Alkuperäinen kirjoittaja Yönsilmä:Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:Ehkä asiaa ei pidä ajatella absoluuttisin termein, eli : Joko sukupuolivietti vie miestä täysin tai sitten ei ollenkaan.
Joko mies on kykenevä täysin hillitsemään itsensä tai sitten ei ollenkaan.
Luulen että mitä Tripod ja myös minä itse jossain määrin yritän (mme) kertoa on seuraavaa.
Nykyisessä tavassa analysoida miehiä (miksi ei naisia myös? ) kulttuurievoluution valossa on unohdettu biologinen evoluutio täysin pois kuvioista. Ikään kuin sanomme että biologisella evoluutiolla ei ole _MITÄÄN_ merkitystä.
Jos joku puhuu biologisesti evoluutiosta niin se nähdään yrityksenä esimerkiksi : *oikeuttaa pettäminen miehen luonteella* Tästä ei ole kysymys minun mielestä. Kysymys on siitä että osa tunnustaa sen seikan että olemme lähtökohtaisesti eläimiä joille on annettu (kehittynyt) aivot.
Ja näinollen biologinen evoluutio luo kehyksen /taustaa tälle keskustelulle, tai ei sitä ainakaan sitä sovi unohtaa pois.
Samalla tavalla kuin kuukautisista johtuvaa mielialan vaihteluakaan ei pidetä suoranaisesti naisen omasta persoonasta johtuvana vittumaisuutena vaan osana luonnollisuutta, asiaa jolle ei aina voi mitään.
Tietysti en tarkoita että pettämistä pitäisi ajatella juuri samalla tavalla, mutta toivottavasti ymmärsitte pointin mitä ajoin takaa.
EDIT: yönsilmälle, miehesikö sanoo ettei osaa ?
En ole varsinaisesti kuullut kenenkään sanovan ettei ´osaa´.
Ensinnäkään evoluutioteoriaa ei ole "todistettu", joten sitä ei voi pitää yksiselitteisenä totuutena. Nyt kuitenkin kirjoitat siihen malliin, että koet sen yksiselitteisenä totuutena. Minusta tuohon linjaan ei kannata lähteä ollenkaan.
Mutta tuo eläimiin vertaamiseen voisikin paneutua enemmän. Ei eläinkunnassakaan uros hässisi jonkun kanssa jos ei halua. Niillä on yleinen käsite, että voivat hässiä kenen tahansa kanssa, joten heitä ei rajota siten mikään. Joutsen pariskunnan koiras taas ei hässi muiden kanssa, eivätkä ne eläimet, jotka ovat yksiavioisia. Ei niillä eläimilläkään mene "vietit" ajatuksien edelle. Siksi on minusta jotenkin outoa, että osa miehistä (ei kaikki) kuvittelisivat, että heitä vietit ohjaa ja hallitsee enemmän kuin halu. Minusta heidän olisi fiksua tajuta todellisuus ja miettiä omia mielen syvyyksiä, että onkohan sittenkin ollut niin, ettei panosta siihe yksiavioisuuteen tjms. niin paljoa, että pitäisi sen vehkeensä housuissa. Mutta eiiih, miehet ei kykene tähän vaan ne yrittävät heittää koko juttua "heistä ulkopuolisiin" seikkoihin ennemmin kuin miettiä niitä todellisia syitä asioihin.
Ja tämä on juuri sama ongelma kuin tuo pyykkiasia ongelma. Mies heittää koko jutun "ulkopuolisiin seikkoihin" vedoten, että on sinänsä tehnyt vaan _vahingon_ tai tehnyt jotain _ymmärtämättömyyttään. Ei äiti lastaan rankaise vaan ohjaa ja neuvoo, jos lapsi ei tiedä mitä on tehnyt. Ehkä he käyttävät tätä asiaa hyväkseen, mutteivat edes itse tajua sitä käyttävänsä?
Olen pahoillani mutta vastauksesi ei millään tavoin kuvasta tämän threadin henkeä eikä myöskään minun kirjoittamaa viestiä, mistä käy selväksi ___ se ___etten ajattele evoluution olevan yksiselitteinen totuus.
Siitä käy myös selväksi että puhuin sen puolesta että evoluutiokehitystä ei voida _täysin_ unohtaa kun puhutaan sukupuolten välisistä eroista ja suhteista. En suinkaan sen puolesta että se selittäisi kaiken ja sieltä löytyisi *oikeutus* kaikelle. Päinvastoin _sanoin_selvä_sanaisesti_että_se_ei_itsessään_oikeuta_mihinkään_.
Oletan siis että tarkoituksella kasasit ´olkiukon´ sanomisistani.
Mitä tulee evoluutioteorian todistamiseen, noh samaa voitaisiin sanoa vaikka mistä muusta teoriasta eli: Teorian voidaan vain *todistaa* olevan väärässä. Ei oikeassa.
Käytännössä ei ole edes mielekästä varsinaisesti epäillä evoluutioteorian paikkaansa pitävyyttä, joskin siinäkin on aukkoja jne jne.