mikä on ison vauvan raja ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mun poika oli 3,5 kiloa ja kätilö huusi ensimmäisenä että "tämä ei olekaan mikään pieni, vaan iso vauva"

En sitten tiedä johtuiko siitä että edellinen kätilö kokeilemalla tuumi sen olevan nafti 3kg

mun mielestä 3-4 kilonen vauva on ns. tavallisen kokoinen ja yli 4 kilonen on iso. mua huvitti ku mun tyttärestä joka syntyissään painoi 3320g ni moni sanoi että olikin iso vauva ja mun mielestä oli todellakin pieni.

Jaa, meillä sittenkään ei ollut iso vauva. Painoi vain 4250g. Vatsa oli kyllä valtava jo aikaisessa vaiheessa, mutta muksun koko paljastui vasta äippäpolin tsekissä kuukautta aikaisemmin ja sovittiin kokoseuranta. Ei mikään sokerivauva kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mallura:
mun mielestä 3-4 kilonen vauva on ns. tavallisen kokoinen ja yli 4 kilonen on iso. mua huvitti ku mun tyttärestä joka syntyissään painoi 3320g ni moni sanoi että olikin iso vauva ja mun mielestä oli todellakin pieni.

Mut se oli tyttö:D Meidän 3½kg pojasta kaikki käytti sellaisia nimityisiä kuin että "potra/tomera/jäntevä/pitkä/iso/komea/reipas"...
Kaveri sai samaan aikaan tytön 4½kg, ja sitä kuvailtiin sanoilla "pieni/hento/sievä..."

Ja noi oli siis mitä oli onnittelukortteihin kirjoitettu, eli ei perustu siihen miltä olivat nähneet lapsen näyttävän

Niin jos noi jotka sulle sanoi, aatteli et kaikki tytöt on pienempiä kuin poikavauvat joita ovat nähneet

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Jaa, meillä sittenkään ei ollut iso vauva. Painoi vain 4250g. Vatsa oli kyllä valtava jo aikaisessa vaiheessa, mutta muksun koko paljastui vasta äippäpolin tsekissä kuukautta aikaisemmin ja sovittiin kokoseuranta. Ei mikään sokerivauva kuitenkaan.

meillä esikoinen oli 4040g ja kuopus 3729g. monet on "kauhistelleet" että onpas kuopus ollut iso ja mua on vaan naurattanut että sinttihän se oli. ja on edelleen :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
mä olen aina henk.koht. pitäny 4kg rajana isolle. ja sellainen on punnattu pihalle, samoin 2kg keijukainen.. ja välimallinjätkäkin tietty :D

Onko siinä oikeesti eroa, minkä kokoinen vauva on? Siis synnytyksen "helppoudessa"?

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
mä olen aina henk.koht. pitäny 4kg rajana isolle. ja sellainen on punnattu pihalle, samoin 2kg keijukainen.. ja välimallinjätkäkin tietty :D

Onko siinä oikeesti eroa, minkä kokoinen vauva on? Siis synnytyksen "helppoudessa"?

Avautumisvaiheessa ei niinkään ole eroa, mutta totta ihmeessä se yli 4 kilosen ulos puskeminen on rankempaa ku 2 kilosen. Päänympärys voi olla monta senttia isompi.

no pienin oli vaikein, liekö johtui koosta vai siitä et tavara venyny jo sitten noita muita tehdessä(kun ne tuntui helpomalle)? :laugh: pientä tehdessä eppari, kun pieni pää ei kestä painetta, ja viel repesinkin.. isopäisin tosin antoi sellaisen poltteen siellä tullessaan, niinkuin silitysrautaa olis kokeiltu.. hyi yöks

Mua ainaki jotenkin loukkaa kauhistelut isosta vauvasta. Oon niitä tarpeeks kuullu ja ihan itestäkin tuntu et oon jonkun luonnottoman jättiläis sokerivauvan puskenut ulos itestäni. Sellasen kuvan kaikkien kauhistelujen perusteella sai. Esikoinen siis 3885 grammaa.

mun esikoinen painoi 4400g ja toinen n.4800 :D Neukka sanoi tokasta et varmaan 3kilonen tulossa :laugh: olipa iso kaunis yllätys :heart: Seurantaa ei ollut missään vaihessa,kun olin jo synnytysalissa niin kätilö sanoi et vauva painaa n.4200 :headwall: No synnytykset meni kuitenkin hyvin ja noormaalit synnytykset,tokasta tuli 1 tikki =) molemmat kesti n.6h
Eikä kumpikaan ollut sokerivauva,kun sokerit oli tosi hyvät. Mulle vaan tulee isot vauvat(kätilö sanoi sairaalassa) :D :D

Mun laitettiin ainankin kokoarviosta kotiin vielä kasvamaan, ko mitat oli arviolta sen 4,2kg :D. Ei kai siis alle 4,5kg oo vielä kovinkaan iso ;). Tosin mun pikkupoika kerkesi kasvaa vaan 4450g:si

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Avautumisvaiheessa ei niinkään ole eroa, mutta totta ihmeessä se yli 4 kilosen ulos puskeminen on rankempaa ku 2 kilosen. Päänympärys voi olla monta senttia isompi.

Pitkä 4-kiloinen voi olla pienipäisempi syntyessään kuin pulleempi 3-kiloinen

Alkuperäinen kirjoittaja VauvaUnelma:
Mua ainaki jotenkin loukkaa kauhistelut isosta vauvasta. Oon niitä tarpeeks kuullu ja ihan itestäkin tuntu et oon jonkun luonnottoman jättiläis sokerivauvan puskenut ulos itestäni. Sellasen kuvan kaikkien kauhistelujen perusteella sai. Esikoinen siis 3885 grammaa.

Muakin kyllä loukkasi kun kätilö ensimmäiseksi totesi vauvan olevan "iso". Olisi nyt vaikka sanonut kumpi se on...

Muakin kyllä loukkasi kun kätilö ensimmäiseksi totesi vauvan olevan "iso". Olisi nyt vaikka sanonut kumpi se on...

Mä olin kyl iloinen mun molemmista jättiläisistä :heart: helppo hoitaa ja ei tarvi pelätä et menee rikki :D :D :D

Mun synnytyksessä kätilö kutsui painoarvion tehneen lääkärin arvailemaan vauvan kokoa hänen synnyttyään... lääkäri sanoi "ei se nyt ihan viittä kiloo varmaan ole mut iso on pää!" -no olihan se tietty, py 38cm.

Alkuperäinen kirjoittaja venlae:
Mun laitettiin ainankin kokoarviosta kotiin vielä kasvamaan, ko mitat oli arviolta sen 4,2kg :D. Ei kai siis alle 4,5kg oo vielä kovinkaan iso ;). Tosin mun pikkupoika kerkesi kasvaa vaan 4450g:si

Mulla ne onneksi lupasivat aikaiseen ettei anneta kasvaa yli 40 viikon. Taisi lopulta silloin (40+0) tsekissä olla kokoarvio noin neljä kiloa ja aika annettiin ruuhkan takia parin päivän päähän. Ehti syntyä sitten 40+1 itsekseen.

Mutta kyllä minä tein ihan täyden työn isopäisen pikkumiehen takia. Taisi ponnistuskin mennä vähän yliajalle. Kaikkiaan vajaat 20 tuntia. Tosin mun paikoissa se ei kyllä näkynyt. Ne veny ja vanu kiltisti.

Yhteistyössä