Mihin voi käyttää pellavansiemeniä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja abcdefghijk1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja ninnu:
Viilin sekaan.

Miten paljon ja pistetäänkö ne ihan sellaisenaan sinne vai pitääkö ne liottaa tms?

ei paljoa kun se suositeltu määrä on muistaakseni vaan pari lusikkallista per päivä. jos syö enemmän, voi maha mennä jumiin.

Alkuperäinen kirjoittaja cella:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja ninnu:
Viilin sekaan.

Miten paljon ja pistetäänkö ne ihan sellaisenaan sinne vai pitääkö ne liottaa tms?

ei paljoa kun se suositeltu määrä on muistaakseni vaan pari lusikkallista per päivä. jos syö enemmän, voi maha mennä jumiin.

niin ja ihan sellaisenaan niitä käytetään.

Voi laittaa leipätaikinaan. Kaikkeen mihin muitakin siemeniä käytetään.

Mä olen kyllä aina kuullut, että pellavalla on suolentoimintaa vilkastuttava eikä tukkiva vaikutus.

Alkuperäinen kirjoittaja nanna:
Voi laittaa leipätaikinaan. Kaikkeen mihin muitakin siemeniä käytetään.

Mä olen kyllä aina kuullut, että pellavalla on suolentoimintaa vilkastuttava eikä tukkiva vaikutus.

joo jos sitä vetää oikein. jos syö liikaa, muistaakseni tukkii suolta, kuten esim. liika kuitukin. korjatkaa joku jos olen väärässä.

"Pellavansiemenille ei ole asetettu enimmäispitoisuusrajaa kadmiumille, jota kertyy erityisen runsaasti juuri pellavaan. Pellavansiemenet ja rouhe sisältävät myös syaanivetyä korkeita pitoisuuksia. Syaanivedyn käyttäytymistä ei kuitenkaan tunneta ruoanvalmistuksessa eikä elimistössä. Todennäköisesti osa siitä haihtuu ennen elimistöön kulkeutumista ja vähenee mahdollisesti myös elimistössä.

Pellavansiemenellä on vastapainoksi tiettyjä hyviä ominaisuuksia. Ne sopivat esimerkiksi eräille aikuisille lyhytaikaiseksi lääkitykseksi vatsan toimintahäiriöissä. Lisäksi ne sisältävät kuitua, kasviestrogeeneja ja alfalinoleenihappoa.

EU:n vierasainelainsäädäntötyöryhmässä on nähty tärkeäksi lainsäädännön puuttuessa, että kansallisesti kuluttajaa informoidaan pellavan sisältämän kadmiumin haittavaikutuksista.

Elintarvikevirasto on antanut pellavansiementen kadmiumille ohjeellisia arvoja kuluttajan terveyden suojaamiseksi. Kun pellavansiementä tai rouhetta käytetään elintarvikkeiden valmistuksessa, tulee lopputuotteen kadmiumpitoisuus tarkistaa ja olisi hyvä, jos se jäisi alle 0,2 mg/kg, joka on EU:n uusimman vierasainedirektiivin mukaan viljavalmisteille sallittu korkein kadmiumin pitoisuus. Suositeltavaa on, että pellavansiemeniä käytetään alle 10% elintarvikkeessa. Silloin ei synny myöskään vaaraa syaanivedystä.

Elintarvikevirasto suosittelee seuraavaa varoitusmerkintää sellaisenaan myytäville pellavansiemenille:

- "aikuisille enintään 2-4 ruokalusikallista vuorokaudessa"

Lapsien on syytä välttää pellavansiementen runsasta syömistä, koska heidän katsotaan olevan yleensä herkempiä myrkkyjen vaikutuksille kuin aikuisten.

Pellavansiemenöljy ei sisällä syaanivetyä eikä kadmiumia. "

Yhteistyössä