Mikä fiksuinta? Lapset 3v. ja 5v. +vauva. isommat päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyuiopp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi jumalauta minkälaisia "äitejä":( MIKSI teette niitä lapsia kun ette voi itse hoitaa niitä, MIKSI?????? Laiskuutta se on jos isommat viedään hoitoon ja sanotaan että kun ne niin tykkää olla siellä! Ei tullut itselle mieleenkään viedä isompia jaloista pois kun vauva tuli taloon, oli ITSESTÄÄNSELVYYS että he ovat kotona tutustumassa vauvaan! Enkä ymmärrä miksi isommat ei voi olla kotona jos äitikin on???

Kuinka kauan olit kotona sen jälkeen kun vauva syntyi?

Olitko 3v tai enemmän vai niin kauan, että vauva täytti 1v.

Jos lapsi on monta vuotta ollut päiväkodissa, niin kyllä sen lopettaminenkin on jonkinlainen stressi lapselle aluksi aivan kuten aloittaminenkin aikanaan oli.
Joten onko sinusta siis todellakin lapsen parhaaksi sekoittaa koko lapsen elämä yhden vuoden takia, koska sen jälkeen alkaa taas päiväkotielämä.

En ole toi ap, mutta minusta se lapsikin tarvitsee lomaa päiväkodista siinä missä aikuinenkin joskus työstään. Miten lapsi vois stressaantua kotona olosta? Kotona oleminen on ainakin meidän muksuille lepoa.

Onko lapsen pakko olla hoidossa joka päivä?

Täällä on käytäntönä että isosisarukset (jo ne reilu vuosikkaatkin) on päiväkodissa max 6h/pv. Meitä ihan kummasteltiin kun esikoinen aloitti päivähoidon vasta 1v10kk ikäisenä kun vauva oli tuolloin jo 7kk. Toisaalta meitä kummasteltiin Suomen puolellakin, toisesta syystä kylläkin. :D Mutta siis teet miten teet, ain se on jonkun mielestä väärin.

Ymmärrän kyllä että haluat säilyttää hoitopaikat, varsinkin kun töihinpaluu on noin pian edessä. Mutta siis joku 2-3pv/viikko voisi olla lapsillekin ihan kiva. Saisivat touhuta siellä kavereiden kanssa ja sinä saisit vähän aikaa vauvan kanssa. Samalla teille jäisi 4-5pv/viikko minkä lapset olisivat kotona. Noin minä ainakin tekisin, vaikka sitten kuinka huono äiti sen perusteella olisinkin.

Täällä jos nyt alkaisin kolmosta odottaa niin lapset jatkaisivat vanhempainlomat päiväkodissa osapäiväpaikoilla, katsottaisiin sitten tilanteen mukaan milloin noita hoitopäiviä hyödynnettäisiin ja milloin lapset jäisivät kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Hei Anne. Olen samaa mieltä kanssasi, kiteytit juuri sen mitä mietin itsekin kirjoittavani. Siihen ei ole muuta lisättävää kuin omakohtainen kokemus:

Meillä isompi 4 v kun vauva syntyi. Ajattelin, että juuri päiväkotiin sopeutunut lapsi jatkaisi päiväkodissa osa-aikaisena kavereiden ja päiväkodin tarjoaman kaiken sen aktiviteetin takia, MUTTA me muutimme.
Päiväkodin tapoihin tottunut lapsi meni kerhoon.
Se oli täysin riittämätön.
Kerho on tosi hieno niille lapsille, jotka ovat olleet vain kotihoidossa, heille kerhon ryhmä on iso ja siellä tapahtuva toiminta tosi uutta ja jännää. Päiväkodin elämään tottuneelle kerho voi olla taantuma. Pettymys.

Viime lukuvuosi syksystä kevääseen 4 vuotiaalle kotona äidin ja vauvan kanssa, kerhoista ja harrastuksista huolimatta oli TYLSÄ!

Meillä oli ihan samanlainen tilanne.keskimmäinen oli 4v 4kk vauvan syntyessä (esikoinen oli eskarissa).Ja itse koin rankaksi sen,että kerho kesti vain 3 h.Yhtä hakemista ja viemistä.Ja päiväkodissa toiminta oli ihan erilaista+ siellä oli smanikäisiä lapsia.

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta minä ainakin pidin tytön tarhassa 3pv/vko ja sama jatkuu edelleen vaikka olen kotona. Tiedän että toiset tästä repii pelihousunsa, mutta tämä sopii meille ja erittäin aktiiviselle tytölle parhaiten. Sinullakin sen verran isot lapset että varmaan tykkäävätkin että pääsevät tarhaan kavereita katsomaan.

Joku kerho vois olla hyvä, tai sitten yhtenä tai kahtena päivänä viikossa pk:tiin vaikka n.5h/pvä. Mun yksi kaveri on kotona vauvansa kanssa, vie isomman lapsen 3krt/vkossa pk:iin. On sen 4-5h/pvä siellä.
Tietty oishan se ihanaa, et lapset olis kotona koko sen ajan, kun äitikin on vauvan kanssa kotona, mutta jos kyseessä arempi lapsi, niin lapsen kehityksen kannalta ois ihan hyvä, et pääsis joko kerhoon/pk:iin tms. muutamana päivänä viikossa.

Meillä kävi esikoinen kerhossa ja nyt kakkonen on kerhossa, kun esikoinen eskarissa. Ei mulla tullut mieleenkään laittaa lapsia päiväkotiin, kun itse olen kotona, jo senkin takia, että mua henk.koht niin sapettaa ne lukuisat virikelapset, jotka vievät paikat niiltä lapsilta, joiden vanhemmat ovat töissä ja saavat tästä syystä kuskata lapsensa paljon kauemmas hoitoon, kun lähialueen päiväkodit pursuavat lapsia, joiden äiti makoilee vauvan kanssa kotona. Eri asia on, jos kerhotoimintaa ei ole saatavilla.

En jaksanut käydä ketjua läpi ja tämä vaan mun mielipide,
En todellakaan laittais lapsia päiväkotiin.
Veisin joltain todella tarvitsevalta paikan (ainakin meidän kunnassa) ja haluaisin olla lasteni kanssa. Kerho muutama tunti viikossa.

Teet niin miten teille parraiten soppii... =) ei näistä kannata neuvoja muilta kysellä...
Meidän 5v. on pk:ssa 3xvko, 7h per päivä. Ja se ainakin toimii hyvin. Etenkin alku vauvan kanssa voi olla niin työlästä/hakemista, että on ihan hyvä jos isommilla on omat kuviot, leikit ja ulkoilut.

Ihan totta, älä kuuntele muita, vaan parhaiten tiedät oman tilanteenne. Monet asiat vaikuttavat siihen kannattaako (sinun kannaltasi) lapsia laittaa hoitoon. Onhan myös olemassa osapäivähoito (maks. 5 h/päivä) sekä osavuorohoito, eli esim. 10-15 päivää kk. Eikä niitä ole sinne pakko viedä siltikään aina kun on sovittu. Ennen vanhaan oli koko suku auttamassa lasten ja kodinhoidossa, nykyään moni on kovin yksin. Siksi onkin erittäin hyvä että lapset voi viedä vaikka siihen osittaoiseen hoitoon, näin äitikin jaksaa paremmin, mikä on KAIKKIEN etu. Ihan turha miettiä että "vietkö" jonkun muun paikan, se ei ole sinun vastuullasi, vaan kunnan että järjestää kaikille tarvitseville paikan.

lapset kuitenkin josen verran isoja, että minä varmaan pitäisin kotona. Tuon ikäiset osaa jo antaa tilaa äidille ja vauvalle ja heille voi siksi aikaa keksiä jotain kivaa tekemistä tai ottaa mukaan vauvan hoitoon.

minulla on 3v hoidossa 4-5pvää viikossa 8.30.14.30.. ja itse vauvan kanssa kotona. (tai en kotona joka pvä,käymme sellaisessa ryhmässä vauvan kans 3 päivänä/vko) olen ihan yksin lasten kanssa ja tukiverkot puuttuu lähes kokonaan. Näin jaksan olla hyvä äiti kummallekkin lapselle,joten en rupea huonoa omaatuntoa kantamaan.
Mutta siis jos mulla olis mies tai kovasti auttajia niin en silloin kyllä kokoaikasena pitäis hoidossa.

joo itse olin kotona esikoisen kanssa, kolme vuotta ikäeroa keskimmäiseen,sekä myös vähän alta vuoden nuoremman kuopuksen kanssa, eli 3 tenavaa ikähaarukka0-4. ihan hyvin meni, asuttiin rivarissa ja pihas saman ikäisiä mukuloita aika paljon ulkoiltiin ja pakko oli olla aika samanlainen perusrytmi päivissä. Ei kyl voi kieltää ettenkö olis ollu aika poikki välillä.. varsin siin vaiheessa kun kumpikaan pienistä ei osannu kävellä. Meil oli isoin kerhos 2 kertaa viikossa ja yhes käytiin kaikki perhekerhossa kerran viikossa. Perhekerho oli ihana kun näki edes joskus muita aikuisia..Mutta mielestäni kyllä sillä hoidossa olemisellakin on varmaan puolensa, riippuu tilanteesta.

no meillä poika on 5 v ja vauva syntyy kohta. päiväkodissa poika on ollut reilut kaksi vuotta ja jatkaakin siellä edelleen mun äitiysloman ajan 12pvää per kk. meille sopiva järjestely ja poika tykkää päiväkodistaan.
ihan sama mulle mitä joku muu ajattelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Iitu-74:
lähialueen päiväkodit pursuavat lapsia, joiden äiti makoilee vauvan kanssa kotona.

Oikeesti kuinka moni pienen vauvan äiti vain makoilee kotona? Itsellä ensimmäinen lapsi kohta 8kk ja en kyllä ole vain makoillut tätä äitiyslomaa kotona. Kyllä sitä tekemistä on riittänyt ihan kiitettävästi, vaikka lapseni nukkuu yönsä hyvin ja kunnon päikkäritkin päivällä.

Kysy niiltä lapsilta, mitä ne haluaa! Ei alle kouluikäisen ole pakko yhtään mitään, lapsuus on niin lyhyt muutenkin, että jos lapsi kaipaa virikkeitä, ok, menkööt päiväkotiin, mutta jos viihtyy kotona, miksi ihmeessä pakottaa???

Mä voisin viedä tuon ikäiset päiväkotiin 8.30-12.00 vaikka kolmena päivänä viikossa. Kesäkuun alusta elokuun puoleenväliin pitäisin lapset kotona kesälomalla.

Tuttua ja turvallista päiväkotia en vaihtaisi mihinkään kerhoon tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Onaha:
Muistakaa myös, että niiden jotka todella paikkaa tarvitsee, voi olla hankala sellaista saada, koska virikelapset täyttää jo muutenkin täydet päiväkodit.

Virikelapsia on pari kolme prosenttia kaikista kunnallisessa päivähoidossa olevista lapsista.
Eli ei ne nyt sentään päiväkoteja täytä :)