Miettikääs tätä...

• Viestiketjun aloittaja tabu
  • Ensimmäinen viesti
tabu
Terveysasemalla on 2 kerrosta. Alhaalla käyvät alue A:n asukkaat, joita on n. 12 000. Ylhäällä alue B:n (~5000) sekä alue C:n (~2000) asukkaat. Muutoksen myötä yhdistetään alueet A ja B, jolloin alakerta ruuhkautuu mutta yläkerrassa ei välttämättä ole ketään koko päivänä.

Onko vain sattumaa, että alue C on ns. rikkaiden alue? Onko vain sattumaa, että Helsingin kaupunki sallii tämmöisen menettelyn? Uutinen Vantaalta kertoo, että siellä perustetaan tonttihakijoille ns. pikakaista. Pikakaistaa käyttävät rikkaat, tavallinen rahvas jonottaa vuosia kuten ennenkin.

Ja Suomessako ei muka ole luokkaeroja?

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;24946870:
Tää sun yhtälö ei täsmää. Rikkaat ja yksityisen vakuutuksen omaavat käyvät yksityisillä lääkäriasemilla.
Mutta jo on rikas aikuinen saattaa siihen sairaskuluvakuutukseen tulla liian monta ehtoa eikä koko vakuutusta saa.
Tosin, rikkaat ehkä myös ennemmin "joutuu" käyttämään työterveyshuoltoa eikä yleis TK puolta...
Rikkaat vanhukset on sitten asia erikseen..

Turussa on myös samassa jaettu alueisiin. Itse en ole koskaan joutunut jonottamaan mihinkään kovin pitkään ja Tyksiin jos on lähete niin saan ajan sinne muutamassa viikossa ja leikkausjonoissa olen ollut max. kuukauden. Ja mun leikkaukset ei ole olleet edes kiireellisiä. Helsingissä kun asuin niin en kyllä sielläkään joutunut odottelemaan tai jonottelemaan pitkiä aikoja.
Tosin joudun kyllä käyttämään yksityistä sektoria myös koska haluan mahdollisimman parhaan hoidon. Koskee lapsiani ja minua itseäni.

"tii-"
Kai sieltä yläkerrastakin on henkilökuntaa vähennetty, eli suhteessa asukkaita palvelee yhtä monta henkilöä? Toisaalta myös tuolla isoimmalla alueella saattaa olla suhteessa enemmän työikäisia, jotka käyttävät työterveyspalveluita tai opiskelijat, joilla omat terveyspalvelut.

Turussa on myös samassa jaettu alueisiin. Itse en ole koskaan joutunut jonottamaan mihinkään kovin pitkään ja Tyksiin jos on lähete niin saan ajan sinne muutamassa viikossa ja leikkausjonoissa olen ollut max. kuukauden. Ja mun leikkaukset ei ole olleet edes kiireellisiä. Helsingissä kun asuin niin en kyllä sielläkään joutunut odottelemaan tai jonottelemaan pitkiä aikoja.
Tosin joudun kyllä käyttämään yksityistä sektoria myös koska haluan mahdollisimman parhaan hoidon. Koskee lapsiani ja minua itseäni.
Oma kokemus on se, että jos hoitoa osaa vaatia, sitä myös saa kohtuuajassa. Kaikki reppanat eivät osaa vaatia ja niinpä sitä jonotellaan vuosia vaikka pää kainalossa. Viidakon lait..

Yhteistyössä