Mikä näistä tylsistä kirjoista on vähiten tylsä? kirjaesittely täytyy tehdä ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lukiolainenvanhatäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24435457:
kai mä sitten lukisin tuon tuntemattoman sotilaan. muut kirjan nimet ei mulle sano yhtään mitään

Ymmärrän, jos joku ei ole lukenut noita, mutta se että ei ole niistä kuullutkaan, on yllättävää. Vai onko täällä muitakin, joilla on sama tilanne?

Ap:lle sanon, että jos et halua kovin pitkää tekstiä lukea, niin valitse Jotuni. Hänen tuotantonsa on kestänyt hyvin aikaa ja osa teksteistä on yhä hauskoja.

Minä ottaisin tuon Orvellin tai Ibsenin.
Mikään ei käsittääkseni ole tylsä, jos kohta Tuntemattoman sotilaan koen olevan niin vahvasti sidottu aikansa avainromaaniksi, että saattaa hipoa tylsyyttä nyt luettuna.

Ei ole Tuntematon vain "aikaansa sidottu avainromaani", eikä missään nimessä lähentele tylsyyttä. Nimenomaan aikaa kestävä pasifistinen kuvaus toisin kuin monet muut sotaa käsittelevät teokset. Sota on tuossa näyttämö, mutta enemmän se on ihmiskuvausta, tuntemuksia järkyttävissä tilanteissa ym., henkilöhahmot tulevat eläviksi ja rakkaiksi.

mua ei tosiaan kiinnosta mitkään vampyyrit tms. mieluiten lukisin ihan sellasia mitkä voi olla totta enkä mitään höpötettyjä satuja. Ehkä sit toi tuntematon sotilas ois mulle paras.

No, mä olen ehkä hieman huono esimerkkihahmo, kun luen nykyään lähes pelkästään tenttikirjoja ja scifiä...

Ja onhan dekkareilla, ihmissuhderomskuilla ynnä muilla norarobertseilla paikkansa, mutta jos lukeneisuus rajoittuu pelkästään niihin, niin aika rajoittuneeksi tosiaan jää käsitys kirjallisudesta.

Näin on. Luen minäkin paljon kaikennäköistä "roskaa", mutta kun moni klassikko on tosiaan oikeesti ihan verrattoman hyvä, eikä mikään pakkopulla. Scifiä mäkin kyllä luen, tosin sitä on nykyään niin paljon, että osa on aikamoista roskaa. Mut kerro nyt mitä tenttikirjoja ja scifiä luet.

Ja en yritä iskeä sua. Olethan varattu.

Ei ole Tuntematon vain "aikaansa sidottu avainromaani", eikä missään nimessä lähentele tylsyyttä. Nimenomaan aikaa kestävä pasifistinen kuvaus toisin kuin monet muut sotaa käsittelevät teokset. Sota on tuossa näyttämö, mutta enemmän se on ihmiskuvausta, tuntemuksia järkyttävissä tilanteissa ym., henkilöhahmot tulevat eläviksi ja rakkaiksi.

Juuh. Tiedän että sitä arvostellaan jotakuinkin noin.
Ilmaisinkin vain tyystin subjektiivisen oman mielipiteeni, joka epäilemättä johtuu omista rajoitteistani. Ei vain kolahda minuun vaikka tekijää ja julkaisua omana aikanaan arvostankin.
:)

Jos ap ei jaksa keskittyä lukemiseen, niin on ihan hullua ehdottaa Tuntematonta sotilasta. Yliopistossa olen kahlannut kaikki ap:n mainitsemat teokset ja muistan ihan hyvin, kuinka seminaarissa, jossa piti käsitellä Tuntematonta, puolet oli jättänyt kesken.

Kaikki laadukkaita kirjoja, mutta jos et ole lukevaista tyyppiä, kannattaa valita joku mahdollisimman mukaansa tempaava kirja. Puhdistus on ehdottomasti sellainen! Sitä ei malta laskea käsistä!

... aivan niin kuin joku aiemmin keskustelussa kirjoitti. Moni on kehunut Kärpästen herraa, mutta se on kyllä yksi niistä (harvoista) kirjoista, jotka minulla ovat jääneet kesken.

Itse suosittelen Tuntematonta sotilasta tai Puhdistusta.

Tuntemattoman suhteen sellainen neuvo, että yritä sinnitellä alun (mahdollisesti) tylsältä tuntuvan osion läpi. Olin aikoinani lukiolaisena samassa tilanteessa kuin ap nyt, ja meinasin luovuttaa Tuntemattoman kanssa heti alkuunsa. Pidin tylsänä. Mutta kun kirjan kanssa pääsi vauhtiin, ei sen lukemista olisi halunnut lopettaakaan... Suosittelen.

Myös Puhdistus on hyvä! Jos aihe ei heti kättelyssä kolahdakaan, kannattaa siihen perehtyä jo Oksasen upean kielenkäytön vuoksi: kirjailija maalailee kuvia niin tarkasti, että kateeksi käy.

Itse valitsisin tuon eläinten vallankumouksen, vaikuttaa mielenkiintoiselta!
Varmasti tuo Sofi Oksasenkin kirja ois ihan OK, itse vain kartan hänen kirjoja kun itse kirjailija vaikuttaa niin epämiellyttävältä henkilöltä :D

Tuntematon sotilashan oli pakollinen jo yläasteella, eikö muiden oo tarvinnu sitä lukea?? :O Kuitenkin hyyyvin harvat lukivat sen, saivat elokuvan katsomisesta ihan yhtä hyvät arvostelut... hmpfh. Oli muistaakseni ihan hyvä kirja, vaikkei paljoa siitä enää muistakkaan.

[QUOTE="vieras";24435705]Jos ap ei jaksa keskittyä lukemiseen, niin on ihan hullua ehdottaa Tuntematonta sotilasta. Yliopistossa olen kahlannut kaikki ap:n mainitsemat teokset ja muistan ihan hyvin, kuinka seminaarissa, jossa piti käsitellä Tuntematonta, puolet oli jättänyt kesken.[/QUOTE]

Niin se on kuitenkin sotakirja, joka on aika rankka naisille. Harva mies sitä kyllä kesken jättää. Aika monelle suomalaiselle miehelle se on suunnilleen ainoa kirja minkä he ovat lukeneet.

Eli tosiaan jos on muutenkin vaikee lukee kirjoja, niin tämä nyt viimeisenä. Itse olen Tuntemattoman lukenut 10 kertaa varmaan ja minä luen sitä nimenomaan sotakirjana.

Näin on. Luen minäkin paljon kaikennäköistä "roskaa", mutta kun moni klassikko on tosiaan oikeesti ihan verrattoman hyvä, eikä mikään pakkopulla. Scifiä mäkin kyllä luen, tosin sitä on nykyään niin paljon, että osa on aikamoista roskaa. Mut kerro nyt mitä tenttikirjoja ja scifiä luet.

Ja en yritä iskeä sua. Olethan varattu.

:D

Par'aikaa lukusessa on palveluiden arvioinnin ja kehittämisen tenttiin kirja Arviointi. Kolmeen esseeseen luen johtamisen ja esimiestyön kirjallisuutta, yllä mainittua palveluiden kehittämisen kirjallisuutta sekä draamakasvatuksen peruskirjallisuutta. Olisikohan kymmenisen opusta yhteensä.

Iltalukemisena on Bill Brysonin At Home, jossa anekdoottien kautta avataan brittiläisen kodin ja talon historiaa 1800-luvulta. Välipalaksi lainasin Iain M. Banksin Pelaajan, jonka edellisestä lukukerrasta on jo kulunut muutama vuosi.

luen kyllä paljon mut hyviä kirjoja. Kirjoja luen n. 2 kuukaudessa. Ei lukeminen oo mulle vaikeeaa jos kirja on hyvä ja mielenkiintoinen! Noi lehtiset ja lehtolaiset ovat vaan pari esimerkkiä mitä luen. Luen elämänkertoja yms mut vain sellaista mikä mua kiinnostaa.

[QUOTE="vieras";24435559]Kärpästen herra ja Eläinten vallankumous ovat todella hyviä kirjoja, ottaisin jomman kumman. Puhdistuskin on kiinnostava. Tuntematon sotilas on niin älyttömän paksu kirja, että sitä en kyllä viitsisi alkaa lukemaan vaan jonkun kirjaesittelyn takia...[/QUOTE]

Peesi.

Tiesitkö muuten, että juuri Kärpästen herra on toiminut innoittajana, kun on luotu Selviytyjät-tv-sarjaa? :)

[QUOTE="apap";24435846]luen kyllä paljon mut hyviä kirjoja. Kirjoja luen n. 2 kuukaudessa. Ei lukeminen oo mulle vaikeeaa jos kirja on hyvä ja mielenkiintoinen! Noi lehtiset ja lehtolaiset ovat vaan pari esimerkkiä mitä luen. Luen elämänkertoja yms mut vain sellaista mikä mua kiinnostaa.[/QUOTE]

Ehdottomasti sitten Puhdistus! Miksi ihmeessä ihmiset suosittelevat tuota Tuntomatonta...Puhdistus oli minusta (rankasta aiheestaa huolimatta) melko kepeää ja helposti luettavaa.

Kärpästen herrasta saisi hauskan jos tekisi sen rinnakkaisjuttuna vaikka Lost-sarjan kanssa.
Nukkekodin voisi kytkeä hommaforumin-juttuihin.
...

:D

Mummeliisa vei jalat suustani :D.

Nuo on kaikki loistavia teoksia! Itse valkkaisin varmaan tuon Oksasen Puhdistuksen, koska se on tuorein teos ja sen tekijä merkittävä kirjailijalupaus.

Mummeliisa vei jalat suustani :D.

Nuo on kaikki loistavia teoksia! Itse valkkaisin varmaan tuon Oksasen Puhdistuksen, koska se on tuorein teos ja sen tekijä merkittävä kirjailijalupaus.

Mut kannattaa miettiä kenelle vastaa? Sä luet varmaan paljon, mutta nyt täällä neuvoja kyselee uuslukutaidoton eukko joka on saanut päähänpinttymän siitä, että pitäis käydä lukio.

Mä suosittelen että kattoo leffan. Sormuskärpäsherran vaikka ja sitten tekee siitä esittelyn. Kuhan ei mee liikaa kärpäset ja Gandalfit sekasin.

Itse tein muuten kirjaesittelyn 8-luokkalaisena Sinuhesta kun oli ihan vapaa valinta. Ei löytynyt helpompaakaan kirjaa.

Joo, ei varmaan Tuntematon kolahda kaikkiin, tietenkään. Mäkin annoin vai oman subjektiivisen mielipiteeni, en mitään yleisarviota. Ja jos ei kolahda, niin varmaan voi jäädä kesken just siks et ei ole mikään 150-sivuinen lärpäke. Mutta saattaa se kolahtaa, vaikka "ei jaksaisi keskittyä lukemiseen". Ite luin sen ekaa kertaa muistaakseni yläasteella ja kolahti, vaikka sitä ennen olin lukenut lähinnä dekkareita. "Tuntematon rankka naisille" omg :p

Puhdistuksesta vielä. Tuttavapiirissä ehkä 1-2 ei ole kirjasta pitänyt, loput ovat tykänneet, että mahtava lukukokemus, sellaisetkin, jotka eivät lue kovin paljoa. Vähän kirjan aiheesta: Aliida on se virolainen mummo, joka ei tahtoisi kohdata menneisyyttään NL:n miehityksen aikana, koka siihen liittyy tosia ikäviä juttuja. Zara taas on nuori tyttö, joka on joutunut ihmiskaupan uhriksi (tosi ajankohtainen ja kaipa aika trendikäs aihe). Näiden kahden kohtaloissa on sitten paljon yhtymäkohtia. Mun kavereista kaksi lykkäsi puhdistuksen lukemista, kun piti Oksasta luotaantyöntävänä ja ärsyttävänä tyyppinä julkisuuskuvan takia. Ovat joutuneet nöyrtymään ja toteamaan, että kirjat on kyllä tosi hyviä.

Tuntematon sotilashan oli pakollinen jo yläasteella, eikö muiden oo tarvinnu sitä lukea?? :O Kuitenkin hyyyvin harvat lukivat sen, saivat elokuvan katsomisesta ihan yhtä hyvät arvostelut... hmpfh. Oli muistaakseni ihan hyvä kirja, vaikkei paljoa siitä enää muistakkaan.
Muistaakseni tuo tuli vasta lukiossa. Kärpästen herra kuului yläasteella luettaviin kirjoihin.

[QUOTE="Mies";24435816]Niin se on kuitenkin sotakirja, joka on aika rankka naisille. Harva mies sitä kyllä kesken jättää. Aika monelle suomalaiselle miehelle se on suunnilleen ainoa kirja minkä he ovat lukeneet.

Eli tosiaan jos on muutenkin vaikee lukee kirjoja, niin tämä nyt viimeisenä. Itse olen Tuntemattoman lukenut 10 kertaa varmaan ja minä luen sitä nimenomaan sotakirjana.[/QUOTE]
Höpöhöpö. Totta kai kirja on loogisista syistä mieskeskeinen, ja naislukijalle rasittavaa saattaa olla se, ettei siinä ole sitä ilmiselvää samaistumiskohdetta (naishahmoa). Kun on ollut opinnoissa näitä lukutehtäviä, muistan että sekä yläasteella että lukiossa tarjottiin Tuntematonta. Todella monet pojat sen luettavakseen valitsivat, mutta se on PITKÄ. Muistan kaksi poikaa, jotka oikeasti lukivat koko opuksen - - loput valitsivat nettireferaatit ja elokuvat.

Höpöhöpö. Totta kai kirja on loogisista syistä mieskeskeinen, ja naislukijalle rasittavaa saattaa olla se, ettei siinä ole sitä ilmiselvää samaistumiskohdetta (naishahmoa). Kun on ollut opinnoissa näitä lukutehtäviä, muistan että sekä yläasteella että lukiossa tarjottiin Tuntematonta. Todella monet pojat sen luettavakseen valitsivat, mutta se on PITKÄ. Muistan kaksi poikaa, jotka oikeasti lukivat koko opuksen - - loput valitsivat nettireferaatit ja elokuvat.

Nojoo. Pojat nyt on vaan (etenkin nykyään) huonoja kyllä lukemaan. Väittäisin kuitenkin, että aikuisista miehistä aika moni on tuon kirjan lukenut. Ja se on varmaan niitä harvoja kirjoja, joita miehet on lukeneet enempi kuin naiset.

Taitaapa se olla niin, että yllättävän harva sitten loppujen lopuksi lukee paljon. Varsinkaan klassikkoja yms. Oli silti yllättävää, että moni ei ollut edes kuullut kaikista noista kirjoista... "Tiedän Dostojevskin, teoksia en..."

Ei ollut mitenkään tarkoitus vähätellä naisia muuten, yhtälailla olisin voinut sanoa, että joku Jane Austenin kirja olisi miehelle raskas.

Voih, tämä oli kiinnostavin aloitus pitkään aikaan, älkää nyt vielä hyytykö!! No aikansa kutakin..

Titi-uu on oikeassa siinä, että naiselle ei samaistumiskohdetta Tuntemattomassa ole, ovat melko yksiulotteisia ne harvat naishahmot. Mutta mua se ei haitannut, pystyin jostain syystä ihan hyvin samaistumaan kirjan miehiin tai poikia suurin osa vasta oli.

Yhteistyössä