Alkuperäinen kirjoittaja kaiken sen kärsii;11601086:
Miehet ovat luomakunnan kruunuja tai tällaista olen kuullut. Mutta ei kukaan mies taida osata vastata ap. huutoon. Viina on ihmeaine, kun se saa melkeinpä jokikisen miehen käyttäytymään juuri samanlailla mitä ap. kirjoittaa. Melkein huvittuneena olen lukenut, kun prikulleen samoja lauseita, tekotapoja viljeli minunkin mies aikoinaan. Ja tyypillinen nainen käyttäytyy samoin, kun viina vie miestä. Kaikkea sitä itsekkin yritti vuosikaudet auttaa miestä mäessä. Kai sitä on sellainen emotyyppi, joka hoivaa ja jaksaa ymmärtää miestä. Ainoastaan mies tekee omat päätökset, jatkaako samaa rataa. Onko vaimo rakkaampi kuin jotkut kaverit? Ainoa poikkeus tuosta ap aloituksesta on, ettei mieheni kertonut asioita kavereilleen minun kuullen. Voi tietenkin muualla puhua. Elämä oli yhtä helvettiä, eikä sitä kukaan ymmärrä jos ei ole samassa tilanteessa. Mies ei ole juonut 10 vuoteen. Ehkäpä sai tarpeekseen tai jotain tapahtui mikä sai muutoksen aikaan.
Niin se elämä menee, että kun yhtä pyytää, jotakin muuta saa.
Tässäkin peräänkuulutettiin miesnäkökulmaa tuloksella, että akat lyö toisiaan kuin vierasta sikaa.
No, tässä sitä nyt sitten tulee, Miesnäkökulmaa nimittäin, tosin vain kapeasta, yhden elämänkerran sektorista.
Olen siis entinen juoppo, alkoholisti, pulsu tai miten kukin asian katsoo hyväksi ilmaista.
Ap:n tarinaan verrattuna minun kohdalleni sattui sikäli hyvä tuuri, että eräs todella rautaisella tahdolla ja itsetunnolla varustettu nainen sattui haksahtamaan minuun.
Olin aivan kertakaikkiaan unelmamies, unelmavävy ja niinpoispäin, paitsi...
Niin, paitsi, että olin myös armoton viinamäenmies. Tiesin sen, mutta en voinut sille mitään. Ehkäpä tuo tietoisuus vain syvensi juoppouttani, häpesin itseäni, enkä sietänyt elämää ilman alkoa.
Olin jo niin luontunut tuohon jatkuvaan pikku hiprakkaan, etten osannut enää selvinpäin käyttäytyäkään luontevasti.
Sitten tuli tämä nainen. Vei jalat alta ja lopunkin kontrollin, enhän uskaltanut edes katsoa häneen päin ottamatta paria vahvistavaa. Sain sumutettua häntä puolisen vuotta, sitten hän huomasi, missä mennään.
Desinfioituaan vessanpytyn parilla kossupullollisella hän teki selväksi, että nyt alkoi sitten herralle vesipaasto. Täytyy sanoa, että hän taisi todellakin pitää minusta, niin paljon hän näki vaivaa raitistumisestani. Minäkin halusin pitää hänet, mutta en pystynyt hallitsemaan käytöstäni.
Seuraavat lähes neljä vuotta olivat yhtä helvettiä, kummallekin. Minä kävin omalla tahollani kahden rintaman sotaa, välillä vapautuakseni alkosta, välillä taas naisestani, useinmiten en edes tiennyt kummasta oli kysymys.
Useamman rintaman sotaa kävi hänkin, sillä yhtenä vahdittavana olin minä, toisaalta entinen kaveripiirini. Lisäksi hänen täytyi kestää tämä tilanne itse ihan selvinpäin. Töissäkin täytyi jaksaa.
Onneksi hän sai ensitöikseen sen verran aikaiseksi, että entiset kaverit alkoivat kartella minua. Tämä teki helpommaksi kuiville pääsyn, mutta yksinäisyys toisaalta taas masensi ja vei pohjaa pois koko touhusta. Koska hänen täytyi alkuun vahtia minua lähes koko ajan, olimme paljon yhdessä ja kiinnyimme toisiimme. Tämä luultavasti oli ensimmäinen askel kohti onnistumista.
Ja silti minä, aina jollakin tekosyyllä lipsuin.
Toisaalta tiesin kyllä liiankin hyvin, että minulta alkoi peliaika käydä vähiin. En myöskään suostunut menemään mihinkään hoitoon, koska tiesin, että jos emme saa kotoisilla palikoilla pakettia kasaan, ei se kuitenkaan kestäisi ajan mittaan.
Esitin kyllä itselleni ja hänelle varmaan kaikki juoppojen vaki selitykset ja tekosyyt, mutten saanut enää kumpaakaan uskomaan.
Olin ollut ja olin edelleenkin mukana työelämässä, mutta se ei tarkoittanut sitä, että elämäni olisi ollut hallinnassa.
Vähitellen lipsahduksieni välit alkoivat pitentyä. Sitten, yhtenä päivänä pystyin sanomaan EI, ihan omasta tahdostani. Kyllä senjälkenkin vielä tapahtui lipsahduksia, mutta suunta alkoi silti pikkuhiljaa muuttua.
Siinä vaiheessa olen sitä mieltä, että vaimoni toimi todella viisaasti. Hän ei nimittäin palkinnut edistymistäni millään tavoin, hän vain totesi, ettei itsestäänselvyyksistä ketään muutakaan mitenkään palkita.
Sanoisin, että tällainen suhtautuminen oli ainakin minulle se pohja, miltä aloin uutta persoonallisuuttani rakentamaan. Siis oli itsestäänselvää, että oli selvinpäin, ihan uusi ja mielenkiintoinen näkökanta asiaan.
Silti väittäisin, että ainakin viiden ensimmäisen kuivan vuoteni elämänhallinta oli täysin vaimoni käsissä.
Nyt olen ollut kohta kuusitoista vuoptta kuivilla ja elämäni on mielestäni niin hyvällä tolalla kuin se vain tällä iällä ja tuolla taustalla voi olla. En kaipaa enää alkoa, otan joskus ns "pakkotilanteissa", mutten saa siitä enää mitään nautintoa.
Yksikseni olisin ryypännyt itseni hengiltä jo vuosia sitten.