Mikä on kohtuullinen aika odottaa pk:n vaihtoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Meillä tilanne se, että muutettiin toukokuussa -09 6km päähän lasten päiväkodista. Siirtohakemuksen laitoin heti kun muutto varmistui, eli huhtikuun alussa -09. Tässä nykyisen asuinpaikan lähellä on 2 päiväkotia, joihin ollaan haettu siirtoa. Muutenhan asialla ei sinänsä olisi mitään väliä, mutta mulla ei ole korttia eikä autoa, eli haen lapset julkisilla, matkoihin menee 1-1,5 tuntia, riippuen miten bussit kulkee. Tällainen ramppaaminen on todella raskasta sekä lapsille että minulle, ja alan olemaan jo ihan epätoivoinen koko asian suhteen... Päivähoitotoimistoon ja näihin kyseisiin päiväkoteihin olen ollut säännöllisesti yhteyksissä, mutta sanovat vain ettei ole paikkoja... Tai alunperin luvattiin että elokuussa -09 saadaan paikat, sitten se muuttui jo tammikuuksi -10, nyt en enää edes tiedä.

Mutta kai tässäkin asiassa on joku laki tai asetus tai jotain?? Ja keneen voi ottaa yhteyttä kun asia ei etene mihinkään suuntaan??

Mistä kunnasta/kaupungista on kyse?

Itse olen miettinyt mahdollisesti pk:n vaihtoa. En ymmärrä miksi aina sanotaan, että paikkoja ei ole. Joillekinhan ne paikat menee kuitenkin, vapautuuhan niitä joka tapauksessa kun lapset siirtyvät toiseen ryhmään tai lähtevät kouluun... Eli se mietityttää, että millä kriteereillä paikat jaetaan.

Valitettavasti ap:ta en osaa auttaa, mutta samoja mietitään siis täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Mistä kunnasta/kaupungista on kyse?

Itse olen miettinyt mahdollisesti pk:n vaihtoa. En ymmärrä miksi aina sanotaan, että paikkoja ei ole. Joillekinhan ne paikat menee kuitenkin, vapautuuhan niitä joka tapauksessa kun lapset siirtyvät toiseen ryhmään tai lähtevät kouluun... Eli se mietityttää, että millä kriteereillä paikat jaetaan.

Valitettavasti ap:ta en osaa auttaa, mutta samoja mietitään siis täällä.

Itä-Uudellamaalla eräs kunta. En viitsi sen tarkemmin sanoa. Joo sitä mäkin olen ihmetellyt että mihin ne paikat katoaa... Ja muutenkin tuota politiikkaa en ymmärrä, toinen näistä lähipäiväkodeista on ilmeisesti muuttumassa kokonaan ruotsinkieliseksi, vaikka edes suomenkielisille ei riitä paikkoja?!

Toisaalta tuo lasten nykyinen päiväkoti on aivan ihana, enkä haluis sitä vaihtaa, mutta kyllä tääkin tilanne on tosi raskas...

Ymmärrän hyvin tilanteen raskauden. Meilläkin olisi pk kirjaimellisesti takapihalla, mutta paikka saatiin noin 3 km päästä... Huonomminkin voisi kai olla.

Yritä vaan pysyä tiukkana vaihdon suhteen, tuollainen matka ja varsinkin matkaan kuluva aika pk:iin ei kuulosta kovin hyvältä kenenkään kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja porvoolainen:
Kuulostaa ihan kuin tilanne Porvoossa :/ Siis oikeasti Porvoossa ei Provoossa ;-D

No Porvoossapa hyvinkin, ja siis ihan oikeasti... Kyllä taitaa taas huomenna lähtee kiukkusta puhelua päivähoitotoimistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuulostaa ihan kuin tilanne Porvoossa :/ Siis oikeasti Porvoossa ei Provoossa ;-D

No Porvoossapa hyvinkin, ja siis ihan oikeasti... Kyllä taitaa taas huomenna lähtee kiukkusta puhelua päivähoitotoimistoon.

Mutta eikö kunnan velvollisuus ole tarjota se pk-paikka, eihän laissa ole määritelty sitä, millä etäisyydellä kodista sen on oltava? Kaikki lapset eivät pääse koskaan siihen paikkaan, mihin ensisijaisesti on haettu. Kurja tilanne kuitenkin teillä, toivottavasti käy hyvä tuuri :)

Mä en tiedä mitä laki tuosta sanoo. Kunnallahan on velvollisuus järjestää hoito, mutta tietääkseni ei ole mitään subjektiivista oikeutta saada paikkaa lähimmästä pk:sta kotoa. Oudolta kyllä kuulostaa ettei muka vuoteen yhtään paikkaa vapautuisi. Luulen että ne paikat jaetaan kuitenkin kiireellisyysjärjestyksessä, eli teillä kun on jo olemassa paikka niin olette jonon hännillä tai jotain. Toivottavasti saatte pian vaihdon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta eikö kunnan velvollisuus ole tarjota se pk-paikka, eihän laissa ole määritelty sitä, millä etäisyydellä kodista sen on oltava? Kaikki lapset eivät pääse koskaan siihen paikkaan, mihin ensisijaisesti on haettu. Kurja tilanne kuitenkin teillä, toivottavasti käy hyvä tuuri :)

Joo, mutta tässä oli nyt kyse siitä ettei mulla ole autoa, eli eihän ne voi olettaa että mä autottomana kulkisin vaikka 20km? Eihän se ole kohtuullista.

Mä oon muutenkin niin ärsyyntynyt tohon päivähoitotoimeen, ihan alkuun haettiin vuorohoitopaikkoja, sanottiin vaan ei oo ja että eikö lasten isovanhemmat voi hoitaa? Että tällasta tää meininki täällä meillä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Mä en tiedä mitä laki tuosta sanoo. Kunnallahan on velvollisuus järjestää hoito, mutta tietääkseni ei ole mitään subjektiivista oikeutta saada paikkaa lähimmästä pk:sta kotoa. Oudolta kyllä kuulostaa ettei muka vuoteen yhtään paikkaa vapautuisi. Luulen että ne paikat jaetaan kuitenkin kiireellisyysjärjestyksessä, eli teillä kun on jo olemassa paikka niin olette jonon hännillä tai jotain. Toivottavasti saatte pian vaihdon.

Meillä ei vapautunut paikkoja. Pieni kaksiryhmäinen pk, joista toinen integroitu ryhmä. Seuraavan kauden alussa sitten päästiin, kun vuosi sumplattiin 4 km matkaa milloin milläkin tyylillä/kulkupelillä. Vaan lottovoitto oli sekin paikka, 40 - 60 lasta oli jonossa jatkuvasti.

Mä ainakin soittaisin päivähoitopaikan perään jos ei mitään kuulu 4kk:n hakemisajan jälkeen ja pommittaisin puheluilla niin kauan että alkaisi tapahtumaan. Vaikkakaan kunnalla ei ole velvollisuutta antaa paikkaa juuri siitä lähimmästä päiväkodista. Mutta onhan toi teidän tilanne tosi hankala, niin että kuntakin voisi sitä järkikultaansa käyttää.

Joo, mutta tässä oli nyt kyse siitä ettei mulla ole autoa, eli eihän ne voi olettaa että mä autottomana kulkisin vaikka 20km? Eihän se ole kohtuullista.

Mä oon muutenkin niin ärsyyntynyt tohon päivähoitotoimeen, ihan alkuun haettiin vuorohoitopaikkoja, sanottiin vaan ei oo ja että eikö lasten isovanhemmat voi hoitaa? Että tällasta tää meininki täällä meillä...

No sekään ei oikeastaan ole heidän ongelmansa, niin tylsää kuin se onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja n:

No sekään ei oikeastaan ole heidän ongelmansa, niin tylsää kuin se onkin.

Muoks. Siis se ettei autoa ole..

Alkuperäinen kirjoittaja mikset sä soita?:
Mä ainakin soittaisin päivähoitopaikan perään jos ei mitään kuulu 4kk:n hakemisajan jälkeen ja pommittaisin puheluilla niin kauan että alkaisi tapahtumaan. Vaikkakaan kunnalla ei ole velvollisuutta antaa paikkaa juuri siitä lähimmästä päiväkodista. Mutta onhan toi teidän tilanne tosi hankala, niin että kuntakin voisi sitä järkikultaansa käyttää.

No olen soittanut kuukausittain, viimeksi joulukuussa ollut yhteydessä tuohon toiseen päiväkotiin mihin olen hakenut. Eli olen kyllä soitellut ja kysellyt perään!

Alkuperäinen kirjoittaja mikset sä soita?:

No olen soittanut kuukausittain, viimeksi joulukuussa ollut yhteydessä tuohon toiseen päiväkotiin mihin olen hakenut. Eli olen kyllä soitellut ja kysellyt perään!

Ei riitä, soita useammin. Anna juttuvinkki aiheesta johonkin paikalliseen ilmaisjakelulehteen, kuinka kunta hoitaa päivähoitoasioita ym. ym. Toi kerran kuukaudessa soittelu ei kyllä tuota tulosta, kuten oletkin sen huomannut.

Kurja tilanne, mutta kuten sinulle jo vastattiinkin, niin teidän ohi menee kaikki ne, joilla ei vielä ole paikkaa ollenkaan. Sen tiedän myös (vaikka työpaikkani ei ole Porvoossa), että kunnassanne on tosi hankala päivähoitotilanne, lapsia on jonossa hurjasti.

No kerronpa miten meillä.
Meillä kun alettiin lapselle etsimään hoitopaikkaa ( elokuussa alkavaksi ) , oli ajatuksena päästä tuohon lähi päiväkotiin.
No samana keväänä ilmoitettiin, ettei kyseiseen päiväkotiin enää oteta suomenkielisiä syksyllä ja että se muuttuu kokonaan ruotsinkieliseksi seuraavan vuoden syksynä.
Kuinka ollakaan, viime syksynä ilmoitettiinkin,ettei suomenkielistä ryhmää lopeteta olleenkaan kyseisestä paikasta. Eli näin....

Meille kyllä tarjottiin aluksi hoitopaikkaa 15 km päästä. Vaikka haettaessa ilmoitettiin, että mahd. läheltä jotta isovanhempi voisi hakea....

Saatiin keskusteluiden jälkeen onneksi lähempää kuitenkin paikka.

Sekavaa tekstiä, tiedän....

Harmillinen tilanne. Toisessa kunnassa Uudellamaalla on käytäntö, että siirtotoiveet käsitellään ensin eli ei suinkaan mene jonon hännille ne. Mutta vaikeahan heidänkin tosiaan on kaikkia ihmisiä ajatella, koska kaikilla on varmasti syynsä haluta / pysyä juuri tietyssä pk:ssa. Kannattaa varmasti vaan ottaa usein yhteyttä, niin he huomaavat sinun olevan todellisessa tarpeessa siirron suhteen. Ettei teidän hakemus vain huku muiden joukkoon.

Kyllä ne paikat menee ihan luonnollisessa kierrossa jos teillä ei ole ihan pikkulapsia. Siis jos lapsesi hakee vaikkapa 4-5 vuotiaiden ryhmään, niin ei niitä paikkoja vapaudu vaikka edelliset lapset siirtyy seuraavaan ryhmään, kun nuorempien ryhmästä siirtyy ihan yhtä paljon tilalle. Ihan pienten ryhmässä taas syynä voi olla se, että lapsella on jo sisarus samassa päiväkodissa ja olisi kohtuutonta (kohtuuttomampaa kuin teidän tilanne) laittaa saman perheen lapset eri päiväkoteihin.

Jos me oltaisiin pidetty kiinni meidän ykkösvaatimuksesta hoitopaikan suhteen, odottaisimme jo toista vuotta. Paikkoja ei vain vapaudu, kun päiväkoti on alueella jossa on paljon lapsia ja sisarukset pääsee ennen esikoista. Soittele päivähoitotoimistoon säännöllisesti, niin homma voi nopeutua.

Joskus juttelin päivähoitotoimiston työntekijän kanssa noista hakemuksista, ja sanoi että suurin osa laittaa ruksin "ei autoa" kohtaan jotta saisi paikan mahdollisimma läheltä. Joten heillä ei ole oikeasti varmuutta onko perheillä auto käytössä vai ei.

Oletko itse töissä? Onko päiväkoti ihan erisuunnalla kuin työpaikkasi? Sillä perusteella luulisi että olisitte saanut jo syksyllä vapautuvan paikan lähipäikystä( mikäli niitä on ollut).

Mä olen meinannut tehdä tästä asiasta kantelun. Suunnitteilla oli muutto Vantaalta Espooseen. Mutta, mutta...

Mä en voi jättää päivähoitohakemusta ennen kuin kirjat on muutettu Espooseen. Ja sitten mä joudun jonoon vähintään 4 kk:n ajaksi. Eikä Espoon tädit lupaa siinäkään ajassa mun lapselle hoitopaikka. Periaatteessa mä en ole sitten enää oikeutettu tähän hoitopaikkaan Vantaalla. Mutta se on sovittavissa kyllä. Ongelma on....

Muutan Espooseen, olen töissä Espoossa. Multa olisi tuolta asunnolta töihin n. 10 km.

Mutta, se päivähoitopaikka on siellä Vantaalla. Joten ajan sitten aamulla ensin ruuhkassa lapsen tarhaan 35 km ja tulen sitten sieltä töihin , 25 km. Sitten ajan töiden jälkeen hakemaan lasta 25 km ja ajan kotiin 35 km. Päivän aikana kilometrejä tulee 120. Sen sijaan että ajaisin vain 20 km....

Joo, ja tämä ei ole porvoosta vaan juuri läpikäytyä asiaa. Joten ennen kuin voin muuttaa pitää yrittää selvittää yksityisen päivähoidon mahdollisuus.

Tämä on totaalisesti perustuslain vastaista.

Porvoosta tiedän sen verran, että ihan utopistisia ajatuksia tuntuu päivähoidon johdolla olevan siitä, mihin vanhemmat kykenevät :/ Sisarukset hajautetaan esim. toinen pph:lle ja toinen "pääsee" päiväkotiin. Onpas se mukavaa aamuisin ilman autoa kävellä kahden lapsen kanssa eri paikkoihin viemään hoitoon ja sitten yrittää itse ehtiä kouluun/töihin. Ihan järjetöntä ja selitys on vain, että kahta lasta ei voida tällä hetkellä sijoittaa hoitoon muuten, ota tai jätä. Ja tätä on jatkunut jo puoli vuotta eikä siirrosta tietoakaan vaikka haetaan myös kuopukselle sieltä Pk:sta paikkaa. Arrggh!

Yhteistyössä