Mihin ikään asti lapsesi on nukkunut ulkona rattaissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Tuli mieleen tuosta vauvojen ulkonanukuttamiskeskustelusta ja pakkasesta, että ekan kerran aloin miettimään tätä ikäasiaa, kun viikonloppuna kuopus 2v7kk totesi, ettei halua mennä ulos nukkumaan kun siellä on kylmä. (Pakkasta oli -10.)

Tähän asti poika on siis nukkunut parvekkeella aina päiväunet, isoissa rattaissa, joissa mahtuu vielä hyvin olemaan talvitamineissakin. Rattaissa on lampaantalja ja lämpöpussi ja muutenkin varsin suojaista, joten kylmä ei siellä tule. Laitoin kuitenkin pojan ulos vastusteluista huolimatta, kun en ollut ajatellut vielä valmistautua sisäpäiväuniin. Ja jos kerran annan periksi, niin taistelu seuraavana päivänä on valtava...

Syitä miksi nukutan ulkona on a) nukahtaa sinne tosi helposti, ilman nukuttamisia, b) isompien lasten 4v j 6v, ei tarvitse olla hiljaa sillä aikaa, kun pikkuveli nukkuu (meillä aika pieni koti, jossa ei voi mennä kauas lasten huoneesta touhuamaan ja c) on nukkunut siellä täysin tyytyväisenä ja hyvin vauvasta asti.

aiotko nukuttaa hänet vielä esim. vuodenkin päästä ulkona vaikka poika ei sitä itse haluaisikaan? katsos kun eivät ne isommat sisarukset hiljene tuosta vuodenkaan päästä.

11kk ikäisenä opettelemalla opeteltiin nukkumaan sisällä. Muutettiin Ruotsiin ja asunnossa ei ollut omaa parveketta. En uskaltanut viedä rapun tuuletusparvekkeelle nukkumaan, kun meidän ihan tavallisia ulkoilujakin kauhisteltiin (esim. yksi naapuri oli ihan kauhuissaan kun olimme olleet tihkusateessa kävelyllä). Edelleen 2v 10kk ikäisenä nukkuu mielellään rattaissa kun ollaan jossain liikkeellä, mutta ihan yhtä nätisti nukahtaa kyllä sänkyynkin.

[QUOTE="mä";22564574]aiotko nukuttaa hänet vielä esim. vuodenkin päästä ulkona vaikka poika ei sitä itse haluaisikaan? katsos kun eivät ne isommat sisarukset hiljene tuosta vuodenkaan päästä.[/QUOTE]

En tietenkään enää väkipakolla vie ulos sitten, kun poika ei itse halua. Mutta tuli vaan mieleen tuosta, kun tosiaan tuon yhden kerran sanoi, ettei halua ulos. Sen yhden kerran perusteella en vielä ehkä päättelisi, ettei poika sinne enää ollenkaan halua.

Mutta ihan totta tuo, ettei nuo isommat tuosta hiljene. Mietin vain miten pitkään voisin vielä hyvällä omalla tunnolla jatkaa tätä "helppoa elämää" :D

Noin 1-vuotiaaksi asti. Vaunuihin olisi kyllä sopinut nukkumaan, mutta odottivat aina, että milloin pääsee istumaan siellä eivätkä siksi nukahtaneet. Alkoivat silloin nukkumaan sisällä päikkärit.

Muistaakseni noin 1.6 vuotiaaksi asti. Talvi 2003 oli myös tosi kylmä, kun tammikuussa esikoiseni synty nukkui hän kesään asti partsilla(lasitettu) tosi hyvin. Kerran jopa 5h putkeen, luulin jo pienelle jotain sattuneen mutta ei. Siellä sitä unta vedettiin niin sikeesti että mammakin ehti siivota, syödä ja nukkua päikkärit oikein hyvin. Tosin niillä tulipalopakkasilla pärjäiltiin sisällä.

tyttö lopetti tavallaan itse ulkona nukkumisen, kun täytti vuoden. Siirtyi yksiin päiväuniin, minkä jälkeen vähän aikaa meni ihan ok. Mutta lopulta alkoi heräillä ihan vähän väliä kaikenlaisiin ääniin, ja unet meni siihen, että minä lykin häntä ympäri pururataa kaksi tuntia päivästä, jotta nukkuisi. Sitten vain yhtenä päivänä meni hermo ja laitoin omaan sänkyyn päiväunille, ja siellä on nukkunut siitä asti.

Jos joskus joudutaan kylässä tms. nukuttamaan rattaisiin, niin se on kyllä aika vaivalloista. Menee n. 30 min ennen kuin nukahtaa, ja se aika täytyy todella kävellä ihan hipihiljaa ympäriinsä niiden rattaiden kanssa. Sitten herää 45 min päästä, ja harvoin nukahtaa enää uudestaan, vaikka kuinka lykkisi. Ja sitten on kiukkuinen loppupäivän, kun on nukkunut niin vähän.

Hyvin se ulkona nukkuminen sujui siis ekan vuoden, kun ei suostunut nukahtamaan sisälle, mutta siihen jäi. Ja mun mielestä ihan hyvä niin.

Meillä poika lopetti rattaissa ja ulkona nukkumisen 1v7kk iässä, eli viime kesänä koska ulkona oli aivan liian kuuma. Ajattelin että jatkan kuitenkin ulkona nukuttamista syksyn tullen, mutta useemman kerran viikossa poika herää siihen että joku naapurin muksu kiljuu meidän oven edessä ja herättää.. Kun on vaan pakko aina leikkiä tässä meidän kohdalla, asutaan siis rivarissa.
Niinpä on nyt jäänyt sisälle nukkumaan, enkä kyllä jaksaisikaan tapella enää kolmatta kertaa päivässä pojalle toppavaatteita päälle, on semmosta raivoa nyttenkin, ihana 2v ikä :)

Vähän jopa harmittaa ettei enää nuku ulkona, vaan en tiedä miksi. Hyvin nukkuu sisälläkin ja ihan yhtä pitkään :)

1v5kk aloin nukuttamaan sisälle kun vaunussa ei saanut vöitä kiinni ja rupesi pelleilemään ja pyörimään nukkumaan ruvetessa niin että meinasti tipahtaa kerran. Siirsin sitten sisälle ja rupesi sujumaan näinkin. Unet vähän lyheni mutta saa nukuttua riittävästi kuitenkin =)

Yhteistyössä