Mihin kannattaa hakea lukion jälkeen, jos oikeasti haluaa menestyä elämässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvokaa amisäitiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvokaa amisäitiä

Vieras
Tämän kysymyksen esitti 6lk poika, joka nyt jo pähkäilee, että mitä hän tekee sitten lukion jälkeen, kun vielä ei oikein mikään ammatti ole tiedossa, haluaa kuitenkin menestyä.

Ja minä kun olen yrittänyt sanoa, että älä nyt vielä tuollaisia mieti, kun on monta vuotta vielä kouluakin jäljellä, mutta hän nyt tahtoo pohtia ja käski kysymään täältä.

Millaisiin kouluihin lukion jälkeen voi hakea? Ja ennenkaikkea poika haluaisi tietää, että mitä kaikkea hänestä voi tulla (äitihän vastasi, että ihan mitä vain haluat) hänellä onkin hyviä arvosanoja ja aikoo kuulemma jatkaa samaan malliin.

Eli voiko hakea esim lääkikseen?

Tarkoitin siis, että voiko ylioppilas hakea ihan mihin tahansa kouluun? Pääseekö niillä papereilla kaikkialle, vai tarvitaanko johonkin vielä paremmat paperit ensin?

Itselläni ei ole hajuakaan, typerä amis olen. Mistä lie perinyt tuon viisauden tuo lapsi :D

[QUOTE="a p";30843095]Tarkoitin siis, että voiko ylioppilas hakea ihan mihin tahansa kouluun? Pääseekö niillä papereilla kaikkialle, vai tarvitaanko johonkin vielä paremmat paperit ensin?

Itselläni ei ole hajuakaan, typerä amis olen. Mistä lie perinyt tuon viisauden tuo lapsi :D[/QUOTE]

Voi.

Voi hakea ihan mihin vaan, myös sinne lääkikseen tai vaikka amikseen, lukion jälkeen on ovet avoinna mihin suuntaan vain. Onhan pojalla vielä yli 5 vuotta (tai enemmänkin) miettiä, mikä kiinnostaa.

Oman kiinnostuksen mukaan kannattaa hakea, sillä ei sitä pidemmän päälle pärjää, jos valitsee alan, joka on täyttä pakkopullaa. Tosin jollain suositulla mediakoulutuksella ei varmaan pitkälle monikaan pötki.

[QUOTE="a p";30843095]Tarkoitin siis, että voiko ylioppilas hakea ihan mihin tahansa kouluun? Pääseekö niillä papereilla kaikkialle, vai tarvitaanko johonkin vielä paremmat paperit ensin?

Itselläni ei ole hajuakaan, typerä amis olen. Mistä lie perinyt tuon viisauden tuo lapsi :D[/QUOTE]

Papereilla ei vielä välttämättä mihinkään pääse, moneen paikkaan on vielä pääsykokeet. Tosin tiettyihin paikkoihin pääsee suoraan ihan papereilla, kunhan on tarpeeksi hyvät.

Jos haluaa menestyä rahallisesti kannattaa lähteä pois Suomesta esimerkiksi USAhan ja ehkä johonkin muuhunkin maahan mutta USA on melko varma paikka menestyä. Siellä kannattaa opiskella joko bisnestä tai laskentatointa ja sen jälkeen mennä töihin suureen tilintarkastusfirmaan. Menestys on taattu jos henkilöllä on edes jonkunlaista älyä päässä. Suomessa kannattaa mennä putki- tai sähköasentajaksi ja sen jälkeen perustaa oma firma.

Ihan ensimmäiseksi pitäisi pysähtyä hetkeksi paikoilleen ja miettiä syvällisemmin, mitä menestyminen (työ)elämässä tarkoittaa. Tarkoittaako se rahaa, päätösvaltaa, kuuluisuutta, vapautta, turvallisuutta vai mitä? Lähtökohdat on tuon jälkeen ihan erit, sillä noin karrikoiden rahaa saa vuokralääkärinä, päätösvaltaa politikkona, kuuluisuutta laulajana, vapautta taiteilijana ja turvallisuutta työsuhteeseen valtion virkamiehenä.

Menestyminen merkitsee eri ihmisille niin erilaisia asioita muutenkin. Joillekin se on vain niitä euroja tilipussissa, mutta suurimmalle osalle ihmisistä se on muuta, tai ainakin muutakin kuin vain sitä. Itse sanoisin, että menestyksekkään (työ)elämän saa tekemällä sitä mistä nauttii. Toki raha helpottaa hengittämistä, mutta jos joudut tekemään reippaat 40 vuotta p*skaa vain saadaksesi leipää pöytään, niin koetko eläneesi onnellisen elämän? Minä en kokisi. Työelämä on muutenkin niin iso osa ihmisen elämää. Tuo sinunkin poikasi tulee viettämään vähintään 8h arkipäivistään työpaikalla ja töitä tehden. Hän näkee päivän aikana enemmän siis kollegojaan, kuin tulevaa vaimoaan ja lapsiaan. Hän tekee päivän aikana paljon enemmän työhön liittyviä asioita, kuin harrastaa, leikkii lapsiensa kanssa ja kuhertelee kultansa kainalossa. Sen takia tärkein menestymisen mittari työssä onkin, että siitä ja sen tekemisestä nauttii.

Ja kannattaa muistaa, että vaikka peruskoulussa numerot hyviä niin lukiossa on tahti toinen, ainakin 20 v sitten oli. Numerot tippuu ja alkaa oikeasti kiinnostaa muukin kuin koulu. No tähdätä saa vaikka minne, kaikki ovet ovat vielä tuossa vaiheessa auki. Työtilanteesta 6-10 vuoden päästä on vaikea sanoa mitään, jotenkin tuntuu ettei tämä ainakaan paremmaksi mene.

Yhteistyössä