Mikä asumismuoto meille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PK-seutu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PK-seutu

Vieras
Asumme nyt miehen kanssa vuokralla yksityisellä kaksiossa, jossa vuokra nousi juuri 860e/kk (päälle tietenkin sähkö käytön mukaan ja vesi 10e/kk) ja alkaa olla aika sietorajoilla meidän tuloilla kun vaan "pelkkä" vuokra. Tulot käteen yhteensä max 2000e/kk, kun toinen vain pienipalkkaisessa työssä ja toinen opiskelee. Opiskelut valmiit ehkä noin viiden vuoden päästä ja tällöin mahdollisuus ihan hyväpalkkaiseen duuniin, jos vain työtilanne yms. sen sallii.
Asuntolainaa emme varmaan nyt saisi, kun säästössä vain jokunen tonni, mutta asumisoikeusasuntoa olemme miettineet periaatteella, että ottaisi lainan asumisoikeusmaksua varten ja kun laina on maksettu, luopuisi oikeudestaan ja saisi suunnilleen siis omavastuun verran takaisin. Sitten voisi saada ehkä sen oikeankin asuntolainan.
Toinen vaihtoehto olisi etsiä vuokra-asuntoa kaupungilta tai joltain muulta vuokraavalta taholta (SATO tms.).
Pelottaa ja mietityttää vain nuo vaihtoehdot, kun omaa kokemusta on vain omistusasumisesta ja yksityisestä vuokranantajasta.
Mitä mieltä palstalaiset? Mikä olisi meille paras tai halvin vaihtoehto siihen asti kunnes on varaa omaan asuntoon?

En usko, että kaupungilta ainakaan asuntoa saatte. Jono on valitettavan pitkä. Muutoin ei kaupungin asunnossa asumisessa valittamista. Asuin sellaisessa kahdeksan vuotta, ja eipä ainakaan tarvinnut pelätä, että omistaja myy asunnon alta tms.

Mä olen asunut melkein koko ikäni kaupungin vuokra-asunnoissa, eikä ole valittamista. Tietysti on mahdollista, että sattuu joku hirveä naapuri kohdalle, mutta mulle ei onneksi ole niin käynyt, vaikka olen monessa eri osoitteessa asunut, huonomaineisissakin lähiöissä. Ja voihan huono naapuri osua kohdalle omistusasunnossakin.

Tällä hetkellä asutaan kolmiossa ja vuokra on 640€/kk. Halpaa siis on, mutta tosiaan jonottamaan voi joutua kauankin.

Jos toinen kerran opiskelee vielä useamman vuoden, niin haette ilman muuta kämppää HOASilta. Ja kun opinnot sitten aikanaan valmistuvat ja työpaikka löytyy, niin heti kiinni omistusasuntoon. Siis HETI. Nuo asumisoikeus- ja osaomistus- ym. kämpät tulevat pitemmän päälle todella kalliiksi, vuokra-asumisesta puhumattakaan.

Sen tiedostan, että kaupungilla saisimme kyllä olla kauan jonossa, sekä tietenkin olla aktiivisia oman hakemuksen kanssa.

Katylina, tuota itsekin mittinyt, että aika kalliitahan ne nykyään ovat. Jos se vuokra (vai sanotaanko sitä sielläkin vastikkeeksi?) olisi esimerkiksi n.800e ja lainan lyhennys päälle, niin sitten ei olisi varaa. Onhan niitäkin aika erihintaisia, mitä olen katsellut eri sivuilta, mutta kalliimmissa tosiaan tulisi maksukyky vastaan. Jos se kk-maksu on lähes yhtä suuri kuin vuokra tavallisesta vuokra-asunnosta, niin ei kyllä mitään järkeä.

Opiskelija-asunnoista en itse tiedä mitään. Aina miettinyt, että minkälaisia vaatimuksia niissä on opintojen etenemisen tms. suhteen. Pitänee tutustua paremmin. Vähän on tietenkin ennakkoluuloja, että onko ne sellaisa bileasuntoja sitten, joissa saa illat yöt kuunnella muiden biletystä. Mutta varmaan aika turhia noi mun luulot.

Sen tiedostan, että kaupungilla saisimme kyllä olla kauan jonossa, sekä tietenkin olla aktiivisia oman hakemuksen kanssa.

Katylina, tuota itsekin mittinyt, että aika kalliitahan ne nykyään ovat. Jos se vuokra (vai sanotaanko sitä sielläkin vastikkeeksi?) olisi esimerkiksi n.800e ja lainan lyhennys päälle, niin sitten ei olisi varaa. Onhan niitäkin aika erihintaisia, mitä olen katsellut eri sivuilta, mutta kalliimmissa tosiaan tulisi maksukyky vastaan. Jos se kk-maksu on lähes yhtä suuri kuin vuokra tavallisesta vuokra-asunnosta, niin ei kyllä mitään järkeä.

Opiskelija-asunnoista en itse tiedä mitään. Aina miettinyt, että minkälaisia vaatimuksia niissä on opintojen etenemisen tms. suhteen. Pitänee tutustua paremmin. Vähän on tietenkin ennakkoluuloja, että onko ne sellaisa bileasuntoja sitten, joissa saa illat yöt kuunnella muiden biletystä. Mutta varmaan aika turhia noi mun luulot.

Perheasuntotalot on käsittääkseni yleensä rauhallisia :) Ulos joutuu opintojen loputtua mutta ei nyt ihan niin että päättäjäispäivänä kämppä tyhjä :D Vaan tyyliin 6-12kk, korjatkaa jos oon väärässä.

Perheasunto

Perheasunto on joko perheelle vuokrattu 2–4 huoneen soluasunto tai varta varten perheasunnoksi suunniteltu kaksio, kolmio tai neliö. Perheasuntoja tarjotaan sekä pariskunnille että lapsiperheille. Perheasunnoissa riittää, jos toinen asukkaista opiskelee.

Asunto vuokrataan kalustamattomana. Makuuhuoneissa on vaatekaapit ja eteisessä yleensä siivouskomero.

Koko: Kaksioiden koko on noin 40–70 m2, kolmioiden koko noin 58–84 m2, neliöiden koko noin 82–87 m2.
Vuokra:
Kaksion vuokra on noin 400–700 €/kk, asunnon koosta ja sijainnista riippuen.
Kolmion vuokra on noin 600–880 €/kk, asunnon koosta ja sijainnista riippuen.
Neliön vuokra on noin 650–730 €/kk, asunnon koosta ja sijainnista riippuen.
Sijainti: Useimmissa Hoasin kiinteistöissä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.

HOAS - Opiskelijan koti - Näin haet asuntoa

Nyt niitä Hoasin asuntoja kannattaisi katsella, kun lukukaudet loppuvat ja ennen kuin uudet valitut alkavat hakea.
Kehyskaupungeissa on lisäksi edullisempaa kuin Helsingissä. Opiskeluaikana voi tinkiä asumisentasosta, pääasiahan on saada kukkarolle sopiva katto pään päälle.

• Tykkää
Reactions: Mythago
En nyt ymmärrä, kun hoasin sivulla sanotaan, että opiskelu pitää olla opintotukeen oikeuttavaa. Mitä sillä tarkoitetaan? Tarkoittaako se sitä, että pitää opiskella tiytyn verran pisteitä per lukukaisi, vai sitä, että oikeasti nostaa sitä opintotukea? Meillä ei opintotukea nosteta, vaikka kai sellaista voisi hakea. (En tiedä saisiko.) On siis kuntoutustuki (toistaiseksi) ja pari-kolme kurssia kerrallaan.

Sinänsä asunnon "laadulla" ei ole väliä. Tärkeämpää tosiaan sijainti suhteessa kouluun ja työpaikkaan (ts. ei ihan korvessa) ja hinta. Ja suhteellinen rauhallisuus. Joskus on asuttu kadulla, jossa oli monta baaria, enkä itse enää sellaiseen haluaisi muuttaa.

Yhteistyössä