Mikä liha ensimmäiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ma-mi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ma-mi

Jäsen
09.05.2005
351
0
16
Millä lihalla olette aloittaneet lihojen maistelun? Jauhelihaa?!?! Ja miten olette valmistaneet sen? Ihanko vaan keittämällä?

Missä vaiheessa olette ottaneet kalan ja kanan mukaan ruokavalioon?

Ja vielä viljoista. Tyttö on syönyt kuukauden verran kaurapuuroa (herkkua!) ja ajattelin lisätä muitakin viljoja mukaan. Mitä seuraavaksi? Riisi, vehnä, ei kai vielä ruista?

Tyttö 6kk ensi viikolla.

Viljat aakkosjärjestyksessä eli kaura, ohra, ruis, vehnä.
Tosin meillä hypättiin suoraan kaurasta neljään viljaan ja riisi tuli jonkun soseen joukossa jossain välissä. :D

Lihoista aloitin possulla. Keittämällä hyvä valmistaa. Sen jälkeen kana ja kalkkuna. Seuraavaksi kala ja sitten nauta. Meillä tyttö maitoallerginen niin siksi nauta viimesten joukossa.

me aloitimme puuron riisillä ja sen jälkeen kauralla.

lihoista aloitimme possulla ja naudalla. heti seuraavina päivinä tuli kalkkuna, kinkku ja kana sekä kala. ei maistellut viikkoa samaa vaan joka päivä uusi maku. ja hyvin meni kaikki alas ilman mitään oireita.

Me alotettiin puuro riisillä ja pian pitäs uudestaan ottaa kaura kuvioihin... Korkattu on, mut ei maistunu sillon. Väinämöisen palttoonnappeja oon antanu sormiruokana ja näkyy maistuvan.

Lihoista alotettiin ekana possu ja se onkin vielä vähän testivaiheessa. Meillä myös maitoallergikko, joten nauta tulee vuoroon viimesenä. Kanaa ja kalkkunaa varmaan annan lihoista seuraavaks ja sit kalan vuoro. taitaa mennä aikaa, kun pitää kaura ja vehnäkin testata ennen ku tulee 9kk täyteen ja kasviksia saada mukaan uusia. Hiljaa hyvä tulee. :)

Kun annettiin lupa aloittaa lihan yms viljat niin mentiin uuden maun maistelemissa yksi per päivä. MItään allergioita ei pojalla ole ollut.
Kun mitään oireita ei tullut niin en viitsinyt odottaa yhtä viikkoa yhden ruokalajin kanssa.

Kalan ja munan voi aloittaa silloin kun muutkin lihat.
Viljat otin niin että ensin kauraa ja sitten 4viljaa, en maistattanut yksitellen. Jos allergiaa olis tullut sen olis sitten huomannut jo että joku tuosta 4viljasta ei käy.

Kiitos vastauksista. Taidetaan kokeilla illala neljänviljan hiutaleita kun niitä on kaapissa.

Pako kysyä tosta naudasta, että miten ne maidon kanssa liittyy toisiinsa? Tyhmä minä, mutta ei ole tullut ikinä vastaan moista.

Maito tulee lehmästä ja sitä kautta jotkut maitoallergikot voivat reagoida myös naudanlihalle. Samoin kananmunallergikot kananlihalle. Vilja-allergikot taas voivat saada allergiaa esimerkiksi possusta, jota on syötetty viljalla. Ja tiedänpä yhden kala-allergikon joka saa allergiaa raasta kananlihasta, kun kanoille syötetään semmosta kalarehua.

kana,kalkkuna ja possu oli ekat lihat.jauheliha vasta myöhemmin samoin kala.

viljoista mentiin aakkosjärjestyksessä mut esim.kauran jälkeen annoin riisiä ja sit vasta ohra,ruis ja vehnä.maissia oli saanut sit jo perunan ja porkkanakokeilun jälkeen.mut ei se taida vilja olla?

Alkuperäinen kirjoittaja tikru2:
me alotettiin kanalla ja sitten possulla, jauhelihaa annetaan neuvolan mukaan vasta lähemmäs vuoden ikää sen korken pilaantumis riskin takia.

Meillä neuvolassa oikein suositeltiin jauhelihaa ensimmäiseksi lihaksi kun liharuokia oltiin aloittelemassa :o

Me aloitettiin naudalla. Maitoallergia selvittelyiden alettu jätettiin se pois, koska herkät maitoallergikot reagoivat myös nautaan. Nyt kun maitoallergia on varma, kokeillaan nautaa joskus paljon myöhemmin. Meillä syödään nyt ensilihana uuden seelannin lammasta :)

Enpä ole minäkään koskaan kuullut, että jauhelihaa ei voisi antaa pikkuvauvalle. Minulla on kaksi neuvolan ohjelehtistä vauvojen ruoista plus yksi vauva-lehden mukana saatu kirjanen eikä niissäkään ole mitään mainintaa, että jauhelihaa ei voisi antaa. Liittyisiköhän tuo jauhelihavaroitus erityisesti kaupoissa tehtyihin ja pakattuihin jauhelihoihin? Kauppojen takahuoneiden hygienia- ja elintarviketurvallisuustaso yms. on voinut ainakin aikoinaan olla puheen aihe... Enitenhän nykyään on tarjolla teollisesti pakattuja lihoja.

Alkuperäinen kirjoittaja tikru2:
Aika outoa, itse meinasin sillä aloittaa ja neuvolantäti siihen että älä todellakaan sillä, että vasta kuulemma kun vauva on vähintään 8kk. Pilaantumisriski on niin suuri jne.
Ton lisäks mä ainakin mietin sitä, mitä liha on laadultaan... Jauhelihaan jauhetaan kaikki jämäpalat eli lihapitosuus on mitä on. Kitlakkeet, kalvot ja rasvat sieltä ainakin seasta löytyy, vaikka niitä ei huomaakaan. Ite ostin filettä, niin on ainakin laadukasta lihaa ja vähärasvaistakin.

tikru2:
Aika outoa, itse meinasin sillä aloittaa ja neuvolantäti siihen että älä todellakaan sillä, että vasta kuulemma kun vauva on vähintään 8kk. Pilaantumisriski on niin suuri jne.
Myy-80:
Ton lisäks mä ainakin mietin sitä, mitä liha on laadultaan... Jauhelihaan jauhetaan kaikki jämäpalat eli lihapitosuus on mitä on. Kitlakkeet, kalvot ja rasvat sieltä ainakin seasta löytyy, vaikka niitä ei huomaakaan. Ite ostin filettä, niin on ainakin laadukasta lihaa ja vähärasvaistakin.

Muistan neuvolatädin sanoneen, että kun käyttää jauhelihaa, niin kannattaa valita mahdollisimman vähärasvainen ja kalvoton vaihtoehto. Ainakin teollisesti pakatuista yleensä löytyy merkinnät.

Tuollaisesta "jauhelihakiellosta" en ole kuullutkaan. Meillä on kyllä jauhelihaa annettu alle vuoden iässä tosin meillä ei syödäkään muuta kuin naudan paistijauhelihaa; nauta-sikajauheliha on huonolaatuista, jospa se neuvolatäti tarkoitti sitä.

Tuosta hirvenlihasta täytyy sen verran kommentoida ettei se kovin vähärasvaista ole. Kuulin eräästä nuoresta miehestä joka oli ikänsä syönyt vain hirvenlihaa ja joutui sydänleikkaukseen nelikymppisenä. lääkäri sanoi, että hirven rasva kiinnittyy verisuoniin. Mutta kohtuu käytössä hirven liha on vähärasvaista. Tuntuu vaan siltä, että niillä joilla perheessä on metsämiehiä ei muuta syödäkään. No tämä oli asian vierestä, mutta saanen anteeksi;)

Meillä esikoisella aloitettiin viljoihin tutustuminen velleillä. Puurot tuli kuvioon puolen vuoden iässä ja ne aloitettiin Bonan vauvan kaurapuurolla. Muistaakseni kokeilin noita viljojen sopivuuttaa Muksu valmispuuroilla mm. neljänviljan puurolla. Tuossa Bona kaurapuurossa on pieniä määriä vehnää, joten jos se sopii sopii todennäköisesti muutkin viljat. Normaaleista hiutaleista aloitettiin kaurapikahiutaleilla ja sitten siirryttiin suoraan neljäänviljaan. Meillä nuo normaalipuurot alko tekeen kauppansa vasta 8kk iässä. Riisihiutaleet veti pojan vatsan kovalle, joten vastä lähempänä vuoden ikää se alkoi sopimaan. Mikään kiire ei niihin olekaan siirtyä, Ruotissa esim. suositellaan vasta 8kk iästä käytettävän noita tavallisia puuroja ja niissä vauvan puuro paketeissa on siellä suositusikä 8kk.

Liha meillä aloitettiin vasta 7kk iässä, kun oli puuroon totuttu. Aloitettiin kanalla, sitten possu ja nauta. Tästä meni melko pitkä aika ennen kuin annoin kalaa.

Saa nähdä meneekö pikkukakkosen kanssa eri tahtiin, hän on isokokoisempi kuin esikoinen, joten voi olla että kiinteisiin totuttelu on pakko aloittaa nopeammalla tahdilla.

Itse olen saanut ohjeen, että viikko per uusi liha tai vilja. Ja miedoimmalla kannattaa aloittaa ja mun tietolähteessä miedommuus järjestys oli: kana, possu, nauta, kala. Viljoista riisi on kuulema miedoin ja siksi hyvä aloitus vilja. Ohjeita monenlaisia siis.