Mikä koirarotu paras perhekoiraksi? Ei tosikoille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei tosissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei tosissaan

Vieras
Perheeseen, jossa yksi lapsi. Mikä koira on eniten perhe-seurakoira. Jackrusselin terrieri, englannin buldoggi vai boxeri? Ihan vain kysyn mielipiteet näistä roduista kun ulkonäöllisesti näyttävät ihanilta. Karkea mielipide, kiitos. Ja siis, hei, huom! En ole hankkimassa koiraa ulkonäön perusteella!

MUN kokemusten perusteella boxeri.
mun tuntemat 3 russelia on aika arvaamattomia, tai siis vähän sellasia äksyjä, et en ainakaa omaa alsta niiden seuraan luottais vaikka 2 niistä on tottunutkin lapsiin.
bulldogeista ei kokemusta, mutta mun lapsen isällä oli boxeri ja oli aivan ihana :)

Ihan vaan heittona... Buldogilla helposti paljon sairauksia. Voi joutua lopettamaan nuorena :( Boxerilla melko kova tahto ja haastava koulutettava. Terrierillä tietenkin terrierin luonne mutta kokonsa puolesta sopiva :)

Ei kannata nyt ihan kirjaimmellisesti ottaa!

Katso tänään ykköseltä dokkari 21.15 ja mieti vielä kaksi kertaa lyttynokkaista koiraa... Russelit ei mun mielstä ole mitään ihanteellisimpia perhekoiria, hirveän paljon vaativat aktiviteettia ja etenkin urokset voivat olla vaikeita ja rasittavia.

Boxerin noista ottaisin. Boxereiden suurin ongelma lienee atopia-allergiataipumus. Rotu on kerrassaan ihana, mutta ei sovi kovin siistille ihmiselle :)

Mutta ap:n kohdalla lähtisin ihan siitä liikkeelle, että mikä on perheen tilanne.

- Kuinka paljon liikuntaa päivässä koira saa?
- Harrastetaanko sen kanssa jotakin?
- Onko vaatimuksia turkin hoidon suhteen?
- Mikä on asumismuoto?
- Missä päin Suomea asutte?

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Bulldogit ja boxerit on sairaan jalostustyön uhreja, älä kannata sitä paskaa. Russelit on helvetin vaikeita, sanoo jopa Vilander. Vastaan, ettei mikään noista :saint:

Mitä boxereiden ongelmat ovat?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Katso tänään ykköseltä dokkari 21.15 ja mieti vielä kaksi kertaa lyttynokkaista koiraa... Russelit ei mun mielstä ole mitään ihanteellisimpia perhekoiria, hirveän paljon vaativat aktiviteettia ja etenkin urokset voivat olla vaikeita ja rasittavia.

Boxerin noista ottaisin. Boxereiden suurin ongelma lienee atopia-allergiataipumus. Rotu on kerrassaan ihana, mutta ei sovi kovin siistille ihmiselle :)

Mutta ap:n kohdalla lähtisin ihan siitä liikkeelle, että mikä on perheen tilanne.

- Kuinka paljon liikuntaa päivässä koira saa?
- Harrastetaanko sen kanssa jotakin?
- Onko vaatimuksia turkin hoidon suhteen?
- Mikä on asumismuoto?
- Missä päin Suomea asutte?

Joo, siis ehdottomasti mietinkin noita seikkoja, enkä ulkmonäköä. Tämä oli vain tälläinen hypoteettinen kysymys :) Ja siis en ole hankkimassa edes koiraa nyt..miestä vain yritän taivutella hiukan jos sitten joskus... :D

No, henk.koht en jaksaisi russelia.

Pikkuveljellä on englanninbulldoggi ja kieltämättä siinä on jotain liikuttavaa. Mieskin yritti aikanaan meille sellaista saada suostuteltua. Mutta nuo sairaudet kyllä pelottavat niin etten sellaista uskaltaisi ottaa. :/

Itse noista vaihtoehdoista päätyisin boxeriin. Se on ok kokoinen koira ja siitä saisi aikuisetkin reippaan lenkkikaverin.

Suositan lukemani perusteella ranskanbulldoggia. En ole siis kyllä omistanut mitään mainitsemistasi roduista. Ranskiksen pitäisi olla juuri lapsiperheen koira. Ja varmasti ulkonäkökin miellyttää! =)

Ei ainakaan Russeli, tai siis ite en ottais, räksyttää vaan ja hyppii. Tosin ainut Russeli minkä tunnen on sellaisessa perheessä missä siitä ei ole kukaan kiinnostunut :( Ite ottaisin kultaisennoutajan tai lapinkoiran tms... Toki kannattaa ottaa huomioon asuinmuoto. Esim Lapinkoira tarvii paljon ulkonaoloa tai ainakin näin viihtyy parhaiten, eli ei mielellään kerrostaloon.

Mm. boxerien sairauksista alkaa dokkari kohta ykköseltä :) Mun mielestä ne oli sisällytetty tohon myös. Sieltä voi itse kukin sitten katsoa, ja sivistää itseään muutenkin, ettei ainakaan tue tota mielenvikaista jalostustyötä, mitä noiden joidenkin rotujen kohdalla harrastetaan :(

Ja ap, paha suositella mitään, kun et missään maininnut, millainen koira olisi (sitten aikanaan) toiveissa :] Noi aloitusviestissä mainitut kun ovat luonteeltaankin melko erilaisia kaikki.

Mun lapsuudenkodissa oli 2 boksua ja aioin itsekin vielä sellaisen hankkia koska ei parempaa lapsiperhekoiraa ole olemassa! Noita jalostettujen rotujen vaivoja toki joissain sukuhaaroissa on, mut siksi kannattaakin pentua hankkiessa malttaa mielensä ja odottaa vaikka vähän kauemman että saa hyvistä vanhemmista pennun. Mut mut.. Meillä kyl molemmat koirat oli terveitä, uskon että jokaisessa rodussa on nykyään noita "tyyppivikoja".

Niin joo ja sit vielä maininta, bokseri vaatii sit aika paljon aktiviteettiä. Et pitää jaksaa tehdä kaikenlaista niin saa onnellisen koiran. Ne masentuu jos pitää liikaa vaan olla aloillaan.

Sen verran tuosta dokkarista näin, että boxereilla epilepsia on moninkertaisesti yleisempi kuin ihmisillä. Näytettiin yhden koiran kohtausta, eikä näyttänyt ollenkaan kivalta. Kyseinen koira kuulemma saa kohtauksia noin kerran kuukaudessa.

itseasiassa pakko tulla vielä kommentoimaan että eilisessä dokkarissa oli bokseri epilepsiansa kanssa kyllä esimerkkinä mutta puhuttiin että joillain roduilla epilepsia on jopa 20 kertaa yleisempää kuin ihmisellä - ei siis juuri boksereilla vaikka se esimerkkinä olikin.

mut vielä tosta pennun valinnasta niin jos haluaa kunnon kotikoiran niin melki kannattaa valita semmonen ei niin valioyksilö. kun vähän tutustuu rodun pentutehtailuun ja kyselee kasvattajilta niin löytää terveitäkin koiria.
meidän koirista ainakin just se "huonon näköinen" eli terveenä pitkän 13-vuotisen elämän vaikka boksereilla onkin yleinen elininän odote 8-vuotta. sit taas tää meidän hieno näyttelykelpoinen uros eli 8-vuotta terveenä mutta sairastui ja kuoli nopeaa mitä ilmeisemmin aivokasvaimeen (boksereilla yleinen) 8-vuoden iässä. onneksi tauti eteni kuitenkin nopeaa ja koira ei joutunut kauaa kitumaan. eli siis täysin terveenä sen 8v ja kuoli sairastettuaan noin kk:n päivät.

Että kyllä noilla boksereilla kuitenki nää rodulle tyypilliset sairaudet on vähäisiä verrattuna toisiin rotuihin jotka saattaa kärsiä esimerkiksi huonoita lonkista kovia kipuja lähes koko elämänsä ajan.

Meillä on 4 lasta jotka kaikki ovat aivan eri ikäisiä. Vanhin 15, ja nuori 2. Eläimiä meillä on ollut vaikka minkä laista ja lasten kanssa on ollut totuttelemista. Itse pidän Boksereista hyvin paljon koska meillä on niitä kotona peräti kolme kappaletta. Kaikki ovat tosin hiukan sairaita mutta se ei ole menoa haitannut...Omistamme myös yhden kuuron Bokserin ja itseasiassa sen kanssa tulee jopa paremmin toimeen kuin kuulevien. Bokseri on hyvä seura koira. Pitäää lapsista eikä ole tullut vielä sellaista Bokseria vastaan joka olisi ollut vihainen....päin vastoin!! tämähän ob vain minun ja perheeni mielipide asiasta mutta bokseri on hyvä perhe koira!!! Buldogit ovat yleensä hyvin sairaita ja lapsiåerheessä menee muutenkin rahaa vaatteisiin ja muuhun..joten jos budjetti tiukalla en suosittele. Usein ne ovat myös äreitä. Vaikka bokserit eivät olekkaan koira maailman "huippu malleja" niin itse olen rakastunut niiden kurttuisiin naamoihin ja tuhinaan,en voisi edes kuvitella meille muita rotuja. Jokaisella saa olla oma mielipiteensä ja tässä oli minun. Boksereiden puolesta!!!

ainiin..pakko kirjoittaa tuohon vielä lisää että jos on itse allerginen voimakkaasti pölylle tai astmaaa ja ottaa bokserin ja se on sairas siis esim.sydän vikaa ynnä muuta sen iho hilseilee kaksikertaa enemmän kuin normaalisti,joten siinä tapauksessa en suosittele mutta muuten kyllä. AIVAN IHANA ROTU!! ( ja kaikki ketä epäilyttää rodun sottaisuus ynnä muu niin ihan kukku puhetta, Bokseri on helppo hoitoinen koira rotu. Turkkia ei tarvitse juuri lainkaan huoltaa ja ruuan jälkeen kannattaa vain nassu pyyhkiä niin ei kuolaa ole ympäri ämpäri)

itselläni on terve kymmenen voutias bokseri. Kolmen lapsen äitinä sanoisin että parempaa rotua ei kyllä löydy. Jos jaksaa panostaa koiran kanssa lenkkeilyyn niin kyllä pysyy terveenä,myös korkealaatuinen ruoka ja muutenkin hyvä kunnossa pito tuottaa hyvä,terveen ja kiltin koiran. Itse olen tyytyväinen rotuun ja tammikuussa saadaan uusi pikku bokserin pentu.

meillä on 2 bokseria ja 5 lasta. Bokseri on paras rotu joka minulla on ollut. Meillä oli pari vuotta sitten iso rotikka mutta se lopetettiin kun puri kolmevuotiasta poikaani käteen. Olemme olleet tähän ruttunaamaan erittäin tyytyväisiä!! Ei ole ollut mitään ongelmia lasten kanssa enää eikä koiraa ole haitannut jos joku on joskus vahingossa astunut hännän päälle tai läpännyt kuonolle tms.