Minä muistan lapsuudestani kaksi toivetta, jotka eivät koskaaan toteutuneet.
En saanut Peppi Pitkätossu-peruukkia, jota en muista toivoneeni erityisesti jouluksi- mutta toivoneeni noin yleensä. Mutta mitään katkeraa hampaankolossa ei kuitenkaan sen vuoksi vanhempiani kohtaan ole.=)
Tosin lapsuudessani joululahjoja osteltiin enemmänkin yllättämisperiaattella, tai sillä periaattella, että tiedettiin vastaanottajan siitä ilahtuvan.. eikä niinkään, että olisi esitetty toiveita. Lahjat olivat jonkun mittakaavan mukaan melko pieniä ja vaatimattomia. ( jos vertailukohteena käytettiin kaveriperheitä)mutta en muista, että olisin mitenkään jatkuvaa kateutta ja alemmuudentunnetta tuntenut sen asian vuoksi. Meidän perheemme joulunviettoon sisältyi monta sellaista asiaa, jotka tekivät niistä lahjojen lisäksi lapselle sadunhohtoisen ja arjesta erottuvan.
Mutta yhden asian silti muistan, toivoin sellaista Barbiea, jonka nimi taisi olla Superstar tms. jolla oli selässä joku nappi, jota painamalla sen sai pussamaan.. Ja sellaista en saanut. Vaan sain jonkun sellaisen herttaisen nukkeperheen ( sellaisia kutakuinkin Barbien kokoisia) jossa oli isä, äiti ja idyllisesti sievä pieni tyttö ja poikavauva. Sitä pakettia aukaistessa tunsin oikeasti hetkellistä katkeruutta..
Ja minua ärsytti, vaikka näin jälkikäteen ajateltuna, ehkä oli kyse lähinnä siitä, ettei isälläni ollut mitään tuntemusta Barbeista ja tuolla ostoksella hän ajatteli vilpittömästi ilahduttavansa minua.. mutta silloin koin sen sellaisena, että toivettani ei koettu soveliaaksi ja minulle annettiin tuollainen harmonisempi Happyfamily lelusarja. ( tosin siitäkin oli ehkä pikkuisen kysymys) Mutta selvisin kyllä pettymyksestä ja leikin tuolla nukkeperheellänikin..
Mutta koska muistan asian, jollain lailla yhä, voin myöntää, että lasten toteuttama jätetyt toiveet voivat vielä muistua aikusiässä mieleen. En tosin koe tuosta syvästi traumatisoituneeni. Enkä ole sillä linjalla, että lasten kaikki toiveet pitää toteuttaa. Mutta olen kyllä paljon pohtinut sitä, että osaisin oikealla lailla suhtautua lasten toiveisiin.. silloinkin kun toivovat jotakin sellaista, joka minua syystä tai toisesta arvelutttaa.. ja olen pyrkinyt löytämään jonkinlaisen keskitien asiassa. Inhosin aikoinaan aluksi Brazeja, liittäen niihin vähän ahdasmielisiäkin mielikuvia siitä, kuinka ne vääristävät tytöille naisenmallia jne. Mutta kun esikoinen sellaista aikoinaan HARTAASTI toivoi, sai hän ns. joulupukilta sellaisen.. sen yhä markkinoilla olevan herttaisen nukkperheen sijaan.
( jaaritteluksi meni, mutta imuri saa odottaa....)