U
Uhmakkaan prinsessan äiti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti04:Siis lapsi ei saa periksi asioita niistä joskus tehdä komromisseja.
Tarhassa päivät ja siellä ulkoilee ja ulkoillaan vielä kun tullaan kotio 2-3h ei pitäis johtu mistään sellaisesta. Syliin en uskalla enään ottaa muuta kun kanto tarkoitukses jos ei usko et menee sänkyyn tai muualle.
Tässä taitaa olla villakoiran ydin? Miksi ihmeessä väsytät jo valmiiksi hoitopäivästä väsyneen lapsen ihan loppuun??? Kun on päivän saanut leikkiä ja touhuta isolla porukalla on lapsi jo ihan naatti. Sen jälkeen tarvitaan syliä ja jutustelua, rauhoittumista ja ruokaa. Ei suinkaan ulkoilua enää. Voi olla, että lapsesi käy ylikierroksilla? Nukkuuko tarpeeksi, jos ei nuku päikkäreitä enää olisi hyvä aikaistaa yöunille menoa. Väsynyt lapsi takuuvarmasti uhmailee ja uhma on väsyneenä voimakkaampaa. Jos lapsi saa omaa uhmaansa vastaan aikuisen kaikenpeittävän uhmakkaan olemuksen ja komennuksen, hän myös ahdistuu ja uhmaa enemmän. Järjestä niin, että lapsesi saa tarpeeksi lepoa ja syliä sekä lisää hänen elämäänsä positiivisuutta. Voitte sopia esim että jo 10kpl tarroja saa jonkin lahjan, on se sitten tavara tai tapahtuma. Sen arvolla ei ole väliä vaan sillä, millainen vaikutus sillä on lapseen. Älkää touhutko iltaisin enää kovasti yhdessä koska lapsi rasittuu. Kunolet saanut hänet ajoissa maate, voit tehdä niitä kotitöitä. Ihan ensin kotiuduttuanne, ota lapsi syliin ja jutelkaa ja hellikä toisianne. Ei 5min vaan väh vartti.
Sanoit että lapsi on huutanut yöllä, miksi? Mikä hänet herättää? Näkeekö painajaisia, onko vessahätä tms? Vaiko onko niin stressaantunut että heräilee sen vuoksi? (näin allekirjoittanut itse...) Yöllä on parasta saada tilanne pysymään mahdollisimman rauhallisena, koska jos lapsi silloin, kesken uniensa raivostuu ja herää kunnolla, on rauhoittuminen todella vaikeaa. Yöllä ei myöskään rangaista eikä uhkailla rangaistuksilla. Vaan yritetään hellästi rauhoittaa häntä. Jos janottaa niin juokoon.
Onneksi tuo on ohimenevä vaihe, lapsesi kasvaa koko ajan ja uudet ongelmat saapuvat. Meillä eletään kohta 5v kanssa ties monennetta uhmakautta, yhtä nopeasti ne rauhoittuvat kuin alkavatkin. Kunnes uusi taas ilmoittaa tulostaan. Meillä on puhe ja rauhallinen suhtautuminen tarra-palkintoineen kylä tehonnut hyvin. Enkä vastaa lapsen kovaankaan uhmaa huudolla/raivolla vaan rauhallisuudella ja asiallisuudella. Menee meillä paremmin läpi. Kyllä se ihmeissään katselee, että eihän tuo hermostukaan ... Tämän olen oppinut kantapään kautta, sillä 2v uhmaa syyllistyin vastaamaan juuri niinkuin ei pitäisi. Ja siitähän ei seurannut kuin stressaantunut lapsi. Yöllä meilläkin raivottiin silloin, ei nyt enää kuitenkaan.
Tuo 5v uhma on joskus kamala kestettäväksi koska sen ikäisen lapsen sanainen arkku osaa jo sivaltaa ... Voimia Sinulle, kun jaksat tämän uhman vielä käydä lapsen kanssa läpi niin kouluun mennessä jo rauhoittuu ;o) Ja kannattaa muistaa, että uhma on lapsen itsenäistymistä symbioosista, joten ihan tervettä käytöstä tavallaan, vaikkei aina siltä tuntuisikaan pikku-raivoojan saadessa kohtauksiaan.
Loppuun vielä; sanoit että jotain nälvimistä tms hoitopaikassa ollut; meillä tuollaista myöskin ja sen olen huomannut että tuo vaikuttaa lapseen kovastikin, hän on varautunut ja stressaantunut. Puhuu päivittäin siitä kuinka siellä on käyttäydytty. Ja itse olen myös nähnyt "tilanteita". Kiusaaminen alkaa jo ennen esikouluikää..... Siihen onneksi henkilökunta on alkanut puuttumaan kun otimme parin vanhemman kanssa asian puheeksi.