Mikä olis sopiva rv 23...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottaja

Vieras
painonnousu? Mulla tullu nyt 6 kg, ja terkka sanoi että 12 kg yhteensä olis sopiva (painoindeksi oli 21). Millä viikoilla painonnousu on nopeinta, alussa ainakin oli hitaampaa ja nyt tullu pari kiloa tässä kuussa. Pitäiskö jo jättää herkut pois/vähemmälle? Jos loppuun asti tulee puoli kiloa viikossa, niin tuo tavoite 12 kyllä ylittyy.

Mulla nousi paino reippaasti keskiraskauden aikana, nyt on vähän tasaantunut. Ja on jo tullut yht. n.13kg. Nyt on menossa rv 32+0. Eipä oo mitään terkka sanonut että liikaa olisi, se on niin yksilöllistä tuo painon nousu.

Neuvolasta sanoivat, että rv 20 mennessä "suositeltava" painon nousu on n. 2kg. Mutta tokihan toi painon nousu kaiken kaikkiaankin on yksilöllistä. Mulla myös BMI 21 ja nyt rv 35 mennessä paino noussut ainoastaan 4kg.

Miulla paino laski ensin reilun kilon ja nyt olen päässyt kilon lähtöpainon yläpuolelle. BMI oli 24. Ja th.. oli tyytyväinen että paino on lähtöpainon yläpuolella.

Riippuu aivan sinun BMI:stäsi ennen raskautta, oma BMI:ni oli 16 ja 6kiloa on tullut lisää rv24 nyt menossa.Eli en ole vieläkään normaali painoinen BMI:n mukaan, kiloja saa neuvolan mukaan tulla kuulemma niin paljon kuin on tullakseen.

Jos ylipainoa on paljon, (BMI>29) ja äidillä on raskausdiabeteksen vaaratekijöitä, tavoite on, että paino ei raskauden aikana nouse 6-8 kg enempää. Alipainoisella äidillä taas painonnousu on riittämätöntä keski- ja loppuraskaudessa, jos se on alle 1 kg kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Raskaana:
Tässä on hyvä laskuri, laskee BMI:N mukaan paljon kiloja "pitää" olla mihinkin viikkoon mennessä.

http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=w

Kiitti, täällä oli kaikkea muutakin mielenkiintoista! No ihan ok se painonnousu on tuon mukaan =)

Siks meidän terkka on tarkka että paino nousee, kun vaikuttaa kuulemma imetyksen onnistumiseen (ei kai se ehto ole, mutta paremmin kuulema jaksaa jos on vähä vararavintoa )

mulla oli tullut 10kg puoleen väliin mennessä (pahoinvoinnin sai pidettyä pois vain syömällä ) ja loppuajasta tuli 6kg, joten mulla se painonnousu oli suurempaa ekalla puoliskolla. niin ja siis bmi oli vajaa 20

Mulla tullut painoa alkuraskaudessa vähän ja sit 20-30 rv tullut kaikkein eniten. Sitten rv30 eteenpäin on tullut vain pari kiloa. Ja BMI ennen raskautta oli 18. Niin ja imetys on onnistunut hyvin, vaikkei painoa ole kauheasti tullutkaan. Tosin meinaa tuo paino tippua vähän liian alas imetyksen aikana :/

Alkuperäinen kirjoittaja Mintsu83:
Lopussahan tulee kaikkein eniten kun vauvakin kasvaa n.200g/vko

Monesti ei kyllä tule lopussa sen enempää painoa,jopa päinvastoin koska maha täyttyy lopussa tosi pienestä kun vauva vie kaiken tilan.Näin ainakin käynyt minulla ja tutuillani!

Minä toivon ettei painonnousu räjähdä käsiin kuten ei ole tähän mennessä räjähtänyt. Paino ennen plussaa bmi 25. Tullut rv 23 mennessä 3 kiloa. Liikun paljon, syön aika huoletta ja monipuolisesti niin terveellistä kuin välillä herkkuja. Nousu on tuntunut sopivalta ja hallitulta.. Toivon siis että semmoisena pysyy ja koko raskauden aikana tulee ehkä se 8-10kg.

Yhteistyössä