mikä on hyvä verenpaine?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnnaManna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No sulla pitäs mun mielestä olla se yläpaine sen 120. Se olisi silloin hyvä,musta tuo on lääkärille menon aihe,jos yläpaine noin korkea!

Ja voi johtua,jos on sairastunut verenpainetautiin.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
no just kävin neuvolassa (äitiysneuvolassa) ja mainitsi kyllä että aika korkea, muttei sit kuitenkaan mitään muuta.. :/

Raskausaikana yläpaine ja alapainekin voi nousta esim raskausmyrkytyksestä johtuen. Silloin lähtee ensin yläpaine nousuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
no just kävin neuvolassa (äitiysneuvolassa) ja mainitsi kyllä että aika korkea, muttei sit kuitenkaan mitään muuta.. :/

Raskausaikana yläpaine ja alapainekin voi nousta esim raskausmyrkytyksestä johtuen. Silloin lähtee ensin yläpaine nousuun.

apua :o :o mulla on viikkoja vasta 11+3!!

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:

apua :o :o mulla on viikkoja vasta 11+3!!

Ekös sulla kohta ole neuvola lääkärikin? Odottelet nyt rauhassa sinne ja kyselet sitten lääkäriltä. Ei tuo kohonnut yläpaine aina raskausmyrkytystä tarkoita, sillon myös virtsasta löytyy valkuaista ym..

Ihan rauhassa nyt vaan :hug:

Hei, ei kannata säikähtää. Verenpaineessa voi olla hetkittäin suuriakin muutoksia. :hug: Kyllä se terkka olisi sanonut, jos siinä olisi suurempaa häikkää ollut, onhan tuo yläpaine tosin koholla, mut voi olla että seuraavassa mittauksessa on taas ok.

Minulla paineet aina alle 120/80. Raskaana ollessakaan ne ei nouse, nyt huitelee 115/72 kieppeillä, viikkoja 25+4.
Miehellä sitten taas yläpaine on 155 ja heidän suvussaan on verenpaine ongelmia muutenkin. Mutta tuostakaan lääkäri ei ollut huolissaan vaikka miestä välillä huimaa ja on huono-olo. Sanoi että "tarkkailet vaan"
Eli ei kannata kovin vielä huolestua jos neuvolassa siihen ei kerran tuon enempää huomiota kiinnitetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Normaali verenpaine on alle 130/80, mutta luokitellaan kohonneeksi vasta jos on yli 140/90.

Juu, on normaali muttei ollenkaan paras mahdollinen.

No ei sen verenpaineen tarvitsekaan olla paras mahdollinen, riittää että se on normaali, niin kaikki on kunnossa.

Mitattiinko paine vain kerran? Olitko istunut rauhallisesti 10-15 minuuttia ennen mittausta? Jännittikö tai hermostuttiko sinua mittaustilanteessa? Jos mittaus on tehty liian pienen rauhoittumisen jälkeen, saadaan liian korkea tulos. Samoin vaikuttaa jännittäminen.

Käypä mittauttamassa verenpaine YTHS:llä ihan samantien (sinähän olet sanonut opiskelevasi yliopistossa, muistanko oikein?). 163 yläpaineena on ihan liikaa!

Yhteistyössä