Migreenistä kärsiviä?

ImpiEllenAnna

Aktiivinen jäsen
21.04.2004
8 208
0
36
Miten teillä aina alkaa migreeni? millaselta se tuntuu? tehoaako lääkkeet siihen?

Mulla on kohta kuukauden kestäny epämääränen päänsärky ja yritän rajata kaikkia mahdollisuuksia pois.. lääkäri kyllä sanoi ettei mulla olis migreeni koska mun ei aina särje päätä heti aamulla.. jälkeenpäin kyllä kuulin ettei kaikilla migreenistä kärsivillä särje päätä heti aamulla.. sen takia nyt kyselen tästä..

:wave: alkaa millon mitenkin..
yleensä alkaa kun salama kirkkaalta taivaalta ilman ennakko varotuksia..
tai sitten tulee semmonen eka hyper aktiivinen olo joka vaihtuu mega itkuseen oloon ja sit alkaa(kuluu ehkä noin 2tuntia).

tai sit voi alkaa niin et eka alkaa tökkii jotkut hajut,sitten valot ja sitten alkaa se särky..
oikeestaan mulla on tosi laajat oireet..
Ja niin oudolta kun se kuullostaa mut joskus saattaa alkaa niin että mulla maha menee varpusparveksi (vaikka on kuidut ja muut kunnossa)sen 7kertaa tunnissa..

tällä hetkellä käytössä miranax 550mg ja panadol forte 1g ja almogran jotka katkasee kären pois mut ei vie kipua. Mut kai ne tavalliseen migreeniin auttaa?
ja miltäkö tuntuu: oksat pois,kipu on ku helvetin esikartanosta tjs.. särkee,puuduttaa,tasapainottomuutta,ärtyneisyyttä,puheentakeltelua ym klassiset oireet.

ja ei mulla ainakaan heti aamulla särje päätä..oikeestaan se on päivän paras hetki ellei ole aamuyöstä alkanut särky(herään joskus kovaan kipuun ja samalla toi toinen jalka kramppaa).

outoa mun mielestä että migreenin pitäis alkaa heti aamulla..se voi tulla millon vaan.
Onko sulla niskat tutkittu? ettei oo jännityspäänsärkyä? onko nenätukossa esim allergian takia(että pääsekö veri kiertää ja hapettuu kunnolla)?

:wave: Ei mullakaan aina aamusta jo särje tai yöllä ala. Kun kohtaus tulee, se tuska ja olo on aivan kamalaa. Täsmälääke auttaa. Alkaa sillä että pää särkee, se voimistuu nopeasti ja muutenkin olo huononee
niin että pakko päästä nukkumaan pimeään.

Lääkäri sanoi että johtuu stressistä mun päänsärkyni.. mutta en kyllä oikeen usko sitä.. niskat on jonkun verran jumissa, mutta ei musta sen enempää kuin ennenkään.. sen takia aloin miettiä migreeniä, kun ainakin eilen ja edellispäivänä otti värikkäät kuviot silmiin niin paljon että oli pakko pitää silmiä kiinni.. ja valo on kiusannu aiemminkin.. ja vattakin on ollu ihan sekasin noitten kohtausten aikaan.. muuten ei ole..

mun särkee oikea puoli päästä.. siihen auttaa pään painaminen lujaa tyynyä vasten.. autossa istuminen perjantaina pahensi huomattavasti särkyä.. samoin kuin eilen olin puutarhakeinussa istumassa pahimman kohtauksen ajan ja välillä kun keinu keinui niin tuntui todella kamalalle.. sattuu niin paljon etten pysty puhumaankaan kunnolla.. miranaxia olen ottanu ja aluksi se auttoikin muutamaksi tunniksi mut just nyt parina päivänä se on vaan pahentanu mun mielestä tilannetta.. äsken otin buranan kun alkoi taas tuntua päässä jotain.. se auttoi tällä kertaa.. suunnattoman ärsyttävää kun ei tiedä mikä on..

mulla monesti tulee kohtaus illalla tai aamupäivällä. harvemmin heti aamusta tai jo yöllä alkaa tuo kohtaus.

itsellä alkaa kohtaus joko lähinäön sumentumisella tai sitten tulee outo olo silmiin/päähän tai alkaa lenteleen hopeisia erimuotoisia viiruja silmissä. jos heti kun oireet tulee ottaa pari paracetamolia niin ei tule päänsärkyä juurikaan koskaan. jos päänsärky kumminkin tulee niin istten se ei moneen päivään lähdekään pois.

mulla on sekaisin montaa eri päänsärkyä ja auratonta ja aurallista migreeniä. on jännityspäänsärkyä ja sarjoittaista/toispuoleista päänsärkyä ja sitten on vielä jumissa olevista niskoista tulevaa päänsärkyä ja silmäperäistä (hajataitto) joten taiteilemista monesti on ja välillä huomaakin päätä särkeneen monta päivää putkeen kun aivojakin alkaa jo särkemään.

Alkuperäinen kirjoittaja cingcing:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Netissä on se migreenitesti joka voi valaista asiaa. Mikähän se osote oli?

http://www.glaxosmithkline.fi/terveytesi/migreeni/migreenitesti.html
tällasen löysin..

Olikohan tuo mitä muistelin...Itse sain testistä 1 ei ja loput kyllä. Ja oireet klassiset.

Mulla on aurallinen migreeni, luojan kiitos. Toisesta silmästä kun menee näkö, otan heti buranan ja se on sillä kuitattu. Ei edes ehdi särky alkaa. Mut annas olla jos burana myöhästyy parikin minuuttia, ei siihen auta enää mikään. Miranaxia sain just lekurilta. Näin varmuuden vuoks....

Alkuperäinen kirjoittaja ProStroke:
Mulla on aurallinen migreeni, luojan kiitos. Toisesta silmästä kun menee näkö, otan heti buranan ja se on sillä kuitattu. Ei edes ehdi särky alkaa. Mut annas olla jos burana myöhästyy parikin minuuttia, ei siihen auta enää mikään. Miranaxia sain just lekurilta. Näin varmuuden vuoks....

Miltä susta tuntuu sitten jos et ehdi sitä buranaa ottaa?

Tein toin testin ja sitte yhden toisenkin ja molemmista tuli että mulla vois olla migreeni..

Itsellä kohtaus alkaa yleensä pahanolon tunteena, oksettaa, huippaa, huono olo. Kirkkaat valot ärsyttää, esim telkkari tekee pahaa.. Hajut, jotkin ruuat, varsinkin makea etoo.. Sitten alkaa jomottaa jostain kohtaa päätä, yleensä vasemman silmän takaa/yläpuolelta, mutta aina toispuoleisesti. Tässä kohtaa olen jo ehtinyt ottaa täsmälääkkeen, sillä tunnistan oireet hyvissä ajoin, jotta ehdin toimia.. Jos en ota lääkettä ajoissa, eli ei toimi, niin sitten en kykene mihinkään. Oksennan, en voi liikkua yhtään, pyörryttää, ei voi puhua, ei juoda/syödä ja sattuu ihan helvetisti päähän, ei voi siis liikuttaa yhtään! Eikä avata silmiä. Tuntuu, että pää halkeaa. Ja itsellä pitää olla aina mukana erityisen vahva täsmälääke, sillä vain se auttaa ja tehoaa, riittävän ajoissa otettuna. Tavallisilla särkylääkkeillä ei kipu häviä mihinkään vaikka söisin niitä koko levyn.

Siinä nyt mitä muistan, viimeisestä kohtauksesta jo yli vuosi.. Mutta, migreenistä kärsivän kannattaa muistaa pari asiaa, joilla helpottaa sitä oloa: säännöllinen rytmi, nukkuu riittävästi, syö vähän kerralla ja suht usein, koska yleensä (ei aina) migreenistä kärsivällä on matala verenpaine. Siis mahdollisimman tasaista elämää säännöllisillä ruokarytmeillä. Stressi on yksi hyvinkin migreenin laukaiseva tekijä, samoin väsymys ja verensokerin lasku. Myös hormonaaliset muutokset/heittelyt saattavat laukaista migreenin.

Kävin eilen terveyskeskuksessa ja sieltä passitettiin keskussairaalaan neurologin päivystykselle.. no neurologi ei ollu paikalla ja sisätautilääkäri tutki sitten parhaansa mukaan.. se meinasi, että johtuis niskoista mun päänsärkyni.. nyt sain kasan uusia lääkkeitä ja määräyksen varata aika fysioterapiasta.. jos ne ei auta niin sitten kuvataan koko pää..

Yhteistyössä