Mihin lasten kanssa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerttu Leppä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kerttu Leppä

Vieras
Hei

Olen seurannut järkyttyneenä maanjäristyksen ja siitä seuranneiden hyökyaaltojen tekemiä tuhoja. Olen ihmetellyt miten ihmiset uskaltavat lähteä mihin tahansa pienten lasten, jopa vauvaikäisten kanssa. Sisareni oli viime vuonna Thaimaassa lintuinfluessan aikaan ja siitä jäi mieleeni tietty pelko eksoottisia lomakoiteita kontaan. Mistään hinnasta en olisi lähtenyt sen jälkeen lasten kanssa Euroopan ulkopuolelle lomailemaan. Nyt en lähde lomailemaan kotimaata/pohjoismaita kauemmaksi.

Itse olen miettinyt samaa. Ruotsalaisten kadonneiden joukossa oli paljon alle 1 vuotiaita lapsia. Vaikka ei sattuisi katastrofia niin eikö sairaudet pelota? Voiko ihan pienille antaa esim. malaria lääkityksen ja onko se terveellistä? On tosi surullista katsoa vaikkapa sitä 4kk ikäistä Aftonbladetin sivuilla.

En itsekään tunne mitään tarvetta matkustaa lasten kanssa kovin eksoottisiin maihin, mutta ei toisaalta jatkuvassa pelossakaan voi elää... Paljon todennäköisempää on, että auto ajaa kotikadullasi päällesi kuin, että maanjäristykseen tai hyökyaaltoon kuolisit satunnaisella matkalla! Nämä ovat kamalia tapahtumia, mutta kukaan ei kuitenkaan koskaan voi etukäteen tietää, milloin lähdön aika tulee. Ihminen ei pysty hallitsemaan aivan kaikkea...

Ainahan sitä haluaa lapselleen antaa turvallisen lapsuuden, mutta ei munkaan mielestä pidä "hautautua" sen vuoksi, että voi sattua onnettomuus.. Kuten edellä kirjoittajakin sanoi, sitähän voi jäädä auton alle vaikka kotikadulla. Ja kotihan se paikka on, jossa onnettomuudet useimmiten sattuvat :)

Mun mielestä matkailu rikastuttaa lapsenkin elämää. En nyt sano, ett joku parivuotias paljoa tajuaisi kulttuurieroista tms. mutta kyllä hänkin tajuaa, että ollaan nyt muualla kuin kotona. Ihan vauvatkin ymmärtävät sen.

Yhteistyössä