Mihin 8v. lapsi kesäloman ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Työläinen
  • Ensimmäinen viesti
Työläinen
Tulevana kesänä olisi lapsella 2kk kesäloma, isä yksityisyrittäjänä ei voi lomia pitää kuin satunnaisia päiviä silloin tällöin, äiti 3-vuorotyössä ensimmäistä vuotta, joten lomista ei tietoakaan. Mihin 8-vuotiaan lapsen laittaa päiviksi?

Työläinen
[QUOTE="niina";29533237]Kesäleireissä opetellaan kaikkea uutta ja se on tosi kivaa! :))[/QUOTE]

Olen koittanut netistä etsiä tietoa alueen leireistä, mutta en löydä. Ja ehkä lapsi viikoksi voisikin leirille lähteä, mutta 2kk....... :(

Leirit, mummola ja muut sukulaiset tulee nyt ekana mieleen. Itse olin tuon ikäisenä yksin kotona 8-9 h päivät kun yrittäjävanhemmat teki duunia. Nykyään tosin tuosta varmaan saisi jonku lapstensuojeluilmoituksen :D

Työläinen
Leirit, mummola ja muut sukulaiset tulee nyt ekana mieleen. Itse olin tuon ikäisenä yksin kotona 8-9 h päivät kun yrittäjävanhemmat teki duunia. Nykyään tosin tuosta varmaan saisi jonku lapstensuojeluilmoituksen :D
Isovanhemmat kesälläkin töissä osan aikaa, muut sukulaiset asuvat 250km päässä ja sielläkin on vain täti jolla lyhyt loma, niin ei sinnekään koko tädin loman ajaksi voi laittaa...

nonnniii
Pätkä siellä, toinen täällä. Palkkaa joku paikallinen yläkoululainen / lukiolainen seuraneidiksi. Kolmivuorotyöläisenähän oot itse päivävuorossa ilmeisesti vaan joka kolmas viikko? Ei toi nyt ylivoimaisen vaikeaa voi olla.. Nää on vähän näitä kun tarttee vaan etukäteen suunnitella ja miettiä.

"anni"
seurakunta järjestää tekemistä/ohjelmaa, monet hoplopit ym. kans (sikakalliita), kaupungit järjestää jotain, näitä yhdistämällä varmaan saa viikon tai pari menemään. sit suosittelisin että kyselette lapsen kavereiden vanhemmat läpi ja teette vuoroviikkoja jos heillä sama ongelma...aika monella vastaava ongelma kuitenkin!

vanhemmat
Me ollaan oltu parin naapurin kanssa vuoroviikoin paikalla. Yleensä aikuinen tekee ainakin osittain etätöitä, mutta on paikalla, jos hätä tulee, tekee ruuan ja vähän katsoo lasten perään. Eihän tuon ikäiset varsinaisesti enää vahtimista tarvitse. Yhden tai pari viikkoa lapsi on ollut kerhossa. Noissa tosin aloitus- ja lopetusaika poikkeaa normitöistä, joten kyllä siinäkin sovitella saa, jollei kerho ihan kävelymatkan päässä ole. Yksittäisiä päiviä ovat lapsen joutuneet kulkemaan vanhempien töissäkin. Ei toki onnistu joka alalla eikä joka hetki, mutta on onnistuessaan ollut lapsellekin jännää. Mutta alkuun kannattaa jutella muiden vanhempien kanssa. Ja ainakin täällä iltapäiväkerho pitää kesälläkin pari viikkoa.

Työläinen
Pätkä siellä, toinen täällä. Palkkaa joku paikallinen yläkoululainen / lukiolainen seuraneidiksi. Kolmivuorotyöläisenähän oot itse päivävuorossa ilmeisesti vaan joka kolmas viikko? Ei toi nyt ylivoimaisen vaikeaa voi olla.. Nää on vähän näitä kun tarttee vaan etukäteen suunnitella ja miettiä.
Mun työvuorot vaihtelee viikoittain. Esim. tällä viikolla olen nyt ensin kaks yötä, sit kaks iltaa, aamun ja illan.

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Työläinen;29533202:
Tulevana kesänä olisi lapsella 2kk kesäloma, isä yksityisyrittäjänä ei voi lomia pitää kuin satunnaisia päiviä silloin tällöin, äiti 3-vuorotyössä ensimmäistä vuotta, joten lomista ei tietoakaan. Mihin 8-vuotiaan lapsen laittaa päiviksi?
Entä jos äiti tekee iltavuoroja ja yövuoroja enimmäkseen tuon kesän ja on sitten päivät lapsen kanssa, isä illat.

Onhan teillä kuitenkin vapaapäivätkin, ja tuon ikäinen voi jo muutaman tunnin olla väleissä yksinkin jos on pakko.

ex-teini
Mä joskus teininä olin naapurin pojalle lapsenvahtina siten, että kerran päivässä tein lämpimän ruuan ja poika tuli syömään ja lähti sitten taas ulos kavereiden luokse. Ehkä joku tollainenkin voisi onnistua pari viikkoa? Joka päivä olisi joku aikuisempi päivän aikana katsomassa perään pari tuntia. MLL:n lastenhoitajiakin voisi kysellä. Jos pojalla on kavereita, niin heidän vanhemmilta voisi tiedustella, jos voisi pitää vaikka pari päivää/viikon huolta lapsestanne. Sitten kännykkä mukaan ja jos mahdollista, niin soita pari kertaa päivässä, että poika ok. Eikö iskän töihinkin voisi joskus tuon ikäisen ottaa mukaan?

vierass
Meillä oli isä kolmivuorotyössä ja äiti kahdessa vuorossa. Itse asiassa melko usein oli jompi kumpi kotona osan päivästä. Loppujen lopuksi siis teilläkin tulee päiviä, jolloin lapsen tarttee olla vähemmän aikaa yksikseen kuin jos tekisit säännöllistä 8-16 työtä! Oot joko aamulla herättämässä tai illalla laittamassa nukkumaan. :)

Leirit on hyvä vaihtoehto tai kesäsiirtola, jos sellaista löytyy lähettyviltä. Niistä nyt vaan ei ihan vielä ilmotella, kun kesän suunnittelut on varmaan vasta käynnissä. Voit myös kysellä jotain lapsen kaveriperhettä, jos heille maksaisi jotain siitä, että teidän lapsi on heillä päivisin ja syö vaikka lounaan. Seurakunnatkin varmaan järjestää jotain. Kysele sieltä.

vierass
Niin ja vielä toi, että isä on yksityisyrittäjä luulisi helpottavan tilanetta. Silloinhan hän itse päättää työajoistaan! Ymmärrän, ettei voi pitää vapaita, mutta mitä sellaista tekee, ettei voisi oman lapsensa vuoksi muuttaa työaikaa esim. tunnilla tai kahdella päivässä? Sekin auttaisi jo paljon, jos on aamusta hetken kotona silloin kun sinä oon aamuvuorossa. Tai käy lounaalla kotona? Tai ottaa lapsen mukaan työpaikalle pikkuapulaiseksi aina joskus?

Meillä mies tekee lasten ekaluokkien ajan lyhennettyä työpäivää sitten kun se on ajankohtaista. Lisäksi ollaan jo alustavasti sovittu naapurin tytön kanssa että kesätöinään saa olla seuraneitinä lapsille sitten kun se aika koittaa. Nuo on inhottavia järjesteltäviä jos ei löydy ketään siihen hommaan. En jättäis työpäivän ajaksi yksin noin nuorta.

Työläinen
Miehellä sellainen työ, ettei lapsesta apulaiseksi ole ja muutenkin joutuisi miehen työpaikalla olemaan häiritsemättä kun miehen pitää keskittyä tarkkaan työhön. Lounastaukoa ei mies kerkiä pitämään edes, joten ei kerkiä kotiin syömään jos lapsi olisi kotona yksinään. Aukioloajat myös määrittävät miehen työaikaa, mutta maks. 7 tuntia lapsen pitäisi yksin olla päivällä. Asutaan vielä maalla, joten työt kauempana.

Hoploppia ei täällä oo. Sehän järkkää myös jotain leirejä. Kirkkoon ei kuuluta, joten seurakunnan toiminta on poissuljettu.

Teinejä ei tunneta ketään. Lähimmät naapuritkin on aikuisia työssäkäyjiä tai alkoholisteja.

Jotain tässä pitää nyt koittaa keksiä. Onneksi on vielä aikaa.

vierass
Täällä seurakunta järjestää kesäleirejä ja -kerhoja. Samaten urheiluseuroilla on kursseja, mihin kuuluu ruokailu. Museoissakin on viikon kerhoja useampaan otteeseen kesässä. Kaupungilla on myös jotain toimintaa.

Heinäkuussa on hyvin huonosti tarjolla noita juttuja, ennen juhannusta on mistä valita ja elokuussa on vain muutamia tarjolla.

Yhteistyössä