Mikä on normaaliruoka-annos? Entä päivän syömiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ylipainoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänään (mitat: 58/162):
- aamulla juureen leivottu kaurapala, päällä voita ja kermajuustoa, iso muki teetä
- lounas juustoinen kasviskeitto, pala tuota em. leipää samoilla päällisillä
- välipala iso salaatti, jossa mm. tonnikalaa ja raejuustoa
- illalla 500g mansikoita vaniljarahkalla (skyr)

Ei ole ähky, vaan ei nälkäkään. Päivään sisältyi 1h juoksulenkki normipuuhastelujen lisäksi.

Tänään olen lenkkeillyt jo yli tunnin ja oon syönyt lautasellisen kaurapuuroa ja sit yhden nuudelin ja vähän ranskalaisia. Vettä yritän juoda niin paljon kuin mahdollista.

Laiunaus:
Aamupala: Kaurapuuro ja kahvi
Lounas: Kinkkupastaa iso annos ja patonkia pala jossa margariinia ja suolalihaa, salaattia
Välipala: Lihapiirakka 2 nakilla
Päivällinen: Iso annos makaronilaatikkoa ja muutama leipä, kasviksia
Iltapala: Ranskalaiset ja nakit

Tuo ap:n lista kuulostaa ihan järkyltä. Jos aamulla klo 8-9 vetää lautasellisen puuroa, sillä jaksaa hyvin 12-14 asti, jolloin voi syödä "välipalaksi" esim. leipää / jugurttia/omenan tai vaikka salaattia. Sitten illalla joku lämmin kevyt keitto tms. Lähinnä ap:n ruokalista "välipaloineen" on kalorimääriltään kuin 5 pääruokaa päivässä jotka vaan on nimetty joksikin muuksi omantunnon vuoksi? Se, että suositellaan syömään 5 kertaa päivässä, ei tarkoita viittä pääateriaa. Lisäksi kaikki ruoka mitä syöt on hiilihydraattia ja rasvaa.

Mutta, itsehän olen sitä mieltä, että AP on trolli. Ei kukaan pysty syömään tuollaista määrää vuorokaudessa, lisäksi ruoat on valittu juuri sieltä paskimmasta päästä eineksiä. Eiköhän tässä odotettu jotain läskienhaukkumaketjua, jossa oletetaan, että jokainen ylipainoinen vetää vastaavaa settiä.

Mä en nyt ymmärrä miksi olet pitkiä aikoja syömättä ja sit vedät paskaa (ranskalaiset ja nuudeli). Syö säännöllisesti mutta TERVEELLISESTI ja monipuolisesti. Tuoretta ruokaa, maustamatonta kanaa esim.kypsennät ja teet hyvän salaatin tai syö kasvislisukkeen ja raejuuston kanssa. Miksi ihmeessä ostat kaupasta sitä pahinta teollista ylisuolaista huttua?!

Ensiksi lopetat ehdottomasti tuon ylensyömisen! Helpommin sanottu kuin tehty, mutta esimerkiksi ala käyttämään kotona suosiolla pienempää lautasta ja otat sitten lisää jos se pienempi lautanen ei täytä. Mulla tämä oli ihan ykkönen!

Toiseksi täytä aluksi vähintään kolmasosa siitä lautasesta salaatilla. Vasta sitten alat lappaamaan siihen varsinaista ruokaa.

Kolmanneksi, syö hitaammin ja pureskele ruoka kunnolla. Monet ylipainoiset syövät oikeasti aivan kamalaa tahtia, eivätkä itsekään tajua, että missä vaiheessa olisi kannattanut jo lopettaa. Kuulostelet itseäsi ja sitä, milloin olosi on kylläinen. Kun opit tunnistamaan tämän pisteen, kokonaiskalorimääräsi pienenee huikeasti. Tässä saattaa mennä aikaa, mutta hitaasti syöminen on avain tähän.

Tuosta sun esimerkkipäivästäsi sen verran, että aamupala on ok. Lisää puuroon esimerkiksi raejuustoa ja mehukeittoa, jotta saat jotain proteiinia aamupalallesi. Puuro yksinään ei täytä kovin pitkäksi aikaa, varsinkin kun olet tottunut syömään paljon.
Lounaalta ehdottomasti leipä pois mikäli syöt muutenkin pastaa tai riisiä. Jos lounaasi on salaatti, on leipä kylkeen ihan ok. Lounaalla syö ehdottomasti reilusti salaattia normiruoan kylkeen, jotta et söisi niin paljon varsinaista ruokaa. Jos teet itse pastoja tai makaronilaatikoita paljon, yritä lisätä sinnekin sekaan jotain kasvista. Makaronilaatikkoon porkkanaraastetta, pastaan tomaattia, paprikaa tai rucolaa jne.

Kaikki einekset ehdottomasti pois, lihapiirakka, nakit ja kalapuikot eivät ole täyttävää ja ravitsevaa ruokaa. Välipalaksi mieluummin vaikka voileipä kinkulla ja kasviksilla ja rahkaa tai jogurttia (ei mitään sokeripommeja). Päivälliselle sama juttu kasviksien kanssa, niitä vaan lisää :) Iltapalaksi ei jotain kevyttä, leipää, hedelmiä, rahkaa, smoothie, tuorepuuroa tms.

Enemmän kasviksia, esim. parsakaalia, vihreitä papuja, porkkanaa

Ja lisää näitä ruokia vaikkapa muusin sekaan ensin pienempinäpaloina. Tuo täytettä vatsaan, mutta sisältää vähän kaloreita. Ja vältä liian rasvan lisäämistä muussiin ja vältä kermaisia ruokia. Esim kermaperunat ja kermapohjaiset kastikkeet. Myös 17%kerma.

Yhteistyössä