Mikä fiksuinta? Lapset 3v. ja 5v. +vauva. isommat päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyuiopp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyuiopp

Vieras
Mietin tässä jo tulevaa kesää tai syksyä

Mulla LA toukokuun lopussa, oonko kamala äiti jos pidän isommat päiväkodissa vaikka vauva syntyy... Pitäisi vaik pitkän kesäloman, mut elokuussa menisivät päiväkotiin takaisin, ja olisin vauvan kanssa kotona.

Esim. 8.00-14.30 hoitopäivän..

Mitä mieltä?

Sillon kun meillä oli tuon ikäset lapset, niin isommat kävi 2krt/vko kerhossa, riitti heille (eivät olleet aiemmin pk:ssa tms).
Kun nelonen syntyi oli kolmas 5v ja hän jatkoi jonkin aikaa pk:ssa, koska oli tottunut siellä olemaan. Kesän alussa jäi pois pk:sta ja käy nyt kerhossa 2krt/vko...

Tee ihan niinkuin itsestäsi parhaalle tuntuu =) :flower:

;) joo, tappelu tulee...

Mut tosissani kysyin..

LApset kun menivät vuosi sitten hoitoon, niin päiväkodissa vaan "valittivat" kun silloin 3v. oli niin arka ja ujo kun on ollut äidin kanssa niin pitkään kotona.... 1v3kk meni reippaasti hoitoon, kun oli niin pieni...

Sä taidat olla tosi huono äiti kahdesta syystä. Haluat lapsesi pois jaloista joka päivä, että saat olla rauhassa ja toiseksi siksi, että lapsesi on mieluummin hoidossa kuin sun kanssa. Vie kerhoon, älä hoitoon. Hoitopaikkajonoissa on paljon lapsia, jotka ihan oikeasti tarvitsee hoitoa muun syyn kuin vanhemman laiskuuden takia.

Minä mietin vähän samaa. Tai esikoinen täyttää 3 vauvan synntymän aikoihin. Neuvolan täti itseasiassa ehdotti,että jos puolipäiväiseksi. olen yh. mutta en tiedä miten millään raaskin laittaa,kun vauva tuo jo ison muutoksen,tuleeko pienelle tunne että hänet sysätään pois vauvan tieltä? :( mä en varmaan pysty. seurakunnan kerhoihin ei päästä kun ei kuuluta kirkkoon,ja muita kerhoja täällä ei olekaan.

Mulla oli 2,5 v hoidossa 2 päivää viikossa vaikka ite olinkin kotona vauvan kanssa, suosittelen. Saa vähän omaakin aikaa ja ihan eri lailla lapsi jaksaa kun saa olla vähän kaverien kanssa leikkimässä. Nyt on sitten jäänyt pois hoidosta kokonaan kun alko hoitovapaa, menis sisaruskorotus jos olis hoidos.

Alkuperäinen kirjoittaja tyuiopp:
;) joo, tappelu tulee...

Mut tosissani kysyin..

LApset kun menivät vuosi sitten hoitoon, niin päiväkodissa vaan "valittivat" kun silloin 3v. oli niin arka ja ujo kun on ollut äidin kanssa niin pitkään kotona.... 1v3kk meni reippaasti hoitoon, kun oli niin pieni...

Ei se aina noin mene. Kaverin lapsi meni vähän yli yks vee hoitoon ja aloitus oli tosi hankala. Itskeskeli pitkään. Meidän 3-v taas jäi heti reippaasti ja sopeutui äkkiä. Että luonteesta kiinni enemmäin kuin iästä.

Olisit kamala äiti, jos laittaisit lapset noin pitkäksi päiväksi hoitoon.

Tietysti jos olet joku lastensuojeluasiakkuuden partaalla keikkuva ongelmatapaus niin sitten suosittelen lasten hoitoon laittamista.

Muutoin jaksaa kyllä etsiä lapsille kerhopaikkoja tai pitää puolipäivähoidssa tarhassa muutaman päivän viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli 2,5 v hoidossa 2 päivää viikossa vaikka ite olinkin kotona vauvan kanssa, suosittelen. Saa vähän omaakin aikaa ja ihan eri lailla lapsi jaksaa kun saa olla vähän kaverien kanssa leikkimässä. Nyt on sitten jäänyt pois hoidosta kokonaan kun alko hoitovapaa, menis sisaruskorotus jos olis hoidos.

Mikä ihme nykyäitejä vaivaa? Omaa aikaa pitää saada heti vauvan syntymän jälkeen ja mistään ei olla valmiita luopumaan, vaikka lapsia syntyy. Sen jälkeen sitä omaa aikaa on vähemmän kuin ennen. Tätä kannattaisi miettiä jo ennen kuin tekee lisää lapsia yhteiskunnan huollettavaksi.

Laita johonkin kerhoon, seurakunnankin kerhoihin pääsee kyllä vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan. Ei tarvitse olla joka päivä noin hirmuisen pitkää aikaa pois kotoa. Tuohan olisi jo joidenkin työpäivän verran, ja sellainen aika noin pienille lapsille on melkoisen raskas kun se on aikuisille ihmisillekin jo raskasta... :(

Minä mietin vähän samaa. Tai esikoinen täyttää 3 vauvan synntymän aikoihin. Neuvolan täti itseasiassa ehdotti,että jos puolipäiväiseksi. olen yh. mutta en tiedä miten millään raaskin laittaa,kun vauva tuo jo ison muutoksen,tuleeko pienelle tunne että hänet sysätään pois vauvan tieltä? :( mä en varmaan pysty. seurakunnan kerhoihin ei päästä kun ei kuuluta kirkkoon,ja muita kerhoja täällä ei olekaan.

Kysypä tuota, jos kerho kuitenkin kiinnostaa! Kyllä mun mielestä pääsee.

Ymmärrän että yh vie hoitoon, mutta en sitä että esim ap veisi, varsinkaan joka päivä noin pitkiä päiviä!

Jos he ovat tällä hetkellä päiväkodissa ja iät ovat 3v ja 5v.
Heille on tullut tutut rutiinit ja kaverit päiväkodista.

5v menee jo vuoden kuluttua eskariin ja 3v on siinä iässä, että kaverit alkavat kiinnostamaan.

Minusta olisi todella tyhmää ottaa heidät pois päiväkodista jos teillä on taloudellisesti mahdollista maksaa hoitomaksuja.

Tietenkin heillä on seuraa toisistaan kotona kun äiti imettää ja hoitaa vauvaa ja voivat äidin kaverina hiukan hoitaa kanssa, mutta se ei korvaa tuttua kaveriseuraa.

Mikään ei ole hirvittävämpää kuin katsoa 3-ylöspäin olevia lapsia äitiensä kanssa vaunulenkillä. Isompi kiukuttelee kun on tylsää kävellä vaunujen kanssa ja äiti ärtyyntyneenä tiuskii lapselle.

Vaikka kuka sanoisi mitä niin kyllä äidiltä menee erittäin iso osa päivästä vauvan kanssa ja vaikka kuinka täydellinen super äiti olisi niin muut jäävät hiukan jalkoihin.
Enkä usko, että perhekerhossa käynti olisi riittävää 3 ja 5 vuotiaille.

Kyllä meillä ainakin oli pojan kanssa samassa kerhossa sisrukset jotka ei kuulunut kirkkoon.

jaa..no ite oon kyllä kotona 2v:n kaa kun 6v eskarissa ja 5v osapäivähoidossa, molemmat klo 9-13. la kesäkuussa ja syksyllä esikoinen menee kouluun, kakkonen eskariin. saa nähä tarviiko toi kolmonen jotain muuta viihdytystä. huomaaa että lapsellakin parempi mieli kun saa olla hetki pois kotolta. enkä tunne syyllisyyttä yhtään. :kieh: :D

Miksi elämästä ei saisi nauttia? Vauvat ovat niin vähän aikaa vauvoja, ja vauvanhoito on ihanaa. Ei siitä pysty nauttia kun isommat lapset vaatvat paljon työtä, ruokaa, sotkua jne

JOs saa työn ja rahanahneuden takia viedä lapset hoitoon, miksi ei saisi vauvan takia.

Kukaan täällä ei ole toista parempi. Kaikki teemme kaikki ratkaisut itsekkäästi.

Joka täällä oikeasti lapsiaan ajattelisi ja heidän parasta, asuisi yksiössä/yhden huonen mummo mökissä, ei sähköjä, kasvattaisi kaiken ruoan itse, luontaistalous, ei tietenkään autoa eikä mitään muutakaan, eli säästäisi lapsillekin jotain.

Meillä esikoinen, 2,5v 10 pvää kuussa päiväkodissa, siis käytännössä 2-3/kk. Toimii. Mun ja vaavin päivät menee noina "vapaapäivinä" yliopistolla, joten tuskin lomasta voi puhua.. Mutta esikoinen tykkää kun on samanikäistä seuraa, mutta nauttii myös kotona olemisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja miksikolmastulossajosetjaksa:
Olisit kamala äiti, jos laittaisit lapset noin pitkäksi päiväksi hoitoon.

Tietysti jos olet joku lastensuojeluasiakkuuden partaalla keikkuva ongelmatapaus niin sitten suosittelen lasten hoitoon laittamista.

Muutoin jaksaa kyllä etsiä lapsille kerhopaikkoja tai pitää puolipäivähoidssa tarhassa muutaman päivän viikossa.

jaahas, ja montako sinulla on?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Noh, onhan tässä aikaa miettiä. Aion olla vain n.1v. kotona, niin mietin mikä on oikeasti lapsille parasta... ei oo helppoa.

Jos olet vuoden kotona nyt niin miksi ihmeessä ottaisit päiväkotiin tottuneet lapset sieltä pois.
He ovat vuoden kanssasi ja käyvät kerhoissa ja tutustuvat uusiin lapsiin kun päiväkodin kavereita ei enää näe.

Sitten vuoden kuluttua täytyy jättää nämä kerhokaverit ja mennä taas päiväkotiin, mutta ei ole varmaa, että saako enää vanhasta tutusta paikkaa ja pahimmassa tapauksessa on taas edessä uuteen paikkaan, hoitajiin ja lapsiin tutustuminen.

Mietinkin, että miten voi perustella tämän edellä olevan kuvion paremmaksi kuin vaikka puolipäiväisenä vanhassa tutussa paikassa jatkaminen.
Rutiinit ovat tärkeitä lapselle.
Eri asia olisi jos aikoisit jäädä seuraavaksi 5v kotiäidiksi, mutta älä yhden vuoden takia sekoita lasten rytmiä ihan täysin.