Migreeniin liittyvät näköhäiriöt??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun auraoireet:

Ensin näen kaiken kahtena, pitää siristää silmiä että näkisin kunnolla. Sitten tulee ikäänkuin pieniä roskia näkökenttään, sellaisia leijailevia kirkkaita hiukkasia. Sitten alkaa sahalaitakuvio, ensin näkökentän reunasta ja sitten koko näkökentässä. Kun suljen silmäni, näen kirkkaita värejä ja ilotulitusta.

Joskus tulee vain auraoireet eikä pääkipua ollenkaan, silloin näköhäiriöt menee ohi noin tunnissa. Jos kohtaus pääsee tosissaan alkamaan, voi näköhäiriöt kestää vuorokaudenkin ja siihen liittyy halvausoireita myös.

Mulla aura on ensin sellainen pienen pieni sirittävä piste. Sitten se hitaasti lähtee kasvamaan. Eli siitä muodostuu pallo, jonka reunat menee värillisinä viivoina siksakkia. Siksakin ulkopuolella näkymä on normaali, mutta sisäpuolella tuntuu kuin katsoisi jonkin kalvon lävitse.

Siitä pienestä pisteestä on puolituntia aikaa ottaa lääkkeet ja hakeutua pimeään huoneeseen peiton alle kylmän rätin kans ja yrittää nukahtaa ennen kuin päänsärky alkaa.

Tulee sellaisia sumuisia läikkiä näkökenttään, ettei nää joka kohtaa. Lukeminen mahdotonta, kun kirjaimia puuttuu sieltä täältä. Tulee ihan yllättäen, mutta jos tässä vaiheessa heti ottaa lääkkeen, se yleensä vielä tehoaa.

Mulla on yleensä vaan sellasta, että tuntuu vaikeelta lukea, vähän suhrunen olo ja kirjaimet hyppii silmissä. Joskus harvemmin ollu sellasia kirkkaita leijailevia hiukkasia näkökentän laidalla. Sit monesti jos on ruutu- tai raitakuvioita niin ne alkaa hyppiä silmissä ja tekee pahaa katsoa niitä.

Mun auraoireet:

Ensin tulee kirkkaita valopalloja häiritsemään katsomista, jonka jälkeen silmissä lipisee sellainen valokuvio. Sitten näkökenttä "pimenee" osittain. Saatan siis nähdä esim. ihmisen kasvoista vain puolet. Sen jälkeen puutuu kieli ja käsi ja joskus menee puhekyky ennen noita puutumisia. Päänsärkyä en saa.

Yhteistyössä