Mikä ihmeen ihosairaus mua vaivaa :O Luomia tulee lisää, lisää ja lisää koko ajan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mulla on ollut kaulalla muutama luomi koko elämäni. Kakkosta odottaessani niitä tuli lisää jonkin verran ja nyt kolmatta odottaessani niitä on tullut kymmeniä :o

En tiedä liittyykö tämä raskauteen sinänsä, mutta nyt olen ne huomannut ihan silmiinpistävinä.

Mulla on siis kymmeniä luomia kaulalla ja rinnassa ja ne kaikki on sellaisia kohoavia eli ne tuntee, kun käsin niitä kokeilee. Muutama niistä on selvästi koholla, eli niistä saa napattu pinsettiotteen.

Mikä mua vaivaa :o

Voisko ne olla ontelosyyliä? Meidän taaperolla ihan sama ongelma, yksi oikein isokin keskellä niskaa. Luultiin luomiksi, mutta lääkärin mukaan ovat kaikki ontelosyyliä... En tiedä, voiko aikuisella olla, mutta kaipa voi, jos ei lapsena ole ollut ollenkaan.

Iän myötä tuo taitaa tapahtua jokaiselle. Itselläni on aina ollut useita luomia, tosin niistä ei saa otetta. Eli ovat sellaisia pisteitä. Sen jälkeen kun täytin 20, niitä on alkanut tulla lisää tasaiseen tahtiin.

Muistan joskus 10-vuotiaana laskeneeni vasemmassa kädessä olleen yht. 13 luomea. Nyt taitaa olla jo kolmattakymmentä, ja ikää 26..

ootko palanu lapsuusaikana, ootko ollu aurinkomatkoilla itteäs krillaamassa ja ootko ollu kesäisin ottamassa aurinkoa omalla pihalla ilman aurinkorasvaa? epäilisin että jotenki liittyy sun ihon saamaan uv-säteilyyn. iho vanhenee kun siihen tulee haitallisia säteitä, iho myös muuttuu iän mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja molluska:
Voisko ne olla ontelosyyliä? Meidän taaperolla ihan sama ongelma, yksi oikein isokin keskellä niskaa. Luultiin luomiksi, mutta lääkärin mukaan ovat kaikki ontelosyyliä... En tiedä, voiko aikuisella olla, mutta kaipa voi, jos ei lapsena ole ollut ollenkaan.

Gogletin ontelosyylän, eikä ole sen näköinen. Nää on siis ruskeita siinä missä luomet ja se googlen antama ontelosyylä oli ihon värinen tai punainen.

Mulla tuli kolmannessa raskaudessa sellasia ihan pieniä kohollaan olevia luomia kaulaan ja rinnan alueelle, yhteensä varmaan jotain 30 kpl. Synnytyksen jälkeen ne ei oo enää lisääntyny. En kyllä tiedä mistä moinen johtuu.

Itsellä tuli varsinkin raskaus aikana ennestäänkin luomiseen ihooni paljon luomia ja syyliä etenkin kaulalle. Tosi inhaa, kun näkyvät siitä sitten vielä kaikille, kun ei voi vaatteilla peittää.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Iän myötä tuo taitaa tapahtua jokaiselle. Itselläni on aina ollut useita luomia, tosin niistä ei saa otetta. Eli ovat sellaisia pisteitä. Sen jälkeen kun täytin 20, niitä on alkanut tulla lisää tasaiseen tahtiin.

Muistan joskus 10-vuotiaana laskeneeni vasemmassa kädessä olleen yht. 13 luomea. Nyt taitaa olla jo kolmattakymmentä, ja ikää 26..

Mä veikkaan että mulla on näitä nyt jo yli sata pelkästään tuossa kaulalla/rinnalla...ja ikää mullakin 26v. Jos tähän tahtiin jatkuu, niin musta tulee tummaihhoinen 40 ikävuoteen mennessä :o

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
ootko palanu lapsuusaikana, ootko ollu aurinkomatkoilla itteäs krillaamassa ja ootko ollu kesäisin ottamassa aurinkoa omalla pihalla ilman aurinkorasvaa? epäilisin että jotenki liittyy sun ihon saamaan uv-säteilyyn. iho vanhenee kun siihen tulee haitallisia säteitä, iho myös muuttuu iän mukana.

En ole palanut, enkä koskaan ole ollut ulkomailla lämpimässä kohteessa. 4 vuotta sitten olen viimeksi maannut rannalla tms. eli en pahemmin pidä auringonotosta muutoinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Mulla on tullut kanssa viimesen vuoden aikana paljon kuin tyhjästä. Ovat ihonmyötäisiä. Pieniä ovat suurin osa, mutta eivät kauniita ja tasavärisiä. Mäkin haluaisin tietää, mistä tää johtuu?

Mullakin suurin osa on pieniä, mutta sormenpäillä mä silti tunnen ne.

Ei nämä alkuun häirinnyt mutta nyt näitä rupeaa olemaan kyllä jo vähän turhan paljon :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla tuli kolmannessa raskaudessa sellasia ihan pieniä kohollaan olevia luomia kaulaan ja rinnan alueelle, yhteensä varmaan jotain 30 kpl. Synnytyksen jälkeen ne ei oo enää lisääntyny. En kyllä tiedä mistä moinen johtuu.

No sentään vähän lohduttaa jos ne ei enää tästä lisäänny (la:han vajaa 5 vk). Pitää katsoa josko näistä sitten nuo suurimmat (ne mitä ulkonee ja mitä taapero koittaa nyppiä) poistattaisi.

Mä en ole kedon kaunein kukka, joten muutama luomi sinnetänne on mulle periaatteessa iahn se ja sama. Mutta kyllä noi isoimmat vois pois napsasta.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäriin mars:
ihomuutoksista olis aina hyvä sanoa lääkärille, koska nykyään ihosyöpäkin on kovasti kasvussa

Mä kävin lekurilla jo näyttämässä mun päänahkaa, kun sinnekin ilmestyi luomi. Se on kylläkin ennemminkin ihonvärinen/punainen ja lääkärin mukaan siisti, eikä vaadi poistoa.

Mulla on neuvolalääkäri muutaman viikon päästä, meinasin hälle ottaa jutun puheeksi.

Mulla on tullut kans tässä vanhemmiten. Vasemmassa poskessa on rykelmä luomia ja nyt on ihan tässä raskauksien myötä ( 10 vuoden sisällä ) tullut lisää. Liekö niissä mitään yhdistäviä tekijöitä muuta kuin se että ne jotenkin tummeni raskauden aikana.

No kunhan ei karvoja ala niissä kasvamaan niin ei haittaa B)

Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Mulla on tullut kans tässä vanhemmiten. Vasemmassa poskessa on rykelmä luomia ja nyt on ihan tässä raskauksien myötä ( 10 vuoden sisällä ) tullut lisää. Liekö niissä mitään yhdistäviä tekijöitä muuta kuin se että ne jotenkin tummenee.

Ne karvat tulee vasta sitten kun ikää on päälle 50 +...eli niitä odotellessa :laugh: :saint:

Mun miehellä on ollut muutaman vuoden ajan kaulalla/rinnassa pieniä ihonvärisiä kohoavia näppyjä. Voisin siis kuvitella et nämä ois ollu niitä ontelosyyliä. Mutta nyt viime kuukausien aikana niistä on tullut ruskeita ja aivan normaalin luomen näköisiä. Ovat kuitenkin edelleen ihosta koholla. Mitähän ne on ja onko ihan normaalia et niitä on tullut kymmeniä?

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Mulla on tullut kans tässä vanhemmiten. Vasemmassa poskessa on rykelmä luomia ja nyt on ihan tässä raskauksien myötä ( 10 vuoden sisällä ) tullut lisää. Liekö niissä mitään yhdistäviä tekijöitä muuta kuin se että ne jotenkin tummenee.

Ne karvat tulee vasta sitten kun ikää on päälle 50 +...eli niitä odotellessa :laugh: :saint:

Joo, tosi hääviä :$ No, toisaalta voihan niitä sitten letitellä aikansa kuluksi kun voivotellaan täällä kenellä pahimmat menopaussi oireet.

Mulla on ollu pienestä pitäen luomia. Niitä tulee koko ajan lisää, ja ne kasvaa... Varsinkin kesän jälkeen huomaa minne aurinko on päässyt porottamaan että luomia tulee! Lääkäri vaan totesi, ettei niitä tarvitse sen enempää tutkia tai poistaa, jos eivät oireile :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mullekin tuli ainakin toisen raskauden yhteydessä kaulan ja dekolteen alueelle pieniä luomia, jotkut varsiluomia. Muuten oon jo aikaisemmin ihmetellyt, että on tässä iän myötä tullut tohon rintsikoiden alueelle (siis ihan niiden rajojen mukaisesti) paljon pieniä ruskeita luomia selkään, hassun näköistä

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Mulla on tullut kanssa viimesen vuoden aikana paljon kuin tyhjästä. Ovat ihonmyötäisiä. Pieniä ovat suurin osa, mutta eivät kauniita ja tasavärisiä. Mäkin haluaisin tietää, mistä tää johtuu?

Mullakin suurin osa on pieniä, mutta sormenpäillä mä silti tunnen ne.

Ei nämä alkuun häirinnyt mutta nyt näitä rupeaa olemaan kyllä jo vähän turhan paljon :/

No mä oon jo käynyt lääkärissä ja pari-kolme niistä poistetaan pian varmuuden vuoksi. Ilmeisesti luomien runsas määrä sinänsä ei kerro mistään syövästä, vaan sitten jos joku luomi kasvaa ja on epäilyttävän näköinen, eikä välttämättä sittenkään. Googlettaa ei kannata mitään luomiin liittyvää.

Yhteistyössä