Mikä on Add? (sairaus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli noin kärjistäen sillä luokan kovaäänisimmillä jatkuvasti liikkellä olevalla duracell-pupulla on ADHD mutta yllättäen sillä luokan hiljaisimmalla pulpetissa kököttävällä on ADD.

Perustaustaltaan molemmilla siis samat ongelmat vaikka päällepäin näyttävät täysin erilaisilta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitä tarkoittaa neurologinen epätyypillisyys? miten oireilee esim.

Te, tylsät tavikset, olette nenttejä, neurologisesti tyypillisiä, me, hauskat ja mukavat ihmiset, olemme neurologisesti epätyypillisiä ;)

Tilastollinen seikka, siis. Se, mitä on enemmän, on tyypillistä. Ja eri ihmisillä on erilaisia epätyypillsyyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja juup:
Eli noin kärjistäen sillä luokan kovaäänisimmillä jatkuvasti liikkellä olevalla duracell-pupulla on ADHD mutta yllättäen sillä luokan hiljaisimmalla pulpetissa kököttävällä on ADD.

Perustaustaltaan molemmilla siis samat ongelmat vaikka päällepäin näyttävät täysin erilaisilta.

Jeps. Ja se Duracell-pupu saattaa murrosiässä muuttua pulpetissaan haaveilevaksi hiljaiseksi.

Se tarkoittaa sitä että aivot toimivat vähän eri lailla kuin muilla. Kyseessä ei varsinaisesti ole sairaus, ennemminkin ominaisuus siinä missä vaikka vasenkätisyys. Sekin johtuu aivojen toimimisesta eri lailla kuin oikeakätisillä.

Alkuperäinen kirjoittaja samanlaisia ja erilaisia:
Se tarkoittaa sitä että aivot toimivat vähän eri lailla kuin muilla. Kyseessä ei varsinaisesti ole sairaus, ennemminkin ominaisuus siinä missä vaikka vasenkätisyys. Sekin johtuu aivojen toimimisesta eri lailla kuin oikeakätisillä.

Paitsi vasenkätisyyteen ei ole lääkitystä. ADHD on enemmän laktoosi-intoleranssin tapainen, lääkitys ei paranna mutta auttaa sen ajan kuin lääkitys vaikuttaa.

Mun pojalla on adhd/add ja en ole vieläkään sitä kunnolla hyväksyny:( tai olen silleen,ethyväksyn et hän on erilainen mut en aina muista ja hyväksy sitä kun käyttäytyymiten käyttäytyy...:(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun pojalla on adhd/add ja en ole vieläkään sitä kunnolla hyväksyny:( tai olen silleen,ethyväksyn et hän on erilainen mut en aina muista ja hyväksy sitä kun käyttäytyymiten käyttäytyy...:(

Adhd on geneettinen ominaisuus josta on hyötyä toisissa tilanteissa ja haittaa toisissa. Lääkityksellä noita haittoja voidaan ratkaisevasti pienentää.

Paitsi vasenkätisyyteen ei ole lääkitystä. ADHD on enemmän laktoosi-intoleranssin tapainen, lääkitys ei paranna mutta auttaa sen ajan kuin lääkitys vaikuttaa.

EI MINUA TARVITSE PARANTAA! TÄMÄ MAAILMA SITÄ KAIPAA!

Lääkitys muuttaa aivojen dopamiini- ja seratoniinitasapainoa siten, että koko ajan ei kipunoi, vaan virtaa riittää tasaisemmin. Moni addi pärjäisi hienosti ilmankin, ellei yhteiskunta olisi niin joustamaton.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:

Lääkitys muuttaa aivojen dopamiini- ja seratoniinitasapainoa siten, että koko ajan ei kipunoi, vaan virtaa riittää tasaisemmin. Moni addi pärjäisi hienosti ilmankin, ellei yhteiskunta olisi niin joustamaton.

Mä olen vuosikaudet epäilly itellänni ADD:tä. Sain vihdoin päälääkärin varattua yksityiseltä, et saisin asiaa eteenpäin. Miten sulla prosessi meni?

Minun mielestäni taas aina voi parantaa, oli sitten nentti tai muu. Aivan kuten silmälasit parantavat näköä niin adhd-lääkitys parantaa suorituskykyä. Jopa lääkittynä addi on kuitenkin erilainen ja siten joissakin asioissa parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja maiski:
Mä olen vuosikaudet epäilly itellänni ADD:tä. Sain vihdoin päälääkärin varattua yksityiseltä, et saisin asiaa eteenpäin. Miten sulla prosessi meni?

Esikoisen tutkimusten aikaan mainitsin omalääkärille, joka laittoi lähetteen TYKSiin neuropsykologisiin testeihin. Tulosten kanssa menin ykstyiselle neurologille, olivat paperit niin selkeät, että siinä se. :)

Lukuun ottamatta TYKSin psykkarin yritystä saada minulle bipo-diagnoosi. Juuri tänään taisin jossain ketjussa jutustella aiheesta. :D

Minun mielestäni taas aina voi parantaa, oli sitten nentti tai muu. Aivan kuten silmälasit parantavat näköä niin adhd-lääkitys parantaa suorituskykyä. Jopa lääkittynä addi on kuitenkin erilainen ja siten joissakin asioissa parempi.

Parantaa voi, siis tehdä paremmaksi. Mutta parantaa "sairaus" pois ei tässä tapauksessa ole vaihtoehto. ;)

Lääkitys sopiessaan helpottaa elämää, lapsena diagnoosin ja oikeanlaista tukea saanut saattaa oppia toimimaan tässä yhteiskunnassa ilman lääkitystäkin. Ehkä.

Lääkitys auttaa hallitsemaan itseä ja omia toimia. Voi paremmin aktivoida itsensä tekemään sitä mitä tahtoo.

Ei, vaan tekemään sitä, mikä pitää tehdä. ;)

Jos jotain tahtoo tehdä, siihen kyllä voi paneutua niin, että kaikki muu unohtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja maiski:

Esikoisen tutkimusten aikaan mainitsin omalääkärille, joka laittoi lähetteen TYKSiin neuropsykologisiin testeihin. Tulosten kanssa menin ykstyiselle neurologille, olivat paperit niin selkeät, että siinä se. :)

Lukuun ottamatta TYKSin psykkarin yritystä saada minulle bipo-diagnoosi. Juuri tänään taisin jossain ketjussa jutustella aiheesta. :D

Ai, mullakin ollu hetken bipo-epäily. Mutta luultavasti johtui masis-lääkkeistä jotka sai mulla aikaseksi AIKA hypo-olon. :)

Mä oon menossa mun psykiatrille jonka luona muutama vuosi sitten kävin aikas paljon. Osaa ehkä ohjata sit eteenpäin...mua vaan haluttais saada päänuppina ojennukseen. Mä olen niin paljon kärsinyt elämäni aikana ADD tyyppisistä ongelmista enkä haluis pilata taas kaikkea uudessa duunipaikassa. :(