Kunpa päivähoidon vaiettujen ongelmien julkitulo aiheuttaisi parannuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex kasvatusvastuullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hoitsu";29772832]No, toimivat väärin, ja kun asia tulee ilmi, niin huomaat kyllä kuinka väki vähenee....[/QUOTE]

Niin, ja tähän piti vielä sanoa että kun lapsi on ollut kohta vuoden tässä nykyisessä päiväkodissa niin kokoajan on näin ollut. Ei ole mitään muutoksia tullut.
Mutta niin kuin sanoin niin meidän päiväkodissa tuntuu olevan hyvin asiat. Niin oli kyllä myös edellisessä päiväkodissa missä lapsi ehti olla 3 vuotta. Sielläkään ei ollut kuin korkeintaa 15 lasta samassa ryhmässä ja 4 aikuista.

[QUOTE="Mie";29773096]En ymmärrä tuollaista pilkunviilaamista epäolennaisesta asiasta. Missä kohtaa he sitten tekisivät sen 30 min sisään että työtunnit menisi tasan, varsinkin jos lista on loppumassa? Yleensä esimimises on hyvin tarkka siitä että lista menee tasan.

Jos noin on kun sanot niin aivan höpöhöpöä.[/QUOTE]

No en minä ole näitä asioita keksinyt. Kuten sanoin, päivähoidon toiminnalla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa.

Itse kun olin päiväkodissa niin nimenomaan iltapäivästä(kin) "päävastuussa" oleva henkilö laski koko ajan lapsilukua suhteessa aikuisiin ja marssitti kotiin ylimääräiset työntekijät. Se, että teillä on 3 työntekijää ja 2 lasta on liikaa. Eri asia jos ne 2 työntekijää eivät ole kasvatusvastuullisia.

Mä en edelleenkään ymmärrä tätä palstalla ruikuttamisen logiikkaa. Jos vanhemmille ei saa kertoa/ei kerrota ongelmista, millä eväillä ne vanhemmat sen metelin nostaa? Kyllä se vähän muissakin töissä on niin, että työntekijät itse aloittavat sen taistelun työolojensa puolesta. On meilläkin firmassa vissiin kuudes yt-kierros lyheyn ajan sisään menossa, mutta en mä silti asiakkaita ole barrikadeille vaatimassa ;)

[QUOTE="hoitsu";29773123]No en minä ole näitä asioita keksinyt. Kuten sanoin, päivähoidon toiminnalla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa.

Itse kun olin päiväkodissa niin nimenomaan iltapäivästä(kin) "päävastuussa" oleva henkilö laski koko ajan lapsilukua suhteessa aikuisiin ja marssitti kotiin ylimääräiset työntekijät. Se, että teillä on 3 työntekijää ja 2 lasta on liikaa. Eri asia jos ne 2 työntekijää eivät ole kasvatusvastuullisia.[/QUOTE]

No eihän ne ole kaikki meidän ryhmästä joten en tiedä koulutustaustaa.
Mutta ehkä on vielä päiväkoteja jossa on sallittua käyttää järkeä? Ainakin meidän päiväkodissa tuntuu näin olevan. Sääli ettei joka paikassa.

[QUOTE="Mie";29773141]No eihän ne ole kaikki meidän ryhmästä joten en tiedä koulutustaustaa.
Mutta ehkä on vielä päiväkoteja jossa on sallittua käyttää järkeä? Ainakin meidän päiväkodissa tuntuu näin olevan. Sääli ettei joka paikassa.[/QUOTE]

No, järjen käyttöä on nimenomaan se että jos omasta ryhmästä lähtevät kaikki, niin voi lähteä itsekin. Tai ehkäpä ovat juuri lähdössä kun haet niitä...kahta viimeistä? Eli omiasi? Eiväthän ne hoitajat sinne tyhjäänkään pihaan sitten jää, vai pitäisikö että saadaan tunnit täsmäämään?

Mutta tässäpä törmätään taas tähän vanhempien reaktioon:

Ei ymmärretä, sanotaan höpöhöpöksi, kielletään asia.

Eli vaikka hoitajat mitä sanoisivat niin vanhempia vähät kiinnostaa. Kun "meidän" päiväkodissa on kaikki hyvin! HALOO! Se "teidän" päiväkoti voi olla just se missä ne hoitajat hymyilee teille ja itkee kun ette näe!

Mutta tässäpä törmätään taas tähän vanhempien reaktioon:

Ei ymmärretä, sanotaan höpöhöpöksi, kielletään asia.

Eli vaikka hoitajat mitä sanoisivat niin vanhempia vähät kiinnostaa. Kun "meidän" päiväkodissa on kaikki hyvin! HALOO! Se "teidän" päiväkoti voi olla just se missä ne hoitajat hymyilee teille ja itkee kun ette näe!

Liittykää liittoon, hommatkaa pääluottamusmies, menkää lakkoon. Ottakaa yhteyttä sanomalehtiin, kirjoittakaa blogia, pitäkää palaveri vanhempaintoimikunnan kanssa. Mikä tahansa näistä saa takuulla enemmän aikaan kuin täällä kirjoittelu.

Kun sä et ymmärrä sitä että ne lapset on siinä ne viattomat ja ne on hoidettava jokatapauksessa eikä niiden tarvi kärsiä siitä että se työ on oikeasti nykyään pelkkää bisnestä.

[QUOTE="hoitsu";29773198]Kun sä et ymmärrä sitä että ne lapset on siinä ne viattomat ja ne on hoidettava jokatapauksessa eikä niiden tarvi kärsiä siitä että se työ on oikeasti nykyään pelkkää bisnestä.[/QUOTE]

Satun tietämään varsin hyvin, että ihan jokainen työ on nykyään pelkkää bisnestä. Mutta sitä en ymmärrä, miten mikään muuttuu täällä valittamalla, tai miten mikään muuttuu jos vanhemmille ei kerrota ongelmista, ja en kyllä ihan ymmärrä sitäkään, missä näitä "ei kiinnosta"-vanhempia kasvaa, kun omassa lähipiirissä ei sellaisia löydy yhtäkään.

Että vähän vaikea mun on tästä nyt päikkyhenkilökunnan puolesta barrikadeille lähteä, varsinkin kun omassa päikyssä 1) näen että sijaisia on tarvittaessa, 2) lapset menee sinne tyytyväisinä, 3) tehdään, puuhastellaan ja ulkoillaan paljon, 4) lähes kaikki hoitajat on olleet alusta asti, 5) jokainen hoitaja, keneltä olen päikyn asioista kysellyt, on kertonut viihtyvänsä siellä ajoittaisesta kiireestä (esim. äkillinen sairastuminen) huolimatta, ja 6) hyvä ystäväni sattuu olemaan hoitajana kyseisessä päiväkodissa ja viihtyy mainiosti. Eli sekä lapseni, ystäväni, lasteni hoitajat että omat silmäni valehtelevat minulle, koska palstatotuus?

Vaimoni on tehnyt töitä hoitoalalla vuosia, nyt viimeksi vanhusten parissa, sekä kotihoitajana että viime vuodet terveyskeskuksen dementiaosastolla. Eikä ole kerta eikä kaksi kun hän on tullut töistä kotiin huonoissa fiiliksissä, kun hän on hähnyt toisten hoitajien kohtelevan vanhuksia ilkeästi ja huonosti. Osa hoitajista ei pysty kohtaamaan vanhuksia ihmisinä, vaan huutavat, ilkeilevät, vinoilevat heille töykeästi. Ei mikään ihme jos lapset joutuvat kohtaamaan samaa kuin vanhukset hoitolaitoksissamme.

Ilmeisesti osa hoitajista on alalle pakotettuja, tai alalle ajautuneita, joiden ihmissuhdetaidot ja empatiakyvyt ovat olemattomat. Heidän ei missään nimessä pitäisi olla tösissä hoitoalalla!

[QUOTE="Jenis";29773217]Satun tietämään varsin hyvin, että ihan jokainen työ on nykyään pelkkää bisnestä. Mutta sitä en ymmärrä, miten mikään muuttuu täällä valittamalla, tai miten mikään muuttuu jos vanhemmille ei kerrota ongelmista, ja en kyllä ihan ymmärrä sitäkään, missä näitä "ei kiinnosta"-vanhempia kasvaa, kun omassa lähipiirissä ei sellaisia löydy yhtäkään.

Että vähän vaikea mun on tästä nyt päikkyhenkilökunnan puolesta barrikadeille lähteä, varsinkin kun omassa päikyssä 1) näen että sijaisia on tarvittaessa, 2) lapset menee sinne tyytyväisinä, 3) tehdään, puuhastellaan ja ulkoillaan paljon, 4) lähes kaikki hoitajat on olleet alusta asti, 5) jokainen hoitaja, keneltä olen päikyn asioista kysellyt, on kertonut viihtyvänsä siellä ajoittaisesta kiireestä (esim. äkillinen sairastuminen) huolimatta, ja 6) hyvä ystäväni sattuu olemaan hoitajana kyseisessä päiväkodissa ja viihtyy mainiosti. Eli sekä lapseni, ystäväni, lasteni hoitajat että omat silmäni valehtelevat minulle, koska palstatotuus?[/QUOTE]

Selvää on, että on hyviä ja huonoja päiväkoteja. Itse ainakin puhun asiasta nyt ihan yleisesti, en mistään yksittäisestä hyvästä tai huonosta tapauksesta. Yksi päiväkoti ei vielä kerro meille mitään. Ja barrikadeille ollaan enemminkin menossa LASTEN vuoksi, ei vain jonkun pk-henkilökunnan vuoksi. Saman palkanhan _minä_ siitä kuitenkin saan, vaikka ne lapset ois koko päivän pelkässä säilössä eikä mikään kasvatustavoite toteutuisi....

Asioiden eteen on kyllä tehty muutakin, kuin "valitettu palstalla". Päivähoidossa on kuitenkin monen eri koulutuksen saanutta työntekijää ja alalla on monia eri liittoja. Siksi on hankalaa järjestää esim. koko talon lakkoa, kun työntekijöitä on niin monesta monesta eri liitosta. Ja ainakaan meillä ei edes olla vaiettu ongelmista, vaan ihan on suoraan kerrottu niistä vanhemmillekkin. Esim. talossa oli hometta, kerroimme siitä yleisesti vanhempainillassa kaikille. Vain yksi, YKSI vanhempi soitti asiasta johtajalle (joka ei ollut kovin kiinnostunut asiaa korjaamaan). Viimiset pari vuotta meillä oli ryhmässä tilanne, että aamupalalla oli paikalla aamuisin 22 lasta, ja vain yksi hoitaja. Sen varmasti näki ja kuuli ja siitä sanottiin että kiirus tässä on kun pitää yksin hoitaa kaikki, mutta arvatkaapa taas, kuinka monta vanhempaa koskaan otti asiaa esille johtajan tms kanssa.. no ei yksikään. Ei vaikka se oma Petteri jäi aamulla itkemään yksin sohvalle eikä hoitajan syliin, kun hoitajalla oli kädet täynnä puuron jakoa ja appelsiinin kuorimista. Sen sijaan jaksettiin kyllä kolmeen kertaan soittaa johtajalle mm siitä että Kaijan sateenvarjo on pk:ssa kadonnut, kuka korvaa ja kuka tuo uudet tilalle.

Valitettavasti vuosien varrella on vähän tullut olo, ettei ketään kiinnosta. Vanhempia ei kiinnosta, ihmisiä ylipäätään ei kiinnosta. Päivähoito on vaan yhteiskunnan varoja syövä välttämätön paha, josta on joka ainoa vuosi otettu varoja pois. Nyt ollaan siinä tilanteessa että ne 70 luvulla rakennetut päiväkodit alkaa olla rapistuneita ja eivät vastaa nykyajan vaatimuksia. Lapsiryhmät kasvaa, samalla kun vaatimukset päivähoidon laadusta nousee jatkuvasti. Monia vuosikymmeniä alalla olleen kollegan mukaan myös lapsiaines on haastavampi, en itse kyllä tiedä onko näin vai ei. Työntekijät on ylikuormitettuja niinkuin monessa muussakin hoitoalan työssä. Monet ovat antaneet näistä asioista palautetta vuosikausia, on kaikenlaista palautekeskustelua, kehityspäivää, liiton kyselyitä yms. Valitettavasti moni pätevä henkilö on lähtenyt paremmille apajille, koska ei se ole mikään salaisuus että monella muulla alalla on kuitenkin helpompaa/mielekkäämpää työskennellä ja silti jopa paremmat palkat, kuin hoitoalalla. :)

Varhaiskasvatuslakia on pitänyt päivittää jo kauan sitten, eikä se minusta ole päivähoitohenkilökunnan vika, että tänäkin päivänä se edelleen vaan seilaa siellä päättävien tahojen hyppysissä, eikä sille oikeen tunnuta tekevän mitään... ei ainakaan niitä tärkeitä ratkaisuja. Viesti kentältä kuitenkaan ei ole mitenkään epäselvä (!). Kyse on vain RAHAsta. :)

Kyllä meidän päiväkodissa hoitajilla on ihan työajat, joten jos lapsia on vähemmän, niin sitten on, ei se hoitajien määrään vaikuta. Joulun jälkeenkin yhtenä päivänä oli lapsia 3 ja hoitajia 4. Tosin enemmän niitä lapsia piti alunnperin tulla, mutta 3 vaan tuli, joten lapset saivat yksilöllistä hoitoa ja hoitajat ehtivät tehdä kaikkea sellaista, mitä ei normiarjessa ehdi, kuten siivoilua.

Muutenkin kun päiväkoti aukeaa klo 6.30, niin toinen hoitaja tulee töihin 6.45. Ihan sama se montako lasta siellä just silloin on. Positiivista on myös se, että hoitajat pysyvät samoina, suurin osa hoitajista on ollut tuolla jo vuosia ja siellä on myös paljon harjottelijoita, jotka ovat siis lisäapuna. Nytkin isojen puolella on kaksi harjoittelijaa, toinen opiskelee suomea ja toinen on ihan opiskelija.

[QUOTE="a p";29772551]Niin kuin tässä on kerrottu, vanhemmille EI saisi kertoa kaikkea. Se on uskomatonta mutta totta. Vanhempien kaikki toiveet olisi toteutettava kyselemättä samalla kun ollaan uupuneina siihen, että asiat eivät vain suju.[/QUOTE]

Näin. Mun ryhmässä on 25 lasta ja 2-3 aikuista, pahimmillaan 1-2. Kun aina joku sairastaa ja hypitään sielä täälä eikä sijaisia saa. Ollaan uupuneita ja lapsissa näkyy myös. Mutta vanhemmille ei saa mitää näkyä, siloa vain.

Juu, ei voi tosiaan päiväkodin henkilöstöä sen enempää kuin muitakaan työntekijöitä voi pompotella siten, että työaika olisi ihan mitä sattuu riippuen kunkin päivän lapsimäärästä ja lasten hakuajoista. Kyllä se on esimiehen tehtävä suunnitella työvuorot ja niistä on sitten pidettävä kiinni, vaikka lapsia olisikin odotettua vähemmän tai heidät haettaisiin hoidosta ennakoitua aiemmin.

Jos tälläista pompottelua kuitenkin esiintyy, niin se on ihan sen pk-henkilöstön asia pitää oikeuksistaan kiinni.

Miksi et ole puuttunut tilanteisiin? :O Jos itse näen tuollaista töissä, puutun välittömästi. En ole koskaan nähnyt mitään pakkosyöttämistä päiväkodeissa. Yksi työkaveri kerran istutti lasta pöydässä yli tunnin, koska äiti oli meinannut että puuro on syötävä. Mutta siihenkin puutuin, ei meillä ole resursseja eikä minulla halujakaan käydä mitään väsytystaisteluita ruuan suhteen, lapsi kyllä syö kun sille tulee nälkä.
QUOTE]

Toki puutuin, mutta tulin siis tilanteeseen, jossa lapsi oli jo oksentanut. Toinen hoitaja kertoi mitä oli tapahtunut. Keskustelin johtajan kanssa joka sanoi voivoi ja ko. työntekijän kanssa, joka sanoi vain auttaneensa lasta syömään. Kyllä mä puutun ja saan muitten vihat niskaani. Mä oon nähnyt useitakin pakkosyöttötilanteita, mm. niin että lapsen otsasta pidettiin kiinni niin ettei pystynyt liikuttamaan päätä pois. ja lusikalla väkisin suuhun. Olin silloin opiskelija ja tätä tapahtui ryhmässä useaan otteseen. Puhuin siitä ohjaavan opettajan kanssa ja yliopiston opettajan kanssa mutta eipä siitäkään mitään tullut.

Juu, ei voi tosiaan päiväkodin henkilöstöä sen enempää kuin muitakaan työntekijöitä voi pompotella siten, että työaika olisi ihan mitä sattuu riippuen kunkin päivän lapsimäärästä ja lasten hakuajoista. Kyllä se on esimiehen tehtävä suunnitella työvuorot ja niistä on sitten pidettävä kiinni, vaikka lapsia olisikin odotettua vähemmän tai heidät haettaisiin hoidosta ennakoitua aiemmin.

Jos tälläista pompottelua kuitenkin esiintyy, niin se on ihan sen pk-henkilöstön asia pitää oikeuksistaan kiinni.

Kuten sanoin: järjellä (tai oikeuksilla) ei ole päivähoidon työntekijöiden henkilöstöpolitiikan kanssa mitään tekemistä.

Kun te ette vaan tajua! Te näätte sitä teidän ryhmää just sen hetken kun viette ja haette lapsenne ja niidne hetkien perusteella kuvittelette että koko päivä on/on ollut siten kuin te sillä hetkellä näette. Menkääpä joskus yllättäen kesken päivän. Voi tulla ylläripylläreitä aika monelle....

[QUOTE="hoitsu";29774080]Kuten sanoin: järjellä (tai oikeuksilla) ei ole päivähoidon työntekijöiden henkilöstöpolitiikan kanssa mitään tekemistä.

Kun te ette vaan tajua! Te näätte sitä teidän ryhmää just sen hetken kun viette ja haette lapsenne ja niidne hetkien perusteella kuvittelette että koko päivä on/on ollut siten kuin te sillä hetkellä näette. Menkääpä joskus yllättäen kesken päivän. Voi tulla ylläripylläreitä aika monelle....[/QUOTE]

Juurikin noin. Meitäkin on usein aamulla klo 8.30 useampi paikalla, lapset syö rauhassa puurossa ja ehditään jutella vanhempien kanssa kestohymy naamalla. Kerran kävi niin, että jäin yksin klo 15 ja oli sadekeli. Siinä sitten puin lapsia yksin ulos, vedin kurahousuja, etin lapasia jne. Siihen tuli sitten eräs äiti hakemaan lastaan ja ilmeisesti järkyttyi näkemästään, koska oli seuraavana aamuna kauhistellut miten olin yksin joutunut lapset pukemaan.

Vaimoni on tehnyt töitä hoitoalalla vuosia, nyt viimeksi vanhusten parissa, sekä kotihoitajana että viime vuodet terveyskeskuksen dementiaosastolla. Eikä ole kerta eikä kaksi kun hän on tullut töistä kotiin huonoissa fiiliksissä, kun hän on hähnyt toisten hoitajien kohtelevan vanhuksia ilkeästi ja huonosti. Osa hoitajista ei pysty kohtaamaan vanhuksia ihmisinä, vaan huutavat, ilkeilevät, vinoilevat heille töykeästi. Ei mikään ihme jos lapset joutuvat kohtaamaan samaa kuin vanhukset hoitolaitoksissamme.

Ilmeisesti osa hoitajista on alalle pakotettuja, tai alalle ajautuneita, joiden ihmissuhdetaidot ja empatiakyvyt ovat olemattomat. Heidän ei missään nimessä pitäisi olla tösissä hoitoalalla!

Vaimosi pitää puuttua asiaan ja kertoa omaisille ja johtajalle, vaikka yritetään mitätöidä ja kiistää! Tiedän että tuota on paljon vanhusalalla, minunkin mummoani lyötiin... Olen myös kuullut hoitajien pilkkaavan potilaita ja omaisia. Itku tulee kun ajatteleekin. Kaikki ei todellakaan sovi alalle.
Ihmisten uskomaton pahuus tulee ilmi juuri siinä miten kohtelevat avuttomassa asemassa olevia!

Toki puutuin, mutta tulin siis tilanteeseen, jossa lapsi oli jo oksentanut. Toinen hoitaja kertoi mitä oli tapahtunut. Keskustelin johtajan kanssa joka sanoi voivoi ja ko. työntekijän kanssa, joka sanoi vain auttaneensa lasta syömään. Kyllä mä puutun ja saan muitten vihat niskaani. Mä oon nähnyt useitakin pakkosyöttötilanteita, mm. niin että lapsen otsasta pidettiin kiinni niin ettei pystynyt liikuttamaan päätä pois. ja lusikalla väkisin suuhun. Olin silloin opiskelija ja tätä tapahtui ryhmässä useaan otteseen. Puhuin siitä ohjaavan opettajan kanssa ja yliopiston opettajan kanssa mutta eipä siitäkään mitään tullut.

Sairasta. Jatkossa kannattaa kertoa suoraan vanhemmille, jotka voi tehdä asiasta rikosilmoituksen. Tuo on poliisiasia, ei mikään talon sisäinen "juttu". Ja itseasiassa meidän jokaisen VELVOLLISUUS pitää huolta ettei tuollaista tapahdu, vaikka kuinka saisi työkaverin vihat niskaan.

Yhteistyössä