Mikä on oikea päivähoidon aloitusikä? Alan ammattilaiset hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitsyli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tiesittekö että kansainvälisessä vertailussa suomalaiset lapset ovat erittäin pitkiä päiviä hoidossa? Ihan älytöntä puhua mistään turvarajasta, ei sellaista ole olemassakaan.nykyään vanhemmuus on niin ulkoapäin ohjailtua että se olennainen hämärtyy ihan täysin. suomessa lapsuus loppuu liian usein kolmeen vuoteen.

Pitlkien hoitopäivien jälkeen moni jatkaa pitkien päivien kouluputkeen, johon perään tulevat harrastukset. Sen sijaan että harrastuksia olisi integroitu koulupäivää keventämään ja koululaisten ei tarvitsisi jatkaa siitä kerhoon tai tuntikausiksi yksin kotiin.

Äidit saa varmasti itselleen hyvän omatunnon hoitamalla lasta kolme vuotta kotona, mutta totuus on, ettei se takaa yhtään mitään. Muutenhan meillä kasvaisi jo sukupolvi, pari poikkeuksellisen tasapainoisia lapsia ja nuoria. Tämä putkinäkökeskustelu myös pitää huolen siitä, ettei kehitystä tapahdu lasten asioiden parantamiseksi jatkossakaan.

Työt pystyy järjestämään siten ettei lasta tarvitse viedä lainkaan noihin lasten säilytysvarastoihin!
Olkaa vähemmän ahneita rahan suhteen, ja kasvattakaa lapsenne itse kun kerran olette ne tehneetkin?

No, ehkä sinulla on enemmän kokemusta ruotsin päivähoidosta ja lastenterveydenhuollosta, mutta se mitä itse olen kokenut, lukenut ja kavereilta kuullut niin suositeltava päivähoidon aloitusikä on n 1,5v ja 2v iässä viimeistään aletaan ihmettelemään jos lapsi ei ole päivähoidossa. Silloinkin kun kotona on nuorempi sisarus.

Sitä juuri kummastelenkin miten se eri maa vaikuttaa suosituksiin päivähoidon suhteen. Jos on joku yleisesti tunnustettu 3v "suojaikä" niin luulisi että se tunnettaisiin myös Suomen ulkopuolella, ainakin muissa samantyylisissä ja läheisissä maissa. Ja mikäli tuo olemassaoleva 3v suojaikä kielletään tai jätetään huomioimatta niin luulisi sen näkyvän lapsissa ja nuorissa silti.

Jos taas aletaan puhua eri maista ja kulttuureista niin eikö se nimenomaan tarkoita sitä että kyse on kokonaisuudesta (hoidonaloitusikä, hoitopäivät, ryhmäkoot, päivähoidon toteutus, vanhempien asenteet jne) eikä niinkään mistään yhdestä tietystä iästä minkä jälkeen lapsen voi hyvällä omallatunnolla laittaa päiväkotiin. Vaikka sitten 8-10h päiviksi.

Valitettavasti (ja ehkä onneksi) yhteiskunta ei aseta meille kansalaisille mitään tarkkoja sääntöjä ja ihanteita. Ne luodaan itse. Toisille se on rahan kova tekeminen, toisille lasten hyvinvointi etusijalla. Kaikilla on oma arvomaailmansa, eikä yhteiskunta voi kun antaa vaihtoehtoja ja eri tapoja järjestää asiat.

Suojaiästä ja suositeltavasta iästä aloittaa pk hoito ei siksi ole niin paljoa puhetta kuin se ansaitsisi. Tai ainakaan ilmeisesti siellä teillä Ruotsissa ei? Nimittäin täällä on ainakin rohkeita alan ammattilaisia (kuten yllä mainitsemat) ketkä uskaltavat nostaa esille faktoja, vaikka sitä kuraa tulee niskaan uravanhemmilta. Ja edelleen en ole pk-vastainen oikean ikäisille lapsille!

Eiks toinen näistä asiantuntijoista ole nimenomaan sanonut ettei ole suosittanut ehdotonta alle 3v kotihoitoa vaan puhunut lapsen kehitysvaiheista ja tarpeista eri iässä...

[QUOTE="a.p";28883707]Valitettavasti (ja ehkä onneksi) yhteiskunta ei aseta meille kansalaisille mitään tarkkoja sääntöjä ja ihanteita. Ne luodaan itse. Toisille se on rahan kova tekeminen, toisille lasten hyvinvointi etusijalla. Kaikilla on oma arvomaailmansa, eikä yhteiskunta voi kun antaa vaihtoehtoja ja eri tapoja järjestää asiat.

Suojaiästä ja suositeltavasta iästä aloittaa pk hoito ei siksi ole niin paljoa puhetta kuin se ansaitsisi. Tai ainakaan ilmeisesti siellä teillä Ruotsissa ei? Nimittäin täällä on ainakin rohkeita alan ammattilaisia (kuten yllä mainitsemat) ketkä uskaltavat nostaa esille faktoja, vaikka sitä kuraa tulee niskaan uravanhemmilta. Ja edelleen en ole pk-vastainen oikean ikäisille lapsille![/QUOTE]

Tai ruotsissa (ja tanskassa) ollaan jostain syystä päädytty erilaisiin suosituksiin kuin suomessa?

Enkä sano missä asiat on paremmin ja missä huonommin, uskon tuon riippuvan kokonaisuudesta. Itse esim mielummin vien lapsen päivähoitoon 1,5v iässä ja annan hänen olla vajaata hoitoaikaa koko päiväkotiuran kuin että hoitaisin lapsen kotona 3v ja sitten tämä olisi päivähoidossa jatkuvasti täyttä aikaa. Jotkut sitten tuomitsevat tämän ja toiset taas suosittelevat, mikä mahtaa olla oikein.

Tai ruotsissa (ja tanskassa) ollaan jostain syystä päädytty erilaisiin suosituksiin kuin suomessa?

Enkä sano missä asiat on paremmin ja missä huonommin, uskon tuon riippuvan kokonaisuudesta. Itse esim mielummin vien lapsen päivähoitoon 1,5v iässä ja annan hänen olla vajaata hoitoaikaa koko päiväkotiuran kuin että hoitaisin lapsen kotona 3v ja sitten tämä olisi päivähoidossa jatkuvasti täyttä aikaa. Jotkut sitten tuomitsevat tämän ja toiset taas suosittelevat, mikä mahtaa olla oikein.

Olen järkyttynyt jos näin on, mutta täytyy uskoa ja toivoa että sitten se hoito on myös erilaista ja vanhempien työ joustaa lyhyempää päivää.

Kokonaisuus ratkaisee. Se on totta. Mielestäni kuitenkin on täysin älytöntä edes puhua lapsen edusta jos tämä laitetaan päiväkotiin isoon ryhmään taaperoikäisenä. 1-vuotiaita on paljon täälläkin pk:ssa. Omat kaverini myöntävät ettei se ole lapsen ehdoilla tehty valinta vaan puhtaasti rahan. Ei siinä mitään kunhan myöntää sen, eikä kuvittele ja luo omalta osaltaan ilmapiiriä jostain muusta.

Kaikki kolme menneet 1,5v iässä hoitoon. Olemme järjestäneet työmme niin, että hoitopäiviä on tullut 10 kuussa eskariin asti. Pidän osapäivähoitoa loistavana ratkaisuna, jota Suomessa hyödynnetään oman kokemuksen mukaan aivan liian vähän.

[QUOTE="a.p";28883846]Olen järkyttynyt jos näin on, mutta täytyy uskoa ja toivoa että sitten se hoito on myös erilaista ja vanhempien työ joustaa lyhyempää päivää.

Kokonaisuus ratkaisee. Se on totta. Mielestäni kuitenkin on täysin älytöntä edes puhua lapsen edusta jos tämä laitetaan päiväkotiin isoon ryhmään taaperoikäisenä. 1-vuotiaita on paljon täälläkin pk:ssa. Omat kaverini myöntävät ettei se ole lapsen ehdoilla tehty valinta vaan puhtaasti rahan. Ei siinä mitään kunhan myöntää sen, eikä kuvittele ja luo omalta osaltaan ilmapiiriä jostain muusta.[/QUOTE]

Meillä poika 2v aloitti juuri päiväkodin. Olisi vielä voinut olla kotona isän kanssa, mutta ollaan kolmikielinen perhe, joten lähti ruotsia vahvistamaan päiväkotiin. Muutaman tunnin kerrallaan on nyt ollut, ja hyvin viihtynyt. Ryhmä on pieni ja aina on kovin hiljaista, kun sinne menen. Vaikea uskoa, että tuosta pojalle nyt mainittavaa haittaa on karttuvan kielitaidon lisäksi :)

Itse en keskittyisi niinkään tuohon ikäkysymykseen, vaan hoitopäivien määrään ja ennen kaikkea pituuteen. En usko että alle 3 vuotias kärsii hoidosta, jos hoitoa on esim. 5 tuntia päivässä. Juuri tästä mielestäni Keltikangas-Järvinenkin on puhunut (pari kirjaa olen kahlannut hieman hypellen läpi, joten asiantuntija en ole!).

Ja sitten siihen lapsen sosiaalisten taitojen oppimiseen... Tästä on vain oma kohtaista kokemusta. Olen ollut arka ja ujo lapsi (olen toki sitä veläkin luonteeltani). Ja kertakaikkiaan vihasin päiväkotia. Myöhemmin jopa vannotin että en ikinä tule omia lapsiani sinne viemään. Sen sijaan perhepäivähoidossa viihdyi ja tykkäsin olla. Se oli mminulle, hiljaiselle ja aralle, parempi paikka. Kehottaisinkin vanhempia olemaan ennemminkin kuulolla kunkin lapsen luonteelle ja tarpeille, enkä uhraisi aikaa mihnkään tiukkoihin ikärajojen mietintöihin. Lapset ovat yksilöitä.

Niin, ehkä moni ei ole edes lukenut mainittujen asiantuntijoiden kirjoja vaan bongannut pari katkelmaa tai keskustelua netistä. Ihmisethän herkästi hakevat tukea omalle valinnalleen, luonnollisesti. Eihän noiden kirjojen sanoma ole se, että alle 3-vuotiaan hoitotapa tulisi ollla kotihoito.

[QUOTE="vieras";28884217]Niin, ehkä moni ei ole edes lukenut mainittujen asiantuntijoiden kirjoja vaan bongannut pari katkelmaa tai keskustelua netistä. Ihmisethän herkästi hakevat tukea omalle valinnalleen, luonnollisesti. Eihän noiden kirjojen sanoma ole se, että alle 3-vuotiaan hoitotapa tulisi ollla kotihoito.[/QUOTE]

Tosiaan kuten ylempänä kerroin, yhteiskunta ei voi kieltää ja moralisoida perheiden valintaa laittaa lapsi hoitoon. Se perheen ja yksilöiden oma valinta. Ainoastaan asiantuntijat voivat antaa suosituksia, mutta nekin ovat vain suosituksia - ei määräyksiä tai sääntöjä. Täällä saa edelleen laittaa lapsensa vaikka 9kk iässä päiväkotiin jos siltä tuntuu.

Itse en keskittyisi niinkään tuohon ikäkysymykseen, vaan hoitopäivien määrään ja ennen kaikkea pituuteen. En usko että alle 3 vuotias kärsii hoidosta, jos hoitoa on esim. 5 tuntia päivässä. Juuri tästä mielestäni Keltikangas-Järvinenkin on puhunut (pari kirjaa olen kahlannut hieman hypellen läpi, joten asiantuntija en ole!).

Ja sitten siihen lapsen sosiaalisten taitojen oppimiseen... Tästä on vain oma kohtaista kokemusta. Olen ollut arka ja ujo lapsi (olen toki sitä veläkin luonteeltani). Ja kertakaikkiaan vihasin päiväkotia. Myöhemmin jopa vannotin että en ikinä tule omia lapsiani sinne viemään. Sen sijaan perhepäivähoidossa viihdyi ja tykkäsin olla. Se oli mminulle, hiljaiselle ja aralle, parempi paikka. Kehottaisinkin vanhempia olemaan ennemminkin kuulolla kunkin lapsen luonteelle ja tarpeille, enkä uhraisi aikaa mihnkään tiukkoihin ikärajojen mietintöihin. Lapset ovat yksilöitä.

Minä en pidä tuosta ulkoistamisesta, aina etsitään paranneuskeinoja ja epäkohtia yhteiskunnasta ja päivähoidosta. Kyllä se syy nyt on ihan se, että pikkulapsi tarvitsee erilaista hoitoa ja huolenpitoa kuin mihin pk pystyy. Ja se ei ole yhteiskunnan syy!

[QUOTE="vieras";28883563]
Äidit saa varmasti itselleen hyvän omatunnon hoitamalla lasta kolme vuotta kotona[/QUOTE]

Näinhän se tuntuu olevan.
Sitten lykätään se ikänsä kotona turvassa ollut piltti sinne tarhaan isojen ryhmään ma-pe 7-16 väliseksi ajaksi ja ollaan luotu niin perusturvaa että. Ohimennen muistetaan aina toitottaa siitä, että kolme vuotta hoidettiin kotona ja halveksitaan naapurin Sirpaa, joka vei lapsensa kaksivuotiaana hoitoon. Unohdetaan toki se seikka, että naapurin Sirpa tekee vuorotöitä, jolloin lapsi on hoidossa lyhyttä päivää ja saa viikonloppujen lisäksi arkivapaitakin ;)

2-vuotiaan laittaisin pph- hoitajalle vuodeksi ja sitten päiväkotiin, jossa on inhimilliset ryhmät. Tylsistyykö 2 v. mummun kans, jos ei ole kavereita. Aivan varmasti. Puheenkehitys ja sosiaaliset taidot taantuu. Pienessä lapsiryhmässä ja puheliaalla hoitajalla kyllä lapseltakin alkaa tulla puhetta aivan eri tahtiin. :-)

2-vuotiaan laittaisin pph- hoitajalle vuodeksi ja sitten päiväkotiin, jossa on inhimilliset ryhmät. Tylsistyykö 2 v. mummun kans, jos ei ole kavereita. Aivan varmasti. Puheenkehitys ja sosiaaliset taidot taantuu. Pienessä lapsiryhmässä ja puheliaalla hoitajalla kyllä lapseltakin alkaa tulla puhetta aivan eri tahtiin. :-)

Kiitos mielipiteestä. Mummin naapurustossa asuu kivasti lapsia ja leikkikavereita pojallemme :) Lisäksi lähellä on iso, suosittu puisto jossa poika saa vapaasti purkaa enegiaa ja mummi voi jutella toisten aikuisten kanssa. Oon helpottunut että vihdoin tultiin yhteisymmärrykseen miehen kanssa. Täksi vuodeksi ok noin,sitten päiväkotiin.

[QUOTE="a.p";28883846]Olen järkyttynyt jos näin on, mutta täytyy uskoa ja toivoa että sitten se hoito on myös erilaista ja vanhempien työ joustaa lyhyempää päivää.

Kokonaisuus ratkaisee. Se on totta. Mielestäni kuitenkin on täysin älytöntä edes puhua lapsen edusta jos tämä laitetaan päiväkotiin isoon ryhmään taaperoikäisenä. 1-vuotiaita on paljon täälläkin pk:ssa. Omat kaverini myöntävät ettei se ole lapsen ehdoilla tehty valinta vaan puhtaasti rahan. Ei siinä mitään kunhan myöntää sen, eikä kuvittele ja luo omalta osaltaan ilmapiiriä jostain muusta.[/QUOTE]

Syystä tai toisesta ovat vain päätyneet erilaisiin suosituksiin, siksi en ihan purematta niele tuota 3v juttua.

Meillä toinen lapsi aloitti aikanaan päivähoidon 1,5v ikäisenä vaikka olisi taloudellisesti ollut mahdollista jatkaa kotona 0,5-1v vielä. Hänellä oli tuolloin kehitysviivettä nähtävissä ja halusin hänet siksi päivähoidon piiriin, ihan hyvä ratkaisu.

Kolmas lapsi on tämä ketä olen nyt hoitanut kotona 2v8kk ja joka nyt aloittaa päivähoidon vaikka jään vielä siskonsa kanssa kotiin vuodeksi. Tällä kokemuksella tuo nuorimmainen saa siis aloittaa päiväkodissa ensi syksynä, 1v8kk iässä sen sijaan että edes yritettäisiin pitää häntä pidempään kotihoidossa (ihan mahdollinen ratkaisu sekin).

En tiedä päivähoidon erilaisuudesta, kieltämättä Suomi tuntuu välillä varsin kaavoihin kangistuneelta joten varmaan täällä mennään enemmän lasten ja yksilöiden mukaan vaikkei ne ryhmäkoot mitenkään onnettoman pieniä ole täälläkään.

Aloituksen ideaa lähinnä ihmettelen koska sinulla nyt tuntui olevan jo valmiiksi vahva mielipide asiasta, olet yhtämieltä samalla kannalla olevien kanssa ja jopa järkytyt muista näkemyksistä. Lapsellekin löytyi se hoitopaikka mummolta valmiiksi joten en oikein usko että edes oikeasti mietit missään vaiheessa päiväkotiin laittamista.

Syystä tai toisesta ovat vain päätyneet erilaisiin suosituksiin, siksi en ihan purematta niele tuota 3v juttua.

Meillä toinen lapsi aloitti aikanaan päivähoidon 1,5v ikäisenä vaikka olisi taloudellisesti ollut mahdollista jatkaa kotona 0,5-1v vielä. Hänellä oli tuolloin kehitysviivettä nähtävissä ja halusin hänet siksi päivähoidon piiriin, ihan hyvä ratkaisu.

Kolmas lapsi on tämä ketä olen nyt hoitanut kotona 2v8kk ja joka nyt aloittaa päivähoidon vaikka jään vielä siskonsa kanssa kotiin vuodeksi. Tällä kokemuksella tuo nuorimmainen saa siis aloittaa päiväkodissa ensi syksynä, 1v8kk iässä sen sijaan että edes yritettäisiin pitää häntä pidempään kotihoidossa (ihan mahdollinen ratkaisu sekin).

En tiedä päivähoidon erilaisuudesta, kieltämättä Suomi tuntuu välillä varsin kaavoihin kangistuneelta joten varmaan täällä mennään enemmän lasten ja yksilöiden mukaan vaikkei ne ryhmäkoot mitenkään onnettoman pieniä ole täälläkään.

Aloituksen ideaa lähinnä ihmettelen koska sinulla nyt tuntui olevan jo valmiiksi vahva mielipide asiasta, olet yhtämieltä samalla kannalla olevien kanssa ja jopa järkytyt muista näkemyksistä. Lapsellekin löytyi se hoitopaikka mummolta valmiiksi joten en oikein usko että edes oikeasti mietit missään vaiheessa päiväkotiin laittamista.

Aina syitä löytyy ja ymmärrän että on erilaisia tilanteita. Itsekin rehellisesti sanottuna haluan tosi paljon jo päästä työhön kiinni ja toteuttamaan itseäni, mutta oli taas pakko punnita se kumman kanssa elän mielummin sen että etenen työssäni vasta myöhemmin vai lapsen ongelmat. Eipä tuntunut pahalta lykätä työhön paluuta paitsi nyt on pakkotilanne palata töihin. :(

Minusta sinä luotat aika sokeasti yhteiskunnan ja kulttuurin asettamiin normeihin, jotka eivät ole asiantuntijoiden suosituksia tai näkemyksiä lapsen parhaasta.

Työt pystyy järjestämään siten ettei lasta tarvitse viedä lainkaan noihin lasten säilytysvarastoihin!
Olkaa vähemmän ahneita rahan suhteen, ja kasvattakaa lapsenne itse kun kerran olette ne tehneetkin?

Minä pystyn mutta ymmärrän kyllä että ei monessakaan työpaikassa pysty. Taidat olla kotiäiti joka taas huutelee puskista että oma tapa on se ainoa oikea tapa toimia.

Onko muuten mietitty myös mummon parasta? Vai mummolle markkinoitu tää niin, että hän suurinpiirtein pilaa lapsen, jos ei hoida? Anteeksi kärkevä kysymys. Tietty jos mummo oikein hinkuu hoitamaan ja tosiaan pihalla ja puistossa paljon lapsia, niin onhan tuo sitten tosi hyvä ratkaisu.

Mulla on juuri lähipiiristä kokemus, jossa 1v4kk ikäinen lapsi on sopeutunut päiväkotiin paremmin kuin 3 vuotta kotihoidossa ollut. Tämä pieni otanta vaan kertoo sen, minkä moni täällä on sanonut, että lapset ovat yksilöitä ja perheiden tilanteet erilaisia, joten kenenkään ei pidä ottaa paineita mistään ehdottomista 3 vuoden ikä"rajoista".

[QUOTE="a.p";28884571]
Minusta sinä luotat aika sokeasti yhteiskunnan ja kulttuurin asettamiin normeihin, jotka eivät ole asiantuntijoiden suosituksia tai näkemyksiä lapsen parhaasta.[/QUOTE]

Minusta sinä aika sokeasti luotat "asiantuntijoiden" suosituksiin ja näkymyksiin. Yhtä oikeassa tai väärässä he voivat olla kuin sinä tai minäkin. Eivätkä kaikki maailman asiantuntijat ole asioista samaa mieltä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04

Yhteistyössä