Mihin aikaan teidän 5-7v menee nukkumaan ja mihin aikaan herää aamuisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jonetta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä tämä 6- vuotias menee yöunille siinä 20-21 kantturoita. Heräilee sitten aamulla 6:30-7:30 maita...

Lomilla ja viikonloppuina pyritään pitämään rytmi aivan samana, sillä kokemus on tuonut karvaasti selville sen asian, että jos vaikka valvoisi myöhempään, niin ei todellakaan sen pitempään aamulla nuku - päinvastoin voi jopa aikaisemminkin herätä. Aamuvirkku mikä aamuvirkku :)!

[QUOTE="Epeli";27961473]On muuten unitutkijoiden mielestä pahempaa herättää lapsi unesta. Alle kouluikäistä lasta ei tulisi herättää :)[/QUOTE]

Unitutkijoiden mukaan jotain on pahasti pielessä unirytmissä, mikäli aikuinen saatika sitten lapsi herää arkisin kuudelta ja viikonloppuna on sitten niin uupunut, että nukkuu puoleen päivään (tämä kärjistetty esimerkki tästä ketjusta).

Ja ilman tutkijoitakin, niin eikö vanhemmat jo pelkällä maalaisjärjellä tajua, että jotain on pahasti vialla lapsen unirytmissä, mikäli hän on niin uupunut viikonloppuna, että nukkuu tuntikausia kauemmin??? Lapsella on tällöin krooninen univaje viikolla, jota hän yrittää viikonloppuna korjata ja sitten taas kierre jatkuu seuraavana maanantaina. :(

klo 20.00-21.00 välillä nukkumaan ja aamulla herätys päiväkotiin/eskariin 04.30, menevät puolikuudeksi päikkyyn. Viikonloppuisin nukkuvat sitten maksimissaan puoli kasiin.

Viisivuotias menee seitsemältä nukkumaan ja seitsemältä ylös pääsääntöisesti. Poikkeustilanteita on joskus, mutta periaatteessa arkena ja viikonloppuna mennään samaan aikaan nukkumaan.

Meillä nukkumaanmenoajat samat kaikilla lapsilla (9-, 7-, ja 4-vuotiaat).

Arkisin mennään nukkumaan klo 21 ja herätys on klo 7.

Perjantaisin ja lauantaisin saavat valvoa n 22 asti (paitsi kuopus ei välttämättä jaksa valvoa, vaan haluaa yleensä nukkumaan n 21.30).
Kuopus herää viikonloppuisinkin n 7.30, keskimmäinen nukkuu n klo 8 tai joskus harvoin 8.30 asti ja esikoinen herätetään aamupalalle klo 9.

5v ja 6v molemmat menevät nukkumaan klo 19, heräävät itse yleensä kuuden aikaan. mä olen hirveän onnellinen, kun nämä lapsoset on aina menneet aikaisin nukkunmaan, jää sitä omaa aikaa illassa muutama tunti :)

Yhteistyössä