Mietinpä sellaista, että saako isäni myydä talonsa tai tontin, kun äitini on kuollut mutta perintöä ei ole jaettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tytär"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ttttt";29733775]Meillä isä kuoli. Omistivat äitin kanssa omakotitalon.Olivat siitä paperin tehneet. Perunkirjoituksissa merkattiin isän omistukseen puolet sekä talon arvosta puolet ja samalle paperille tuli äitini omistusosuus.

Mitään perintöveroja meille ei tullut maksettavaksi koska omaisuutta ei jaettu,vaikka se perunkirjoituksissa on kirjattu. Äitini asuu talossa ja näin ollen koska talosta omistan puolet (virallisesti tehdyt paperit), hän ei saa ilman lupaani sitä myydä. Asua saa toki tappiinsa asti.

Mutta koska olette ilmoittaneet perinnönjaossa äitinne omaisuudeksi 0 e,ei teillä ole valtaa eikä osuutta taloon jossa isänne asuu ja omistaa. Ennen kuin aika isästänne jättää.

Ei siitä vielä veroja mene että vainajan omaisuus ilmoitetaan. Vaan siitä kun perilliset saavat nämä rahat käteensä.

Teilllä nyt kikkailu kyllä osui omaan nilkkaan.[/QUOTE]

Tähän pakko kommentoida.

Vuonna 2007 oma äitini kuoli. Hän omisti isäni kanssa puoliksi asunnon ja avioehto oli. Tämä tarkoitti, että minä ja pikkusiskoni perittiin tämä talonpuolisko puoliksi. Eli isäni omistaa puolet ja minä ja pikkusisko molemmat omistetaan oma neljännes. Me emme myöskään jakaneet pesää. Mutta kyllä se verottaja silti muistaa veroilla samana vuonna. Itse olin opiskelija ja otin opintolainaa vain sitä varten, että sain maksettua sen kolmetuhatta millä verottaja minua muisti.

Joten kyllä se verottaja verottaa jo jakamatonta pesää.

[QUOTE="wieras";29732692]Oletko ap nyt ihan varma tuosta perintöveron määrästä? Kyseessähän olisi ollut sairaan suuri perintö...[/QUOTE]

Vähän päälle 300 tuhatta sairaan suuri perintö?

Aika erikoista, että pankista saa lainaa, jos omaisuus on 0e, eikä ole mitään pantiksi.
On siis erikoista, että äitisi on saanut taloon lainaa, jos ei edes omista sitä taloa.
Tuollaista on aika mahdoton tapahtua.
En usko, että näin on oikeasti voinut tapahtua. Pankki vaatii aika takuut ja ne on olleet kovammat viime vuosikymmenillä kuin nykyään.

On äidillä ollut takuut kunnossa, hänelläkin oli aikanaan omaisuutta. Sittemmin möi ne saadakseen talolainan maksettua. Ja äiti sanoi että 80-luvulla lainaa sai melkein kuka tahansa.

No aika varma. Toki virheenkin olen voinut tehdä. Talon arvo on kiinteistönvälittäjän mukaan joitakin kymppitonneja vajaa miljoona euroa. Tontti noin satatuhatta euroa. Autot yhteensä yli 100 tuhatta ja vene päälle 60000 euroa. Se jaettuna meille kaikille (toki isälle jää puolet) tekee aika lailla sen verran perintöä, että veroksi tulee tuo.

Tuleeko muuten mieleen, mikei pappa myy autoa tai venettä, jos tarvii vaan "parikyttonnia"?

Koska ellei se auto ole RollsRoyce niin se ei ole noin arvokas. Eikä kaksi autoa.
Paatin arvo vissiin pysyy vähän paremmin, mutta vanha auto on vain vanha auto.

Miksi autoja ylipäätään pitää olla useita?

Veikkaan, että papalla onkin rahantarvetta vähän enemmälle kuin soutupaatin hinnalle.
Oisko pelivelkoja? Parisataatuhatta?

Yhteistyössä