K
Keittiönoita
Vieras
Hyvin kärjistetystiAlkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Ehkä joillakin noin. Ura on tärkeämpi kuin perhe, näin kärjistetysti.
:|
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Hyvin kärjistetystiAlkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Ehkä joillakin noin. Ura on tärkeämpi kuin perhe, näin kärjistetysti.
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:Mitenhän mä nyt selittäisin tämän silleen et mahdollisimman moni ymmärtäisi.. Eli minä ymmärrän sen, että on heitäkin miehiä jotka ottavat naisensa sukunimen mut henkilökohtaisesti en oikein jaksa sitä ymmärtää. Ja mun mielestä yhteinen sukunimi (miehen sukunimi) on luottamuksenkin ele. Uskalletaan jättää tyttönimi taakse ja ottaa oman, uuden perheen nimi käyttöön. Ja miesten miehisyyden kannalta monelle miehelle hänen sukunimi koko perheelle voi olla tärkeäkin juttu koska miehet loppujen lopuksi saavat aika vähän "omia" juttuja esim. lasten kanssa. Raskaus, synnytys, imetys jne.. Nainen saa ne luonnostaan niin miksei miehelle voi suoda sitä kunniaa et koko perhe on hänen nimellä? Kuten sanoin niin ymmärrän et tapoja on monia mut mulle oli tärkeää et saan tyttönimeni pois vaik hyvät välit isään ja äitiinkin on.
Siirtymäriitti naiselle? Miksei voisi ajatella, että molemmat puolisot yhdessä ottavat uuden nimen?
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Hyvin kärjistetystiAlkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Ehkä joillakin noin. Ura on tärkeämpi kuin perhe, näin kärjistetysti.
:|Kyllä mä tunnen olevani poikani äiti ja kuuluvani poikani perheeseen, vaikka pojallani onkin eri sukunimi kuin mulla. Mutta mulle perhe merkitsee niitä ihmisiä, joiden kanssa asuu saman katon alla (heitä on vain muutama ) eikä niitä, joilla on sama sukunimi kuin mulla (heitä on tuhansia ) .
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mulle tuli sellainen asia mieleeni tästä "pelleilystä", että tänä päivänä moni nainen on ehtinyt luoda uraa ja meriittiä ennen avioliittoaan. Jos sulla on esim väitöskirja, useampia kirjoittamiasi julkaisuja, olet ollut kansainvälisissä konferensseissä luennoimassa jne, sukunimen vaihtaminen avioliiton yhteydessä "Nobodyksi" ei ehkä tunnu kovinkaan mielekkäältä.Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:Muutenkin tänä päivänä kun naiset yrittää joka asiassa kyetä samoihin juttuihin kuin miehet niin sitten vielä aletaan "pelleilemään" sukunimillä.
Ehkä joillakin noin. Ura on tärkeämpi kuin perhe, näin kärjistetysti.
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Koska Suomessa ei niin vaan uusia sukunimiä oteta =) Eikä siinäkään olisi mitään järkeä, että aina uuden avioliiton myötä keksittäisiin uusi sukunimi. Sukunimen tarkoitusta se ei enää täyttäisi (erotella samannimiset toisistaan, jotta tiedettäisiin kuka on kuka). Vaikka ei kai nykymaailmassa ole enää tärkeää osoittaa mihin sukuun kuuluu tai mistä maanosasta on lähtöisin. Kaikki ovat kuitenkin sekaisin, meni nimet miten tahansa.
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mulle tuli sellainen asia mieleeni tästä "pelleilystä", että tänä päivänä moni nainen on ehtinyt luoda uraa ja meriittiä ennen avioliittoaan. Jos sulla on esim väitöskirja, useampia kirjoittamiasi julkaisuja, olet ollut kansainvälisissä konferensseissä luennoimassa jne, sukunimen vaihtaminen avioliiton yhteydessä "Nobodyksi" ei ehkä tunnu kovinkaan mielekkäältä.Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:Muutenkin tänä päivänä kun naiset yrittää joka asiassa kyetä samoihin juttuihin kuin miehet niin sitten vielä aletaan "pelleilemään" sukunimillä.
Ehkä joillakin noin. Ura on tärkeämpi kuin perhe, näin kärjistetysti.
Kärjistetysti; miehille ura on tärkeämpi kun perhe.
Perinteisesti mies antaa perheelle nimen ja rahaa. Ja nainen hoitaa sen perheen. Tätä mallia on aina pidetty positiivisena.
Jos sitten nainen haluaa itselleen perheen lisäksi uran, asia onkin negatiivinen.
Mäkin aloin tehdä uraa vasta kuopuksen mentyä kouluun, mutta en ole tosin ollut koskaan naimisissakaan. Mutta jos olisin ollut, mulle olisi ollut luontevaa pitää se sukunimi, millä mua oli jo vuosikymmenet kutsuttu.Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Minä koen eritavalla. Haluan, että muukin maailma tietää meidän olevan perhettä, samaa sukua. Mutta mulla ei ollutkaan sitä uraa ennen perhettä![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Minä koen eritavalla. Haluan, että muukin maailma tietää meidän olevan perhettä, samaa sukua. Mutta mulla ei ollutkaan sitä uraa ennen perhettä![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mäkin aloin tehdä uraa vasta kuopuksen mentyä kouluun, mutta en ole tosin ollut koskaan naimisissakaan. Mutta jos olisin ollut, mulle olisi ollut luontevaa pitää se sukunimi, millä mua oli jo vuosikymmenet kutsuttu.Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Minä koen eritavalla. Haluan, että muukin maailma tietää meidän olevan perhettä, samaa sukua. Mutta mulla ei ollutkaan sitä uraa ennen perhettä![]()
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Melko vanhanaikaista ajatella että mies on perheenpää ja elättäjä![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Hyvin kärjistetystiAlkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Ehkä joillakin noin. Ura on tärkeämpi kuin perhe, näin kärjistetysti.
:|Kyllä mä tunnen olevani poikani äiti ja kuuluvani poikani perheeseen, vaikka pojallani onkin eri sukunimi kuin mulla. Mutta mulle perhe merkitsee niitä ihmisiä, joiden kanssa asuu saman katon alla (heitä on vain muutama ) eikä niitä, joilla on sama sukunimi kuin mulla (heitä on tuhansia ) .
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Hyvin kärjistetystiAlkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Ehkä joillakin noin. Ura on tärkeämpi kuin perhe, näin kärjistetysti.
Minä koen eritavalla. Haluan, että muukin maailma tietää meidän olevan perhettä, samaa sukua. Mutta mulla ei ollutkaan sitä uraa ennen perhettä![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Ei vaan negatiivista on pitää oma nimensä ihan vain sen uran takia! Mutta ehkä se on tätä päivää, ettei jakseta selittää, että tämä ja tämä teos on eri nimellä kun satuin menemään naimisiin ja ihan sama tyyppi kuitenkin olen kuin tuo, joka tuon asian on tehnyt ja saavuttanut.
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Minä koen eritavalla. Haluan, että muukin maailma tietää meidän olevan perhettä, samaa sukua. Mutta mulla ei ollutkaan sitä uraa ennen perhettä![]()
Kultaseni, ethän sinä OLE sukua miehellesi. =)
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Koska Suomessa ei niin vaan uusia sukunimiä oteta =) Eikä siinäkään olisi mitään järkeä, että aina uuden avioliiton myötä keksittäisiin uusi sukunimi. Sukunimen tarkoitusta se ei enää täyttäisi (erotella samannimiset toisistaan, jotta tiedettäisiin kuka on kuka). Vaikka ei kai nykymaailmassa ole enää tärkeää osoittaa mihin sukuun kuuluu tai mistä maanosasta on lähtöisin. Kaikki ovat kuitenkin sekaisin, meni nimet miten tahansa.
Eihän se tosiaan noin käy, mutta ajatuksen tasolla.
Jos kerran naisen sukunimi on se, joka pitää jättää pois osoittaakseen siirtyneensä elämässään uuteen vaiheeseen, pitäisi myös miehellä olla sama riitti. Eikö?
Näin minä ymmärsin sen viestin perusteella, johon vastasin. =)
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Melko vanhanaikaista ajatella että mies on perheenpää ja elättäjä![]()
Ehkä mut mä ajattelen niin, varsinkin just nykypäivänä. Uskallan vielä olla nainen ja olla miehen "suojeltavana" eikä tartte yrittää olla miesmäinen nainen. B) Mun mielestä osoittaa vain huonoa itseluottamusta tai jotain jos pitää yrittää olla joka asiassa kuin mies. Pitää pystyä samoihin töihin, pitää pystyä olemaan se "mies" talossa, sikäli hauskaa kun kuten eilenkin sanoin naiset eivät ikinä tule olemaan miehiä eikä miehet naisia.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Ei vaan negatiivista on pitää oma nimensä ihan vain sen uran takia! Mutta ehkä se on tätä päivää, ettei jakseta selittää, että tämä ja tämä teos on eri nimellä kun satuin menemään naimisiin ja ihan sama tyyppi kuitenkin olen kuin tuo, joka tuon asian on tehnyt ja saavuttanut.
Millä sä selität, kun et edes tiedä, keille kaikille ympäri maailmaa se pitäisi selittää? Ethän sä voi tietää, ketkä kulloinkin ovat sun julkaisustasi kiinnostuneita.
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:No en mä sitä nyt noinkaan näe. Mä jotenkin vaan ajattelen et kun mies sen lapsen siittää alulle (joo tiedän ettei ilman munasolua tulla raskaaksi) mut kuitenkin mies tekee naisen raskaaksi ja muutenkin on usein se perheen pää esim. jos tuo rahan taloon ja leivän pöytään jne. Ja siitä taas saisi sen uuden aiheen et monissa perheissä nainen on elättäjä ja oikeus myös hällä tienata mut se on juttu taas erikseen.
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Melko vanhanaikaista ajatella että mies on perheenpää ja elättäjä![]()
Ehkä mut mä ajattelen niin, varsinkin just nykypäivänä. Uskallan vielä olla nainen ja olla miehen "suojeltavana" eikä tartte yrittää olla miesmäinen nainen. B) Mun mielestä osoittaa vain huonoa itseluottamusta tai jotain jos pitää yrittää olla joka asiassa kuin mies. Pitää pystyä samoihin töihin, pitää pystyä olemaan se "mies" talossa, sikäli hauskaa kun kuten eilenkin sanoin naiset eivät ikinä tule olemaan miehiä eikä miehet naisia.
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Minä koen eritavalla. Haluan, että muukin maailma tietää meidän olevan perhettä, samaa sukua. Mutta mulla ei ollutkaan sitä uraa ennen perhettä![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Ehkä sää tykkäsit nimestäsi enemmän kuin mä =D Olisin valmis vaihtamaan etunimenikin, jos semmoinen vaikka lapsen syntymän johdosta perinteeseen kuuluisi.
No miten sä ajattelit hoitaa sen kertomisen? Noin ihan käytännön tasolla?Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Koko maailma tietenkin, koska se on MUN julkaisu![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:Minä koen eritavalla. Haluan, että muukin maailma tietää meidän olevan perhettä, samaa sukua. Mutta mulla ei ollutkaan sitä uraa ennen perhettä![]()
OLEN sukua miehelleni (en tietenkään geeneiltäni, mutta henkisesti kyllä) sekä sukua anopilleni että appiukolleni...
Suku on vähän laajempi käsitys kuin perimä.
Tuo on tietty ihan totta. Mutta miksi sä olet naimisiin mentyäsi enemmän sukua anopillesi ja apellesi kuin äidillesi ja isällesi?Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:OLEN sukua miehelleni (en tietenkään geeneiltäni, mutta henkisesti kyllä) sekä sukua anopilleni että appiukolleni...
Suku on vähän laajempi käsitys kuin perimä.