Mikä on alin korkeakoulututkinto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä

Vieras
Kyseessä toimistopuolen työ. Onko vanha 1996 vuonna suoritettu merkonomin tutkinto riittävä tuohon? Tyhmänä näissä olen kun oli vielä noita vuosia kun tuli jotain muutoksia tutkintoihin. Vai pitääkö olla yo?

Yo ei ole korkeakoulututkinto eikä merkonomikaan.

Alin korkeakoulututkinto on kandidaatti (esim. kauppatieteen kandidaatti) myös tradenomin (AMK) jotkut laskevat korkeakoulututkinnoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen vieläkin tyhmempi. Siis mikä on alin korkea-astetutkinto?Ei korkeakoulu... Tyhmyys tiivistyy...

Eli korkeakouluista ja yliopistoista saat korkea-asteen tutkintoja. Vanhat opistoasteen tutkinnot eivät ole korkea-asteen tutkintoja. Alempia korkea-asteen tutkintoja ovat kandidaatti, insinööri, sairaanhoitaja, tradenomi yms. Ylempiä taasen maisteri ja diplomi-insinööri.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Alin korkeakoulututkinto on kandidaatti (esim. kauppatieteen kandidaatti) myös tradenomin (AMK) jotkut laskevat korkeakoulututkinnoksi.

Kyllä amk on AMMATTIKORKEAKOULU ja sieltä saa korkeakoulututkinnon...

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:
Kyseessä toimistopuolen työ. Onko vanha 1996 vuonna suoritettu merkonomin tutkinto riittävä tuohon? Tyhmänä näissä olen kun oli vielä noita vuosia kun tuli jotain muutoksia tutkintoihin. Vai pitääkö olla yo?

tradenomi tai kandidaatti on sopiva tutkinto tuohon.

Alkuperäinen kirjoittaja tuulia:

Ammattikorkeakoulut myöntävät ammattikorkeakoulututkintoja, joita ovat siis alempi ja ylempi ammattikorkeakoulututkinto.

Yliopistot ja korkeakoulut myöntävät korkeakoulututkintoja, joita ovat alempi korkeakoulututkinto (kandidaatti), ylempi korkeakoulututkinto (maisteri), lisensiaatin tutkinto ja tohtorin tutkinto.

Nämä kaikki ovat korkea-asteen tutkintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tuulia:

Ammattikorkeakoulut myöntävät ammattikorkeakoulututkintoja, joita ovat siis alempi ja ylempi ammattikorkeakoulututkinto.

Yliopistot ja korkeakoulut myöntävät korkeakoulututkintoja, joita ovat alempi korkeakoulututkinto (kandidaatti), ylempi korkeakoulututkinto (maisteri), lisensiaatin tutkinto ja tohtorin tutkinto.

Nämä kaikki ovat korkea-asteen tutkintoja.

Höpöhöpö. Eikä oo. Alin korkea-aste on vanha opistotutkinto.

http://www.stat.fi/meta/luokitukset/koulutus/001-2007/531.html

http://www.stat.fi/til/tyoolot/kas.html

Alimman korkea-asteen koulutus kestää 2-3 vuotta keskiasteen jälkeen. Näitä koulutuksia ovat esim. teknikon, merkonomin ja sairaanhoitajan tutkinnot, jotka eivät ole ammattikorkeakoulututkintoja.

https://asiointi.mol.fi/ilmi/ohjeet_ilmi_fi.htm

- Keskiaste: ylioppilastutkinto, perustutkinto, ammattitutkinto, erityisammattitutkinto, artesaani, asenta-ja, mekaanikko, laborantti, lähihoitaja
- Alin korkea-aste: ammattikoulun ammatinopettajat, artenomi, merkonomi (opisto), HSO-sihteeri, da-tanomi, teknikko, agrologi, sairaanhoitaja (opisto), fysioterapeutti, nuoriso-ohjaaja (opisto)
- Alempi korkeakouluaste: ammattikorkeakoulututkinnot, osa kandidaattitutkinnoista, peruskoulun luo-kanopettaja ja aineenopettaja, diplomikielenkääntäjä, tradenomi, ekonomi (alempi tutkinto), sosio-nomi, insinööri, agrologi (AMK), sairaanhoitaja (AMK), farmaseutti
- Ylempi korkeakouluaste: osa kandidaattitutkinnoista, maisteritutkinnot, ekonomi (ylempi tutkinto), dip-lomi-insinööri, lääketieteen lisensiaatti.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä;13132168:

Vähän lavea käsite tuo toimistopuolen työ mutta jos sulla on hyvä työkokemus niin mielestäni voit hakea ko paikkaa. Monesti ilmoituksiin pannaan aika rohkeasti niitä vaatimuksia eikä niistä aina voida/haluta pitää niin pilkuntarkasti kiinni.

Eli hae vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä;13132168:

Luulisi vanhan merkonomitutkinnon riittävän kaikkiin toimistotöihin, varsinkin jos on työkokemusta. Vanhan koulun merkonomeja on paljon jopa yritysten vaativissa johtotehtävissä. Tietysti on eri asia, jos työpaikkailmoituksessa vaaditaan korkeakoulututkinto ja ei ole työkokemusta toimistotehtävistä.

Hei
Oikea vastaus tuohon alin korkea-aste on nimenomaan
#14-kohdassa olleen vierailijan vastaus. Se on nimenomaan,
kuten hän sanoikin, tutkittua juttua. Minä itse aikoinaan selvitin
tuota samaa asiaa 90-luvulla.

Yhteistyössä