[QUOTE="Jenis";29773217]Satun tietämään varsin hyvin, että ihan jokainen työ on nykyään pelkkää bisnestä. Mutta sitä en ymmärrä, miten mikään muuttuu täällä valittamalla, tai miten mikään muuttuu jos vanhemmille ei kerrota ongelmista, ja en kyllä ihan ymmärrä sitäkään, missä näitä "ei kiinnosta"-vanhempia kasvaa, kun omassa lähipiirissä ei sellaisia löydy yhtäkään.
Että vähän vaikea mun on tästä nyt päikkyhenkilökunnan puolesta barrikadeille lähteä, varsinkin kun omassa päikyssä 1) näen että sijaisia on tarvittaessa, 2) lapset menee sinne tyytyväisinä, 3) tehdään, puuhastellaan ja ulkoillaan paljon, 4) lähes kaikki hoitajat on olleet alusta asti, 5) jokainen hoitaja, keneltä olen päikyn asioista kysellyt, on kertonut viihtyvänsä siellä ajoittaisesta kiireestä (esim. äkillinen sairastuminen) huolimatta, ja 6) hyvä ystäväni sattuu olemaan hoitajana kyseisessä päiväkodissa ja viihtyy mainiosti. Eli sekä lapseni, ystäväni, lasteni hoitajat että omat silmäni valehtelevat minulle, koska palstatotuus?[/QUOTE]
Selvää on, että on hyviä ja huonoja päiväkoteja. Itse ainakin puhun asiasta nyt ihan yleisesti, en mistään yksittäisestä hyvästä tai huonosta tapauksesta. Yksi päiväkoti ei vielä kerro meille mitään. Ja barrikadeille ollaan enemminkin menossa LASTEN vuoksi, ei vain jonkun pk-henkilökunnan vuoksi. Saman palkanhan _minä_ siitä kuitenkin saan, vaikka ne lapset ois koko päivän pelkässä säilössä eikä mikään kasvatustavoite toteutuisi....
Asioiden eteen on kyllä tehty muutakin, kuin "valitettu palstalla". Päivähoidossa on kuitenkin monen eri koulutuksen saanutta työntekijää ja alalla on monia eri liittoja. Siksi on hankalaa järjestää esim. koko talon lakkoa, kun työntekijöitä on niin monesta monesta eri liitosta. Ja ainakaan meillä ei edes olla vaiettu ongelmista, vaan ihan on suoraan kerrottu niistä vanhemmillekkin. Esim. talossa oli hometta, kerroimme siitä yleisesti vanhempainillassa kaikille. Vain yksi, YKSI vanhempi soitti asiasta johtajalle (joka ei ollut kovin kiinnostunut asiaa korjaamaan). Viimiset pari vuotta meillä oli ryhmässä tilanne, että aamupalalla oli paikalla aamuisin 22 lasta, ja vain yksi hoitaja. Sen varmasti näki ja kuuli ja siitä sanottiin että kiirus tässä on kun pitää yksin hoitaa kaikki, mutta arvatkaapa taas, kuinka monta vanhempaa koskaan otti asiaa esille johtajan tms kanssa.. no ei yksikään. Ei vaikka se oma Petteri jäi aamulla itkemään yksin sohvalle eikä hoitajan syliin, kun hoitajalla oli kädet täynnä puuron jakoa ja appelsiinin kuorimista. Sen sijaan jaksettiin kyllä kolmeen kertaan soittaa johtajalle mm siitä että Kaijan sateenvarjo on pk:ssa kadonnut, kuka korvaa ja kuka tuo uudet tilalle.
Valitettavasti vuosien varrella on vähän tullut olo, ettei ketään kiinnosta. Vanhempia ei kiinnosta, ihmisiä ylipäätään ei kiinnosta. Päivähoito on vaan yhteiskunnan varoja syövä välttämätön paha, josta on joka ainoa vuosi otettu varoja pois. Nyt ollaan siinä tilanteessa että ne 70 luvulla rakennetut päiväkodit alkaa olla rapistuneita ja eivät vastaa nykyajan vaatimuksia. Lapsiryhmät kasvaa, samalla kun vaatimukset päivähoidon laadusta nousee jatkuvasti. Monia vuosikymmeniä alalla olleen kollegan mukaan myös lapsiaines on haastavampi, en itse kyllä tiedä onko näin vai ei. Työntekijät on ylikuormitettuja niinkuin monessa muussakin hoitoalan työssä. Monet ovat antaneet näistä asioista palautetta vuosikausia, on kaikenlaista palautekeskustelua, kehityspäivää, liiton kyselyitä yms. Valitettavasti moni pätevä henkilö on lähtenyt paremmille apajille, koska ei se ole mikään salaisuus että monella muulla alalla on kuitenkin helpompaa/mielekkäämpää työskennellä ja silti jopa paremmat palkat, kuin hoitoalalla.
Varhaiskasvatuslakia on pitänyt päivittää jo kauan sitten, eikä se minusta ole päivähoitohenkilökunnan vika, että tänäkin päivänä se edelleen vaan seilaa siellä päättävien tahojen hyppysissä, eikä sille oikeen tunnuta tekevän mitään... ei ainakaan niitä tärkeitä ratkaisuja. Viesti kentältä kuitenkaan ei ole mitenkään epäselvä (!). Kyse on vain RAHAsta.