Mikä on napapiikki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..ö..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm.. Eikös napapiikki on ihan mikä tahansa subkutaaninen (ihon alainen) pistos, joka pistetään tuohon navan viereen? Vuodepotilaille annetaan käytännön syistä usein noita napapiikkejä (voi olla helpompaa ku olkavarteen, reiteen tai pakaraan pistäminen). Mutta mä vasta opiskelen, joten en oo satavarma. :) Neuvokaa viisaammat.

Mulle ei myöskään laitettu napapiikkiä hätäsektion jälkeen. Mut mies joutui yhteen väliin makaamaan sairaalassa viikkoja ja siellä hän pisti joka päivä ton napapiikin. Ja nimenomaan siks, ku joutu makaamaan niin pitkään ja oli se tulpan vaara sen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ryökäle harmaana:
napapiikki-nimitystä käytetään klexane-nimisestä lääkkeestä (pienimolekylinen hepariini), jota pistetään vuodepotilaalle veritulppien ehkäisyksi

ja veritulpan jälkeen,mulla ainakin keuhkoveritulpan jälkeen laitettiin muistaakseni 4 päivää ennen kuin jokin arvo oli sellainen et siirryttiin marevan lääkitykseen

[QUOTE="vieras";28369819]Kunnes laitetaan napapiikki,siis piikki täytykö vetää vähää takaisi,että näen onko see oikeassa paikassa...?[/QUOTE]

Mulla oli klexane useamman viikon käytössä enkä vetänyt takaisinpäin koska se riitti että menee ihon alle, ei tartte olla mitään suoniyhteyttä tms. Ja itse pistin reiteen vaikka olikin ns napapiikki. Napa kun sattui vaan olemaan tukisiteen peitossa kokonaan ja muutenkin niin arka leikkauksen takia etten siihen ois pystynyt pistään.

Napapiikki nimitystä käytetään pienimolekyylinen hepariini-valmiste (Klexane, Fragmin) pistoksesta. Ja sitä EI todellakaan pistetä napaan, vaan yleensä navan ympärille vatsan alueelle. Pistos voidaan antaan 1-2 kertaa vuorokaudessa, riippuen miten lääkäri määrää. Pistos annetaan yleensä potilaille jotka ovat vuodelevossa eivätkä liiku tai pysty sairauden takia liikkumaan. Pistos voidaan määrätä myös siinä tilanteessa jos pot on tehty polvi- tai lokkaproteesi leikkaus. Pistoksen tarkoituksena on ehkäistä veritulppia. Jossain tapauksissa napapiikkiä (klexane, fragmin) pistetään myös Marevan-hoidon alussa muutamia päiviä, kunnes INR-arvo (jota seurataan Marevan-hoidon aikana) on ollut pari päivää hoitoalueella.
Sitä en nyt pysty sanomaan mistä tuo nimitys "napapiikki" johtuu, mutta nimityksenä hyvin käytetty.
Napapiikki nimitystä EI kuitenkaan käytetä insuliinista. Vaikka insuliinia pistetään samalle alueella kuin tätä pieni molekyylistä hepariinivalmistetta.

Oon käyttäny edellisessä raskaudessa.vasempaan jalkaan tuli tukos 2009.itse perusterve ihminen.eikä se kato ikää.inhoittaa vaan se pistäminen.sais olla pillerinä

Yhteistyössä