Mietin tuota asuntolainahommaa,ku luin tuota velkaketjua?

  • Viestiketjun aloittaja MinäÄiti
  • Ensimmäinen viesti
Pihi-Iita
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Vanhus:
Niin ja nykyään ei enää säästetä ensin, vaan otetaan suoraan lainaa ilman isoja säästöosuuksia.
Toi on ihan totta =) Omassa nuoruudessani asuntosäästötilin avasi viimeistään silloin, kun alkoi kesätöissä käydä.
Tästä "kulttuurin" muutosta on moni asiantuntija telkassakin selvitellyt. Meillä kotona meikäläinen maksaa lainojaan aina hullunkiilto silmissä pois ja saan kiksejä siitä, kun näen lainojeni lyhentyvän ja joskus jopa täysin maksettua. Miehen mielestä taas on hullua maksella ylimääräisiä lainan lyhennyksiä jos on vähänkin ylimääräistä. Mutta meillä asenne-eron huomaa myös siinä, että mulla visa lasku ei koskaan mene luotolle, mutta mies makselee koko ajan vain vähimmäiseriä. Ja minä kauhistelen niitä korkokuluja mitä hän kuukausittain maksaa...
 
Meillä on...
yli 200 000 lainaa, otettuna juuri asumista ja autoja varten. Ikävä kyllä täällä pääkaupunkiseudulla hinnat on niin pilvissä, että omaa perheasuntoa on vaikea kovin paljon halvemmalla saada. Emmekä siis asu edes Helsingin puolella, vaan Vantaalla kehä kolmosen ulkopuolella. Tämän kauemmaksi emme ole valmiit muuttamaan, sillä koko elämämme (perhe, ystävät, työt) ovat täällä. Halusimme oman pihan, yhteisiä lapsia on kaksi, miehellä lisäksi kaksi ja ehkäpä niitä tulee vielä lisääkin. Ajattelimme myös kerralla ostaa asunnon, josta ei tarvitse heti muuttaa perheen kasvaessa. Eikä meillä nyt perhekokoon nähden ole mielestäni mitenkään ökyasunto, neliöitä rivarissa 120.

Ennen oli varmaan tapana säästää oma pesämuna ja olisihan se ollut ihan kiva jos siihen olisi pystytty, mutta asumiseen menee joka tapauksessa rahaa asui sitten vuokralla tai maksoi omaa ja mielestäni on ihan hyvä vaihtoehto myös ostaa vaikka kokonaan velkarahalla, jos mukavan pesämunan säästämiseen menisi vuosikaupalla aikaa. Eipä ne vuokratkaan tällä hetkellä kovin edullisia ole. Kuukausittaisista lyhennyksistä tippuu kuitenkin aina osa "omaan taskuun".

Kaksi autoakin meillä on. Näen asian niin, että vaikka se kalliiksi tuleekin, niin helpotus työssäkäynnin ja lasten kuskaamisen helpottamiseksi on sen arvoista.
 
Hermot
Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Eikai se mikään pakko olekaan, vaikka kai se joillekin voi olla näyttämistäkin...
Itse ainakin tykkään että koti on mieleinen. Siellä kuitenkin vietetään aikaa paljon ja on työpäivän jälkeen se paikka jossa rentoutuu ja hermo lepää...
Palstan juttujen perusteella kovinkaan monet ei rentoudu tai hermo lepää kotona;)
 
No, on kivaa asua ku on tilaa ympärillä. Sillä hinnalla millä me rakennetaan reilu 200 neliöinen talo, ois saanu jonku vanhemman ok-talon (keskikokoisen) tai uuden kerrostalo/rivitalokolmion ehkä. Joten selvähän se, että oma rakennetaan, saa oman ison pihan jne. :)
 
Pihi-Iita
Alkuperäinen kirjoittaja Hermot:
Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Eikai se mikään pakko olekaan, vaikka kai se joillekin voi olla näyttämistäkin...
Itse ainakin tykkään että koti on mieleinen. Siellä kuitenkin vietetään aikaa paljon ja on työpäivän jälkeen se paikka jossa rentoutuu ja hermo lepää...
Palstan juttujen perusteella kovinkaan monet ei rentoudu tai hermo lepää kotona;)
Aivan, ja sitten tulee avioero, lapset kärsii, etc, kun kummatkin osapuolet on raha-asioista henkisesti täysin loppu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli kaikki tuntee nuoria pareja joilla pienet tulot ja vähintään se 200 000 velka talosta plus kahen auton velka ja kesämökki ja vene päälle?? oikeesti? kuulostaa lievästi sanottuna liiottelulle.
en tunne ketään sellaista.. en tiedä kun yhden jolla talolaina ..isoveli.. ja nekin otti alle 100 000e ja mukavasti asuvat..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hermot:
Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Eikai se mikään pakko olekaan, vaikka kai se joillekin voi olla näyttämistäkin...
Itse ainakin tykkään että koti on mieleinen. Siellä kuitenkin vietetään aikaa paljon ja on työpäivän jälkeen se paikka jossa rentoutuu ja hermo lepää...
Palstan juttujen perusteella kovinkaan monet ei rentoudu tai hermo lepää kotona;)
Ei niin :/
Me kyllä rentoudutaan, mutta toisaalta lapsetkin on jo isompia kun monilla täällä.
Eikä myös riidellä rahasta vaikkei sitä liikaa olekaan. =)
 
työmyyrä
Kun ei sitä voi toinen ihminen sanoa, mikä on toiselle iso laina tahi leveästi elämistä.

Mitäpä sitä toisen asioista huolehtimmaa, missakin vamasti riittää tekemistä.... Meillä niin iso laina, että ei viitsi vielä lisäksi ajatella kavereiden ja tuttujen lainoja. Toisten mielestä varmaan meidän lainamäärät on tosi pienet.. Mutta kun ollaan erilaisia ihmisiä, niin koemme aisat eritavalla.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Pihi-Iita:
Tästä "kulttuurin" muutosta on moni asiantuntija telkassakin selvitellyt. Meillä kotona meikäläinen maksaa lainojaan aina hullunkiilto silmissä pois ja saan kiksejä siitä, kun näen lainojeni lyhentyvän ja joskus jopa täysin maksettua. Miehen mielestä taas on hullua maksella ylimääräisiä lainan lyhennyksiä jos on vähänkin ylimääräistä. Mutta meillä asenne-eron huomaa myös siinä, että mulla visa lasku ei koskaan mene luotolle, mutta mies makselee koko ajan vain vähimmäiseriä. Ja minä kauhistelen niitä korkokuluja mitä hän kuukausittain maksaa...
Mä mietin vielä lisää tätä asiaa ja tuli mieleeni sellanenkin juttu, että silloin mun noruudessani eli 70-80 -luvun taitteessa elettiin vielä sellaista lähiöaikaa. Eipä tänne pk seudulle pahemmin omakotitaloja rakennettukaan vaan kerrostaloa nousi kerrostalon viereen. Oma unelmakoti oli kolmio kerrostalon ylimmässä kerroksessa hissillisessä talossa. Nykyään myös Helsingissä töissä käyvät haluavat asua väljemmin ja mielellään omakotitalossa. Niinpä kehyskunnat ovat kasvaneet ja talojen hinnat niissäkin nousseet. Asuntotuotannostakin huomattavasti suurempi osa on nykyisin peintalorakentamista kuin vaikkapa 1970-luvulla. Puhun nyt siis vain pääkaupunkiseudusta Kerrostaloasuminen ei nykypäivän ihmisiä viehätä.

 
kannanottaja
Se että pitää olla se oma talo vaikka väkisin on varmaan yks olennainen syy käsillä olevasta velkakriisin alusta. Tyypillinen ongelmissa oleva on tällä hetkellä kolmekymppinen asuntovelallinen. Kun ei olla valmiita lähiöasumiseen niin talonrakennuslaina plus useampi autolaina on aikasen paljon jollei bruttotulot molemmilla lähene kolmea tonnia kuussa. Ja mikä itseäni syö on nuo moottoriteiden ruuhkat, jossa bussista saa katsoa henkilöautojen letkaa kun autossa istuu vain yksi henkilö eli se kuski!! Ikinä ei saada maaliikennepäästöjä kuriin jos pk-seudulla jokaisen on saatava ajaa omalla autolla töihin ja kotiin. Täällä kuitenkin asuu jo nyt kaksi miljoonaa suomalaista..
 
öööööööööööööö
Siis tota kyllä immeiset on suuruudenhulluja....meillä perheessä 3 henkilöä,mies,minä ja lapsi ja just myytiin kolmio voitolla ja tarkotus ostaa velaton kaksio,sopu sijaa antaa ja nyt mahdollisuus säästää tulevaisuuden "unelma"asuntoon.Miksi pitää ottaa isoja lainoja jos ei ole persettä sitä maksaa?ei ymmärrä..
 
öö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ihmiset on suuruudenhulluja.
Pitää olla autot (jopa kaks) ja talot ja kesämökit kun muillakin on.
Velkaa otetaan hirveitä määriä.
mä en ymmärrä miksei voisi olla kahta autoa? miksi mun pitäisi luopua omasta rakkaasta autostani ja mennä bussilla töihin 20kilometrin päähän? mikä se sellainen tasa arvo olisi että toinen kulkee bussilla ja toinen autoll? mulle ainakin auto on ihan välttämätön, samoin miehelle, molemmat pystyy tekemään isoja kaupparissuja myös yksin ja lastenkin kuljettaminen onnistuu nolemmilta.
 
juujuu
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Se että pitää olla se oma talo vaikka väkisin on varmaan yks olennainen syy käsillä olevasta velkakriisin alusta. Tyypillinen ongelmissa oleva on tällä hetkellä kolmekymppinen asuntovelallinen. Kun ei olla valmiita lähiöasumiseen niin talonrakennuslaina plus useampi autolaina on aikasen paljon jollei bruttotulot molemmilla lähene kolmea tonnia kuussa. Ja mikä itseäni syö on nuo moottoriteiden ruuhkat, jossa bussista saa katsoa henkilöautojen letkaa kun autossa istuu vain yksi henkilö eli se kuski!! Ikinä ei saada maaliikennepäästöjä kuriin jos pk-seudulla jokaisen on saatava ajaa omalla autolla töihin ja kotiin. Täällä kuitenkin asuu jo nyt kaksi miljoonaa suomalaista..
tai sitten syynä on se että silla vuokran hinnalla lyhentää omakotitaloa. meillä ainakin asumiskustannukset pieneni kun muutettiin kerrostalosta omakotitaloon. lainanlyhennys on puolet vähemmän mitä vuokra oli.
 
poika osti talon kuukausi sitten, hinta 135 000 euroa. ihan tavallinen talo. ei todellakaan elä leveesti. mutta mieluummin maksaa sitä omaa taloa, kuin heittää joka kuukausi rahaa roskiin, eli maksaa vuokraa yli 500 euroa. siitä kun ei jää ikinä mitään käteen. mutta kun velkaa lyhentää, niin joskus se talo sit jää itselle
 
Keittiönoita
Toisaalta... ei musta ole mitenkään tyhmää sekään, että ensiasunnoksi nuoripari ostaa sen kokoisen asunnon, että siinä voi sitten asua ainakin siihen asti, kun kuopuskin muuttaa pois kotoa. Aiemminhan oli aika tavallista, että kun lapset oli pieniä - ja leluja yms paljon (tai no, paljon ja paljon, mutta oli kuitenkin ) - asuttiin pienissä asunnoissa. Kun vanhemmat tuli keski-ikään ja lapset teini-ikään, muutettiin isompaan. Sitten menikin alta 10 vuotta, kun vanhemmat asuivat siinä asunnossa kaksisteen. Eli tilaa oli vähiten silloin, kun sitä olisi eniten tarvinnut, ja eniten silloin, kun sitä vähiten tarvitsi.
 
öööööööööööööö
Eihän siinä mitään jos ostaa kohtuu hintaisen ison ensiasunnon,tarviiko ensiasunto olla 200 000e ja tosiaan se oma piha :D no kukin tallaa tyylillään mutta minä en ainakaan uskaltaisi ikinä ottaa 200 000 lainaa 60 vuoden maksuajalla.
 
kannanottaja
Toki on järkevää lyhentää asuntolainaa vuokran määrällä tai jopa vähemmällä. Mutta jotain on menny pieleen niillä kolmekymppisillä, jotka on mitottaneet velkansa väärin ja ovat jo nyt (ennen suurempaa taantumaa, muutama vuosi lainanoton jälkeen) velkaneuvonnassa. Vai miten minun mielestä se ei oo se "normaali tapa" elää velkarahalla.
 
Meitä suorastaan ihmetellään kun 4 henkinen perhe asuu rivitalokolmiossa, monet tuntemamme nuoret perheet asuvat huomattavasti väljemmin. Ja nyt kun kolmas on tuloillaan kaikkien kommentti on lähes poikkeuksetta, teillä on sitten asunnonvaihto isompaan edessä. Täälläpäin ei hinnat ole ihan pilvissä, mutta omakotitalotkin maksavat kuitenkin usein kuntoonsa nähden jo aika lailla. Meistä tämä riittää vielä meille pohjaratkaisu on hyvä, lapset vielä pieniä, ja säilytys tilaa löytyy, sekä tilava piha. Sekä saamme tehtyä remontteja omasta pussista, joilla ylläpidämme asunnon kuntoa. Lainaa ei näillä koroilla ainakaan yhtään huvita enempää ottaa. Tiedämme ettemme loppuelämää tässä asu, mutta uskoisin että tässä seuraavat 4-5v menee vielä ihan mukavasti.
 
poikia3
Mekin asumme pääkaupunkiseudulla, hyvällä paikalla, hyvien liikenneyhteyksien päässä, emme tosiaan tarvitse kahta autoa, kun lapset ovat kaikki koulussa, emme tarvitse välttämättä edes sitä yhtä. Palvelut löytyvät kilometrin säteeltä, bussit ja junat kulkevat. Meitä on 5 henkeä, neliöitä alle 100 paritalossa. Tämä on tavallaan kompromissi, sillä toki tilaa voisi tämän kokoisella perheellä olla enemmänkin. Tässä kuitenkin sitä on sopivasti, on kolme makkaria, joista kaksi makuuhuone käytössä ja yksi leikkihuoneena, vuoden päästä kaikki makkarit sitten jo makkareina, kaikki eivät saa omaa huonetta, mutta ei minusta tarvitsekaan. Tällä ihanuudella oli hintaa reilu 250.000 euroa, vähän meillä oli säästöjä, mutta asuntojen hintojen nousuvauhdilla, emme ikinä olisi säästämällä saaneet edes sitä 15 prosenttia kasaan. Joten tehtiin rohkea päätös, päivääkään ei olla kaduttu. Naapurista on myyty samanlainen asunto, kahta vuotta myöhemmin 70.000 euroa kalliimmalla hinnalla. Emme siis mitenkään olisi kahdessa vuodessa kyenneet säästämään niin paljon, että säästäminen olisi kannattanut.

Eniten minua täällä pääkaupunkiseudulla säälittää nuoret. Tavallisten nuorten palkoilla vaikkapa palveluammateissa ei näitä asuntoja osteta mitenkään.

Eli täällä pääkaupunkiseudulla ei niillä isoilla lainoilla osteta hirmuisia lukaaleja, vaan ihan tavallisia perheasuntoja. Tämäkin oli itseasiassa halpa, sillä tyypillinen tämän kokoinen asunto maksoi jo 2 vuotta sitten tällä alueella yli 300.000 euroa.

Ja alue on meille tärkeä sillä tässä on lähellä, sekä suomen että ruotsinkieliset koulut ja päiväkodit.
 
Pihi-Iita
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Toisaalta... ei musta ole mitenkään tyhmää sekään, että ensiasunnoksi nuoripari ostaa sen kokoisen asunnon, että siinä voi sitten asua ainakin siihen asti, kun kuopuskin muuttaa pois kotoa. Aiemminhan oli aika tavallista, että kun lapset oli pieniä - ja leluja yms paljon (tai no, paljon ja paljon, mutta oli kuitenkin ) - asuttiin pienissä asunnoissa. Kun vanhemmat tuli keski-ikään ja lapset teini-ikään, muutettiin isompaan. Sitten menikin alta 10 vuotta, kun vanhemmat asuivat siinä asunnossa kaksisteen. Eli tilaa oli vähiten silloin, kun sitä olisi eniten tarvinnut, ja eniten silloin, kun sitä vähiten tarvitsi.
Näin on, puolensa ja puolensa. Ilmeisesti tässäkin asiassa olisi keskitie paras. Sääliksi vaan käy niitä pari - kolmekymppisiä, jotka eivät muista 90 -luvun lamasta mitään ja nyt ovat saattaneet / saattamassa itsensä melkoiseen liemeen. Ongelma lienee osalla se, että asuntojen koko ei pelkästään ole kasvanut, vaan samalla varustelutaso on noussut hieman turhan korkealle ainakin "pääkaupunkiseudun keyhyskunnissa". Lainaa otetaan ehkä hieman liikaa, koska halutaan keittiöön massiivipuutasot, olkkariin (tai erilliseen telkkahuoneeseen) kotiteatteri -kamat, etc.

Niin ja sitten on se kurja 50 % avioeroprosentti, eli joka toinen eroaa ja se unelmien koti menee sitten alihintaisena myyntiin vauhdilla. Rahahuolet eivät myöskään tuota todennäköisyyttä varmuudella pienennä.
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ihmiset on suuruudenhulluja.
Pitää olla autot (jopa kaks) ja talot ja kesämökit kun muillakin on.
Velkaa otetaan hirveitä määriä.
mä en ymmärrä miksei voisi olla kahta autoa? miksi mun pitäisi luopua omasta rakkaasta autostani ja mennä bussilla töihin 20kilometrin päähän? mikä se sellainen tasa arvo olisi että toinen kulkee bussilla ja toinen autoll? mulle ainakin auto on ihan välttämätön, samoin miehelle, molemmat pystyy tekemään isoja kaupparissuja myös yksin ja lastenkin kuljettaminen onnistuu nolemmilta.

Jihaa - ihanan amerikkalainen asenne! Jos polttoaine ei olisi jo nyt näin kallista niin ikinä ei saatas ihmisiä harkitsemaan päästöjään.. Sitten kun meillä on talvellakin 10 astetta lämmintä, merenpinta ulottuu Jyväskylään ja Lahteen ja lapsille ei voi luvata ruokaa tulevaisuudessa niin voidaan kiittää teitä tasa-arvon kannattajia.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ihmiset on suuruudenhulluja.
Pitää olla autot (jopa kaks) ja talot ja kesämökit kun muillakin on.
Velkaa otetaan hirveitä määriä.
mä en ymmärrä miksei voisi olla kahta autoa? miksi mun pitäisi luopua omasta rakkaasta autostani ja mennä bussilla töihin 20kilometrin päähän? mikä se sellainen tasa arvo olisi että toinen kulkee bussilla ja toinen autoll? mulle ainakin auto on ihan välttämätön, samoin miehelle, molemmat pystyy tekemään isoja kaupparissuja myös yksin ja lastenkin kuljettaminen onnistuu nolemmilta.
Vai, että tasa-arvokysymys tämä onkin... Eiköhän se mene niin, että jokaisen tulee elää tulojensa mukaisesti? Mikäli teidän tuloilla voidaan pitää kahta autoa niin mikäs siinä.
 

Yhteistyössä