Mihin ikään asti käytte lapsenne kanssa lääkärissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liisaliisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No 14-vuotiaan mukana olin vielä kun oli vähän mutkikkaampaa allergia-asiaa mutta varmaan aika viimeisiä kertoja alkoi olla. Tai ens vuonna (kasilla) taitaa se koulun terveystarkastus olla vielä laaja eli vanhemman läsnäolo toivottavaa.

Ekalla ja kasilla on lääkärintarkastukset koulussa johon on toivottavaa että vanhempi tulee mukaan. Muihin terkan tarkastuksiin en tunge mukaan.
Jos mennään tk:seen silloin menen ala-aste ikäisen mukaan ja sen jälkeen jos lapsi niin toivoo.

Kouluuntulotarkastuksessa olen ollut mukana sekä seiskaluokan tarkastuksessa. Muuten on saaneet koulutarkastukset käydä yksin.

Mutta jos joku tauti on ollut, niin on meistä jompi kumpi mukana ollut ja esikoinen on 16v.

Sitä mietin tossa, kun esikoiselle varasin fysioterapia-ajan, johon sai yksin mennä, koska sai ajan työpäivälleni, että minkä ikäisille olette vielä soittaneet ja varanneet ajat ja milloin on lapset itse saaneet ne varata? Entä kampaaja-ajat yms ajat?

Lääkärintarkistuksissa on käyneet yksin siitä lähtien, kun niistä ei olla koulusta ilmoiteltu etukäteen ja ehdotettu vanhemman mukana oloa. 15½ v:n kanssa olen ollut mm. erikoishammaslääkärissä purennan seuraamisessa, että olen kuullut, mitä suunnittelevat mahdollisesta jatkosta. Samaten sairaana lääkäriin mennessä mies tai minä ollaan ollu mukana. Tavallisessa hammastarkastuksessa tuo esikoinen oli yksin sisällä, mies odotti ulkopuolella, kun oli kuskaamassa sinne.

Yli 10-vuotiaan sairaan kans ei saa olla töistä pois, joten silloin en ole enää päässyt lääkäriin mukaan. Perus korvatulehduksen osaavat käydä näyttämässä itsekseen, vakavammissa vaivoissa mennään sitten töiden jälkeen päivystykseen.

Alakoululaisten kanssa olen lääkärissä käynyt, paitsi en koululääkäreitten luona. Yläkoululaiset osaavat käydä lääkärissä ilman vanhempia. Oikojahammaslääkärille olen vienyt yläkoululaisiakin, mutta en ole vastaanotolle tullut mukaan.

Ihan ohi kysymyksen,mutta ihan päivittäin näkee lääkäriin menijöitä +20 ja +30 vuotiaita, joiden äiti puhuu puolesta ja jopa ilmoittautuu vast.otolle lapsensa puolesta..niin ja kun yksityispuolella ollaan,usein äidit myös maksavat..
Jotenkin säälittäviä ovat :(

Sairaalan henkilökuntaan kuuluvana vastaan, että yleensä vielä teinien kanssakin on vanhempi mukana vastaanotolla osan ajasta, myös rutiinikäynneillä. 10v+ ikäisillä usein osan vastaanotosta lapsi on kahden lääkärin kanssa, jolloin voi puhua niistä asioista, mitä ei vanhemmalle välttämättä halua kertoa ja loppuosan ajasta vanhempi on mukana, jolloin käydään läpi asiat, jotka aikuisenkin on hyvä tietää. Usein vielä 18-20v:llakin on äiti mukana ;)

Tytot viela pienia, mutten nae mitaan syyta sille, miksen voisi ihan lapsen aikuisikaankin kasvettua lahtea kaveriksi/henkiseksi tueksi jos nain toivoo. Jos minua taas ei huolita mukaan, niin ehka tyyliin 16v laskisin itsekseen. Tai tamakin riippuu tietysti ihan siita, millainen lapsi on silloin.

terveystarkastukseen? No jotkut paapoo 18 vuotiaaksi asti.
Se vaan voi tehdä sen että äiti tietää parhaiten eikä uskalleta ottaa vastuuta itsestään!
Tulee näitä 40 vuotiaita jotka asuu kotona ja aina kysyy esin äidiltä!

[QUOTE="vieras";26578856]ei halua puhua vanhemmille!? Äitin kanssa tökötät lääkärissä kun lääkäri kysyy
että mikä se vaiva oli? Tulee mieleen american pie elokuvat :).[/QUOTE]

Jep, ja minä kun hain 14 v pillerit en todellakaan tarvinnut enkä edes halunnut ketään mukaan.

Tuohon ajan varaukseen, meidän perheessä on ajat varttu itse ehkä 10 v asti, ei äidillä ollut ikinä tietoa milloin on hyvä olla koulusta poissa. Ylä-asteelle siirryttäessä ei äiti varannut enää yhtään mitään. Minulle olikin aikamoinen sokki, kun ensimmäinen avomieheni soitti 20-vuotiaana meidän yhteisestä kodista äidilleen ja pyysi äitiään varaamaan lääkäriajan!!

Yhteistyössä