Mikä minussa on vikana, vai onko tämä normaalia ihmisen arvostelua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minua on nuoresta pitäen haukuttu ja arvosteltu mitä erilaisimmista asioista.

Olen aina viettänyt ihan normaalia elämää ja tekemiset ja sanomiset ovat ihan normaaleja, en poikkea muista mitenkään, sulaudun massaan, en ole erikoinen.

Tämä kaikki alkoi kun aloitin seiskaluokan. Alakoulussa oli jo sellaista, että minun oli vaikea saada lojaalia parasta ystävää. Minulla ei ole koskaan ollut parasta ystävää kuin vain hetken aikaa.

Kun aloitin yläkoulun minusta tuli kiusattu. Minua haukuttiin ja minuun käytettiin fyysistä väkivaltaa. Minulla oli kuitenkin kavereita, jotka hekin välillä käyttäytyivät huonosti minua kohtaan, he eivät esimerkiksi koskaan puuttuneet asiaan kun minua lyötiin tms.

Kun yläkoulu loppui en ollut kiusaajien kanssa samassa koulussa, joten kiusaaminen loppui heidän taholtaan. Sain uuden kiusaajan, isäpuoleni. Hän haukkui minua monin eri sanoin, olin tyhmä, idiootti, ruma, lutka, huora. Tämä oli päivittäistä.

Tämä loppui kun muutin omilleni ja sain lapsen avomieheni kanssa. Sain olla vihdoin rauhassa kunnes avomieheni alkoi haukkumaan minua, lähinnä ulkonäköäni ja vaatetustani. Meille tuli ero kun hän jäi kiinni pettämisestä (hänen kaverinsa soitti ja kertoi minulle) Exäni kävi minuun myös käsiksi (minua ei ole koskaan sattunut fyysisesti niin paljon vaikka hakattu minut on monesti, olihan kyseessä vahva mies)

Sanomattakin on selvää, en osaa pitää puoliani. Olen usein näissä tilanteissa aivan hiljaa ja nieleskelen kyyneleitä. Annoin myös toisten lyödä minua laittamatta vastaan, paitsi exän heitellessä minua lähdin karkuun!

Tämän kaiken jälkeen olen ollut paljolti vain kahden lapseni kanssa. Toki näitä haukkumistilanteita on tullut muutamia vastaan. Mutta kun en ole juuri muiden kanssa enää tekemisissä niin olen saanut olla aika rauhassa.

Mutta nyt kun lapsi on kasvanut aika isoksi, hänen kaverinsa ovat alkaneet arvostelemaan minua. Yleensä olen heidän mielestään huono jossain asiassa, joskus jotain ulkonäköön liittyvää tai työhön. He kertovat asiat lapselleni ja lapsi minulle.

Tietysti kaikkia ihmisiä on arvosteltu jossain vaiheessa elämää, mutta miten minusta tuntuu, että saan kuulla jatkuvasti jotain haukkumista tms. Ei tässä vielä kaikki haukkumiset, olen kuullut niitä läheisiltä ja tuntemattomiltakin, mutta se on ollut vähäisempää kuitenkin.

Aikuisiällä olen tavannut pari ystävää ja he eivät taas ole koskaan haukkuneet tai arvostelleet minua. He haluavat pitää minuun yhteyttä (usein) ja tavata minua. Joten en ole aivan kamala ihminen. Luulen, että ne kiusaajat tajusivat että olen heikko, enkä pistä vastaan ja siitä se lähti.

Mutta mikä aiheuttaa sen, että aikuiset ihmiset ja jopa lasteni kaverit alkavat haukkumaan ja arvostelemaan minua?

Kun vaan itse tajuaisin, mikä minussa on vikana? Ei ole varmaan ihme, että itsetuntoni on huono. En ole ollut suhteessa eroni jälkeen, tuntuu etten uskalla mitään kun pelkään niin perkeleesti ihmisiä. Vaikkei sitä päällepäin varmasti huomaa, juttelen small talkia sujuvasti ihmisten kanssa. Mutten koskaan päästä ketään ihmistä liian lähelle.

Toi nyt kuulostaa jo tosi omituiselta että lastesi kaverit haukkuvat ja arvostelevat sinua. Sen nyt vielä ymmärtäisin, jos olisit kertonut että omat lapset. Teini-ikäiset voisivat hyvinkin käyttäytyä tuolla lailla, mutta lastesi kaverit? Miten tuo ilmenee ja miten lapsesi suhtautuvat?
Nimittäin, eihän ne ole todellisiä ystäviä lapsillesi jotka käyttäytyvät noin, sehän on kiusaamista jos haukkuu kaverinsa äitiä.

[QUOTE="vieras";28967745]Toi nyt kuulostaa jo tosi omituiselta että lastesi kaverit haukkuvat ja arvostelevat sinua. Sen nyt vielä ymmärtäisin, jos olisit kertonut että omat lapset. Teini-ikäiset voisivat hyvinkin käyttäytyä tuolla lailla, mutta lastesi kaverit? Miten tuo ilmenee ja miten lapsesi suhtautuvat?
Nimittäin, eihän ne ole todellisiä ystäviä lapsillesi jotka käyttäytyvät noin, sehän on kiusaamista jos haukkuu kaverinsa äitiä.[/QUOTE]

Niin lapsi ei hauku minua. On itseasiassa aika kiinni minussa, tykkää halata, pussata ja kävellä käsikädessä. Vaikka on jo 13v!

Ai miten ilmenee, no ihan tarkkaan en viitsi kertoa. Mutta esim. vertaillaan omaan äitiin, esim. olen lihavampi tms. Lapseni suhtautuu sillalailla minua puolustavasti, hänen mielestään asia ei ole niin. Ihmettelevästi suhtaudutaan molemmat kun näitä tulee ilmi. Onneksi sentään kaikki lapsen kaverit eivät ole samanlaisia, mutta näitä on muutama. Lapsellani on myös aivan ihania kavereita ja tulen esim. yhden kanssa tosi tosi hyvin juttuun ja hän selvästi pitää minusta.

Olet liikaa toisten sanomisissa kiinni ja sellainen uhriutuva ihminen. Lapset havaitsevat puolustuskyvyttömyytesi. Teet lastasi kohtaan väärin, kun et vaan ravistele sanomisia yltäsi kuten aikuisen kuuluu (vai sellaista, että olen lihava, hah hah tai olipas ikävästi sanottu), vaan teet lapsestasi itsesi puolustajan. Sellainen on rankkaa lapselle, koska sinun kuuluu olla aikuisen asemassa eikä lapsen. Viet lapselta lapsen huolettomuuden.

Ja totta helkkarissa sitä voi joku lapsi sanoa, että hei, mutsis on lihava, mutta ei se tee tästä lapsesta mitään hirviötä. jos et olisi niin kiinni omassa epävarmuudessasi, niin osaisit ottaa sanomiset rennommin. Kaikkia ihmisiä välillä haukutaan.

[QUOTE="vieras";28967815]Olet liikaa toisten sanomisissa kiinni ja sellainen uhriutuva ihminen. Lapset havaitsevat puolustuskyvyttömyytesi. Teet lastasi kohtaan väärin, kun et vaan ravistele sanomisia yltäsi kuten aikuisen kuuluu (vai sellaista, että olen lihava, hah hah tai olipas ikävästi sanottu), vaan teet lapsestasi itsesi puolustajan. Sellainen on rankkaa lapselle, koska sinun kuuluu olla aikuisen asemassa eikä lapsen. Viet lapselta lapsen huolettomuuden.[/QUOTE]

Voitko kertoa miten tuo käytännössä toteutuu, miten ravistella sanomiset yltä?

Niin, mitäs sitten jos jotkut lapsesi kavereista arvostelevatkin sinua sanomalla että olet lihavampi kuin heidän äitinsä tms? Mikset vaan sano lapsellesi, että tällälailla kommentoivat lapset ovat huonokäytöksisiä ja että ihmisiä on erilaisia, toiset ovat lihavampia ja toiset ovat laihempia, muttei se silti tarkoita että
kukaan olisi tällä perusteella toistaan huonompi.
Älä uhriudu, niinkuin tuo nro. 4 jo totesikin.

[QUOTE="vieras";28967823]Ja totta helkkarissa sitä voi joku lapsi sanoa, että hei, mutsis on lihava, mutta ei se tee tästä lapsesta mitään hirviötä. jos et olisi niin kiinni omassa epävarmuudessasi, niin osaisit ottaa sanomiset rennommin. Kaikkia ihmisiä välillä haukutaan.[/QUOTE]

En ole hirviöksi haukkunut. Mielestäni on hyvin huonoa käytöstä haukkua kaverin äitiä (tai ketä tahansa) lihavaksi. En myöskään ole lihava, vaan sporttinen, joten siinä mielessä tuo oli myös valhe. Mutta kun ei ole tosiaan vain yhdestä kerrasta kyse, vaan monesta.

Nyt tuntuu tosiaan siltä, että nytkin minuun ärsyynnytään. Ehkä olen tosiaan ylivoimaisen ärsyttävä ihminen, jota on pakko arvostella.

[QUOTE="alkup.";28967827]Voitko kertoa miten tuo käytännössä toteutuu, miten ravistella sanomiset yltä?[/QUOTE]
No niin, että ymmärrät ensin sen, että jonkun satunnaisen mukulan sanomiset ja ajattelut eivät liity sinuun oikeastaan mitenkään. Tottakai Niko 10v. on sitä mieltä, että Pirjolla on kauhtuneet vaatteet, Jyrin isä on alkkis ja naapuri Mari vitun leuhka ämmä, mutta eivät Pirjo, Jyrin isä ja Mari siitä välitä. He ovat aikuisia.

[QUOTE="vieras";28967836]Niin, mitäs sitten jos jotkut lapsesi kavereista arvostelevatkin sinua sanomalla että olet lihavampi kuin heidän äitinsä tms? Mikset vaan sano lapsellesi, että tällälailla kommentoivat lapset ovat huonokäytöksisiä ja että ihmisiä on erilaisia, toiset ovat lihavampia ja toiset ovat laihempia, muttei se silti tarkoita että
kukaan olisi tällä perusteella toistaan huonompi.
Älä uhriudu, niinkuin tuo nro. 4 jo totesikin.[/QUOTE]

Siis mistä tiedät, mitä olen lapselleni tuosta sanonut? Tottakai me keskustellaan näistä ja kerron, ettei todellakaan ole oikein vertailla ja haukkua muita. Mutta kyllä hän helvetti sentään sen tajuaa jo muutenkin, meillä osataan käytöstavat.

[QUOTE="alkup.";28967800]Niin lapsi ei hauku minua. On itseasiassa aika kiinni minussa, tykkää halata, pussata ja kävellä käsikädessä. Vaikka on jo 13v!

Ai miten ilmenee, no ihan tarkkaan en viitsi kertoa. Mutta esim. vertaillaan omaan äitiin, esim. olen lihavampi tms. Lapseni suhtautuu sillalailla minua puolustavasti, hänen mielestään asia ei ole niin. Ihmettelevästi suhtaudutaan molemmat kun näitä tulee ilmi. Onneksi sentään kaikki lapsen kaverit eivät ole samanlaisia, mutta näitä on muutama. Lapsellani on myös aivan ihania kavereita ja tulen esim. yhden kanssa tosi tosi hyvin juttuun ja hän selvästi pitää minusta.[/QUOTE]

ainahan lapset tuollaisia heittelee. yleensä vaan se toinen lapsi ne hetkessä sitten unohtaa. teillä ehkä oma epävarmuutesi tekee sen, että sinä tartut niihin kommentteihin herkemmin. ehkä lapsikin huomaa herkkyytesi ja lähtee kavereiden puheista puolustuslinjalle enemmän, kuin joku sellainen, jonka äiteelle tuo ei olisi ongelma ollenkaan. tämä tietty yllyttää vertailijoita/haukkujoita enemmän. kun reaktion toivossahan noita heittelevät.

[QUOTE="vieras";28967845]No niin, että ymmärrät ensin sen, että jonkun satunnaisen mukulan sanomiset ja ajattelut eivät liity sinuun oikeastaan mitenkään. Tottakai Niko 10v. on sitä mieltä, että Pirjolla on kauhtuneet vaatteet, Jyrin isä on alkkis ja naapuri Mari vitun leuhka ämmä, mutta eivät Pirjo, Jyrin isä ja Mari siitä välitä. He ovat aikuisia.[/QUOTE]

Miten niin eivät liity. Varsinkin tämä yksi lapsi jatkuvasti minua arvostellut ja haukkunut? Miten ei liity minuun kun minä olen sen haukunnan kohde?

[QUOTE="alkup.";28967850]Siis mistä tiedät, mitä olen lapselleni tuosta sanonut? Tottakai me keskustellaan näistä ja kerron, ettei todellakaan ole oikein vertailla ja haukkua muita. Mutta kyllä hän helvetti sentään sen tajuaa jo muutenkin, meillä osataan käytöstavat.[/QUOTE]
No hyvä niin, keskity siihen. Turha taistella sitä vastaan, että kaikilla olisi käytöstapoja, koska ei tule ikinä olemaan. Jos lataat liikaa odotuksia muihin, niin se näkyy naamasta ja olet sen vuoksi ärsyttävä.

[QUOTE="alkup.";28967855]Miten niin eivät liity. Varsinkin tämä yksi lapsi jatkuvasti minua arvostellut ja haukkunut? Miten ei liity minuun kun minä olen sen haukunnan kohde?[/QUOTE]
No anna haukkua.

Sulla on ollut todella huono tuuri, kun jouduit koulukiusaajien uhriksi ja sait kamalan isäpuolen ja aviomiehen. Ei siksi ihme, että reagoit herkästi tuollaisiin haukkumisiin. Ei ole epätavallista, että lapsen kaverit saattavat arvostella tai vertaillan omia ja kaverin vanhempia.

Tässä kyökkipsykologina vielä mietin, että kun sanotaan että jos on ollut omana vanhempana alkoholisti, valitsee herkemmin puolisokseen alkoholistin. Voisiko olla, että valitsin samantyyppisen miehen (ilkeän ja arvostelevan, ehkä narsistin), koska isäpuolesi oli ollut samanlainen.

Jokatapauksessa, surullista että olet joutunut kestämään tuollaista! Toivon sinulle parempia ihmissuhteita lisää tulevaisuudessa.

[QUOTE="vieras";28967856]No hyvä niin, keskity siihen. Turha taistella sitä vastaan, että kaikilla olisi käytöstapoja, koska ei tule ikinä olemaan. Jos lataat liikaa odotuksia muihin, niin se näkyy naamasta ja olet sen vuoksi ärsyttävä.[/QUOTE]

En odota ihmisiltä mitään, varsinkaan liikoja. Tottakai nämä lapsen kaverin haukut tulivat yllätyksenä. En ole koskaan itse miettinyt kavereiden vanhempien ulkonäköä tai tekemisiä yhtään. Eikä sellainen ollut kavereiden kesken koskaan tapana, ei meitä kiinnostanut edes jutella äideistä ja iseistä sen suuremmin. Korkeintaan tyyliin äiti tuli matkoilta ja toi tuliaiseksi paljon karkkeja. Siinä se.

Monien kiusattujen ongelma on, että he eivät koskaan lakkaa olemasta kiusattuja. Heitä kiusaavat jopa pikkulapset, vaikka tosiasiassa lapselta puuttuu vain käytöstavat ja sen vuoksi möläyttää suustaan asioita, joita ei olisi tarpeen sanoa ääneen. Keskivertoaikuinen hymähtää lasten sanomisille, mutta kiusattu tuntee itsensä jälleen kiusatuksi. Uhriksi. Tämän vuoksi kiusattujen kanssa on vaikea ystävystyä, koska heidän kanssaan on varottava jokaista sanaansa eikä ainakaan uskalla vitsailla mistään. On hienoa, että kaikesta huolimatta sinulla on ystäviä :)

Mun olisi kyllä paljon helpompi suhtautua veemäisiin lapsiin jotka laukovat välillä ihan älyttömiä juttuja, eihän se lasten vika yleensä ole kun ei ymmärrys ole vielä huipussaan eikä ole saanut kunnon kasvatusta.
Hankalampi se on suhtautua niihin aikuisiin, jotka laukovat ihan uskomattomia ilkeyksiä.
Ei se mitään auta että sanoo että "älä välitä", ei kukaan voi käskeä tunteitaan!
Minua ainakin helpottaa se,että ymmärrän ettei sillä haukkujalla ole ihan kaikki inkkarit kanootissa ja kanavoi niitä omia pettymyksen,häpeän,suuttumuksen ym.tunteita minuun koska psyyke ei ole kunnossa tai haukkuja on niin pelkuri.
Totta on että olen herkkä ja haluaisin kaikille vain hyvää ja että ihmiset rakastaisivat toisiaan, en halua täysin tästä herkkyydestä luopua enkä usko että se on mahdollistakaan.

[QUOTE="alkup.";28967874]En odota ihmisiltä mitään, varsinkaan liikoja. Tottakai nämä lapsen kaverin haukut tulivat yllätyksenä. En ole koskaan itse miettinyt kavereiden vanhempien ulkonäköä tai tekemisiä yhtään. Eikä sellainen ollut kavereiden kesken koskaan tapana, ei meitä kiinnostanut edes jutella äideistä ja iseistä sen suuremmin. Korkeintaan tyyliin äiti tuli matkoilta ja toi tuliaiseksi paljon karkkeja. Siinä se.[/QUOTE]
Nimenomaan odotat, sitähän se liikoja odottamattomuus tarkoittaa, että odotat negatiivista tapahtuvaksi. Jos sinun luonteeseesi kuuluu se, etteivät muiden tekemiset kiinnosta, niin se on vaan sinun oma juttusi. Muilta et sen vuoksi voi odottaa samaa, vaan puhuvat pahaa, jos sellainen tulee mieleen. Keskity vaan omaan käytökseesi, enkä tarkoita sillä sitä, että saavutat sillä jotakin.

[QUOTE="vieras";28967909]Monien kiusattujen ongelma on, että he eivät koskaan lakkaa olemasta kiusattuja. Heitä kiusaavat jopa pikkulapset, vaikka tosiasiassa lapselta puuttuu vain käytöstavat ja sen vuoksi möläyttää suustaan asioita, joita ei olisi tarpeen sanoa ääneen. Keskivertoaikuinen hymähtää lasten sanomisille, mutta kiusattu tuntee itsensä jälleen kiusatuksi. Uhriksi. Tämän vuoksi kiusattujen kanssa on vaikea ystävystyä, koska heidän kanssaan on varottava jokaista sanaansa eikä ainakaan uskalla vitsailla mistään. On hienoa, että kaikesta huolimatta sinulla on ystäviä :)[/QUOTE]

Joo tai sitten koska itsetunto on vaurioitunut, se entinen kiusattu ajautuu ei-niin-terveisiin ihmissuhteisiin.
Siinä saa sitten miettiä että onko vika itsessä vai muissa, nimim. kokemusta on.
Helposti ajautuu sellaisten häiriintyneiden ihmisten kaveriksi, joilla on tapana laukoa "totuuksia" kanssaeläjistään ja arvostella nauraen niin paino,ulkonäkö kuin puhetyyli ja elämänvalinnatkin.

Sulla on ollut todella huono tuuri, kun jouduit koulukiusaajien uhriksi ja sait kamalan isäpuolen ja aviomiehen. Ei siksi ihme, että reagoit herkästi tuollaisiin haukkumisiin. Ei ole epätavallista, että lapsen kaverit saattavat arvostella tai vertaillan omia ja kaverin vanhempia.

Tässä kyökkipsykologina vielä mietin, että kun sanotaan että jos on ollut omana vanhempana alkoholisti, valitsee herkemmin puolisokseen alkoholistin. Voisiko olla, että valitsin samantyyppisen miehen (ilkeän ja arvostelevan, ehkä narsistin), koska isäpuolesi oli ollut samanlainen.

Jokatapauksessa, surullista että olet joutunut kestämään tuollaista! Toivon sinulle parempia ihmissuhteita lisää tulevaisuudessa.

En usko, että halusin ilkeän miehen. Ei hän alussa ollut sellainen lainkaan.

[QUOTE="alkup.";28967942]En usko, että halusin ilkeän miehen. Ei hän alussa ollut sellainen lainkaan.[/QUOTE]

Eihän sitä tiedostetusti teekään vaan alitajuisesti.
Ei narsistitkaan alussa ole kamalia,vaan päinvastoin oikein hurmaavia.
Sittenkun uhria on saatu koukutettu, alkaa se todellinen luonto paljastua.

[QUOTE="vieras";28967981]Eihän sitä tiedostetusti teekään vaan alitajuisesti.
Ei narsistitkaan alussa ole kamalia,vaan päinvastoin oikein hurmaavia.
Sittenkun uhria on saatu koukutettu, alkaa se todellinen luonto paljastua.[/QUOTE]

No mä nyt en oikein ymmärtänyt. Eli mies oli alussa aivan tavallinen, ei mikään hurmuri kuitenkaan. Sitten vauvan ollessa kuukauden pari alkoi haukkuminen, mies kävi käsiksi ja tuo uskottomuus paljastui ja sen jälkeen jätin miehen.

[QUOTE="eeee";28967869]Sun pitäisi kyllä vahvistaa itsetuntoasi eikä olla tuollainen kynnysmatto ja ikuinen mukautuja. :/ Ootko koskaan käynyt terapiassa vaikean menneisyytesi vuoksi?[/QUOTE]

En oo käynyt terapiassa. En oikein tykkää jutella näistä kasvotusten. Perheellekään en kertonut. Tuntuisi jotenkin säälin hakemiselle.

Oikeesti haluaisin tietää onko minussa jotain vikaa minkä voisin muuttaa? Ilmeisesti ainakin pitäisi olla itsevarmempi.

Yhteistyössä