Mikä ihme pysyvä kurkkuvaiva minulle on iskenyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Tämä vaiva alkoi jo joulu-tammikuussa eikä loppua vain näy.

Ja taas on kurkkukipua jälleen esiintynyt, vaikka luulin, että kyllä tämä kesäksi pois menee - niin mitä vielä. Tuntuu, että kipu on ihan kurkun alaosassa ja ei tunnu niin kovalta kuin normi kurkkukipu, mikä on flunssassa. Tämä on lievempää kurkun karheuden tunnetta. Vaikka olen melko lailla karsinut ruokia pois, mitä en syö, vaiva vain jatkuu ja jatkuu.

Välillä on mielessä, että voisiko tämä olla refluksitautia?? Tuntuu, että oireet täsmäisivät tuon kanssa. Koska olen selkeästi huomannut, että rasvaiset ruoat, sipsit, namit, suklaa, ruisleipä varsinkin aiheuttavat oireita.

Tosin ei refluksitautia voi muuten todeta, kuin gastroskopialla. Tuohon en missään nimessä halua joutua. Joten tämän vaivan kanssa on vain elettävä. Onneksi tässä oli pitkä hyvä jakso kesällä, ettei kurkkukipua ollut.

Olimme yhden asian tiimoilta lekuriin yhteydessä tässä 2 vuotta sitten ja hän huomasi minulla matalat arvot kilpirauhasen toiminnassa. Määräsi lääkettä. Söin lääkettä jouluun asti (keväästä - jouluun) ja sitten lopetin. Kun ei se armotonta väsymystäni kuitenkaan poistanut, niin ajattelin, että miksi sitten turhaan lääkettä syödä.

minä taas sanoisin, että sulla on refluksitauti. Itse kärsin mystisestä kurkkukivusta noin vuoden, kunnes asiansaosaava lääkäri osasi sanoa, että se mun kurkkukipu on NÄRÄSTYSTÄ. Eli mulla ei koskaan ole närästänyt perinteisesti korventamalla, ylävatsaoireilla tms, vaan tuolla kurkkukivulla. Sain refluksilääkkeet, tein ruokavaliomuutoksia ja avot - kurkkukipu katos.

Heijastaako sulla koskaan se kipu korvaan? Onko aina sama puoli kurkusta?

Närräys: Ei heijasta kipu korvaan. Kipu on suunnilleen samalla kohtaa. Tosin ehkä voi tuntua hieman siltä, kuin kipu olisi mennyt alemmaksi kurkussa. Mutta tehtiinkö sinulle gastroskopia? Mitä lääkkeitä sait? Mitä ruokia sinä et syö taudin takia?

Yhteistyössä