysin samaa mieltä! Itseasissa mun mielestä olisi hyvä hoitaa lasta pidempäänkin kotona, jos se mitenkään on mahdollista.

[QUOTE="vieras";28884970]Olen täysin samaa mieltä! Itseasissa mun mielestä olisi hyvä hoitaa lasta pidempäänkin kotona, jos se mitenkään on mahdollista.[/QUOTE]

Mun mielestä kans. Vähintään 25v asti.

[QUOTE="Vieras";28881737]3v kun on saanut olla äidin kanssa kaksin päivät kotona on haasteellisin lapsi tullessaan hoitoon.
Hänen ympärillään ollut vain äiti. Äiti passannut koko ajan.
Ei ole koskaan tarvinnut odottaa ja huomioida muita. Vain minä, pieni lapsi.[/QUOTE]

Aika monella 3-vuotiaalla on joko isompia tai pienempiä sisaruksia. Tai ainakin yksi sisarus. Itse en ole jostain syystä törmännyt koskaan poikkeuksellisen haastavaan 3-vuotiaaseen juuri päivähoidon aloittaneeseen.

Haastavinta oli ihan rehellisesti sanottuna kaksi vuotta sitten syksyllä, kun meidän alle 3-vuotiaiden ryhmässä aloitti 10 uutta lasta, joista 7 oli ikäväliltä 10kk-1v6kk. Jokainen voi itse kuvitella, millaista se oli lapsen kannalta, kun kuitenkin suurimman osan ajasta on vain 2 aikuista töissä yhtä aikaa. Aamuvuorolainen kun lähtee ajoissa kotiin ja iltavuorolainen tulee myöhempään. Onneksi tuo oli vain ääripään tilanne, eikä tosiaan jokavuotista. Aikuinen kyllä pärjää, mutta pieni lapsi voi kokea olevansa aivan kaoottisessa tilanteessa.

[QUOTE="a.p";28882710]Siis mitä kohtaa et ymmärtänyt? Että Suomi on erilainen mitä vaikka Iso-Brittania? Meillä on erilainen yhteiskunta järjestelmä. Koulu aloitetaan Suomessa huomattavasti myöhemmin mitä muualla Euroopassa. Miksi sitä ei lasketa jos kerran ulkomailla tehdään se paremmin?

Keltikangas-Järvinen ON suositellut pikkulasten kotihoitoa ja päiväkodin välttämistä liian PIENELLE lapselle. Jos sinulla on vaikeuksia uskoa lukemaasi, ole hyvä ja tarkista asia netistä :)[/QUOTE]

Millä tavalla suomalainen pikkulapsi on erilainen kuin brittiläinen pikkulapsi? Ja jos haluaa jotain asiaa ns. syvällisesti tutkiskella, niin netti nyt ei liene siihen se paras paikka - oletko itse edes lukenut noita Keltikankaan kirjoja? Tiedätkö mitä hän suosittelee, minkäkin ikäiselle lapselle? Jos nojaat jonkin asiantuntijan lausuntoihin, kannattaisi varmaan ensin perehtyä niihin edes jollain tasolla :D

[QUOTE="a.p";28884632]Oho, siellä on sitten todella eri asenneilmapiiri :O Toivottavasti jokainen perhe saa selvitettyä ja soviteltua omalle lapselleen parhaan vaihtoehdon joka tapauksessa.[/QUOTE]

Ja tama asenneilmapiiri ei todellakaan ole ainoastaan Ruotsissa, vaan nimenomaan joka puolella Eurooppaa.

Olen asunut jo viidessa Euroopan maassa ja aina tormaan samaan asiaan eli paivahoitoa pidetaan lapsen kannalta positiivisena asiana (ja tarkoitan nimenomaan alle 3-vuotiaiden hoitoa).

Mika ihme tekee suomalaislapset niin erilaisiksi?

[QUOTE="vieras";28885340]Ja tama asenneilmapiiri ei todellakaan ole ainoastaan Ruotsissa, vaan nimenomaan joka puolella Eurooppaa.

Olen asunut jo viidessa Euroopan maassa ja aina tormaan samaan asiaan eli paivahoitoa pidetaan lapsen kannalta positiivisena asiana (ja tarkoitan nimenomaan alle 3-vuotiaiden hoitoa).

Mika ihme tekee suomalaislapset niin erilaisiksi?[/QUOTE]

Lapset eivät ole erilaisia, mutta suomalaisäidit ovat. Suomessa ei ajatella omilla aivoilla, vaan äidit luottavat ns. asiantuntijoiden sanaan.

[QUOTE="vieras";28885359]Lapset eivät ole erilaisia, mutta suomalaisäidit ovat. Suomessa ei ajatella omilla aivoilla, vaan äidit luottavat ns. asiantuntijoiden sanaan.[/QUOTE]

Lisäänpä vielä, että äidit eivät kouluttaudu tai hanki töitä ennen lapsia jostain syystä, laiskuuttaan kai.

[QUOTE="Vieras";28884764]Jep, jokainen lusäksi lukee miten haluaa. Esim tässä:

Ja tässä uudemmassa puhutaan erityisesti alle 2-vuotiaista päiväkodissa:

Minusta nämä mainitut (peräti kaksi, montako asiantuntijaa ja tutkimusta on puhunut päivähoidon puolesta?) asiantuntijaa ovat oikeassa monessakin asiassa. Minustakin suomalainen keskiverto-päiväkoti ei ole ihanteellinen alle 2-vuotiaalle. Mutta ihmiset myös lukevat juttuja hyvin värittyneillä laseilla. Luetaan joku yksitäinen juttu ja tulkataan niiin, että lapsen perusturvallisuus ja tarpeet ovat täytettävissä vain kotihoidossa alle 3-vuotiaana, ja lähdetään syyllistämään toisenlaisista valinnoista (kenen tarpeiden pohjalta hoitoratkaisu on silloin edes tehty?).

Mutta missä fakta kotihoidon vaikutuksista? Tutkimukset pitkältä aikaväliltä? Niinpä, niitä ei ole olemassakaan. Kotihoito on sinällään hyvä asia, mutta käytännössä hoitomuodolla ei ole ratkaisevaa tai edes merkittävää vaikutusta lapsen tulevaisuuden kannalta. Perheellä, läsnäololla ja tasapainoisella lapsuudella sen sijaan on. Niitä päivähoito ei sulje pois.

Ja valitettavasti pitkien hoitovapaiden käyttäjissä on kaikenlaisia ihmisiä ja motiiveja joka lähtöön. Tutkimusten mukaan pitkiä vapauta suosivat mm. Äidit, joilla ei ole töitä odottamassa tai koulutusta. Kotihoitoa on hirveän monenlaista, ei siellä olla aina pienelle lapselle edes läsnä.

Esim. K-k on puhunut myös nimenomaan laadukkaamman päivähoidon puolesta, mutta se on jäänyt kovin vähälle huomiolle. Itsekin olen lapsia hoitanut yli 2-vuotiaiksi kotona, mutta silti väitän, että äidit etsivät vaikka kivensilmästä perusteita
sille, että voivat olla kotona kolme vuotta. Sen sijaan että voitaisiin käydä asiallista ja oikeasti lasten etua ajavaa keskustelua, taputellaan itseä selkään ja syyllistetään naapurin 'uraäiti' ( mikä hitto sekin on, en tunne yhtään oikeassa elämässä).[/QUOTE]

Laadukkaampi päiväkoti - keskustelu ajaa jälleen kerran huomion itse asiasta ja ongelmasta. Eli siitä, että vauvan ja taaperon paras paikka on kotona ja tuollainen ulkoistaminen on lähinnä huvittavaa. Kaikenhan saa yhteiskunnan syyksi ja viaksi! :D

[QUOTE="Jenis";28885149]Millä tavalla suomalainen pikkulapsi on erilainen kuin brittiläinen pikkulapsi? Ja jos haluaa jotain asiaa ns. syvällisesti tutkiskella, niin netti nyt ei liene siihen se paras paikka - oletko itse edes lukenut noita Keltikankaan kirjoja? Tiedätkö mitä hän suosittelee, minkäkin ikäiselle lapselle? Jos nojaat jonkin asiantuntijan lausuntoihin, kannattaisi varmaan ensin perehtyä niihin edes jollain tasolla :D[/QUOTE]

Kuten sanoin jo että lapset eivät ole erilaisia, vaan yhteiskunnat ja kulttuurit ovat erilaisia. Jos tuota et suostu myöntämään, on tämä keskustelu osaltasi varmaankin turha.

[QUOTE="a.p";28887618]Laadukkaampi päiväkoti - keskustelu ajaa jälleen kerran huomion itse asiasta ja ongelmasta. Eli siitä, että vauvan ja taaperon paras paikka on kotona ja tuollainen ulkoistaminen on lähinnä huvittavaa. Kaikenhan saa yhteiskunnan syyksi ja viaksi! :D[/QUOTE]

Ei, vaan laadukkaampi päiväkoti-keskustelua ei edes käydä tällä hetkellä, ainakaan tosissaan. Edelleen toivon että luet (kirjasta...) mitä Keltikangas, suuri gurusi, asiasta sanoo :)

Yhteistyössä