Mihin perustuu sukunimen vaihtaminen naimisiinmennessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hallatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:
Alkuperäinen kirjoittaja Liisa:
Meillä lapset on minun nimellä, ja mies otti sitten saman sukunimen kun minulla ja lapsilla on, kun ei halunnut olla ainoa erisukuniminen. Ja ihan omasta tahdostaan =) Ja on se kyllä helpompaa näin.

Minä en oikein ymmärrä, mitä tuo tarkoittaa tuo "helppous" - millä tavalla elämä on käytännössä "helpompaa", kun vanhemmilla ja lapsilla on kaikilla sama sukunimi?

Meillä tuli sekaannuksia esim. lääkärissä sukunimiasian kanssa, kun aika oli varattu väärälle sukunimelle eikä meinattu päästä lääkäriin. Ollaan jouduttu selittämään usein sitä että isä on eri sukunimellä kuin lapset, käytännössä on helpompaa olla kaikki samalla sukunimellä - ainakin minulle, mieshän nyt joutuu jatkamaan selittämistä, miksi vaihtoi sukunimen.. =) Postit tuli aina väärällä nimellä, se nyt ei vaikeuttanut elämää mutta oli muuten ärsyttävää.

Sen lisäksi lapsille tuntuu olevan tärkeää että meillä on kaikilla sama sukunimi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
yhtä hyvin vois kysyä, miks lapsen pitää saada se miehen nimi, jos mies ei halua naida mua, niin miks lapsella sit pitäis olla miehen nimi? Mä en ainakaan suostu moiseen.

Eihän lapsella tarvitse olla miehen sukunimi! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:
Meillä lapset on minun nimellä, ja mies otti sitten saman sukunimen kun minulla ja lapsilla on, kun ei halunnut olla ainoa erisukuniminen. Ja ihan omasta tahdostaan =) Ja on se kyllä helpompaa näin.

Minä en oikein ymmärrä, mitä tuo tarkoittaa tuo "helppous" - millä tavalla elämä on käytännössä "helpompaa", kun vanhemmilla ja lapsilla on kaikilla sama sukunimi?

Meillä tuli sekaannuksia esim. lääkärissä sukunimiasian kanssa, kun aika oli varattu väärälle sukunimelle eikä meinattu päästä lääkäriin. Ollaan jouduttu selittämään usein sitä että isä on eri sukunimellä kuin lapset, käytännössä on helpompaa olla kaikki samalla sukunimellä - ainakin minulle, mieshän nyt joutuu jatkamaan selittämistä, miksi vaihtoi sukunimen.. =) Postit tuli aina väärällä nimellä, se nyt ei vaikeuttanut elämää mutta oli muuten ärsyttävää.

Sen lisäksi lapsille tuntuu olevan tärkeää että meillä on kaikilla sama sukunimi.

öh... tota miten joku varaa väärällä nimellä lääkärin? Kun ne katsoo tiedot henkilötunnuksella, eikä nimen perusteella.
Ei meille ikinä tule mitään ongelmia, vaikka kolme eri nimeä perheessä onkin.... johtuneeko sit siitä, että " osaan " varata lääkärit ihan oikealla nimellä vai mistä fiksuudesta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
öh... tota miten joku varaa väärällä nimellä lääkärin? Kun ne katsoo tiedot henkilötunnuksella, eikä nimen perusteella.
Ei meille ikinä tule mitään ongelmia, vaikka kolme eri nimeä perheessä onkin.... johtuneeko sit siitä, että " osaan " varata lääkärit ihan oikealla nimellä vai mistä fiksuudesta...

Mies tilasi yksityiseltä lääkäriajan ja ilmeisesti ei painottanut tarpeeksi että lapsella on eri sukunimi kuin hänellä, siellä ei ollut lapsen tietoja entisestään.

Meistä joka tapauksessa on mukavaa olla kaikki samalla sukunimellä, joka siis on minun tyttönimeni. =) Vaikkei ilmeisesti fiksuja ollakaan :D

Minusta se luo myös yhteenkuuluvuuden tunnetta kun ollaan samannimisiä koko perhe. Sit voi elvistellä tyyliin: Myö Tolppiset sitä ollaan semmosia ja semmosia...

Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
OLEN sukua miehelleni (en tietenkään geeneiltäni, mutta henkisesti kyllä) sekä sukua anopilleni että appiukolleni...

Suku on vähän laajempi käsitys kuin perimä.
Tuo on tietty ihan totta. Mutta miksi sä olet naimisiin mentyäsi enemmän sukua anopillesi ja apellesi kuin äidillesi ja isällesi?

Onko silloin enemmän sukua anopille, jos on sama sukunimi kuin hänellä? ;) MONILLA MUILLAHAN on myös sama sukunimi, vaikken ole heitä nähnytkään... Näin sanoi joku...

Ja mikä pointti siinä on? Virtasia kaikki.

Yhteistyössä