Mihin aikaan teidän 5-7v menee nukkumaan ja mihin aikaan herää aamuisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jonetta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Arkisin riippuu ihan siitä, moneltako pitää herätä. Yleensä mennään sänkyyn 20.00-21.30 ja luetaan kirjoja puolesta tunnista tuntiin.
Lomalla sänkyyn meno voi venyä 22-23 asti. Lomalla nukutaan helposti 10-11 asti. Viikonloppuna herää 9-10.30 yleensä.
Arkisin on yleensä järjestetty niin, että lapsi viedää yhdeksäksi vasta hoitoon. Silloin herätys 8.15.

Lapsi siis eskari-ikäinen.

5v ja 7v lapset heräävät viikonloppuisin ja lomalla 10-12 aikaan. Kouluun ja hoitoon 7.30 yleensä.
Nukkumaan menevät arkisin 20-00-21.00 ja viikonloppuna ennen 23.00.

5v nukkuu vapaapäivisin yleensä noin kymmeneen. Pitemmällä lomalla (esim. kesäloma) posotetaan 10.30 asti ja joskus jopa 11.30 asti.
Nukkumaan mennään ennen kymmentä.

Meillä nukutaan vapaapäivisin helposti puolille päivin, vaikka vapaapäivisinkin laitan lapset nukkuaan viimeistään noin 22.00.
Arkisin herätän sitten, kun pitää. Eli 6-8 aikaan.

Meillä riippuu ihan siitä onko vapaapäivä,hoitopäivä, loma jne.. Yritän laittaa siis sitä mukaan nukkumaan, että itse uniajasta tulisi se 10h.
Lomalla ja vaapäivisin meillä 5v nukkuu yleensä noin 10.00 asti. Joskus herää jo ysiltä ja joskus nukkuu yhteentoista.

Nukkumaan 20-21:30 ja herää 7-8:30. Arjet aika vapaata toimintaa, parina päivänä kerhoon klo 9. Silloin yleensä herää 8:00. Viikonloppuisin voi joskus valvoa 22 asti, mut sit kyllä menee kiukkuiluksi seuraavana päivänä.

Eskarilainen menee sänkyyn klo 21, nukkuu 21.30 mennessä.
Herätys vaihtelee 7.45 tai 7.00.

Viikonloppuisin klo 22 petiin, herää klo 8.30- 9.00.

Pidemmillä lomilla ei ole varsinaisia aikoja, tilanteen mukaan mennään.

Lapsi 6v.

Meillä yleensä arkisinkin mennään hoitoon vasta yhdeksäksi, joten saa nukkua 8.15 asti. Mulla on myös tuo 10h "sääntö", eli lapsi saisi nukkua vähintään 10h. Arkisin mennään 21.30 sänkyyn ja 22.00-22.15 yleensä nukahtaa.
Viikonloppuisin mennään samaan aikaan nukkumaan ja lomalla saa valvoa 23.00 astikin joskus. Lomalla heräilee yleensä noin 10-11 aikaa. Viikonloppuna 9-10 aikaan.

7v ekaluokkalainen menee sänkyyn 20.30 ja herätys aamuisin 07.15 koska koulu alkaa joka aamu 8.00.
viikonloppuisin saa valvoa vähän pidempään, ja silloin nukkuukin 09 asti.

Jouluna, juhannuksena ja arkena lyhyen unisadun jälkeen unille heti iltakasin jälkeen ja aamulla herää itse seitsemän maissa. Tyttö haluaa nukkumaan kahdeksalta ja nukahtaa muutamassa minuutissa, eli on väsynyt, päiväunia ei ole nukkunut kohta kolmeen vuoteen. Ikää tasan viisi vuotta. Jos jostain syystä illalla joutuu valvomaan yli puoli tuntia ohi nukkumaanmenoaikansa, aamu koittaa viiden maissa ja seuraava päivä on pelkkää kiukkua ja taistelua, että jaksaa illalla edes puoli kahdeksaan.

Milloin on niissä perheissä aikuisten yhteinen aika, joissa lapset menevät nukkumaan vasta yhdeksän jälkeen? Vai olemmeko ainoa perhe, jossa aikuisetkin menevät nukkumaan ennen kymmentä?

Viimeksi muokattu:
Untitutkijat ovat vuosia kertoneet, että unirytmi ei saisi heittää arjen ja viikonlopun välillä yli kahta tuntia. Miksi siis hyvät ihmiset kiusaatte lapsianne ja ette huolehdi heidän unirytmin pysyvyydestä??? Käsittämätöntä, että vanhemmat eivät tuon vertaa noinkin pienten lasten (5 - 7 vuotiaiden) hyvinvoinnista välitä. Taita olla se oma napa tärkein, eli on vain ihanaa, kun lapset nukkuu viikonloppuna pitkään. Lapsen hyvinvoinnista viis! :(

Jouluna, juhannuksena ja arkena lyhyen unisadun jälkeen unille heti iltakasin jälkeen ja aamulla herää itse seitsemän maissa. Tyttö haluaa nukkumaan kahdeksalta ja nukahtaa muutamassa minuutissa, eli on väsynyt, päiväunia ei ole nukkunut kohta kolmeen vuoteen. Ikää tasan viisi vuotta. Jos jostain syystä illalla joutuu valvomaan yli puoli tuntia ohi nukkumaanmenoaikansa, aamu koittaa viiden maissa ja seuraava päivä on pelkkää kiukkua ja taistelua, että jaksaa illalla edes puoli kahdeksaan.

Milloin on niissä perheissä aikuisten yhteinen aika, joissa lapset menevät nukkumaan vasta yhdeksän jälkeen? Vai olemmeko ainoa perhe, jossa aikuisetkin menevät nukkumaan ennen kymmentä?

No meillä lapsi ei nuku ennen yhdeksää, yleensä ennen kymmentä. Ei vaan ole yhtään unelias vielä. Meillä loppuu lapsen harrastuskin (ma, ke) vasta 19.45, eli ei olla kotonakaan ennen 20.10. Mies on treeneissä usein 21.30 asti. Ei toki joka päivä.
Mä meen nukkumaan aika usein lapsen kanssa samaan aikaan. Kyllä me ollaan lähes joka päivä jossakin kohtaa päivää koko perhe yhdessä.
Kahdenkeskistä aikaa jää, jos mä en nukahda samaan aikaan kuin lapsi :) Harvoin ennen 23.00 mennään nukkumaan miehen kanssa.
Viikonloppuisin valvotaan miehen kanssa helposti yhteen.

[QUOTE="vieras";27961392]Untitutkijat ovat vuosia kertoneet, että unirytmi ei saisi heittää arjen ja viikonlopun välillä yli kahta tuntia. Miksi siis hyvät ihmiset kiusaatte lapsianne ja ette huolehdi heidän unirytmin pysyvyydestä??? Käsittämätöntä, että vanhemmat eivät tuon vertaa noinkin pienten lasten (5 - 7 vuotiaiden) hyvinvoinnista välitä. Taita olla se oma napa tärkein, eli on vain ihanaa, kun lapset nukkuu viikonloppuna pitkään. Lapsen hyvinvoinnista viis! :([/QUOTE]

No meillä ei heitä yli kahta tuntia, koska lapsi saa arkenakin nukkua 8.8.30 asti. Mä pidän ennemmän huolta siitä, että lapsi saa joka yö nukkua riittävän kauan, kuin katson sekuntikellon kanssa nukkumaanmenoaikoja..

Ja mun mielestä olisi sääli herätellä lasta vapaapäivinä siksi, että joku unitutkija on sitä mieltä, että nyt on nukuttu kolme minuuttia yli sallitun ajan. Mä nousen yleensä vapaapäivisin tuntia kahta ennen lasta.

[QUOTE="vieras";27961392]Untitutkijat ovat vuosia kertoneet, että unirytmi ei saisi heittää arjen ja viikonlopun välillä yli kahta tuntia. Miksi siis hyvät ihmiset kiusaatte lapsianne ja ette huolehdi heidän unirytmin pysyvyydestä??? Käsittämätöntä, että vanhemmat eivät tuon vertaa noinkin pienten lasten (5 - 7 vuotiaiden) hyvinvoinnista välitä. Taita olla se oma napa tärkein, eli on vain ihanaa, kun lapset nukkuu viikonloppuna pitkään. Lapsen hyvinvoinnista viis! :([/QUOTE]

Päivän naurut:D

Eiköhän se lapsen hyvinvointi koostu monista muistakin tekijöistä. Tärkeämpää on, että lapsi nukkuu riittävästi. Tottakai ymmärrän, että joku roti pitää uniajoissa olla, ettei nyt ihan aamuyöhön valvonta ja nukuta iltapäivään jne.

Mä en todellakaan ala herätellä lapsiani vapaapäivisin.

No meillä ei kyllä tuon yli kahden tunnin heitä ajat muutoin, kuin ehkä kesälomalla. Mä en ikinä rupeaisi vapaapäivänä herättämään last, vaan saa nukkua niin pitkään kuin haluaa.

Päivän naurut:D

Eiköhän se lapsen hyvinvointi koostu monista muistakin tekijöistä. Tärkeämpää on, että lapsi nukkuu riittävästi. Tottakai ymmärrän, että joku roti pitää uniajoissa olla, ettei nyt ihan aamuyöhön valvonta ja nukuta iltapäivään jne.

Mä en todellakaan ala herätellä lapsiani vapaapäivisin.

Hienoa, että osaat nauraa lasten hyvinvoinnin kustannuksella...

Eli se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...

Kyse ei ole enää sekunneista tai minuuteista, kun yksikin tässä ketjussa selitti, että arkena herätään 6-8 aikaan ja viikonloppuna nukutaan puoleen päivään. Ja hei, kyse on 5-7 vuotiaista!?!

[QUOTE="vieras";27961446]Hienoa, että osaat nauraa lasten hyvinvoinnin kustannuksella...[/QUOTE]

On muuten unitutkijoiden mielestä pahempaa herättää lapsi unesta. Alle kouluikäistä lasta ei tulisi herättää :)

Yhteistyössä